Andere cassette overwegen voor de ST2 MY2018, ST1 X en ST2 S (11-speed)

mhoutman

Wat is een beter alternatief voor de standaard ST2 MY 18 cassette. Ook de Ultegra 6800 11 speed Cassette 11-12-13 tands ?
Explorer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2017, 15:24

Hey hallo, ik lees hier en daar info over het vervangen van cassettes, kettingen Ed.
Heeft er iemand ervaring met het de/monteren van de crank? Of beter de trapas.
Ik heb in Full speed een borduur geraakt in een bocht en mijn linker crank is wat naar binnen geplooid. Heb je speciaal gereedschap nodig om deze te demonteren? Dan kan ik,hem rechten of vervangen. Alvast dank voor de replays, Grtn Fred.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Hier ben je speciaal gereedschap voor nodig. Als je dat niet hebt kun je beter naar de dealer gaan. Het is namelijk niet veel werk, dus de arbeidskosten zouden laag moeten zijn. De crank is overigens wel een (realtief) duur onderdeel bij Stromer, want wordt alleen als set verkocht [1]. De crank is van FSA. Mogelijk dat een losse crankarm te gebruiken is [2]. Tot slot, de dealer of een goede rijwielmonteur kan je prima adviseren.

[1] https://www.elektrofahrrad24.de/stromer ... adgarnitur
[2] https://shop.fullspeedahead.com/en/type ... _type=1906
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Als ik het goed begrijp is de body waar de cassette op zit dus niet van Shimano? anders moet er een ATB Ultegra cassette CS-8000 11s WH/FH op passen, deze is 1.85mm smaller dan de race versie, te verkrijgen met 11-25t of 11-28t.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ff scrolled naar het begin van dit topic: met een slijp schijfje /drempel oid 5 kleine uitsparingen maken op een 11sp race cassette en 't past.
Dan wat reserve 11,12,13,14's scoren en je zingt het lang uit
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Lomito

Ik ga de dealer vragen om de standaard cassette aan te passen, niet door het vervangen van de 11-43T (of wat is het) door een 11-28T maar door de bestaande cassette aan te passen naar 11-12-13-15-17 en de rest boeit me niet, gebruik in niet. Maar wat mis ik met name de 12...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Vandaag de cassette van mijn fiets laten vervangen. Tot mijn grote verbazing zijn het vooral de middelste tandwielen die echt wel zeer sterk ingesleten waren. Ik vermoed dat dat een gevolg is van het steevast starten in die versnellingen;
Het feit dat ik de koppelsensor ook flink teruggeschroefd heb (30%) zet ik ook wat meer druk dan anderen op de ketting. Toch bijna 4000 km gereden. Vanaf nu haal ik de ketting er wekelijks af, en wissel ik ze om de 500 km, zodat ik ze grondiger kan reinigen. En ik heb nu ook een onderhoudsstand, dat maakt het reinigen van de cassette et alii zoveel aangenamer
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ik moet tot m'n schaamte bekenen dat ik m'n ketting al 3000km niet heb schoongemaakt. Af en toe een druppie olie erbij en niet te veel in de regen (wat is dat?) rijden..
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Golvas

Ik heb mezelf voorgenomen om alle 250 km de ketting te onderhouden en na 1000 km een tweede ketting in dienst te stellen ... voorlopig zit ik nog keurig op schema. ;)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Awv schreef: 20 jul 2018, 21:14 Ik moet tot m'n schaamte bekenen dat ik m'n ketting al 3000km niet heb schoongemaakt. Af en toe een druppie olie erbij en niet te veel in de regen (wat is dat?) rijden..
Ach weet je, het maakt niet uit als je het zelf geen probleem vindt wanneer je ketting en je meestgebruikte kransjes wat eerder slijten. Zeker in de zomermaanden met het prachtige weer dat we al weken hebben gaat het allemaal niet zo mega-hard met de slijtage, tenzij je veel over stoffige/zanderige paden rijdt.

Zolang jouw Stromer nog lekker rijdt en soepel schakelt, heb je zelf toch nergens last van. Rottig schakelen, aflopende ketting, piepen en kraken e.d. zijn meestal tekenen dat je ketting het je kwalijk neemt dat je niet eerder wat aan onderhoud hebt gedaan. ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie