Zwitserse Pünktlichheid of wachten op Godot?

mhoutman

Even iets heel anders over de Stromer ST5 assembly line.

Op beschikbare foto’s zie ik max 5 werkplekken maal 2 fietsen per dag maal 5 dagen in de week = 50 stuks/week

Het lijkt me ook dat 1 persoon de hele fiets bouwt….

Voorwielen worden neem ik aan compleet gespaakt aangeleverd (DT Swiss). Waar gaat de motor er in :ck:
Maarten
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:18

Ben ik blij dat mijn st1x in april werd geleverd (met behoorlijk wat vertraging).
Wat ik me vooral afvraag is hoe je als fabrikant overeind blijft.
85 personeelsleden op de payroll en slechts met mondjesmaat fietsen kunnen uitleveren (=inkomen hebben).
ST1x 2018
Klever X speed 2021
mhoutman

Maarten schreef: 05 jun 2018, 15:47
85 personeelsleden op de payroll en slechts met mondjesmaat fietsen kunnen uitleveren (=inkomen hebben).
=geen inkomsten hebben :bh:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Maarten schreef: 05 jun 2018, 15:47 Ben ik blij dat mijn st1x in april werd geleverd (met behoorlijk wat vertraging).
Wat ik me vooral afvraag is hoe je als fabrikant overeind blijft.
85 personeelsleden op de payroll en slechts met mondjesmaat fietsen kunnen uitleveren (=inkomen hebben).
Ik maak me meer zorgen om de fietsenmakers die ervan afhankelijk zijn. Stromer doet het in elk geval nog zichzelf aan, en al die bestelde fietsen zijn al betaald (voorgeschoten door de fietsenmaker)...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mhoutman

Is dat werkelijk zo? Mijn informatie is toch dat de dealer pas betaald op het moment dat de fiets geproduceerd is en geleverd wordt aan de dealer...

Edit: na kleine belronde blijkt dit bij door mij gecontacteerde dealers idd zo te zijn; er wordt niet(s) vooruitbetaald :!:
Laatst gewijzigd door mhoutman op 06 jun 2018, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Enkele dagen voor levering krijgt de dealer een factuur van stromer
Dan pas weet hij welke fietsen er zullen komen.
Ongeloofelijk toch die knoeierij …

Als er 850 fietsen in bestelling zijn kan het toch niet moeilijk zijn om aan de klant te melden hoe lang de productie nog duurt. In alle te produceren fietsen ontbreekt toch hetzelfde denk ik dan ...

Ik hoop dat stromer er niet falliet op gaat,
Het was mijn eerste vraag hier op dit forum, toen werd dit weggelachen …

Nu lijkt dit akelig dichtbij
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mhoutman schreef: 05 jun 2018, 17:49
FreddyH schreef: 05 jun 2018, 15:53
Ik maak me meer zorgen om de fietsenmakers die ervan afhankelijk zijn. Stromer doet het in elk geval nog zichzelf aan, en al die bestelde fietsen zijn al betaald (voorgeschoten door de fietsenmaker)...
Is dat werkelijk zo? Mijn informatie is toch dat de dealer pas betaald op het moment dat de fiets geproduceerd is en geleverd wordt aan de dealer...
Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik meen in andere berichten gelezen te hebben dat de FM bij bestellen moet betalen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Een late levering heeft ook zo zijn voordeel; je hebt meer tijd om gezellig op dit forum rond te hangen, ik kom wat vaker bij mijn fietsdealer, heb wat meer tijd om over de helm of tassen na te denken. Leer nog eens wat over rubberen dopjes op de USB aansluiting, kan lomito op wat plagen mijn fiets er toch eerder is dan de zijne etc etc :mrgreen:
macfiets
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 dec 2017, 13:21
Locatie: Brasschaat, Vlaanderen

Als er 850 fietsen in bestelling zijn kan het toch niet moeilijk zijn om aan de klant te melden hoe lang de productie nog duurt. In alle te produceren fietsen ontbreekt toch hetzelfde denk ik dan ...
Zoals hier reeds geschreven, er ontbreken geen onderdelen, het is het CoC (gelijkvormigheidsattest) dat van de Europese administratie moet komen dat ontbreekt. Niemand kan zeggen hoe lang dit duurt. Het kan zijn dat er aanpassingen aan de fiets moeten gebeuren, of dat de aanvraag gewoon onderaan de stapel ligt, of dat ze liever Duitse fietsen op de markt zetten dan Zwitserse of wat dan ook.
De fietsen kunnen dus wel geleverd worden, maar je kan ze niet inschrijven en je mag er dus niet binnen de Europese Unie mee rijden. In Zwitserland worden de bestelde ST5-en nu al wel geleverd en die zwitsers stromeren er vrolijk mee rond.
Stromer rijder sinds 6 juni 2016.
ST7 XL Dark Platinum
Riese Muller Load 75 High Speed Bakfiets
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhoutman schreef: 05 jun 2018, 17:49 Is dat werkelijk zo? Mijn informatie is toch dat de dealer pas betaald op het moment dat de fiets geproduceerd is en geleverd wordt aan de dealer...

Edit: na kleine belronde blijkt dit bij door mij gecontacteerde dealers idd zo te zijn; er wordt niet(s) vooruitbetaald :!:
Kan zijn dat de betalingsvoorwaarden wisselen per dealer. Toen ik zelf nog in de detailhandel werkte was het bijvoorbeeld niet ongebruikelijk om een nieuwe dealer de eerste paar bestellingen wél vooruit te laten betalen. Ook is er vaak een maximum verbonden aan het bedrag dat "open" mag staan, zelfs al gaat het om backorders.

Maar ik denk niet dat liquiditeit het grootste probleem van de dealers is. Het probleem zit hem in de gemiste omzet, die nu - midden in het fietsseizoen - waarschijnlijk ongeveer het vier- of vijfvoudige is van de omzet in het laagseizoen. Een deel van die omzet is definitief verloren, omdat klanten hun bestellingen annuleren, of zelfs besluiten om dit seizoen helemaal geen Stromer meer te bestellen, maar een ander merk, of zelfs te wachten tot volgend jaar.

En zo gek is dat laatste besluit niet, als je nu al hoort dat sommige mensen die hun Stromer maanden geleden hebben besteld waarschijnlijk moeten wachten tot minimaal augustus. Zeker voor de mooiweerfietsers onder ons wordt het dan veel interessanter om af te wachten tot de najaarsaanbiedingen (en reken maar dat die er komen als Stromer ineens een hele bult backorders uit gaat leveren die de dealers niet meer kwijt gaan raken), of te wachten op een 2019 model.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie