Banden lekkage

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Draftsman schreef: 28 apr 2018, 16:07 Ik weet nu natuurlijk niet of jullie velgen even breed zijn of smaller als deze die op de huidige modellen zitten, maar hoe makkelijk (of moeilijk) kan je de buitenband terug over de velg trekken wanneer je een nieuwe binnenband gestoken hebt? Kan je die buitenband gewoontjes met de hand er op leggen of heb je echt die bandenlichters nodig?
Bij de Big Bens van mijn ST1 X kan ik daarover zeggen: eitje! Je druk de buitenband zo met één vinger over de velg heen.
Draftsman schreef: 28 apr 2018, 16:07 En hoe plaats je een nieuwe binnenband? Haal je deze uit de verpakking, stopt deze er onmiddellijk in, buitenband er terug op en oppompen? Of stop je deze er in en, voordat je je buitenband er terug volledig over trekt, pomp je deze een beetje op, zodat er vorm in zit?
Dat is inderdaad de enige juiste manier. Als ik de boel er terug op gelegd heb, breng ik een beetje lucht in de binnenband en loop ik aan beide zijden de band volledig na om te controleren of de binnenband niet per ongeluk tussen de buitenband en velg terecht is gekomen.

Op basis van de foto's vraag ik mij af of iets soortgelijks inderdaad niet bij de Stromers van Peter en zijn vrouw is gebeurd. Met een lage bandendruk, een inferieure kwaliteit binnenband, de Big Bens die relatief losjes op de velg liggen en dan gaan rijden over hobbelige buitenlandse wegen, zou het kunnen dat daar toch iets verkeerd is gegaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stroompje schreef: 28 apr 2018, 14:58 is het dus helder dat het type buitenband vervangen enige kans van slagen heeft. De Conti's zullen ook een verbetering van de wegligging geven begrijp ik, is hard nodig, want eerlijk gezegd vind ik die van de Big Ben maar naadje. Je voelt de fiets in bochten gewoon wegdribbelen.
Dus dat gaan we doen, en dan maar hopen dat het probleem is opgelost. Verder zullen we een geveerde zadelpen monteren (cirrus), daarmee kan de band ook wat harder worden opgepompt.
Het zou mij niet verbazen als dit het probleem inderdaad oplost. Op het gebied van grip en comfort ga je er sowieso op vooruit met deze nieuwe configuratie, dus een miskoop wordt het nooit.

Succes!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Wat misschien ook nog mogelijk is is dat door de combinatie van bredere banden op jullie 2014 model en lage bandendruk je buitenband gaat schuiven ten opzichte van je velg tijdens bv. het remmen en zo je binnenband 'mee neemt'. En aangezien je binnenband blijft steken bij het ventiel scheurt deze... Vandaar misschien ook de 'aangetaste/geschuurde strip'? Is blijkbaar iets wat soms voorkomt bij MTB's met brede vouwbanden in combinatie met lage bandendruk.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Draftsman schreef: 28 apr 2018, 16:07 Ik weet nu natuurlijk niet of jullie velgen even breed zijn of smaller als deze die op de huidige modellen zitten, maar hoe makkelijk (of moeilijk) kan je de buitenband terug over de velg trekken wanneer je een nieuwe binnenband gestoken hebt? Kan je die buitenband gewoontjes met de hand er op leggen of heb je echt die bandenlichters nodig? En hoe plaats je een nieuwe binnenband? Haal je deze uit de verpakking, stopt deze er onmiddellijk in, buitenband er terug op en oppompen? Of stop je deze er in en, voordat je je buitenband er terug volledig over trekt, pomp je deze een beetje op, zodat er vorm in zit?

Indien je je buitenband met veel moeite er terug op kan leggen, en indien je je binnenband plat er in steekt, is het misschien mogelijk dat je binnenband gekneld zit tussen je velgrand en buitenband, waardoor deze, wanneer volledig opgepompt, scheurt langs die naad ter plaatse van de knelling...

Heb hier een setje wielen voor de koersfiets staan, die net nog geschikt zijn voor 25mm banden, maar deze er op leggen is een ware verschrikking en ik trek het vel van mijn duimen als ik het laatste deel van de buitenband over de velgrand wil krijgen. Wanneer ik de binnenband er plat in steek dan is het ook al voorgevallen dat deze gekneld zit tussen velg en buitenband...
Hallo draftsman,

De band kan ik er redelijk simpel met de hand op leggen. Geen bandenlichters nodig. Ik pomp de binnenband altijd wat op zodat deze niet knel komt te zitten tussen velg en buitenland.
Dat is dus niet het probleem, daar ben ik altijd erg kien op geweest.
Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stromeur schreef: 28 apr 2018, 16:18
Draftsman schreef: 28 apr 2018, 16:07 Ik weet nu natuurlijk niet of jullie velgen even breed zijn of smaller als deze die op de huidige modellen zitten, maar hoe makkelijk (of moeilijk) kan je de buitenband terug over de velg trekken wanneer je een nieuwe binnenband gestoken hebt? Kan je die buitenband gewoontjes met de hand er op leggen of heb je echt die bandenlichters nodig?
Bij de Big Bens van mijn ST1 X kan ik daarover zeggen: eitje! Je druk de buitenband zo met één vinger over de velg heen.
Draftsman schreef: 28 apr 2018, 16:07 En hoe plaats je een nieuwe binnenband? Haal je deze uit de verpakking, stopt deze er onmiddellijk in, buitenband er terug op en oppompen? Of stop je deze er in en, voordat je je buitenband er terug volledig over trekt, pomp je deze een beetje op, zodat er vorm in zit?
Dat is inderdaad de enige juiste manier. Als ik de boel er terug op gelegd heb, breng ik een beetje lucht in de binnenband en loop ik aan beide zijden de band volledig na om te controleren of de binnenband niet per ongeluk tussen de buitenband en velg terecht is gekomen.

Op basis van de foto's vraag ik mij af of iets soortgelijks inderdaad niet bij de Stromers van Peter en zijn vrouw is gebeurd. Met een lage bandendruk, een inferieure kwaliteit binnenband, de Big Bens die relatief losjes op de velg liggen en dan gaan rijden over hobbelige buitenlandse wegen, zou het kunnen dat daar toch iets verkeerd is gegaan.
Hallo Stromeur,
Inderdaad is al vroeg de optie dat van een lage bandendruk en door druk op buitenband het risico op een lekke band toeneemt meegenomen in de zoektocht naar een verklaring.
Maar de dealer zag dat niet als logisch, dus het is nooit prominent meegenomen in de zoektocht naar een oplossing.
Maar veel kun je er dan nog niet aan doen. Immers . . . .
Bandendruk tot 2.5 bar, vanwege rijcomfort, en rijden over onverharde wegen wilden we ook niet laten schieten.
Meer velglint en dikkere binnenbanden hebben de situatie al verbeterd.
Ik ga overschakelen op Conti’s en hoop dan dat het probleem helemaal is opgelost.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo,

We hebben op beide fietsen nieuwe buitenbanden laten zetten: Continental Top Contact 2.
Wat een verschil, het voelt alsof de band zich in de bocht aan de weg vast zuigt.
De algemene wegligging is ook erg goed en het voelt alsof de rolweerstand lager is. Maar door de hogere druk in de banden voelt het alsof de fiets ook strakker stuurt dan met de zachtere Schwalbes.
Maar de fiets veert nu nog stugger af. Of eigenlijk is er geen vering meer.
Maar vandaag komen er bodyfloats (en Shockstops) op, dat zal het comfort flink verhogen.
Nu zien of we geen lekke banden meer krijgen.
Golvas

Stroompje schreef: 28 mei 2018, 08:22 door de hogere druk in de banden
Met welke druk(ken) rij je dan ?
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

3.5 tot 4 bar is me door de FM verteld. Ik zal straks in Herveld nog even hierover spreken.
Wat zoutje adviseren?
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daar staan mijn Top Contact II banden ook op. Zonder vering is dat te hard om nog comfortabel te zijn. Met vering (in mijn geval BodyFloat en geveerde voorvork) is dat prima.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stroompje schreef: 28 mei 2018, 08:46 3.5 tot 4 bar is me door de FM verteld. Ik zal straks in Herveld nog even hierover spreken.
Wat zoutje adviseren?
iPhone spellcheck maakt het toch weer “gekruid”.
Ik bedoelde natuurlijk “Wat zou je adviseren?”
Stromeur, bedankt voor je info.
Nog een halve dag en dan is mijn fiets geveerd :cool2:
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Plaats reactie