Twijfels over aanschaf 1ste SP

Mikali
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 mei 2018, 22:10

JeroenH schreef: 28 mei 2018, 10:54
Mikali schreef: 27 mei 2018, 11:34 Bedankt alvast aan iedereen voor de input !

Het valt me op dat in het Antwerpse vooral "fiets!" Stromer verdeeld, en R&M zit dan bij "Ibike."
Beide genieten niet mijn voorkeur gezien het "ketens" zijn, maar we zullen zien.
Inmiddels een verdeler gevonden van alle 3 de merken in Geel.
Op zich niet ver, maar het onderhoud word dan weer lastiger ...
Ik vermoed dat je Powergrid hebt gevonden als verdeler. Voor je ter plaatse gaat om te testen, wel even navragen of alle modellen die je wil testen, aanwezig zijn. De winkel in Geel is niet al te groot en testmodellen gaan al eens heen en weer tussen de verschillende vestigingen. Zo was de X Speed vorige maand enkel te testen in Geel en bvb niet in Mol.
Jep dat is hem inderdaad. Bedankt voor de tip, zal ze deze week eens bellen voor een afspraak te maken en te zien wat er mogelijk is.
Mikali
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 mei 2018, 22:10

Zebbernaut schreef: 28 mei 2018, 11:10 Ikzelf stoor me er wel enorm aan om eerlijk te zijn, het is een fiets die 45 mag doen alleen kan hij het niet... Ook die 350Watt voel je als je de stromer gewend bent. Vertrekken in een verkeerde versnelling krijgt die motor gewoon niet getrokken, de stromer doet dit wel.
Voila, wat voor mij speelt is natuurlijk ook als je 7000 euro neertelt voor een fiets, dan zou ik eigenlijk nergens willen op inboeten. Maar de realiteit is uiteraard dat de pefecte fiets niet bestaat, en ik denk dat er in het e-bike gebeuren nog altijd veel ruimte tot verbetering is.

Ik heb nog geen ervaring met de SP's en zal dus zowieso al "blij" zijn met de ondersteuring van de R&M, maar vergeleken met de Stromer zal het 9/10 toch heel anders zijn. Qua onderhoud ben ik door de eerdere berichten al wel enigsinds gerustgesteld zowel qua prijs als tijd (15minuutjes wekelijks zou moeten volstaan)
MichelJ
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2018, 21:53
Locatie: Antwerpen

Ik rij met een Supercharger, dubbele batterij, met volle ondersteuning verbruik ik 45%, 40km in totaal. Snelheid zit tussen de 32-42km/u met wind op kop, weliswaar hou ik mij hartslag wel in 't oog.

Realiseer wel dat R&M afkapt op 42km/u, waarom dat ze dat gedaan hebben weet ik niet, dus trap ik regelmatig tegen de grens aan. Verder is de maximale assistentie 2.8, wil je de motor volledig gebruiken zal je zelf al boven de 100W trappen.

Voor lange ritten waar je volop voor snelheid kan gaan zal een Stromer de beste keus zijn. Als ik zie naar mijn actuele rijtijden en op welke stukken ik daadwerkelijk maximaal kan rijden zou ik met een Stromer waarschijnlijk een 5-tal minuten winnen ;) (ik sta meer dan 10% van de tijd stil voor lichten).

Op de R&M zal je bij hogere snelheid je workout krijgen, momenteel na de nacht rij ik in een licht t-shirtje en shortje, en kom ik een hoop s-pedelecs(van allerlei merken) tegen die vrij stevig zijn aangekleed. Ik moet toegeven, ik heb het snel zeer warm. Ondertussen durf ik al eens wat borduren nemen en wat moeilijker terrein opzoeken, het rijcomfort is wel zeer goed.
Golvas

MichelJ schreef: 28 mei 2018, 19:37 Ik rij met een Supercharger
Dat vertelde je ook in je eerste post maar je vermeldde niet welke versie ?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

MichelJ schreef: 28 mei 2018, 19:37 Realiseer wel dat R&M afkapt op 42km/u, waarom dat ze dat gedaan hebben weet ik niet, dus trap ik regelmatig tegen de grens aan. Verder is de maximale assistentie 2.8, wil je de motor volledig gebruiken zal je zelf al boven de 100W trappen.
Omdat je bij windneutraal weer ±750W nodig hebt om 45 km/h te fietsen. Als de motor 350W kan leveren (laten we zeggen dat hij enige tijd 450W vol kan houden, = redelijke aanname) dan moet je nog altijd 300W bijtrappen om 45 km/h te halen... Succes :dwarf:
Dus kappen ze het bij iets meer dan 40 af en laten ze de teller overdrijven om het nog wat te laten lijken. Bij 40 km/h heb je maar 550W nodig. Met die assistentie van 2.8 kom je dan op ongeveer 150W voor de gebruiker en 400W voor de fiets.

Nu zou je kunnen zeggen: met wind mee kun je dus wel makkelijk 45 km/h fietsen, maar dat zou betekenen dat je ook dan de motor en accu maximaal gebruikt, waardoor je actieradius enorm keldert. Deze begrenzing is echt nog uit de tijd dat er een 400Wh accu bij de fiets zat en dat een 500Wh accu een enorme meerprijs vroeg...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mikali schreef: 28 mei 2018, 11:31 Maar de realiteit is uiteraard dat de pefecte fiets niet bestaat
Niet meer inderdaad, van de mijne is er maar 1 :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MichelJ
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2018, 21:53
Locatie: Antwerpen

Die teller gaf in het begin meer aan, heb eens met de wielmaat gespeeld en lijkt nu realistischer. Ik rij steeds met mijn Fenix 5x, en die geeft zo goed als dezelfde snelheid aan, weliswaar op GPS. Ondertussen snelheidssensor bijgeplaatst en zal straks eens zien welke snelheid ik effectief haal.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 28 mei 2018, 20:28
MichelJ schreef: 28 mei 2018, 19:37 Realiseer wel dat R&M afkapt op 42km/u, waarom dat ze dat gedaan hebben weet ik niet, dus trap ik regelmatig tegen de grens aan. Verder is de maximale assistentie 2.8, wil je de motor volledig gebruiken zal je zelf al boven de 100W trappen.
Omdat je bij windneutraal weer ±750W nodig hebt om 45 km/h te fietsen. Als de motor 350W kan leveren (laten we zeggen dat hij enige tijd 450W vol kan houden, = redelijke aanname) dan moet je nog altijd 300W bijtrappen om 45 km/h te halen... Succes :dwarf:
Dus kappen ze het bij iets meer dan 40 af en laten ze de teller overdrijven om het nog wat te laten lijken. Bij 40 km/h heb je maar 550W nodig. Met die assistentie van 2.8 kom je dan op ongeveer 150W voor de gebruiker en 400W voor de fiets.

Nu zou je kunnen zeggen: met wind mee kun je dus wel makkelijk 45 km/h fietsen, maar dat zou betekenen dat je ook dan de motor en accu maximaal gebruikt, waardoor je actieradius enorm keldert. Deze begrenzing is echt nog uit de tijd dat er een 400Wh accu bij de fiets zat en dat een 500Wh accu een enorme meerprijs vroeg...
Die 750W is schromelijk overdreven. Hangt natuurlijk af van de fiets, maar een vriend van mij heeft zijn Bosch-motor getuned. Wanneer hij hem helemaal 'vrijzette' geraakte hij op vlakke weg aan 56 km/h op teller, dus eerder 53 km/h. Hij is een goede fietser, maar hij trapt echt geen 600 Watt weg. Met een koersfiets heb je ongeveer 500W nodig om 45 km/h te rijden. En er was hier een ST2 gebruiker met issue, die zonder bijtrappen continu 45 km/h reed. I kzou zeggen: reken op 600W op een Stromer om 45 km/h te halen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

MichelJ schreef: 28 mei 2018, 19:37 Ik rij met een Supercharger
Golvas schreef: 28 mei 2018, 20:26 Dat vertelde je ook in je eerste post maar je vermeldde niet welke versie ?
En ?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 29 mei 2018, 20:00 Die 750W is schromelijk overdreven. Hangt natuurlijk af van de fiets, maar een vriend van mij heeft zijn Bosch-motor getuned. Wanneer hij hem helemaal 'vrijzette' geraakte hij op vlakke weg aan 56 km/h op teller, dus eerder 53 km/h. Hij is een goede fietser, maar hij trapt echt geen 600 Watt weg. Met een koersfiets heb je ongeveer 500W nodig om 45 km/h te rijden. En er was hier een ST2 gebruiker met issue, die zonder bijtrappen continu 45 km/h reed. I kzou zeggen: reken op 600W op een Stromer om 45 km/h te halen.
Maar op een koersfiets lig je veel platter. Op mijn fiets zit ik behoorlijk rechtop en vang dus heel veel wind, en ik ben groot (2 meter) dus wellicht is het voor iemand van 1,80m op een Stromer (waarop je wat sportiever zit) inderdaad overdreven. Op een Supercharger heb je een vergelijkbare houding als op mijn fiets, dus als je groot bent is die 750W denk ik niet heel erg overdreven.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie