De QWIC RD 9.2 is strikt genomen géén speed-pedelec.
Wij hebben er echter 1 aangekocht naast de Stromer ST2 voor woon-werkverkeer met 25 km enkel.
De reden was dat de zithouding van de Stromer niet als aangenaam werd ervaren door één van de gezinsleden, alsook problemen met voosheid in de handen.
De fiets moest ook een makkelijke, lage, instap hebben.
R&m was dus een goede kandidaat, alhoewel met slechts 500 WH voor de modellen met lage instap (met de modellen met een hogere instap kan je een twin systeem gebruiken).
De FM vroeg ons om toch eens naar de QWIC te kijken. Dat was een voltreffer.
We hebben een RD 9.2 genomen met 745WH batterij.
Het is een stevige fiets met lage opstap en schijfremmen.
Gisteren en vandaag heb ik er zelf mee gereden ( in het kader van mijn revalidatie, de Stromer durf ik nog even niet aan, nog even de volgende CT-scan afwachten eind juli).
Totaal 60 km, dus voldoende voor een goede indruk.
Type: De QWIC RD 9.2 is een e-bike met achterwielmotor, derailleur achteraan (9 vitessen denk ik) en rotatiesensor (dus geen torquesensor).
Het ondersteuningsniveau is in te stellen van 0-8 , en met een extra stand 9 (na "setup" ingreepje, door de gebruiker uit te voeren in een menu).
In de standen tot 8 heb je een e-bike waarmee je 18, 20, 25 kan rijden met 'vingers in de neus' en 30 mits enig bijtrappen.
In stand 9 gaat hij 33-35 km/h, maar ook niet minder (!) Opgelet het is een rotatiesensor, dus totaal niet te vergelijken met het gedrag van een Stromer.
Wat vond ik er nu van ?
Ik vind dit een hele leuke fiets, voor de prijs van 3000 euro met een lekkere grote batterij. Fietsen aan 25 tot 28 km/h is geen enkel probleem, en voor veel mensen is dat genoeg. Op een lang recht stuk op de fietsestrade zet je hem in z'n 9 en dan ga je met 35 stevig vooruit. Een iets ander concept, maar dit werkt.
De makkelijke opstap en de rechtere zithouding zijn voor sommige mensen ideaal.
Zou ik m'n ST2 vervangen door de QWIC ? Neen , zeker niet.
Zou ik met deze fiets tevreden zijn voor het woon-werkverkeer ? Ja, zeker wel.
QWIC RD 9.2
- Alex.slaets
- Expert
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
- Locatie: B-2800 Mechelen
Laatst gewijzigd door Alex.slaets op 24 jun 2018, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
7345WH, dat is ruim het ZEVENVOUDIGE van een 983Wh Stromer batterij ... inderdaad best een lekkere grote batterij, je krijgt er blijkbaar ook nog een fiets bij voor de totale som van amper € 3000 ...Alex.slaets schreef: ↑24 jun 2018, 18:57 Ik vind dit een hele leuke fiets, voor de prijs van 3000 euro met een lekkere grote batterij.
- Alex.slaets
- Expert
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
- Locatie: B-2800 Mechelen
Typefout verbeterd. Dank je.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Interessante review, dank voor het delen
En omdat ik dol ben op foto's, omdat die vaak meer zeggen dan de catalogusfoto van de fabrikant: mogen we hem zien?
En omdat ik dol ben op foto's, omdat die vaak meer zeggen dan de catalogusfoto van de fabrikant: mogen we hem zien?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Alex.slaets
- Expert
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
- Locatie: B-2800 Mechelen
ST2 983WH 2x25km woon-werk
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dank!
Oogt in ieder geval als een e-bike met een prima prijs-kwaliteitverhouding en inderdaad met veel comfort: rechtere zithouding, in hoek verstelbare stuurpen, "normaal" stuur met comfortabele grepen en dus een meer natuurlijke houding voor de polsen en handen, voorvering. En dan toch ook schrijfremmen, een leuke accu, achterwielmotor, helemaal keurig.
Oogt in ieder geval als een e-bike met een prima prijs-kwaliteitverhouding en inderdaad met veel comfort: rechtere zithouding, in hoek verstelbare stuurpen, "normaal" stuur met comfortabele grepen en dus een meer natuurlijke houding voor de polsen en handen, voorvering. En dan toch ook schrijfremmen, een leuke accu, achterwielmotor, helemaal keurig.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Persoonlijk zou ik niet snel kiezen voor dit model, de accu bij de bagagedrager vind ik niks. Maar ik snap heel goed dat iemand anders wel kiest voor deze fiets door de comfortabele zithouding. Heel fijn vind ik ook de snelheid tot 33-35 km/h. Vind je niet bij veel gewone elektrische fietsen. Kan soms net wat fijner fietsen buiten de stad.
Mooie fiets !
Heb ik het dan juist als ik deze fiets (die blijkbaar >25 km/u nog ondersteund wordt) omschrijf als een onbegrensde (en bijgevolg illegale) e-bike of ga ik hier de mist in ?
Heb ik het dan juist als ik deze fiets (die blijkbaar >25 km/u nog ondersteund wordt) omschrijf als een onbegrensde (en bijgevolg illegale) e-bike of ga ik hier de mist in ?
- Alex.slaets
- Expert
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
- Locatie: B-2800 Mechelen
Indien je de begrenzing uitschakelt (wat we niet doen natuurlijk) is je fiets niet meer conform het technisch reglement.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Natuurlijk doe je dat ... want als je dat niet doet is de extra stand 9 waarover je het hebt niet beschikbaar en valt de ondersteuning boven 25 km/u eenvoudigweg weg.Alex.slaets schreef: ↑25 jun 2018, 08:53 Indien je de begrenzing uitschakelt (wat we niet doen natuurlijk)
Klopt, in se is het een doodgewone gewone e-bike waarvan je door manipulatie in het menu de begrenzing verschuift en de ondersteuning dus laat doorgaan boven de wettelijk vastgelegde 25 km/u ... en zo beschrijf je het ook :
Alex.slaets schreef: ↑24 jun 2018, 18:57 Het ondersteuningsniveau is in te stellen van 0-8 , en met een extra stand 9 (na "setup" ingreepje, door de gebruiker uit te voeren in een menu).
In de standen tot 8 heb je een e-bike waarmee je 18, 20, 25 kan rijden met 'vingers in de neus' en 30 mits enig bijtrappen.
In stand 9 gaat hij 33-35 km/h, maar ook niet minder (!)
Alex.slaets schreef: ↑24 jun 2018, 18:57 Op een lang recht stuk op de fietsestrade zet je hem in z'n 9 en dan ga je met 35 stevig vooruit. Een iets ander concept, maar dit werkt.