Europa verplicht motorrijtuigverzekering voor alle e-bikes

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Een nieuwsbericht in bikebiz beschrijft het besluit van de EU waarin voor alle e-bikes verplicht wordt gesteld een motorrijtuigverzekering af te sluiten. Het is me niet helemaal duidelijk maar meen te lezen dat landen zich kunnen onttrekken.
https://www.bikebiz.com/news/bikes-need ... ance-in-eu
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Ik heb het ook gelezen en inderdaad staat er dat lidstaten zich kunnen onttrekken.
Echter, als je verder leest dan staat geschreven dat het parlementment nog moet stemmen hierover.
En dat nog nog wel maanden duren.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Een ongeval met een onverzekerde geeft enorme problemen. Mijn zwager werd woensdagavond van achteren op volle snelheid aangereden door een dronken automobilist zonder verzekering en die geen verlichting voerde. Mijn zwager vloog tegen de linker en toen rechter vangrail. Auto Total los. Pijnlijke nek, hoofd, schouders en ribben. Wonderbaarlijk goed er vanaf gekomen.
Volgende dag meldde de politie dat de man die direct aangehouden was geen verzekering had.

Nu afwachten wat er gebeurd met de schade afhandeling.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Even los van speedpedelecs, zjjn fietsen In België gedekt tegen schade aan derden door familiale. Die is echter niet verplicht, maar de meesten hebben ze wel. Als ze nu een BA gaan invoeren voor elektrische fietsen die stilaan voor een deel auto's beginnen te vervangen, is dat in mijn wereld puur lobby'ing van de verzekeringsmaatschappijen die hun inkomsten willen vrijstellen. Want als de melkkoe auto stilaan verdwijnt... tja. Maar als ik het nieuwsbericht lees, dan denk ik dat ze gewoon familiale verplicht willen maken, want dat is ook een verzekering tegen schade aan derden

Bij Speedpedelecs is het enige probleem waarom we (voorlopig) niet onder de schade aan derden dekking van familiale verzekering vallen, de garageknop (en boostfunctie op de oudere Stromers). Die zorgt ervoor dat we officieel een fiets hebben die kan voortbewegen op motorkracht zonder onze benen-hulp.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Volgens mij is de titel van dit draadje verwarrend. Het gaat toch om een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering?

In Nederland voldoen de speed-pedelecs al aan deze voorwaarde, of zie ik iets over het hoofd? Ik vraag me daarbij af of gewone elektrische fietsen onder de term motor vehicle zullen vallen.

De tekst (pdf) staat hier: https://ec.europa.eu/info/law/better-re ... aec10b7_en

In de toelichting:
How will the Directive deal with electric bikes and other new types of electric motor vehicles?

The evaluation demonstrated that new types of motor vehicles, such as electric bikes (e-bikes), segways, electric scooters already fall within the scope of the Directive as interpreted by the Court of Justice. Furthermore, in accordance with the principle of subsidiarity, Member States have the power to exempt new types of electric motor vehicles from compulsory third party motor insurance on the condition that a national compensation fund will ensure compensation of victims in case of an accident. So there is no need to bring any legislative changes in this respect.
Stromend schreef: 26 mei 2018, 09:03 Een nieuwsbericht in bikebiz beschrijft het besluit van de EU waarin voor alle e-bikes verplicht wordt gesteld een motorrijtuigverzekering af te sluiten. Het is me niet helemaal duidelijk maar meen te lezen dat landen zich kunnen onttrekken.
https://www.bikebiz.com/news/bikes-need ... ance-in-eu
Deze mogelijkheid voor lidstaten om uitzonderen is er volgens mij niet, als ik afga op de tekst. De uitzondering is er alleen als er een alternatief is/komt, namelijk een nationaal fonds. (Voorbeelden van fondsen vind je hier: https://www.juridisch.nl/letselschade/s ... tselschade).

Het commissievoorstel is een richtlijn (Directive), dat aan het eind van het Europese wetgevingsproces door de lidstaten omgezet moet worden in nationaal recht. Veelal geldt voor een richtlijn een termijn van twee jaar tussen vaststelling en inwerkingtreding.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromend schreef: 26 mei 2018, 09:28 Een ongeval met een onverzekerde geeft enorme problemen. Mijn zwager werd woensdagavond van achteren op volle snelheid aangereden door een dronken automobilist zonder verzekering en die geen verlichting voerde. Mijn zwager vloog tegen de linker en toen rechter vangrail. Auto Total los. Pijnlijke nek, hoofd, schouders en ribben. Wonderbaarlijk goed er vanaf gekomen.
Volgende dag meldde de politie dat de man die direct aangehouden was geen verzekering had.

Nu afwachten wat er gebeurd met de schade afhandeling.
Vervelend! Maar gelukkig is hij er zelf goed vanaf gekomen. In Nederland heb je hier het waarborgfonds voor (https://waarborgfonds.vereende.nl/), maar daar moet je wel een getuige voor hebben. Lijkt me in deze situatie haalbaar, zeker omdat er ook politie bij is geweest.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Golvas schreef: 26 mei 2018, 13:31 Nederlandstalig artikel : https://nieuwsfiets.nu/2018/05/25/ec-wi ... rplichten/
Ja het gaat om een WA verzekering (wettelijke aansprakelijkheidsverzekering) die in Nederland al verplicht is voor speed pedelecs.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De directive behandelt e-bikes in het algemeen.
Daarvoor is in NL en BE geen WA-verzekering verplicht.

Voor Speed Pedelecs is in NL een WA verplicht en in België is hier onduidelijkheid over.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 26 mei 2018, 13:40 Vervelend! Maar gelukkig is hij er zelf goed vanaf gekomen. In Nederland heb je hier het waarborgfonds voor (https://waarborgfonds.vereende.nl/), maar daar moet je wel een getuige voor hebben. Lijkt me in deze situatie haalbaar, zeker omdat er ook politie bij is geweest.
De politie geldt in dit geval niet als getuige en ze komen ook niet langs om de schuldvraag vast te stellen. Als ze erbij komen, dan is dat om verklaringen op te nemen van de betrokkenen, en hopelijk in dit geval ook van aanwezige getuigen. (Wat dan helaas vaak weer "klapgetuigen" zijn: mensen die op- of omkeken zodra ze de klap hoorden, maar die dus de toedracht helaas niet hebben gezien, terwijl ze zelf menen van wel.) Hetzelfde geldt voor de VOA, die leggen de situatie en de sporen vast en ze geven een mening/advies op basis van wat ze aantreffen, meer niet. Toen ik zelf nog voor de 112 Alarmcentrale werkte heb ik gemerkt hoe vaak mensen denken dat zij gelijk zullen krijgen als ze (liefst als eerste) de politie erbij halen, maar zo werkt het dus niet.

Een Proces Verbaal kan wel enorm helpen bij het afhandelen van verzekerings-issues, als er zaken in worden opgenomen die jou makkelijker vrijwaren van schuld. Het is dus heel erg belangrijk dat jouw verklaring tot in de puntjes klopt, als je zeker weet dat je niet fout zat.

Ik ben zelf eens betrokken geweest bij een akelig ongeval waarbij de andere partij enkele weken in coma heeft gelegen. Ik wist dat het niet mijn schuld was, en terwijl we aan het wachten waren op de ambu en politie (op de grond naast de man die buiten westen op het asfalt lag) zei een vrouw met hond tegen mij dat ze alles had zien gebeuren. Ik heb haar gesmeekt om te blijven wachten op de politie en dat was maar goed ook. Want ondanks het feit dat er zeker tien anderen in de buurt waren toen het ongeluk gebeurde was zij de enige die écht had gezien wat zich had voorgedaan.

In mijn verklaring die de politie had opgenomen stelden ze dat ik gezegd had dat ik de bejaarde e-biker "over het hoofd had gezien". Dat was echter niet zo, want dat impliceerde dat de man vóór mijn auto reed en dat ik hem dus had kunnen en moeten zien, terwijl hij in werkelijkheid zelf áchterop mijn auto was geklapt terwijl ik net optrok (en hij ook nog eens de rijbaan opreed in plaats van het verplichte fietspad ernaast). De politie is meerdere keren bij me langs geweest met een gewijzigde verklaring, voordat ik er mijn handtekening onder heb gezet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie