Gadgets en wettelijk in orde zijn

Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

Heb gisteren een verkoper van stromer gesproken.
Ook kwamen wijzigingen aan de fiets ter sprake.

de verkoper : De fiets is goedgekeurd zoals hij er staat. er mag niets aan de vormgeving
veranderd worden. BV : andere en langere spatborden mogen niet. De fiets
is hiermee niet goedgekeurd.
Bij een ongeval zou de verzekering kunnen aanhalen dat de oorzaak aan het niet goedgekeurde
spatbord ligt en zo alle verantwoordelijk bij de fietser leggen, ook al is deze in zijn recht.

Ik lees hier op forum dat er velen zijn die de spatborden vervangen.
Ook andere delen worden aangepast; zadels pedalen, lichten, enz...

Wat is hiervan aan.
Wat zeggen jullie fietsverkopers hierover.
De verzekering, ….

Wat is jullie ervaring met de wettelijkheid, verzekeringen enz.

bedankt

groetjes
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marky schreef: 17 jun 2018, 15:42 de verkoper : De fiets is goedgekeurd zoals hij er staat. er mag niets aan de vormgeving
veranderd worden.
Wat de verkoper zegt klopt.

Zodra je zelf allerlei niet officieel van Stromer zelf afkomstige en niet door een erkend Stromer dealer uitgevoerde modificaties aan je Stromer gaat aanbrengen, krijg je te maken met twee zaken: de Europese typegoedkeuring én de garantie van Stromer zelf. Beide komen te vervallen bij modificaties anders dan hierboven vermeld.

Zo leidt het aanbrengen van een geveerde zadelpen zoals de alom geprezen (én door veel Stromer dealers aangebrachte) BodyFloat officieel al tot verlies van garantie. Dit staat overigens ook allemaal duidelijk in de Stromer handleiding, en niet in kleine lettertjes. Iedere consument is verplicht om zichzelf over dit soort voorwaarden te informeren en zou dus in principe hiervan op de hoogte moeten zijn.

Er is een geval bekend waarbij een flink zware consument (ik geloof rond de 120kg) zijn BodyFloat veel te hoog had gemonteerd (dubbele gebruikersfout dus) waardoor er een scheur in het frame ontstond door de asymmetrische belasting van de BodyFloat. Stromer heeft uiteindelijk het frame onder coulance vervangen, en daar mag deze eindgebruiker heel, héél erg blij mee zijn.

Het tweede issue is dus de Europese typegoedkeuring. Zelfs met het vervangen vervangen van de belabberde fabrieksbel door de vermaarde en veel betere SpurCycle voldoet je Stromer al niet meer aan de typegoedkeuring. De SpurCycle is aantoonbaar beter, máár niet gekeurd (keuze fabrikant) en dús mag je hem officieel niet monteren.

Hoe heet deze soep wordt gegeten wisselt per land. Zo vervangen wij hier in NL en BE rustig de Schwalbe Big Bens, waar lang niet iedereen tevreden over is, door een andere ECE-R75 goedgekeurde band. Maar in Duitsland mag je het merk en type band dat af fabriek op de Stromer zit absoluut niet vervangen door een alternatief, ook al is dat alternatief eveneens goedgekeurd voor speed pedelecs met een max. snelheid van 50km/u.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor wat betreft de garantie is mijn indruk dat Stromer zeer coulant is. Dat blijkt wel uit het voorbeeld van het gescheurde frame, maar ik weet bijvoorbeeld ook dat iemands OMNI display, die hij overduidelijk zelf gesloopt had want de schade was zichtbaar veroorzaakt door een harde klap bovenop de display, door Stromer onder coulance is vervangen.

(En het meest schandalige van dat alles is nog dat deze laatste persoon sindsdien nog altijd dagelijks op FB steen en been klaagt over Stromer, terwijl hij voor 600 euro is gematst door datzelfde bedrijf voor zijn eigen gepruts. En de beheerder van diezelfde FB pagina heeft mij officieel gewaarschuwd en achter mijn rug om mijn bijdragen verwijderd, nadat ik dit personage heb aangesproken op zijn onwenselijke en sfeer-verziekende gedrag. Sommige eindgebruikers zou je toch....)

Maar feit blijft dat deze vormen van coulance vanuit Stromer of de dealer een gunst zijn. Het is een gunst dat weliswaar past bij een high end merk zoals Stromer, maar dat verandert deze gunst nog altijd niet in een recht en daarom vind ik het heel erg goed dat je deze vraag op het forum stelt, want dit is iets dat iedereen gewoonweg moet weten.

Ik heb hierover in onderstaand topic ook al eens een opmerking geplaatst:

viewtopic.php?f=5&t=367
Stromeur schreef: 07 okt 2017, 01:35 Modificaties

Het eigenhandig modificeren van je Stromer kan gevaar opleveren voor jezelf en voor anderen. Bovendien kunnen problemen ontstaan met de typegoedkeuring en kan de garantie op je Stromer vervallen. Het raadzaam om alle wijzigingen en andere werkzaamheden aan je Stromer te laten uitvoeren door een erkend Stromer dealer.

Toch zelf aan de slag? Het Stromer Forum is op geen enkele manier aansprakelijk voor de gevolgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor wat betreft de typegoedkeuring en de verzekering. Er hebben zich al de nodige Stromeraars op het forum gemeld die een stevig ongeval achter de rug hebben. Ik weet vanuit hun bijdragen dat ook hun Stromers - precies zoals de meesten van ons - officieel niet meer voldoen aan de typegoedkeuring. Ik heb echter nog van niemand gelezen dat de verzekering hierover moeilijk deed bij afhandeling van de schade.

Overigens heb ik zelf o.a. om deze reden gekozen voor de officiële Suntour/Stromer geveerde voorvork. Deze is veel te duur, maar het onderdeel is dermate kritisch op het gebied van veiligheid dat ik er toch voor gekozen heb. (Wat ook hielp is dat er sowieso maar weinig geschikte 26" geveerde vorken te vinden zijn, dat ik de stuurbuis niet op maat hoefde te zagen en de kleurstelling meteen goed was.)

Ook heb ik nog niet gehoord van mensen die aan de kant zijn gezet, bijvoorbeeld omdat ze rondrijden met een BodyFloat, zonder spiegel, of met richtingaanwijzers van Ali. Het gebeurt zelfs nog maar sporadisch dat een Stromeraar beboet wordt voor het rijden op een fietspad waar dat verboden is (al komt het wel voor). Volgens mij is de speed pedelec nog veel te onbekend onder de handhavers om serieus te gaan handhaven.

Maar: wat niet is kan nog komen. De speed pedelec is momenteel enorm in opkomst, en er zal zeker een keer een tijd aanbreken dat er bij ongevallen kritischer gekeken wordt naar de afmontage van de betrokken Stromer. Het is dus heel erg goed om dit in je achterhoofd te houden bij het aanbrengen van modificaties.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 17 jun 2018, 16:02 Er is een geval bekend waarbij een flink zware consument (ik geloof rond de 120kg) zijn BodyFloat veel te hoog had gemonteerd (dubbele gebruikersfout dus) waardoor er een scheur in het frame ontstond door de asymmetrische belasting van de BodyFloat. Stromer heeft uiteindelijk het frame onder coulance vervangen, en daar mag deze eindgebruiker heel, héél erg blij mee zijn.
Als ingenieur moet ik hier een kleine correctie aanbrengen: het gaat om een excentrische belasting waardoor een groot extern moment op de zadelpen/frame wordt uitgeoefend. Wanneer de zadelpen vervolgens slechts 5cm in het frame geschoven is moet dat externe moment met een kleine (interne) krachtenarm worden opgenomen waardoor flinke krachten op de rand van de zadelbuis ontstaan en zeker ook schade.

M = Fe x l (moment = externe kracht maal arm)
Externe moment M = 120.10 x 0,10= 120 Nm
Inwendige momentarm 0,05 m
120 = Fi x 0,05 -> Fi = 2.400 N -> 240 kg op de rand.

En hierbij ga ik uit van een statische belasting van 1.200 Nm, de dynamische belasting is zelfs groter. :ugeek:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 17 jun 2018, 17:35 Als ingenieur moet ik hier een kleine correctie aanbrengen
Dank u :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Stromeur schreef: 17 jun 2018, 16:11 Overigens heb ik zelf o.a. om deze reden gekozen voor de officiële Suntour/Stromer geveerde voorvork. Deze is veel te duur, maar het onderdeel is dermate kritisch op het gebied van veiligheid dat ik er toch voor gekozen heb. (Wat ook hielp is dat er sowieso maar weinig geschikte 26" geveerde vorken te vinden zijn, dat ik de stuurbuis niet op maat hoefde te zagen en de kleurstelling meteen goed was.)
Een geveerde voorvork is wel een hele mooie upgrade; wat ik dan frappant vind is dat de fiets aan de voorzijde een stuk hoger komt te staan en het rijgedrag anders zal zijn. De vaste voorvork van Stromer (ST2/ST1X) is blijkbaar korter/lager als een standaard 26" voorvork(?)
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Dat is vrij normaal, standaard hoogte vaste vork + veerweg = hogere hoogte verende vork.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Golvas

Stromeur schreef: 17 jun 2018, 16:02 Maar in Duitsland mag je het merk en type band dat af fabriek op de Stromer zit absoluut niet vervangen door een alternatief, ook al is dat alternatief eveneens goedgekeurd voor speed pedelecs met een max. snelheid van 50km/u.
Duitsland staat op dat vlak net véél verder dan de lage landen : ginds laat je al wat je wijzigt aan je Stromer (banden, stuurpen, stuur, ...) éénmalig TÜV keuren ... de wijzigingen worden dan vermeld op je Fahrzeugbrief en je bent in orde.
Sven

Dit soort scherpslijperij in de handleiding doet me vermoeden dat het vooral is zodat stromer ingedekt is als er achteraf een verzekeraar denk te kunnen claimen.

"Tja, het is vervelend dat uw client een spatlap tegen zijn wenkbrauw heeft gekregen... Maar die was niet met onze toestemming gemonteerd, dat staat duidelijk in de handleiding."
Plaats reactie