Speed pedelec in het nieuws

Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Niet mee eens ;). Maar dat is ook maar mijn bescheiden mening. Misschien kan je me een geitenwollensok noemen, maar iedere kleine stap om minder uitstoot te produceren, lijkt me een goede. En ja inderdaad, de batterijen zijn verre van ecologisch, zonnepanelen zijn inderdaad ook een ramp voor het milieu, etc etc.. Het is zeker niet de bedoeling om hier een 'groen-moralistisch' jasje aan te meten. (Wat een lelijk woord zeg? Is iedereen die een kleine stap voor het milieu wilt doen dan moralistisch of fanatiek?). Het lijkt me toch een (kleine maar goede?) stap vooruit. Het fileprobleem in combinatie met diesels / benzinemotoren is immers een deel van het probleem. Hoe verwaarloosbaar ook.
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 13 jun 2018, 09:12 We zijn in ALLES wat we doen ecologisch desastreus... zelfs zogenaamde klimaatreddende maatregelen zoals windmolens en zonnepanelen zijn ecologische drama's. Het is niet omdat je op een Stromer naar je werk rijdt dat je opeens ecologisch beter bent dan de halsstarrige autorijder. Je zult weinig Stromer-bezitters vinden die voor de speed pedelec gekozen hebben vanwege de kleinere ecologische voetafdruk, men kiest de fiets om files te ontwijken, om zeker te zijn van de reistijd, om elke dag te bewegen, om geld te besparen op reiskosten. Het ecologie-argument is in dit opzicht niets anders dan gefundenes Fressen voor mensen die zichzelf graag een groen-moralistisch jasje aanmeten.
Je schrijft hier 'men', maar ik voel me niet helemaal aangesproken. Ik neem in veel besluiten wel degelijk mee wat dit voor gevolgen heeft. Minder vervuilend bezig zijn heeft zeer zeker meegetelt in mijn besluit om een SP te kopen. En ook in mijn besluit om in principe altijd met de SP te gaan en alleen als het niet anders kan (of zéér onpraktisch is) met de auto te gaan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
buco

Kornelito schreef: 13 jun 2018, 09:32 Niet mee eens ;). Maar dat is ook maar mijn bescheiden mening. Misschien kan je me een geitenwollensok noemen, maar iedere kleine stap om minder uitstoot te produceren, lijkt me een goede. En ja inderdaad, de batterijen zijn verre van ecologisch, zonnepanelen zijn inderdaad ook een ramp voor het milieu, etc etc.. Het is zeker niet de bedoeling om hier een 'groen-moralistisch' jasje aan te meten. (Wat een lelijk woord zeg? Is iedereen die een kleine stap voor het milieu wilt doen dan moralistisch of fanatiek?). Het lijkt me toch een (kleine maar goede?) stap vooruit. Het fileprobleem in combinatie met diesels / benzinemotoren is immers een deel van het probleem. Hoe verwaarloosbaar ook.
Toegegeven het is wat koffiedik kijken hoeveel je nu uitstoot en wat je allemaal mee in rekening brengt en wat niet maar toch ben ik het ook echt niet eens. Een speed pedelec blijft (naar mijn bescheiden gevoel) een pak beter dan een wagen. Maakt volgens mij zelfs niet uit of het een elektrische wagen is.

Een wagen is gewoon veel belastender om te produceren en achteraf te recycleren (1 ton high tech vs 30kg high tech). Een Stromer inclusief batterij produceren en recycleren lijkt me een pak eenvoudiger. Dan in gebruik, lijkt een Stromer me een pak minder te vervuilen dan eender welke wagen (inclusief elektrisch). Simpelweg omdat je een PAK minder energie verbruikt (factor 20 of meer?) per afgelegde kilometer.
Lomito

Nogmaals, ik moet de eerste Stromer-rijder nog tegenkomen die de fiets voornamelijk om ecologische motieven heeft aangeschaft. Dat neemt niet weg dat fietsen uiteraard beter is voor het milieu dan autorijden en vele andere voordelen heeft zoals minder ruimtebeslag, beter voor de gezondheid en zo voort, en daarom ook zeker gestimuleerd moet worden.

De 100 miljoen euro die nu jaarlijks in fietsinfra wordt gestopt is echter te weinig om verschil te maken. Vergelijk het met de 5.000 miljoen die jaarlijks voor overige infrastructurele werken, voornamelijk autowegen, wordt vrijgemaakt en je begrijpt waar de werkelijke prioriteit van de overheid ligt: het jaarlijks binnenharken van 25.000 miljoen euro aan autobelastingen.

Het oude adagium "Links lullen, Rechts vullen" gaat hier nog steeds op. De 100 miljoen euro is net zoveel dat geroepen kan worden dat men de fiets wil stimuleren terwijl dat bedrag te weinig is om massale overstap van auto naar fiets te realiseren.
buco

Neen inderdaad. Ik had mijn allereerste Speed Pedelec inderdaad niet uit "groene overwegingen" aangeschaft. Voornamelijk omdat de trein-bus combinatie naar mijn werk anderhalf uur enkel duurde en met de fiets dat rond het uur ging zijn (ondertussen ~55 minuten met de Stromer die snelle is :cool2: ).

Wat ik wel merk is dat ik dankzij het dagelijkse gebruik van een speed pedelec wel anders ben beginnen nadenken over mijn vervoer en welke impact dat heeft op het milieu.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 13 jun 2018, 10:55 Nogmaals, ik moet de eerste Stromer-rijder nog tegenkomen die de fiets voornamelijk om ecologische motieven heeft aangeschaft. Dat neemt niet weg dat fietsen uiteraard beter is voor het milieu dan autorijden en vele andere voordelen heeft zoals minder ruimtebeslag, beter voor de gezondheid en zo voort, en daarom ook zeker gestimuleerd moet worden.
Je bent mij nog niet fysiek tegengekomen. Maar de speedbike staat hier uit ecologische motieven. Ik rijd 100% gratis met mijn bedrijfswagen (geen onderhoud, geen diesel, ...).
De stromer kost mij alleen maar geld. Alle kosten zijn 100% voor mij (aanschaf, onderhoud, ...).

En ik kocht me een speedbike omdat ik met de racefiets minder vaak naar 't werk rijd (bijna 4 h + douchen, met de speedbike 3h+douchen) . Ik zal deze week 525 km afleggen met de speedbike, met de racefiets zou dat 210 km geweest zijn en 315 km met de wagen (2x fiets, 3xwagen). Die 210 km met de racefiets zouden als training ook voldaan hebben (=7,5 uur per week)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Gefeliciteerd, je bent de eerste.
Wigwegstroom
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 16:33

Dan ben ik de tweede. 2de auto verkocht en vanaf augustus zo veel mogelijk met Stromer naar het werk. Mijn autokm's woon/werkverkeer worden nochtans (voor een deel) terugbetaald en ik zal met Stromer langer onderweg zijn (ik werk in shiften dus voorlopig net voor of na de file dus). Openbaar vervoer lukt niet (onregelmatige uren). Voorlopig geen fietsvergoeding trouwens. Ecologisch motief is niet het enige, maar het was toch belangrijk bij de beslissing.
Lomito

Daarom stelde ik ook dat het ecologische motief nooit het belangrijkste argument is om een speed pedelec aan te schaffen. Als ik komend jaar bedolven wordt onder boetes voor rijden op het (on)verplichte fietspad dan schop ik de ST5 subiet op MP en koop zo weer een leuke (2e) auto. Dat ik afgelopen jaar 12.000 km minder autokilometers gemaakt heb is mooi meegenomen voor het miljeuk maar absoluut geen noodzaak of hartstochtelijke wens.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Omdat Practice What You Preach voor mij geld mag je me gerust ecologist noemen. Je moest de BOA van de Provincie in z'n diesel SUV zien kijken toen ik met de Stromer voorreed voor onze gezamenlijke inspectie :bj

Overigens hebben de champs in de Love to ride competitie met 1100 km. in 13 dagen een nog veel kleinere footprint dan de Moi.

De 15.000 Pedelecs die dagelijks in NL. rijden en de auto laten staan brengen 21 miljoen kilo minder massa in beweging. Bedenk het effect wanneer dit er nog eens 200.000 meer worden.
Daar ben ik er graag een van. Daar schaam ik mij geen enkel moment voor tegenover mijn kinderen en kleinkinderen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie