Ombouw Magura MT2 remmen (ST2 2015) naar MT5

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik heb nu voor de 2e keer problemen met de remhendel. De eerste keer heb ik een andere hendel gekregen rechts. De motorrem rechts werkt niet meer en links hapert af en toe. Kan ik op de een of andere manier de contacten behandelen met bijvoorbeeld contactspray?
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Hey Elsje,

Het is naar mijn inziens niet ondenkelijk dat het probleem niet bij de hendel zit maar wel in de kabel die vanaf de connector vertrekt en dan de fiets in gaat.

Ik heb dit zelf voorgehad en mijn maat met een st2 had net hetzelfde, dit los je dan ook niet op met de hendel met contact in te veranderen maar wel de twee kabels die in de fiets lopen en dit is dan bij mij toen ook gedaan.

Mijn dealer had echter eerst ook de diagnose mis en ben dan zelf met mijn elektrische achtergrond eens gaan zoeken en tot die fout uitgekomen.

Je kan dit zelf testen door hetvolgende te doen:

In het service menu gaan kijken naar je sensors, je twee remmen staan hier bij en als je ze bedient geven ze "PULL!" aan, als je hier niet direct in geraakt moet je het proberen met je stuur in verschillende posities te zetten, meestal is er wel een positie die nog wel contact geeft.

Als je in het menu bent geraakt bedien je dus je hendel en hou je deze vast, je beweegt dan traag je stuur helemaal naar links en rechts, valt "PULL!" weg dan ben ik bijna zeker dat het een fout in de tweede kabel gaat zijn.

Moest dit allemaal chinees voor je zijn kan je deze howto ook altijd even aan je dealer voorleggen.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Het zo inderdaad ook in de kabel kunnen zitten. Probleem alleen is dat rechts helemaal niets meer doet en je hebt een werkende hendel nodig ook in het service menu te geraken... :bu:
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Probeer eens met je stuur in verschillende posities in het menu te geraken, bij mij lukte dit ook niet en ben hier toen per ongeluk op gestoten met te proberen en toen ging er dus dat lichtje branden.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Elsje schreef: 22 jun 2018, 16:57 Het zo inderdaad ook in de kabel kunnen zitten. Probleem alleen is dat rechts helemaal niets meer doet en je hebt een werkende hendel nodig ook in het service menu te geraken... :bu:
Die sensor in je remhandel is gewoon een maak-contact, ofwel een kortsluiting tussen die 2 draden. Als in de kabel tussen de remhendel en je frame een plug zit die je los kunt maken dan kun je eens kijken of je met een kortsluiting op die kabel wel in het menu kunt komen.
Mocht dat niet lukken: dan even de kabel volgen en kijken waar die in de fiets aangesloten zit. Dan op die plek de draden tijdelijk verbinden (met stukje draad, schroevendraaier of iets dergelijks).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik kom net uit de garage. Linkerhendel is goed. Er zit een kabelbreuk tussen de stekker in de kabel naar de OMNI. Bij de rechter de stekker losgehaald (FreddyH zit een stekker 10 cm van de remhendel) en met dun ijzerdraad kortsluiting gemaakt waardoor ik in het servicemenu kon. Daarna de rechterzijde gecontroleerd. Daar is geen sprake van een kabelbreuk maar helaas voor de 2e keer een defecte hendel.
Lijkt me dat het oplosbaar zou moeten zijn met wat contactspray. Maar waar zit het contactje in de remhendel :?:

Het zijn trouwens hele dunne draadjes tussen remhendel en OMNI. Zeer fragiel.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik heb gezocht op internet of ik informatie kon vinden over de hendels. Helaas niets te vinden over remhendel met sensor. Weet iemand of de sensor in de remhendel gedemonteerd kan worden zodat ik die kan controleren.

Elke keer de hele remhendel vervangen is wel een erg dure oplossing.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik heb nog steeds een kapotte remhendel dus geen motorrem. Ik wil een upgrade doorvoeren. Kan ik eenvoudig een ST2s hendel monteren op mijn ST2? Ik kan dan namelijk ook een remlicht gaan monteren.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Na lang rondrijden zonder motorrem werd het tijd om 2 kapotte remsensorkabeltjes (eentje mijn schuld) te vervangen en de kapotte remhendel. Wat blijkt de MT2 remmen op mijn ST2 zijn speciaal voor Stromer gemaakt. Ik kon ook geen enkele info vinden over de MT2 remmen met remsensor op internet.

Na 2x een kapotte remhendel binnen een jaar stond ik niet te springen om nu weer dezelfde te kopen omdat de sensor niet in de greep maar in het huis van de remhendel zit. Een nieuwe hendel is alleen te bestellen bij Stromer maar daar hoort wel een Stromer prijs bij. Een geheel nieuwe ST5 Magura remhendel, leiding en cilinder van internet is goedkoper... Dus dan ligt een upgrade voor de hand. Niet dat ik ontevreden was over het remvermogen. De remmen voldoen prima voor mij.

Maar voordat ik door kon met de upgrade was de vraag: passen het sensorkabeltje van de MT5 hendel op de kabel op mijn fiets. Het antwoord is nee. Ik had al dat vermoeden omdat ik op internet zag dat het binnenwerk van de connectoren een andere kleur hebben (rood). De connectoren van de MT2 en MT4 remmen van onze Stromers zijn speciaal voor Stromer geleverd door Magura :roll: Maar ja internetfoto's hoe betrouwbaar zijn die...
Maar mijn vermoeden dat het niet zou passen werd bevestigd. De dealer had per abus 1 ST2s sensorkabel (2 polig en rood) besteld voor mij en toen zag ik dat die anders is dan de mijne (3 polig). Ofwel Stromer heeft op de ST2s een connector gebruikt die Magura standaard levert. Goed dat ik daar achter kwam. Dus heb ik nu een 2e ST2s kabeltje in bestelling. Nu wachten totdat de MT5e remmen worden geleverd en het 2e kabeltje.

Links ST2 connector en rechts ST2s connector (al aangesloten op de OMNI)
Afbeelding
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Dat is jammer, dit was wel een hele mooie oplossing geweest
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Plaats reactie