FM-radio storing

Remon Koehorst
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 01:46

Even buiten de discussie om of je wel of niet radio/muziek moet luisteren op de fiets ;) .
Ik wil ook graag radio (FM) luisteren op de Stromer, maar dat kan niet omdat bij het aanzetten van de Stromer deze stoort op de ontvangst. Via internet luisteren wil ik niet ivm data-gebruik.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben en zou DAB+ radio wel gaan werken?
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Zal wss door de ingebouwde sim-kaart komen, ik gebruik echter ook gewoon internet maar ik kom eigenlijk nooit aan mijn limiet door de radio. DAB+ nog niet getest.
Remon Koehorst
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 01:46

Ik heb een ST1 uit 2017 (zonder Omni), deze bevat toch geen sim-kaart?
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Remon Koehorst schreef: 26 jun 2018, 09:12 Even buiten de discussie om of je wel of niet radio/muziek moet luisteren op de fiets ;) .
Ik wil ook graag radio (FM) luisteren op de Stromer, maar dat kan niet omdat bij het aanzetten van de Stromer deze stoort op de ontvangst. Via internet luisteren wil ik niet ivm data-gebruik.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben en zou DAB+ radio wel gaan werken?
Mogelijk stoort de controller van de Stromer of misschien wel de motor. Interessant genoeg om even op door te gaan. Ik hoor graag wat jouw bevindingen zijn.

Stromer zou niet mogen/moeten storen op FM frequenties vanwege Europese afspraken op het gebied van Electromagnetische compatibiliteit. Als de Stromer stoort op FM, dan is dit een overtreding die je kunt melden bij het Agentschap Telecom. https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... apparatuur

DAB+ zit op een veel hogere frequentie dan FM. Ik sluit storing - als jouw bevindingen kloppen en reproduceerbaar zijn - op de DAB+ band op voorhand niet uit. Je zou het eerst moeten testen om zeker te zijn.

Kun je iets meer omschrijven wat er aan de hand is en hoe dit te reproduceren is? Welke ontvanger gebruik je? Wel of geen koptelefoon? Hoor je een brom of een piep of ruis? Verandert de storing als je trapondersteuning van de Stromer hebt? Storing alleen bij inschakelen van de Stromer of continu zolang de Stromer aanstaat? Hoe hinderlijk is het, m.a.w. kun je nog een radiostation herkennen?
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Muziek luisteren op de fiets lijkt me erg gevaarlijk, zowel voor jezelf als voor andere weggebruikers.

Niet verstandig.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Remon Koehorst
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 01:46

Zoals ik in de openingspost al aangaf is dat een andere discussie en daar gaat het nu niet om.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

rvaneijk schreef: 26 jun 2018, 11:51 Mogelijk stoort de controller van de Stromer of misschien wel de motor. Interessant genoeg om even op door te gaan. Ik hoor graag wat jouw bevindingen zijn.

Stromer zou niet mogen/moeten storen op FM frequenties vanwege Europese afspraken op het gebied van Electromagnetische compatibiliteit. Als de Stromer stoort op FM, dan is dit een overtreding die je kunt melden bij het Agentschap Telecom. https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... apparatuur

DAB+ zit op een veel hogere frequentie dan FM. Ik sluit storing - als jouw bevindingen kloppen en reproduceerbaar zijn - op de DAB+ band op voorhand niet uit. Je zou het eerst moeten testen om zeker te zijn.

Kun je iets meer omschrijven wat er aan de hand is en hoe dit te reproduceren is? Welke ontvanger gebruik je? Wel of geen koptelefoon? Hoor je een brom of een piep of ruis? Verandert de storing als je trapondersteuning van de Stromer hebt? Storing alleen bij inschakelen van de Stromer of continu zolang de Stromer aanstaat? Hoe hinderlijk is het, m.a.w. kun je nog een radiostation herkennen?
Helemaal mee eens. Probeer even zoveel mogelijk informatie naar boven te halen, want dit gaat typisch ver buiten de kennis van een FM. Hoe gerichter de klacht, hoe duidelijker zij het naar Stromer kunnen formuleren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Remon Koehorst
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 01:46

rvaneijk schreef: 26 jun 2018, 11:51 Kun je iets meer omschrijven wat er aan de hand is en hoe dit te reproduceren is? Welke ontvanger gebruik je? Wel of geen koptelefoon? Hoor je een brom of een piep of ruis? Verandert de storing als je trapondersteuning van de Stromer hebt? Storing alleen bij inschakelen van de Stromer of continu zolang de Stromer aanstaat? Hoe hinderlijk is het, m.a.w. kun je nog een radiostation herkennen?
Ik wilde eerst via de FM op mijn telefoon luisteren, maar als ik de Stromer inschakel hoor ik alleen nog maar storing/gekraak, geen ander geluid of muziek te horen. Ik heb toen een oud klein FM-radiootje geprobeerd en precies hetzelfde.... Is dus wel reproduceerbaar. Niet geprobeerd tijdens het fietsen, dus weet niet of het veranderd bij verschillende ondersteuningen.
Met koptelefoon (bekabeld) aan telefoon/radiootje (als antenne).
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Op welke frequentie luister je?

Ik heb ook nog een radiootje met koptelefoonte liggen en ga het proberen te reproduceren, ook tijdens het fietsen.
Remon Koehorst
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 01:46

Wilde 538 luisteren (volgens mij 102.6). Maar frequentie maakte niet uit. Volledige storing.
Ben benieuwd of jij het ook kunt reproduceren.
Plaats reactie