@Tomasj: ik heb de indruk dat jij en ik piekvermogen en continu vermogen andersom gebruiken of zoiets...
Tomasj schreef: ↑29 aug 2018, 20:38
Jouw tool overdrijft ook schromelijk volgens mij. Toen ik een issue had met de ondersteuning van mijn Stromer, bleef hij ondersteunen zonder trappen. De snelheid van mijn ST2 steeg tot flink boven de 40 km/h (ik heb geremd toen de fiets 43,6 km/h aangaf, maar hij was nog aan 't versnellen), en dat was op een stuk vals plat (neem 2%) en de wind flink op kop (3 Beaufort)
Dat zegt niet heel veel. Jouw Stromer heeft welliswaar een opgegeven vermogen van 500W, maar het piek vermogen (wat hij best lang kan volhouden, totdat hij te warm wordt) is véél hoger. Bij mijn fiets is het opgegeven piekvermogen 1000W (condinue vermogen is 500W), een Stromer ST2 heeft een erg vergelijkbaar vermogen als mijn fiets, zowel in normale belasting als bij acceleratie en harde wind tegen. Voor mijn gevoel, maar dat is niet heel erg nauwkeurig, is de ST2 net ietsje sterker dan mijn fiets. Dit kan ook liggen aan de kleinere banden trouwens.
Tomasj schreef: ↑29 aug 2018, 20:38
Met een Bosch speed-pedelec haal je ook nog altijd 40km/h, terwijl je daar maar 250/350W vermogen geleverd krijgt
350W continu vermogen. In werkelijkheid levert ook die veel meer.
Tomasj schreef: ↑29 aug 2018, 20:38
FreddyH schreef: ↑03 jun 2018, 16:38
In het algemeen wordt zoiets aangehouden:
Rustig fietsen (ongeveer 100 watt): je wordt niet moe en gaat niet zweten.
Lekker door fietsen (ongeveer 130 watt): je wordt een beetje moe maar nog niet echt zweten.
Stevig doorfietsen (ongeveer 160 watt): je merkt duidelijk dat je wat gedaan hebt en gaat ook zweten.
Flink doorfietsen (ongeveer 200 watt): je wordt echt moe en zweet ook flink. Je hebt het gevoel dat je gesport hebt.
Voluit fietsen (ongeveer 250 watt): volle inspanning met hartslag tegen omslagpunt waarvan je echt moet bijkomen (dat doe je niet elke dag, laat staan 2 keer per dag)
250 Watt piekvermogen is echt geen extreem goede conditie, dat is een normale conditie voor iemand die geregeld wat sport (vermogen hangt wel wat af van je gewicht) (34 km/h op vlakke weg met de racefiets).
Hierboven heb ik het over continu vermogen. Ik heb het dus niet over tijdens een sprint of zo eventjes 250W leveren, maar gewoon een half uur tot 45 minuten lang constant 250W leveren. Voor iemand die veel fietst en een goede conditie heeft is dat te doen, maar voor de meeste mensen is meer dan een paar minuten 250W leveren een brug te ver.
Ikzelf heb van het volleyballen erg sterke benen en een goede interval conditie. Eventjes 500-600W leveren is voor mij geen probleem en een uur lang 250W houd ik ook prima vol. Maar ik ben dan wel zeiknat van het zweten.
Tomasj schreef: ↑29 aug 2018, 20:38
Ik ben absoluut geen supersporter, en kan op mijn eentje een rit van 100 km tegen bijna 30 km/h gemiddeld rijden (dat is inclusief vertragen en hellingen, dus in werkelijkheid een kruissnelheid van 34 km/h = +- 250 Watt) en dat dus meer dan 3 uur aan een stuk).
Maar op een racefiets lig je veel platter en ben je veel gestroomlijnder dan met een mountainbike tot rechtop houding op een SP! Dat scheelt serieus veel.
Tomasj schreef: ↑29 aug 2018, 20:38
zij leveren ook een inspanning van 200 Watt op dat ogenblik; en dat gedurende 3 uur. Die hebben voor hun leeftijd een extreem goede conditie, dat wel, maar voor iemand die geen 50 is, is dat volgens mijn referentie alleen maar gemiddeld.
Ik denk dat jouw referentie vooral in de fietswereld ligt. Vraag eens aan je buurman hoe zijn conditie is (tenzij dat een fietser is
).
Mijn fiets geeft indirect aan hoeveel vermogen er op een bepaald moment geleverd wordt (als in: hij laat de stroom die door de accu geleverd wordt zien). Als ik daaraan reken en mijn inspanning ernaast zet dan kloppen voor mij de waarden uit dat tooltje behoorlijk goed. MAAR: ik heb een lang lijf en ik zit behoorlijk rechtop op mijn fiets en heb Ortliebs aan mijn bagagedrager hangen. Da's een heel ander verhaal dan iemand van 80kg die plat op een racefiets ligt.
Even ter referentie: als ik lekker doortrap met lichte wind dan fiets ik ongeveer 45 op GPS. Mijn accu levert in die situatie redelijk constant 16A, als de accu dan redelijk vol is (ongeveer 40V) dan is dus het door de accu geleverde vermogen 640W. Aangezien een brushless electromotor een rendement van ongeveer 90% haalt heb je het hier over ongeveer 575W op de wielen. Daarbij lever ik ook nog een inspanning in de richting van 150 tot 200W. In totaal dus 725-775W. Let op: dit zijn niet meer dan grove indicaties. Maar het zit bij mij dus wel in de orde van 700-800W.