Geveerde voorvork voor de Stromer ST1 X (en ST2)

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Vraagje naar aanleiding van
Patrikius schreef: 10 jun 2018, 13:48 Mijn “nieuwe” voorvork.

en
Stromeur schreef: 21 jun 2018, 20:35 Het Stromer spatbord dat met de geveerde vork van Stromer wordt geleverd heeft een uitsparing voor de kroon van de vork. Dit heeft het standaard spatbord niet. Maar dankzij Patrikius weet ik dat het spatbord voor een geveerde voorvork ook los leverbaar is, dus dat is alvast goed nieuws voor iedereen die zelf een geveerde voorvork wil uitkiezen.

Eigenlijk zijn zo'n beetje alle geveerde MTB voorvorken wel compatibel met magura remmen, eventueel met een adapter van een paar euro ertussen.
Heb je de Suntour en het spatbord los gekocht? Ik ben benieuwd waar en wat de type(nummers) zijn en of je een adapter nodig had voor de montage.
Groet!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

rvaneijk schreef: 23 jun 2018, 18:05 Heb je de Suntour en het spatbord los gekocht? Ik ben benieuwd waar en wat de type(nummers) zijn en of je een adapter nodig had voor de montage.
Ik niet, ik heb de complete voorvork-kit gekocht. Wat er bij die kit zit lees je in één van de eerste posts van dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=5#p9

De Duitse webshop waar ik de hele kit heb gekocht levert het Stromer voorspatbord voor de geveerde voorvork ook los. Ik had geen idee, maar Patrikius attendeerde me hierop:

https://www.elektrofahrrad24.de/stromer ... ic-kit-004

Toggel de optie naar "Einzeln- Federgabel -vorn". Als deze shop het spatbord los kan leveren, dan kan je Stromer dealer dat ongetwijfeld ook. Het spatbord staat helaas niet op de Stromer onderdelenlijst die ik heb, dus het officiële artikelnummer heb ik niet.

De benodigde Magura adapter zat bij mij ook in de kit:

Magura adapter geveerde voorvork Stromer.png
Magura adapter geveerde voorvork Stromer.png (587.02 KiB) 5366 keer bekeken

Als je een andere geveerde voorvork koopt, dan kun je ongetwijfeld bij de remfabrikant of de vorkfabrikant navragen of en zo ja welke adapter je nodig hebt. Het is niet allemaal universeel, maar wel zo'n beetje allemaal compatibel middels zo'n adaptertje.

BTI-MU8662.jpg
BTI-MU8662.jpg (19.37 KiB) 5363 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Stromeur schreef: 23 jun 2018, 18:18 De benodigde Magura adapter zat bij mij ook in de kit:
Is het de Magura Disc Adapter 180/160MM PM QM40?

https://www.futurumshop.nl/magura-disc- ... gK79_D_BwE
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Yep.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Billb schreef: 20 jun 2017, 14:43 Hallo, dank voor je reactie.
Ik zocht een andere alternatief, want bij de dealer vragen ze +/- €600 . Ik vind dat erg veel voor een Suntour voorvork.
Dat is de reden dat ik dus kijk voor een alternatief, of weet jij andere Stromer dealer die er minder voor vraagt? Deze dealer
Kolkman in Zijdewind weet zijn prijs wel... :shock:
Ik ben benieuwd of je uiteindelijk een goede geveerde voorvork hebt weten te vinden. Zo ja, welke merk/type? Heb je nog adapters of andere extra onderdelen aangeschaft?

Alvast dank voor de reactie!
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Stromeur schreef: 16 mei 2018, 14:28 Ik heb zelf nooit kunnen vinden welke Suntour vork nu EXACT door Stromer is gebruikt, behalve dan dat het er eentje uit de SR Epixon serie is. Alle vorken die erop leken zijn al niet meer leverbaar, of het waren vervalsingen op Alie e.d.
Met de kennis van nu: weet je welk type?
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

rvaneijk schreef: 23 jun 2018, 21:20
Stromeur schreef: 16 mei 2018, 14:28 Ik heb zelf nooit kunnen vinden welke Suntour vork nu EXACT door Stromer is gebruikt, behalve dan dat het er eentje uit de SR Epixon serie is. Alle vorken die erop leken zijn al niet meer leverbaar, of het waren vervalsingen op Alie e.d.
Met de kennis van nu: weet je welk type?
Ik kom met het filter (26", e-bike) op de Suntour website op de volgde uit:

http://www.srsuntour-cycling.com/nl/com ... 2E-BIKE%22

Ik kan alleen niet zo snel zien of deze vork 'tapered' is en aan eventuele andere (afmetings)eisen voldoet.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die is het zeker niet. De Suntour/Stromer voorvork heeft 80mm veerweg en een tapered stuurbuis (die jij aanhaalt niet, aan de afbeelding te zien).

Of Suntour destijds alleen een bestaande vork door de typegoedkeuring heeft gehaald of enkele modificaties aan een bepaald model heeft moeten doen om hem gekeurd te krijgen: ook geen idee helaas.

Ik heb de Stromer/Suntour vork nooit ergens online gevonden. Ik heb natuurlijk wel gezocht, want ik dacht ook: 750 euro voor een vork met als enige extra een ST2 logo? Nou nee hoor :geek:

Maar ik weet tot nu toe dus alleen dat hij de "SR Suntour Epixon" heet, en dat geeft voornamelijk treffers op Alie. Het zal wel al een ouder model zijn, want deze vork werd geïntroduceerd samen met de ST2 en dat was 2014/2015.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zijn wel heftige bedragen hoor! Ik heb toevallig afgelopen maandag mijn voorvork krom gereden (met een paar kilometer per uur tegen een omgevallen boomstam die ik te laat zag): vervangen kost ± 200 Euro. Is ook een Suntour geveerde voorvork, maar dan 28".
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mijn fiets is vandaag weer klaar: nieuwe voorvork met bevestigingsdingetje en uurloon samen: 259 Euro...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie