Snelle fiets Amsterdam-Schiphol: ’Ruim baan voor de speedbike’

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Louis_ST2 schreef: 25 mei 2018, 09:14
Dat was een mooie stunt inderdaad. Kostte klauwen vol geld en leverde vrijwel geen stroom op. Dan kun je beter een overkapping maken die de fietsers droog houdt en met veel hoger rendement zonnestroom kan opwekken.
Misschien in combinatie met dit plan dat interessant is voor alle fietsers (voor ons is het ook een groter bereik):

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... 1273.lynkx
Innovatieve ideeën zijn er in overvloed maar het traditionele denken over vervoersconcepten en gebrek aan bestuurlijke daadkracht houdt integrale verbetering tegen lees je in dit rapport van de RLI: https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... 8233.lynkx
De link naar het RLI rapport met de bijlagen: https://www.rli.nl/publicaties/2018/adv ... aar-anders
Laatst gewijzigd door Stromend op 25 mei 2018, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Lomito schreef: 25 mei 2018, 08:40 Dat was een mooie stunt inderdaad. Kostte klauwen vol geld en leverde vrijwel geen stroom op. Dan kun je beter een overkapping maken die de fietsers droog houdt en met veel hoger rendement zonnestroom kan opwekken.

Overigens is de meest efficiënte toepassing van zonnepanelen het voeden van airco's die immers vooral draaien als de zon schijnt. Op de Zuidas kunnen ze die zomerstroom dan ook wel gebruiken.
Onder een overkapping fietsen is geen echt fietsen. Leuk, maar kanaliseert je (tegen)wind of geeft extra vlagen. Om daar dan de duur-over-betaalde Zuidassers mee te pleasen ... :bh:
Maar alle innovatie kosten geld en zoals met de meeste zaken gaat de cost voor de baet. En je moet het testen om alle kinderziektes en problemen te ontdekken en daarmee kun je verder innoveren (of erachter komen dat je op de verkeerde (fiets)weg zit.) En ja, je moet als bedrijf en als overheid durven. Soms een risico lopen. Soms de jackpot, soms verlies. Dat laatste kan een bedrijf nog wel incalculeren, de overheid heeft daar wat meer moeite mee (terecht, die betalen 'wij')
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Lomito

marco-hlv schreef: 25 mei 2018, 11:33 En je moet het testen om alle kinderziektes en problemen te ontdekken en daarmee kun je verder innoveren (of erachter komen dat je op de verkeerde (fiets)weg zit.) En ja, je moet als bedrijf en als overheid durven. Soms een risico lopen. Soms de jackpot, soms verlies. Dat laatste kan een bedrijf nog wel incalculeren, de overheid heeft daar wat meer moeite mee (terecht, die betalen 'wij')
Dat laatste vooral, onbezonnen om 70 meter uit te proberen terwijl er met een proefopstelling van enkele meters hetzelfde resultaat gehaald zou worden: nauwelijks energetisch rendement en never nooit financieel rendement. En dus dit idee snel vergeten en op zoek naar een andere manieren om grote hoeveelheden energie op te wekken maar dan met een ERoEI van minstens 30 en een terugverdientijd van hooguit 15-20 jaar.
Kritiek op fietspad
Hoewel de ontwikkelaars tevreden zijn, zien critici een aantal structurele problemen met het fietspad met zonnepanelen. Zo worden de panelen vies doordat fietsers eroverheen rijden of doordat het sneeuwt, waardoor de efficiëntie daalt. Ook liggen de panelen horizontaal, waardoor de lichtopbrengst niet optimaal is.

Daarnaast zijn de kosten van het zonnepanelenfietspad relatief hoog. De Solaroad is drie tot vier keer duurder dan losse zonnepanelen en een standaard wegdek. Ook het onderhoud is relatief duur.
En gewone zonnepanelen zijn al nauwelijks rendabel: ERoEi van 4 en terugverdientijd zonder subsidie van 35 jaar.

Integrale kosten zonnepanelen: € 1,50 per Wp (bij ca. 4000Wp), totaal € 6.000
Opbrengst per jaar 0,85 kWh/Wp (gemiddelde over levensduur)
Waarde stroom exclusief belastingen € 0,05/kWh
Financiële besparing per jaar: 4000 * 0,85 * 0,05 = € 170
Terugverdientijd 6000/170 = 35 jaar
Economische levensduur is ca. 20 jaar.

Andere berekeningen komen op terugverdientijden van 8 jaar maar die rekenen standaard met gratis geld dat door de rest van de maatschappij opgebracht moet worden.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Lamkram schreef: 25 mei 2018, 09:27 Enige tijd geleden werd ik hier blij van om te lezen. Ik denk dat e.e.a. Samenvalt met de plannen rondom Schiphol.

https://www.metropoolregioamsterdam.nl/ ... hoogwaardi

Afbeelding
Groet Mark
Mooi kaartje! Grotendeels start aanleg in 2018 en hopelijk dan ook toegankelijk voor de 45Km fiets!
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Amstelburg wordt gestart in 2018, maar klaar in mei 2020. Sommige trajecten duren misschien wel even...
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Jota@bicicleta67
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2018, 21:25
Locatie: Amsterdam

J3R schreef: 24 mei 2018, 21:28 https://www.telegraaf.nl/nieuws/2076720 ... m-schiphol

Ben heel benieuwd naar dit initiatief; Schiphol zelf is nu een drama voor fietsers (rij zo nu en dan Amsterdam-Schiphol met de MTB); talloze stoplichten met lange wachttijden, veel busbanen en kruisingen waar het autoverkeer voorrang heeft en waarbij het zicht op het fietspad ronduit slecht is.
Een mooie baan voor de snelle fiets door wat groen gebied ipv pal langs de A4 of A9 zou fijn zijn!
Goed initiatief. De initiatiefnemers zouden eerder met Stromer in gesprek moeten. Naar mijn bescheiden mening de ideale partner. Denk zeker dat de zakelijke toerist/bezoeker aan Ams oog heeft voor dit type fiets en de vele voordelen. Maar goed hoe meer partners hieraan deelnemen hoe beter. VInd ik.
Hierom moet Noord-Holland en Ams in het bijzonder, zich sterk maken om de regelgeving voor de speed-pedelec/Stromer op het fietspad terug te draaien. Dus idd veilige en goede fietspaden. Waarop ook de speed-pedelec fietser op kan. Bijvoorbeeld via Schiphol Oost Amsterdamse Bos naar Zuid of langs de A4, Badhoevedorp naar Ams Sloten, Nieuw Meer naar Ams.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Het zou tijd worden dat de overheid eens daadkrachtig handelt, investeerd en alternatieven voor de auto gaat bieden voor mensen die met de fiets, E-bike of Speed Pedelec woon-werk willen afleggen naar en van Schiphol.
  • Er werken op en rond Schiphol ruim 60.000 werknemers
  • Schiphol is 27.870.000 m2 groot
  • Zo'n 70 miljoen passagiers p/jaar
De bereikbaarheid per fiets is ronduit slecht; Schiphol maakt een zooitje van de (brom)fietspaden:

https://www.parool.nl/opinie/-met-de-fl ... ~a4599109/

Gazelle en bouwbedrijf BAM willen een ­snel­­fietspad tussen Schiphol en Amsterdam.
Begrijpelijk: Gazelle wil meer fietsen verkopen en BAM legt graag meer fietspaden aan. ­Welke routes beogen beide bedrijven voor die ­snelle route tussen Schiphol en Amsterdam?

Op het terrein van Schiphol is veel ruimte, maar krijgen auto's en bussen voorrang. Fietsers moeten op de kruisingen met autowegen en busbanen stoppen, zelfs bij de inritten van de parkeerplaatsen.

En buiten Schiphol, zoals tussen de A9 en station Zuid, waar de snelle fietsroute het eindpunt krijgt?
Daar is een plek voor een snelle route ­moei­lijk te vinden en worden twee routes voorgesteld, of deels door het bedrijventerrein Schinkel of door het ­Amsterdamse Bos.

De flitsfiets die 50 kilometer per uur haalt door het Amsterdamse Bos of door het Schinkelgebied is moeilijk voorstelbaar.

De doorgaande autoroute door het Amsterdamse Bos is ingericht als 30 kilometerweg, verlichting ontbreekt in het Bos, het wegdek van de smalle fietspaden is vaak matig.

Gaan we flink wat bomen kappen om ruimte te maken voor een voldoende breed snelfietspad met flauwe bochten?

Roland Haffmans, Amsterdam (Het Parool)
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Onderstaand artikel uit Het Parool (paywall).
Dit moet wel een vroege 1 april grap zijn; zo niet, dan jaag je de uitstekende optie Speed-pedelec van Schiphol en komt er v.w.b. woon-werk, meer autoverkeer en stinkende 50 km/u scooters :bu:
Schiphol kan beter investeren in goede snelfietspaden en een betere en veiliger doorstroom i.p.v. begrenzing van de Speed-pedelec. Op Schiphol ligt de prio woon-werk helaas nog steeds bij het autoverkeer i.p.v de fietsers (zie draadje hiervoor).

Snelle e-bikes moeten bij nadering Schiphol automatisch afremmen
Het Parool 25 februari 2020, 7:00

Schiphol gaat een proef doen waarbij snelle e-bikes bij nadering van de luchthaven automatisch afremmen. Volgens de Fietsersbond zou het ook een idee kunnen zijn voor Amsterdam.

Op en rond Schiphol wordt binnenkort getest of snelle e-bikes automatisch kunnen worden afgeremd op het moment dat zij de luchthaven naderen. Wanneer de fiets dan het gebied binnenrijdt, schakelt de ondersteuning zelfstandig terug tot een snelheid die vergelijkbaar is met normale fietsen. Dat zou veiliger zijn.

De Fietsersbond is enthousiast over de proef en stelt, indien de techniek goed blijkt te functioneren, dat er weinig beletsels zijn om een dergelijke automatische snelheidsbegrenzing niet ook op andere plekken in te voeren, bijvoorbeeld in de binnenstad van Amsterdam.

Op en rond de luchthaven is de fietsinfrastructuur enkele maanden geleden al uitgebreid digitaal in kaart gebracht door een elektrische bakfiets, uitgerust met een 360-gradencamera. Met speciale software kregen fietspaden, bewegwijzering, verkeersborden en verlichting een plekje op de kaart.

De ‘bebouwde kom’ van Schiphol wordt zo virtueel afgebakend door middel van gps. Het automatisch afremmen van snelle e-bikes, die 45 kilometer per uur halen, is maar een van de mogelijkheden die de proef oplevert. Ook wordt gedacht aan het afstemmen van de snelheid op de verkeerslichten onderweg, waardoor fietsers in een groene golf terechtkomen. Stuurtrillingen waarschuwen de fietser wanneer die een drukke plek nadert.

Fietsbereidheid

De proef is onderdeel van een breder plan om vooral meer werknemers van de luchthaven ertoe te bewegen de fiets naar het werk te nemen in plaats van de auto. Met de fietsbereidheid van het Schiphol-personeel is het vooralsnog niet denderend gesteld: van de 66.000 mensen die op de luchthaven werken, komen er naar schatting maar zo’n 4000 met de fiets naar hun werk.

Volgens de Fietsersbond is het technisch niet bijzonder ingewikkeld om een dergelijk systeem op te tuigen. Volgens Kees Bakker, die als TestKees fietsen test voor de Fietsersbond, heb je een gps nodig, een goede kaart en een verbinding met de elektrische aandrijving. Er zijn elektronicaconcerns die voor snelle e-bikes een scherm hebben waarop je een kaart kan laten zien: daarin staan ook alle gegevens over wegcategorieën en maximumsnelheden.

Bakker stelt dat je afspraken kunt maken of snelle e-bikes met dergelijke elektronica aan boord binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld wel van de fietspaden gebruik mogen maken. Nu is het zo dat zulke fietsen in de stad gedwongen zijn, met een helm op, gebruik te maken van de rijweg: op het fietspad zijn ze niet welkom. “Dat vinden de gebruikers in sommige gevallen helemaal niet prettig. Als je hen automatisch begrenst, los je dat probleem op.”

Worden fietsers dan niet te zeer in hun vrijheid beperkt? Bakker: “Dat kun je zeggen, maar welbeschouwd worden e-bikes altijd al begrensd in hun snelheid: ze ondersteunen maar tot een bepaalde snelheid. Je zou het andersom moeten benaderen: het stelt je in staat om harder te rijden op plekken waar dat gewoon kan.”

Intelligente Snelheidsassistent

De Intelligente Snelheidsassistent (ISA) is in auto’s technisch al veel verder, hoewel het vrijwel nergens dwingend is ingevoerd. Uit onderzoek uit 2015 bleek dat wanneer auto’s door zo’n ISA-systeem gedwongen worden zich te houden aan de geldende maximumsnelheid, het aantal ongelukken met 50 procent kan worden teruggebracht.

SWOV, het wetenschappelijk onderzoeksbureau op het gebied van verkeersveiligheid, concludeerde enkele jaren geleden al dat ISA ‘een zeer effectieve verkeersveiligheidsmaatregel is die vrijwel nergens op grote schaal wordt toegepast’.
=======
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
mrstrom

Dit is toch niet te realiseren..... broodje aap. Echt weer zo'n beleidsmedewerker zonder realiteit en technische kennis. Hoe die op zulke posities komen is mij een raadsel....
Ik zie nergens de datum 1 april genoemd, dus dat is niet van toepassing.

wat wel de bedoeling hier van is weet ik ook niet.....
Misschien kunnen ze dit beter toepassen op Taxis binnen de bebouwde kom bv.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Proefballon of vroege 1 april grap.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie