Gadgets en wettelijk in orde zijn

Overheidsregels en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor verzekeringen, RDW, etc.
Wiebe
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 409
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda

Re: Gadgets en wettelijk in orde zijn

Bericht door Wiebe » 18 jun 2018, 05:11

Volgens mij is het dan ook nog zo dat voor de verzekering aantoonbaar moet zijn dat eventuele schade/letsel daadwerkelijk veroorzaakt is door de modificatie.

Is dit overigens met auto's niet hetzelfde vwb aanpassingen niet vanuit de fabrikant aangebracht?
St1X 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 6500+ and counting.

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1031
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Gadgets en wettelijk in orde zijn

Bericht door FreddyH » 18 jun 2018, 07:00

Golvas schreef:
17 jun 2018, 19:52
Stromeur schreef:
17 jun 2018, 16:02
Maar in Duitsland mag je het merk en type band dat af fabriek op de Stromer zit absoluut niet vervangen door een alternatief, ook al is dat alternatief eveneens goedgekeurd voor speed pedelecs met een max. snelheid van 50km/u.
Duitsland staat op dat vlak net véél verder dan de lage landen : ginds laat je al wat je wijzigt aan je Stromer (banden, stuurpen, stuur, ...) éénmalig TÜV keuren ... de wijzigingen worden dan vermeld op je Fahrzeugbrief en je bent in orde.
Dit klinkt gek. In Duitsland ben je zo goed als verplicht om in de winter winterbanden onder je auto te monteren. Daarbij is het toch voldoende om banden van het juiste formaat en snelheidscode onder je auto te laten leggen?

Of ben je verplicht om winterbanden erop te leggen, máár als je dat doet moet je eerst ff langs de TÜV om een vermelding te krijgen?
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 701
Lid geworden op: 31 mar 2018, 10:17
Locatie: BE

Re: Gadgets en wettelijk in orde zijn

Bericht door Golvas » 18 jun 2018, 19:39

Daar klinkt absoluut niets gek aan.

Voor de auto die je als voorbeeld neemt staan dan ook alle toegestane bandenmaten / loadindex / snelheidsindex (en hun afwijkingen) vermeld op het COC ... dus, geen TÜV keuring vereist voor het plaatsen van winterbanden.

Wil je bijvoorbeeld een Ergotec stuurpen en stuur (laten) monteren op je Stromer dan kan dat ginds perfect, terwijl hier de dealer al kan gaan steigeren. Je doorloopt enkel een TÜV keuring na de montage en na de goedkeuring van de "verbouwingen" worden deze vermeld op de Fahrzeugbrief ... that's it !
Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - 983 Wh

Marky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Re: Gadgets en wettelijk in orde zijn

Bericht door Marky » 25 jun 2018, 19:05

een andere zadel,
kan dat dan zonder problemen ?

groetjes

Marky

Sven
Expert
Expert
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 jun 2018, 15:23

Re: Gadgets en wettelijk in orde zijn

Bericht door Sven » 25 jun 2018, 22:26

Volgens mijn kan stromer op basis van redelijkheid en billijkheid niet verbieden wijzigingen aan te brengen aan een e-bike op dezelfde manier zoals dat "in het verkeer" (hier het "reilen en zeilen van de maatschappij") bij een gewone fiets gebruikelijk is.

Met andere woorden, het lijkt mij onredelijk bezwarend dat wie dan ook met een enkele zin in een handleiding het onmogelijk maakt een gekocht product aan te passen naar wens.

Dat zou namelijk het normale gebruik zo zwaar inperken dat het reden is om een eventuele koop ongedaan te maken, of dat deze zin vooraf aan de koper medegedeeld had moeten worden.

Ik heb het idee dat niemand vooraf ook maar iets hierover te horen heeft gekregen.

Als deze gedachte klopt mag je dus van alles aanpassen ondanks dat stromer het lijkt te verbieden.
ST1-wit-geveerde voorvork-26 km enkel Bennekom-Arnhem zuid

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 5827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Gadgets en wettelijk in orde zijn

Bericht door Stromeur » 25 jun 2018, 22:47

Voor de typegoedkeuring geldt geen "redelijkheid en billijkheid". Je hebt je hier gewoon aan te houden.

Voor de garantie: het zijn de voorwaarden van Stromer waar we het mee moeten doen en het is iets om rekening mee te houden wanneer je een geschil met je dealer/Stromer krijgt over of een defect dat mogelijk samenhangt met een modificatie.

Denk je: geen probleem, ik maak er een zaak van en die ga ik gegarandeerd winnen als het ervan komt: lekker je gang gaan. Weet je dat allemaal zo net nog niet (en ik weet het persoonlijk allemaal zo net nog niet), dan is het héél verstandig om je te realiseren wat de mogelijke consequenties voor de garantie zijn bij een modificatie.

Ik de praktijk denk ik dat de soep niet altijd zo heet wordt gegeten als-ie wordt opgediend. Zeker niet binnen garantie en mits een defect niets te maken heeft met de modificatie, want tijdens de garantieperiode toont Stromer zich over het algemeen zeer coulant. Maar dat maakt nog niet dat coulance (het woord zegt het al) je automatisch je récht is.

Daarnaast worden diverse modificaties gewoon uitgevoerd door onze eigen Stromer dealers: spreek in dat geval goed met je dealer af wat de consequenties voor de garantie zijn, want dit is dus in de eerste instantie een zaak tussen jou en je dealer, niet tussen jou en Stromer.

Voer je de modificaties zelf uit, dan ben je uiteraard "on your own", zowel qua garantie als typegoedkeuring.

Mocht je Stromer niet hersteld kunnen worden door je dealer en Stromer zelf gaat jouw Stromer nakijken/herstellen onder garantie, dan is het raadzaam om je Stromer eerst terug te brengen in de originele staat. Ik heb om die reden alle originele onderdelen (zoals de zadelpen en de trappers) nog gewoon in de doos liggen. Ik dacht hiervan eerst dat het wel los zou lopen, maar ik heb onlangs vernomen dat een medewerker van Stromer geen testrit mocht maken op een door hem herstelde Stromer, vanwege de aanwezigheid van o.a. een BodyFloat en Redshift Shockstop.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 5827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Gadgets en wettelijk in orde zijn

Bericht door Stromeur » 25 jun 2018, 22:57

Marky schreef:
25 jun 2018, 19:05
een andere zadel,
kan dat dan zonder problemen ?
Het geeft je in ieder geval geen problemen met de typegoedkeuring, en ik verwacht in de praktijk ook echt geen gedoe met garantie (tenzij het zadel niet past en/of verkeerd gemonteerd is, je kunt het voor de zekerheid natuurlijk door je Stromer dealer laten monteren).

In de handleiding (blz. 16 van versie 3.0) vind je een lijst met onderdelen die i.v.m. de typegoedkeuring alleen vervangen mogen worden door het originele onderdeel, en het zadel staat daar niet bij.

De garantievoorwaarden van Stromer zelf vind je o.a. hier:

https://www.stromerbike.com/nl_NL/legal/warranty.html

Sven
Expert
Expert
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 jun 2018, 15:23

Re: Gadgets en wettelijk in orde zijn

Bericht door Sven » 26 jun 2018, 08:24

Ik heb sterk de indruk dat er in deze discussie een aantal zaken door elkaar gehaald worden die niet direct iets met elkaar te maken (hoeven) hebben.
Maar ook voor mij is dit een mistig gebied, gebruik mijn schrijfsels dus vooral als handvat tot nadenken.

Dat een stromermedewerker geen testrit mocht maken hoeft niet direct iets te maken te hebben met de COC, voor hetzelfde geld ging dat over "goed werkgeverschap" van stromer.

Als de medewerker iets overkomt tijdens het uitvoeren van zijn functie, voortvloeiend uit accessoires die niet conform COC zijn, dan is de shit voor stromer erger dan als de fiets stromer standaard is.
ST1-wit-geveerde voorvork-26 km enkel Bennekom-Arnhem zuid

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Moderator | Forum Supporter
Moderator | Forum Supporter
Berichten: 853
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)

Re: Gadgets en wettelijk in orde zijn

Bericht door Zebbernaut » 26 jun 2018, 09:58

Ter info, Sylvia heeft het hier over mijn fiets die dus al een week terug is en nog bij de dealer staat omdat stromer er niet wou mee rijden vanwege verende stuur en zadelpen.

De info die ik kreeg was lettelijk dat hij niet wettelijk in orde is zo om op te rijden dus mag de dealer er nu mee testrijden en ben ik hem nog langer kwijt. :bu:

Info die ik natuurlijk graag origineel had gekregen want dan had ik snel de originele stukken gemonteerd, dit had me weer lang wachten bespaard.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast