Verende stuurpen

Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Stromeur schreef: 14 jun 2018, 22:40
Fietske schreef: 10 jun 2018, 16:17 Hier ook een updateje in relatie tot het topic...
Heeeee, die komt me bekend voor. Reinout-St1x is in den beginne bezig geweest met het bestellen van zowel de Redshift Shockstop als deze Stafast, maar die Stafast is destijds domweg nooit geleverd en ik dacht dat-ie er wel helemaal nooit meer zou komen.

Het ontwerp/mechanisme van de Stafast is weer heel anders dan dat van de Redshift, en op papier sprak de Stafast mij meer aan, met name omdat de demping niet via een elastomeer gaat. Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen!
Mijn ervaring tot nu is zeer positief:
Ik behoud het directe en "stijve" stuurgedrag van de vaste vork en bij grotere klappen vangt de sta-fast alles mooi genoeg op.
Optisch vind ik het ook veel geslaagder dan de verende voorvork :mrgreen:
Golvas

Mooi zo, dankjewel voor je feedback. :ay
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Ik rijd nu met een Shockstop, maar ik vind inderdaad dat het geheel een beetje minder stijf is, het gevoel dat je snel hebt is dat er sprake is van speling op het balhoofd en radiele speling op de stuurkolom.
Zal allemaal wel onschuldig zijn, en ja, het verende gedrag is wel aangenaam, maar vooral het gevoel dat “het stuur en balhoofd een beetje los zitten” kan ik niet zo aan wennen.
Kortom, misschien is de Sta-Fast voor mij beter.
Kun je een foto posten van hoe de Sta-Fast op je Stromer eruit ziet?
Bedankt.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank, had wel in de historie gekeken, maar bl8jkbaar niet goed genoeg. :ay
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
StRONer
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2017, 21:21
Locatie: Heelsum
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 4400

Eerder dit jaar een ST1x aangeschaft in de kleur Sand. Nog niet veel kilometers gemaakt. Door een verhuizing begint dat nu te komen. Ook het tintelen van mijn handen is inmiddels mijn deel. Fijn dat er reeds over geschreven is in augustus 2017. Benbenueuwd wat een jaar later dd ervaringen zijn. Ik vermoed ook ik aan de verende stuurpen moet. Wat ziin de laatste ervaringen?
2018 - 2022 ST1x Sand verende voorvork en by.Schulz G1
2023 - ………. ST5 matgrijs. Wren verende voorvork en Bodyfloat
Woon-werk 10,5 km enkele reis
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stroompje schreef: 24 jun 2018, 12:39 Ik rijd nu met een Shockstop, maar ik vind inderdaad dat het geheel een beetje minder stijf is, het gevoel dat je snel hebt is dat er sprake is van speling op het balhoofd en radiele speling op de stuurkolom.
Zal allemaal wel onschuldig zijn, en ja, het verende gedrag is wel aangenaam, maar vooral het gevoel dat “het stuur en balhoofd een beetje los zitten” kan ik niet zo aan wennen.
Kortom, misschien is de Sta-Fast voor mij beter.
Kun je een foto posten van hoe de Sta-Fast op je Stromer eruit ziet?
Bedankt.
Ik had dat gevoel in het begin ook dus gekeken of er ergens speling zit. Maar er zit totaal geen speling op het scharnierpunt dus het was meer gewenning dan daadwerkelijk minder stijfheid. Welke shockstop heb jij? De 6 of 30 graden variant .Ik heb de 6 graden 11 cm. Hiermee benader ik de standaard stuurpen omdat die ruim 10 cm is.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

StRONer schreef: 24 jul 2018, 08:08...Nog niet veel kilometers gemaakt. Door een verhuizing begint dat nu te komen. Ook het tintelen van mijn handen is inmiddels mijn deel. Fijn dat er reeds over geschreven is in augustus 2017. Benbenueuwd wat een jaar later dd ervaringen zijn. Ik vermoed ook ik aan de verende stuurpen moet....
Voor je de conclusie trekt dat je een verende stuurpen nodig hebt, misschien dit en dit eens lezen. Als alles goed staat en je hebt nog steeds last van tintelingen in je handen, dan zou een verende stuurpen wellicht de oplossing kunnen zijn.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

StRONer schreef: 24 jul 2018, 08:08 Ook het tintelen van mijn handen is inmiddels mijn deel. Fijn dat er reeds over geschreven is in augustus 2017. Benbenueuwd wat een jaar later dd ervaringen zijn.
Bij tintelingen zou ik niet direct naar een geveerde stuurpen kijken.

Een geveerde voorvork of stuurpen (of een andere bandendruk) vangt schokken op van oneffenheden in het wegdek en kan helpen pijnlijke polsen te voorkomen. Tintelingen dat is iets totaal anders. Tintelingen, of als het erger wordt gevoelloosheid, worden veroorzaakt door een verstoorde bloedsomloop, en dat komt vaak voort uit een verkeerde fietshouding. Soms helpt iets kleins zoals het ietwat draaien van je handgrepen al. En soms kun je beter meteen naar een professioneel bike-fitter gaan.

Een goeie bike-fitter kan je fietshouding te optimaliseren en met enkele aanpassingen aan de bestaande configuratie veel klachten oplossen of voorkomen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik had een tijdje last van iets pijnlijke polsen. Na het verdraaien van de handgrepen was het over.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Plaats reactie