Stromer inruilen of zelf verkopen

Lomito

Met de ST5 in aantocht zullen er heel wat 'doorstromers' zijn, met name Es-gebruikers die willen upgraden naar de ST5. En daarmee komt ook het moment dat men afscheid moet nemen van de vertrouwde fiets waarmee je zoveel duizenden heerlijke kilometers gemaakt hebt. Inruilen bij je dealer is het gemakkelijkste, maar omdat hij de fiets weer moet kunnen verkopen en er zelf nog wat aan overhouden ga je niet de hoofdprijs krijgen.

Alternatief is zelf de fiets verkopen aan een particulier en met de opbrengst de nieuwe ST5 grotendeels te financieren. Het prijsverschil met de dealer kan vele honderden euro's schelen en is dus zeker de moeite waard. Maar je hebt er wel het gedoe van qua adverteren (MP), thuis ontvangen van potentiële kopers, testritten (komt 'ie wel terug) en de onzekerheid of je de fiets überhaupt wel verkoopt. Dat laatste hangt dan vooral samen met de vraagprijs. Wanneer je die te hoog stelt zal er niemand reageren, te laag dan had je beter kunnen inruilen.

Een mooie tussenoplossing is het inruilen van de Es als de particuliere verkoop geen resultaat gaf.

Hoe dan ook, de vraag is: ga jij inruilen of zelf verkopen?
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Kanidaat verkopers kunnen hem altijd hier al op het forum te loop zetten.
Kost je niks, de koper weet wat hij koopt en jij bent zeker dat je geliefde fiets bij een liefhebber terecht komt.
Zelf ben ik wel benieuwt wat de tweedehands Essen gaan doen in de verkoop.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik mag eigenlijk niet meepraten, aangezien ik mijn Es houd en niet nu alweer een upgrade neem, maar ik heb eind vorig jaar in dezelfde situatie gezeten: ST1 X in bezit, ST2 S in bestelling.

Ik heb inruil besproken bij de dealer, zowel in Herveld (maar dat ging toen helaas niet door vanwege een financiële tegenvaller aan mijn kant) als enkele maanden later in Amsterdam. De beslissing om wel of niet in te ruilen hangt ook een beetje af van de dealer, of die wel zin heeft in de verkoop van inruilers. De Herveldse dealer doet dit met alle plezier, de Amsterdamse dealer is hier wat minder happig op en dus kreeg ik daar een slechter voorstel dan in Herveld.

Daarnaast hangt het af van hoeveel haast je hebt. Ik had nog een maand of anderhalf de tijd alvorens mijn Es geleverd zou worden, dus ik heb mijn ST1 X particulier te koop gezet op diverse websites (waar interessant genoeg dan ook weer Stromer dealers op reageerden met een inruilvoorstel). Ik ben zelf vrij goed in "Marktplaats"-achtige verkopen: zo zal ik nooit iemand langs laten komen voordat we het op papier eens zijn over de prijs, dus onder voorbehoud visuele inspectie en testrit etc. Anders heb ik al geen zin in het gedoe. Maar: ik moest mijn ST1 X wel kwijt zien te raken alvorens de Es geleverd zou worden, want ik had het bedrag van de ST1 X nodig om de Es mee mede te financieren.

Met de eerste belangstellende die ik via Marktplaats op visite kreeg voor een proefrit was ik het dus in principe al eens over de prijs. Hij had een fietsdrager op de auto bij zich om de Stromer desgewenst meteen mee te nemen, ik had de aankoopfactuur (i.v.m. garantie) en alle kentekenbewijzen klaar om samen naar het postkantoor te gaan voor RDW registratie, en ik had mijn dealer geïnformeerd dat ik die dag waarschijnlijk mijn Stromer ging verkopen, zodat we de Stromer direct telefonisch op zijn naam konden zetten. Zo kon de koper ook direct de OMNI app gebruiken en vertrekken met een ST1 X die hij op alle fronten "zijn" ST1 X kon noemen. (Wel een heel erg raar gevoel, om zomaar ineens fysiek en administratief afscheid te nemen van je geliefde Stromer...)

Particuliere verkoop kan dus prima werken, mits je zelf je zaakjes goed strak regelt. Onzinbieders en zeurpieten komen er hier pertinent niet in, maar een serieuze koper leg ik volledig in de watten. Mijn ST1 X heeft ca. een maand op Marktplaats gestaan en hij is verkocht aan de eerste die hier langs is gekomen.

Nadeel: ik ben enkele weken Stromerloos geweest in afwachting van de levering van mijn Es. Daarom voelde het ook zo ongemakkelijk om mijn ST1 X af te geven, ik had er immers nog niks leuks voor in de plaats. Maar het heeft me zo wel veel meer geld opgeleverd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Over een maand ben ik een ruim half jaar in het buitenland.
Mijn St1x, dan met 20.000 km, gaat dan naar "mijn" dealer in Herveld.
Niet alleen omdat hij deze fiets echt kent.....maar ook omdat ik er zelf gewoon niet ben. Zelfs al zou ik de tijd voor Marktplaats o.i.d. hebben.....dan gaat dat niet lukken. En ik heb mijn gekoesterde Stix eigenlijk tot op de laatste dag nodig.
De dag voor vertrek gaat die compleet naar Herveld:
- met oplader, 983 accu, BM-45 cateye spiegel, Redshift ShockStop stuurpenvering, Spurcycle, nieuwe kransjes (net geplaatst), nieuwe ketting (net geplaatst), doos met originele/ongebruikte koekepan-spiegel, papieren.....
- de combi-pedalen moeten even terug naar origineel (heb ik nog);
- het zadel moet even terug naar origineel (heb ik nog).
- er zal echt een nieuwe bagagedrager op moeten. De huidige is gewoon ingesleten door iedere dag 2 zware tassen bagage. Gaat gebeuren.

Ik ben me er van bewust dat ik niet de max prijs via een dealer uit kan halen. Maar de kans op verkoop (zonder ellende) is enorm. Niet alleen doordat de dealer de fiets zelf altijd onder garantie/beurt heeft gehad (en deze heeft nog bijna een jaar originele garantie) maar ook omdat ik (hij !) 6 maanden de tijd heeftt om te verkopen......gaat vast lukken. De huidige leveringsproblemen maken de aantrekkelijkheid van mijn St1x alleen maar groter. ((en ook hier snap ik echt dat een 1-jarige 20K-fiets niet de hoofdprijs gaat krijgen; zelfs niet met de verse motor die er in is gekomen)).
Daarnaast heeft de dealer mij ook te vriend te houden want de opbrengst oude St1x is gelijk de aanbetaling voor mijn volgende Stromer !

Ik maak dus echt gebruik van de dealer.
Stromer ze,
Reinout
Lomito

Daar zeg je me wat, ik moet binnenkort ook gaan zoeken naar al die 'spullen' die bij de fiets horen. Ik ben niet zo georganiseerd dat ik zo blind alle spullen bij elkaar kan pakken. Helemaal gek met mijn nieuwe fiets heb ik alles achter me neer gegooid en ben als een dolle gaan fietsen... en nog steeds.

Mijn situatie, voor de mensen die hier nieuw zijn, is dat ik in mrt 2017 mijn nieuwe en eerste Stromer ST2s gekocht heb bij de dealer in Herveld waar ik toevallig op steenworp afstand van woon. Ongeveer tegelijk heeft de dealer een nieuw pand aan de overkant aangeschaft dat eerst flink verbouwd is door de verkoper. En daarna moest de zaak nog compleet ingericht worden en aangezien ik meubelmaker in hobby ben heb ik aangeboden een deel van het interieur te maken. Aanvankelijk waren het alleen 3 bankjes, maar gaande weg kwamen daar de werkplaatsinrichting bij, de complete keukeninstallatie en werkblad kantoor, diverse vlonders, installatiewerk (elektra, water, ventilatie, riolering, aansluiting sanitair), een koffiecorner ingebouwd in een trapkast, de verkooptafel, schilderwerk en vlak voor de oplevering meegeholpen met de grote schoonmaak en de voorbereidingen voor de openingsfestiviteiten. Daar zijn uiteindelijk heel wat uren in gekropen die ik uitbetaald krijg in een nieuwe ST5 (met alles erop en eraan) tegen inruil van de ST2s.

Daarmee is de vraagstelling voor mijzelf vrij eenvoudig: inruilen. Maar zelfs als ik niet zo'n leuke deal had gesloten had ik waarschijnlijk sowieso voor inruil gekozen, al was het maar om geen dag zonder een Stromer te moeten maar ook omdat ik geen zin heb in het gedoe rondom de verkoop, De dealer is blij met een tweedehands fiets nu de levering van nieuwe fietsen stagneert en heeft zelfs al een potentiële koper voor mijn fiets. Allemaal blij! :bp:
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 427
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Als ik even kijk naar de situatie, is die (enigszins) vergelijkbaar met het (ver)kopen van je auto.

Ik heb dat nu een keer of 3-4 gedaan. Je spreekt met de dealer waar je je nieuwe auto koopt af wat je aan inruil krijgt en wat je aan korting krijgt als je niets inruilt. Op die manier kun je de auto relatief goedkoop op marktplaats zetten (ik pak meestal de inruilprijs met een plusje) en je zet er gewoon een termijn bij wanneer de auto verkocht moet zijn. Verkoop je 'm, heb je als winst je korting bij de aankoop van niet-inruilen (plus evt het plusje op je vraagprijs). Verkoop je 'm niet ben je in ieder geval gegarandeerd van een inruilprijs. Voordeel voor de dealer dat hij geen inruiler hoeft te verkopen als je 'm verkoopt.

Nou denk ik dat je met auto's wat meer vage figuren aan de deur kunt krijgen dan met een Stromer, maar het is altijd prima verlopen (en 3 van de 4 auto's zijn gekocht door 'buitenlanders', om dit vooroordeel maar te bevestigen (en te ontkrachten dat dat problemen oplevert)). Niet dat het me nou duizenden euro's heeft opgeleverd per keer, die prijsklasse is het niet, maar altijd dik tevreden elke keer.

Dat is ook iets wat je met je fietsendealer kunt afspreken denk ik? Aan de andere kant is jouw relatie met je dealer dusdanig anders dan de meesten dat jouw inruil wat meer oplevert dan de meesten ...
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
mhoutman

Goede topic waar ik graag op wil inhaken.

Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels of juist de ST2s rijders uitkijken naar de ST5. Die zullen toch tegen de prijsstelling van de ST5 t.o.v. hun eigen fiets juist met gemengde gevoelens aankijken? Daarbij valt het mij op dat de aangeboden ST2s’en vaak relatief weinig kilometers op de teller hebben staan. Gelukkig zijn er hier genoeg rijders die hem wél gebruiken maar dat terzijde.

Een ieder moet de afweging maken om zijn/haar oude fiets in te ruilen dan wel particulier te verkopen maar uiteindelijk gaat het er om wat je netto moet bijbetalen voor je nieuwe fiets.

Zelf ben ik nog van de oude stempel, loyaal en gevoelig voor goede service en wil bij voorkeur te maken hebben met ‘mensen’ die verstand hebben van zaken; of het nou een nieuwe wasmachine, auto, fiets of ander product betreft dat wat langer mee moet gaan.

Vaak ruil ik - na het favoriete onderhandelingspel - een auto tegen beter weten bij dezelfde dealer in, maar dan weet ik wel waar ik aan toe ben i.p.v. het avontuur aan te gaan met iemand die substantieel goedkoper is maar ver uit de buurt ligt.

Als ik de laatste tijd een beetje om mij heen kijk dan scheelt inruilen of particulier verkopen van bijvoorbeeld een ST2s toch al snel €1.000 of meer en dat is een hoop geld. Sommige dealers zeggen dan ook zelf al dat je de fiets beter particulier kunt verkopen i.p.v. bij hem in te ruilen. Het laatste is veelal meer gedoe, maar als je meer geld overhoudt om weer een nieuwe fiets te kopen dan lijkt me dat een win-win situatie. Zou het verschil veel kleiner zijn dan gun ik dat graag aan de bestaande dealer omdat ik op hem kan vertrouwen en ik weet dat het vooral geen prutser is.

OT maar dit gezien in een wat breder perspectief, ben ik gekomen bij een punt waar ik mij veel meer zorgen over maak en dat is het bestaande Stromer dealernetwerk.

Vooropgesteld dat Stromer nou eens de moeite moet nemen om de dealer-database op de website te updaten (net als trouwens online brochures en handleidingen) vind ik het een regelrechte aanfluiting dat er fietsketens als dealer optreden die slechts bekend staan als dozenschuivers. Het is niet alleen heel slecht voor het imago maar ik snap ook niet waarom de gevestigde (dealer) orde niet meer hiertegen in verzet komt.

Er zijn m.i. ook veel te veel Stromer dealers, warvan helaas sommigen deels ondeskundig, de goede uiteraard daargelaten. Je mag het de goede man misschien niet kwalijk nemen, maar als een dealer aan een ST5 prospect eerst vraagt wat voor accu er in moet en dan in welke kleur hij de fiets wil hebben, dan schieten de tranen letterlijk in mijn ogen. (waar gebeurd verhaal) .

Ik wil tenslotte graag een vergelijking maken met de automotive sector waarbij je ziet dat bij de premium merken het dealernetwerk vergaand wordt ingekrompen. Er komen meer ‘experience’ centers en men zal niet meer op iedere straathoek een eigen dealer zien.

Nu het imago van de stofjas dragende fietsenverkoper de laatste jaren gelukkig veranderd is, is dit toch een beeld van wat ons ook in premium fietsenland op termijn hopelijk te wachten staat. #Pon
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

mhoutman schreef: 28 mei 2018, 11:01 Daarbij valt het mij op dat de aangeboden ST2s’en vaak relatief weinig kilometers op de teller hebben staan.
Dat zou nou juist een reden kunnen zijn tot doorstromen.
Ik heb toch enigszins het idee dat met een Es en weinig km, de fiets een hebbeding is voor degenen die zich dat goed kunnen veroorloven. Als er dan opeens een betere om de hoek komt kijken.........
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
mhoutman

Je zegt precies wat ik al dacht maar zo werkt het denk ik wel voor meer dingen ;)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik hoop daar ook nog eens last van te krijgen :lol:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie