Cirrus Cycles BodyFloat, vs Suntour SP12 NCX en Cane Creek Thudbuster LT/ST

allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

In belgie moet je altijd je eigen research doen want verkopers zijn niet op de hoogte. Zelfs de groten niet. Goed dat ie je geld teruggaf. Dat is naar mijn ervaring als Belg heel uitzonderlijk in ons landje.
Stromer Newbee

Klopt helemaal, jammer genoeg.
De klantvriendelijkheid en klantenbinding/service van onze Belgische ondernemers laat echt enorm te wensen over vind ik.
Ze kunnen nog héél wat leren van de NL ondernemers!

Deze dealer is tot nu toe altijd heel correct in wat hij doet maar ik vind het inderdaad jammer dat hij als 'grote' niet op de hoogte is/was van de laatste evoluties. Hij heeft me €30 terugbetaald maar op die manier heb ik niet de keuze gekregen om voor een duurder en nieuwer model te kiezen, maar wel het 'oude' model moeten kopen.
Golvas

Dealer nummer 1 waarschuwde me voor het gebruik van de BodyFloat 2.1 op een ST2 : "Vroeg of laat breekt ook jouw kader als je hiermee blijft rijden (breken doen ze allemaal) en dat valt compleet buiten de garantie."

Dealer nummer 2 wist me dan weer te vertellen dat er nog nooit problemen geweest zijn die veroorzaakt werden door het gebruik van een BodyFloat 2.1 op een ST2 : "De BodyFloat 2.1 is goedgekeurd voor het gebruik op een Stromer fiets en het gebruik ervan levert geen problemen op."

Ik kwam nog nergens ervaringen over kaderbreuk door het gebruik van een BodyFloat 2.1. tegen.
Martin

Je kunt de bodyfloat zonder problemen monteren en de dealer adviseert zelfs vaak een verende zadelpen. Het enigste waar je voor moet oppassen is dat je de juiste uitvoering koopt met de juiste lengte. De pen moet met een bepaalde lengte in de zadelbuis. Is de pen te kort in de zadelbuis dan kan dit problemen opleveren.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Ik heb het kleine 17" frame en de grootste maat 31.6 x 420 mm (Bodyfloat/Kinekt 2.1) past daarop. M.a.w. voor alle framematen is deze grootste maat te gebruiken. Belangrijkste is dat de zadelpen ver genoeg het frame in gaat, om "wrikken" te voorkomen.

Testje Fietsersbond voor wat het waard is: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... delpennen/
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 10 aug 2018, 10:58 Dealer nummer 1 waarschuwde me voor het gebruik van de BodyFloat 2.1 op een ST2 : "Vroeg of laat breekt ook jouw kader als je hiermee blijft rijden (breken doen ze allemaal) en dat valt compleet buiten de garantie."
Als je een zadelpen kiest met de juiste diameter en je zorgt dat deze ver genoeg in je frame steekt dan krijg je juist minder klappen op je frame, dus *minder* snel schade aan je frame dan met de standaard zadelpen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je een BodyFloat, of welke andere geveerde zadelpen dan ook, op een Stromer plaatst en je frame raakt beschadigd, dan valt dit buiten garantie. Ook staat de zadelpen op de lijst met onderdelen die niet mogen worden vervangen i.v.m. de typegoedkeuring.

Er is mij één geval bekend van een Stromer frame dat gescheurd is nadat er een BodyFloat op is geplaatst, Dit betrof een gebruikersfout: de BodyFloat was niet ver genoeg in het frame geplaatst (er staan een markering op de pen, maar die werd genegeerd) en de eigenaar was te zwaar voor de BodyFloat. Dit frame is gescheurd en door Stromer onder coulance vervangen.

Waar de dealer het over heeft als-ie zegt "breken doen ze allemaal": geen idee. Er rijden talloze Stromers met BodyFloats rond, maar ik hoor, lees of zie niks over talloze kapotte frames.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Stromeur schreef: 10 aug 2018, 15:07 Waar de dealer het over heeft als-ie zegt "breken doen ze allemaal": geen idee.
Daarmee bedoelde hij inderdaad de frames, hij zette zijn uitspraak nog kracht bij door te refereren naar de Stromer technieker ... bizar.

Omdat ik zelf ook geen weet heb van problemen van die aard kwam ik hier mijn licht eens opsteken.

Mijn zadelpen is de juiste versie, werd op de juiste manier gemonteerd en werd met het juiste aanhaalmoment vastgezet ... dealer nummer 2 zijn visie lijkt me dan ook veel korter bij de waarheid te liggen.

Edit : ik vond op het Zwitserse Stromerforum nog volgende duidelijke info (gepost door Roger_Vancouver) terug :
Gerade bei Sattelstützen kann es je nach Offset oder Wippbewegung nach hinten zu sehr starken Belastungen am Sattelrohr kommen.
Je nach Design der Parallelogramm-Stütze ist die Schaukelbewegung nach hinten sehr unterschiedlich aber gerade da hat die BodyFloat Kinekt Sattelstütze einen grossen Vorteil weil die Bewegung nur senkrecht ist und nicht noch mehr nach hinten geht und somit die Hebelwirkung und Belastung auf das Sattelrohr sehr viel geringer ist.

Anmerkung:
Bei den neuen 2.1 und 3.1 Modellen der BodyFloat Kinekt Stütze wurde der Offset um die Hälfte auf nur noch 12mm verringert.
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Stromeur schreef: 10 aug 2018, 15:07 Als je een BodyFloat, of welke andere geveerde zadelpen dan ook, op een Stromer plaatst en je frame raakt beschadigd, dan valt dit buiten garantie. Ook staat de zadelpen op de lijst met onderdelen die niet mogen worden vervangen i.v.m. de typegoedkeuring.
Heb ik zelfs laatst niet hier ergens gelezen dat Stromer de BodyFloats in hun winkel in Oberwangen heeft liggen :?:
Golvas

Klopt !

Ik kwam het zonet ook tegen in dit topic ... :ay
Plaats reactie