BOVAG: speedbike terug naar fietspad.

Atarist
Runner-up
Runner-up
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:36

https://www.destentor.nl/binnenland/bov ... ~ac6f1104/

Het gaat misschien toch ooit nog goed komen. :bi
Ik begrijp uit het artikel dat veel mensen koudwatervrees hebben door de huidige regels. Kan ik me ook wel wat bij voorstellen.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

De stellingname van BOVAG is begrijpelijk, maar totaal overtrokken. Tijd voor tegengas dus.

De positie van de speedpedelec op de rijbaan is niet binair. Dat blijkt uit de genuanceerde aanpak van de provincie Gelderland en tevens uit de lopende discussies in de andere grote steden en debatten in de Kamercommissie over wegverkeer en verkeersveiligheid. Daarbij blijkt dit uit discussie en eigen ervaringen van pedelecrijders.

Zelf heb ik geen problemen met de positie op de rijbaan. Sterker, het stroomt lekker door. De kanttekening is wel dat je goed zichtbaar moet zijn en dat je gedrag voorspelbaar moet zijn. Dus geen pizzakoeriergedrag, gewoon anticiperen op het overige verkeer en netjes aansluiten bij het stoplicht. Daarbij zijn een (1) 45 km sticker, (2) een reflecterend hesje, (3) knipperlichten en (4) een remlicht geen overbodige veiligheidsmaatregelen.

Ik ga ervan uit dat het SWOV meeleest en verstandig omgaat met haar advies. Een landelijke regeling voor een uitzondering op het gebod voor de rijbaan waardoor vrijwillig rijden op het fietspad mogelijk wordt, maar dan wel daaraan gekoppeld een snelheidsbeperking van max 25 km/h is - wat mij betreft - een maatregel die wellicht het meest praktisch en verstandig is (maar goed, dat is mijn mening, ingegeven door eigen ervaring op de rijbanen in Den Haag, Delft, Rijswijk en Rotterdam..

Tot slot bepleit ik twee elementen om te overwegen/nader te onderzoeken:
- een bromfietsrijbewijs verplicht stellen. Het rijden met 45 km op de rijbaan brengt namelijk andere risico's met zich mee dan wat van een fietser verwacht kan worden. Ik heb zelf een motorrijbewijs waardoor de gevoelsmatige drempel om tussen de auto's te rijden voor mij laag was.
- het verplicht stellen van een 45 km sticker. Het anticiperend gedrag van overig verkeer bij het zien van een 45 km sticker is nog niet nader onderzocht. Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het overwegend positief is en bijdraagt aan de acceptatie van de speedpedelec op de rijbaan (de fietstas is een mooie plek voor de sticker, maar achterop het hesje of op het spatbord kan ook prima).
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 28 mei 2018, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

rvaneijk, kan me goed vinden in je verhaal, vind dat je als pedelec gebruiker zelf moet kunnen kiezen waar je fiets en daarbij je snelheid aan te passen aan het type weg waarop je je bevindt. Pedelecs helemaal van de weg weren lijkt mij niet heel handig, dan wordt voor mij bijvoorbeeld de reistijd woon-werk een stuk langer.
Betreffende het brommerrijbewijs. Dat is toch al verplicht op dit moment?
Laatst gewijzigd door harmroest op 28 mei 2018, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Geen idee, om eerlijk te zijn. Ik heb een motorrijbewijs en me daarom daar nog niet in hoeven verdiepen. Weet iemand hoe dit zit?
Lomito

Het verhaal van de BOVAG (snelle fietsers terug naar het fietspad) heeft drie elementen waarin de belangen van de BOVAG te zien zijn:
- stimulering van verkoop van de speed pedelec (het blijft handel)
- speed pedelec als alternatief voor auto zorgt voor minder files op de snelwegen
- fietspaden zijn vooral aangelegd om de rijbaan te vrijwaren van fietsers (zodat auto's lekker door kunnen rijden)

Geheel begrijpelijk vanuit hun positie maar het verhaal was sterker geweest als de BOVAG had aangegeven dat de snelle fiets naast de rijbaan ook op het fietspad zou moeten kunnen rijden. Nu zit het laatste agendapunt (oprotten van de rijbaan) iets te prominent in hun verhaal.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik heb het bromfiestpunt even nagezocht. Als je een autorijbewijs hebt, krijg je de aantekening AM (bromfiets) erbij.

hmm, mijn punt ziet eigenlijk op het feit dat als je automobilist bent, de belangrijke ervaring op de pedelec met 45 km / uur ontbreekt. Het rijden in de veilige omhulling van de auto is niet vergelijkbaar met wat de zintuigen te verwerken krijgen op de pedelec. Misschien dat ik mijn aandachtspunt daarom moet veranderen in een advies voor rijtraining.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Lomito schreef: 28 mei 2018, 10:22 Het verhaal van de BOVAG (snelle fietsers terug naar het fietspad) heeft drie elementen waarin de belangen van de BOVAG te zien zijn:
- stimulering van verkoop van de speed pedelec (het blijft handel)
- speed pedelec als alternatief voor auto zorgt voor minder files op de snelwegen
- fietspaden zijn vooral aangelegd om de rijbaan te vrijwaren van fietsers (zodat auto's lekker door kunnen rijden)

Geheel begrijpelijk vanuit hun positie maar het verhaal was sterker geweest als de BOVAG had aangegeven dat de snelle fiets naast de rijbaan ook op het fietspad zou moeten kunnen rijden. Nu zit het laatste agendapunt (oprotten van de rijbaan) iets te prominent in hun verhaal.
De BOVAG herhaalt haar eerdere bezwaren bij de scooters naar de rijbaan, lees bijvoorbeeld BOVAG's Tom Huyskens 'Grote gevolgen als scooters naar rijbaan gaan' http://www.scooterbelang.nl/nl/nieuws/b ... jbaan-gaan

Op zich is de scooter een andere discussie dan de pedelec. Beiden kwamen echter eerder aan bod in het debat in de Kamercommissie.

Evenwel, de geluiden van BOVAG zijn een mooi voorbeeld hoe de lobby in de praktijk werkt. Veel 'toeteren' en je boodschap blijven herhalen.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Persoonlijk vind ik het toch heel lastig om in de stedelijke omgeving geen pizzakoeriergedrag te vertonen :oops:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

rvaneijk schreef: 28 mei 2018, 09:41 Tot slot bepleit ik twee elementen om te overwegen/nader te onderzoeken:
- een bromfietsrijbewijs verplicht stellen.
Een bromfietsrijbewijs is in NL al verplicht voor iedereen die ouder dan 16 is en op een brommer (en SP) wil rijden.
Met een autorijbewijs wordt automatisch aan de bromfietsrijbewijs verplichting voldaan.

Een 45 KM. sticker voor SP's verplichten en niet voor brommers is vreemd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Zoals hierboven reeds aangevuld: je hebt gelijk. Mijn punt ziet eigenlijk op het feit dat als je automobilist bent, de belangrijke ervaring op de pedelec met 45 km/uur (mogelijk) niet hebt. Het rijden in de veilige omhulling van de auto is niet vergelijkbaar met wat de zintuigen te verwerken krijgen op de pedelec. Een (vrijwillige/verplichte?) training kan daar wellicht verandering in aanbrengen. Een proefritje bij de dealer lijkt met niet afdoende.
Plaats reactie