De/monteren crank.

Explorer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2017, 15:24

Hey hallo, ik lees hier en daar info over het vervangen van cassettes, kettingen Ed.
Heeft er iemand ervaring met het de/monteren van de crank? Of beter de trapas.
Ik heb in Full speed een borduur geraakt in een bocht en mijn linker crank is wat naar binnen geplooid. Heb je speciaal gereedschap nodig om deze te demonteren? Dan kan ik,hem rechten of vervangen. Alvast dank voor de replays, Grtn Rick.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ahh, dat is vervelend. Ik ken dat van mijn stadsfiets.

Zie http://www.stromerforum.nl/viewtopic.ph ... 250#p24399

Succes met de reparatie!
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Dit is absoluut niet veel werk maaaar, je moet zien dat je een momentsleutel voorhanden hebt die 38 -41 Nm kan trekken anders zou ik eraf blijven dat is namelijk hoeveel torque je erop moet zetten.

De linker inbus er gewoon uitdraaien en dan kan je de linker crank arm er gewoon afschuiven en de rest zelfs nog gewoon laten zitten als het toch maar rechten is. wel zien dat je bij het demonteren ziet dat de washer etc terug op zijn plaats zit.

In het volgende filmpje zie je hoe het eruit ziet, zo is het bij mijn ST2 identiek hetzelfde.

Golvas

Zebbernaut schreef: 03 jun 2018, 12:30 je moet zien dat je een momentsleutel voorhanden hebt die 35Nm kan trekken
Zou het kunnen dat de handleiding en de crank zelf een aanhaalmoment van 38 -41 Nm vermelden ?
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Zou kunnen was maar een gok heb het niet opgezocht ;)
Explorer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2017, 15:24

Bedankt voor de tips. Morgen schaf ik me een momentsleutel aan om hem terug te monteren.
Eerste de crank proberen te rechten onder de pers.
:ay
Sven

Is alleen de cranck krom?

Dat is toch dat stuk materiaal tussen de trapper en de trapas?

Toen ik dat een keer als krantenjongen had heeft de fietsenmaker het binnen een minuut gefixt en dat was inclusief het pakken van het gereedschap, en het weer opbergen.

Gewoon met een daarvoor bedoelde hefboom, zonder enige demontage.
Golvas

Zebbernaut schreef: 03 jun 2018, 13:33 Zou kunnen was maar een gok heb het niet opgezocht ;)
Aanhaalmomenten zijn toch geen wedrennen ? ... :bu:

Draai je de crank niet vast genoeg, dan bestaat de kans dat ie los komt en dat je hem "verliest" (bekende van me zijn schoonzoon maakte het mee op z'n Stromer ...) en dat wil je niet meemaken of op je geweten hebben ... en draai je hem te vast, dan bestaat de kans dat je de schroefdraad beschadigt en ook dat wil je niet meemaken of op je geweten hebben !

Aanhaalmomenten = exacte wetenschap !
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Golvas schreef: 03 jun 2018, 20:59 Aanhaalmomenten = exacte wetenschap !
100% gelijk, ik heb het even aangepast naar de handleiding specificaties :cool2:
JurgenWauters
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2018, 11:21

Hallo,

Vandaag idem voorval gekend. Linker crank staat krom.
Kan je meedelen of het je gelukt is om de crank te rechten?
Plaats reactie