SP beboet in Deventer

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

FreddyH,

Zoals je schetst is er op dit moment geen eenduidige handhaving. En agenten doen dus vaak wat in hun ogen het meest veilig is voor de weggebruiker.
En dat kenschetst wel dat ook de agent de situatie probeert mee te wegen, tenminste in de meeste gevallen. En als de wet niet strak wordt gevolgd, maar “to the eyes of the beholder” wordt geïnterpreteerd krijg je dit type verschillen in handhaving en bijkomende acties en gevolgen.
Beboet worden is daarbij in mijn ogen een bijproduct. De kern van de discussie zit hem in waar het veiliger is. Ik (maar ik meen ook anderen op dit forum en elders) stelde eerder dat SP’ers op het fietspad, snelheid verplicht lager dan bijvoorbeeld 25 km/uur, een beter compromis kan zijn.
Dan ook de wielrenners.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het gebrek aan eenduidige handhaving wordt veroorzaakt door het feit dat de wet die de speed pedelec gelijk stelt aan een brommer en dus in de bebouwde kom verplicht om de rijbaan op te gaan van geen kanten deugt. :aq

Als die wet eruit gaat, als de speed pedelec wordt aangemerkt als een aparte categorie, als de speed pedelec rijder de wettelijke keus krijgt tussen de rijbaan (waar toegestaan uiteraard) of het fietspad met aangepaste snelheid (bijvoorbeeld max. 30km/u) en als dit wordt doorgetrokken naar alle snelle fietsers, dus ook wielrenners en ligfietseers, dan zul je zien dat de handhaving direct een stuk consequenter wordt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Of de boete voor de SP-er in Deventer terecht is zou ik graag ter beoordeling van de kantonrechter overlaten. De motoragent mag die boete uitdelen maar moet dat niet. Er is dus wel degelijk input van de agent waarbij deze afweegt of de boete in de gegeven situatie bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

In het geval van de SP-er uit Deventer zou een kantonrechter tot een ander oordeel kunnen komen dan de motoragent wanneer die alleen beboet heeft naar de regel. Het is een kantonrechter vrij gemakkelijk uit te leggen dat je soms op het fietspad rijdt wanneer de rijbaan levensgevaarlijk is, er is namelijk ook nog zoiets als jezelf niet onnodig in gevaar brengen.

Maar zoals gezegd kan het zijn dat het verhaal van die SP-er niet volledig is en dat de motoragent een andere situatie heeft aangetroffen, bijvoorbeeld een lege rijbaan en vol fietspad...

Ik hoop van harte dat de SP-er zijn boete zal voorleggen aan de kantonrechter, het zal niet de eerste keer zijn dat de rechter tot een andere afweging komt.

Overigens heb ik bij de Kanaaldijk in Nijmegen een keer een motoragent tot 3x toe langs zien rijden waarbij hij uitgebreid naar mij/mijn fiets keek. Uiteraard reed ik over het verplichte fietspad waar ik volgens de wet op de rijbaan had moeten rijden (veel te gevaarlijk door al die kerende motoragenten). Het fietspad was echter, zoals gewoonlijk, geheel leeg, en ik reed vrolijk 40-45 km/uur over het zogenaamde Batavierenpad, de fietssnelweg van Ewijk naar Nijmegen. Na de derde passage hield de motorrijder het voor gezien en ging er vandoor.
Laatst gewijzigd door Lomito op 21 mei 2018, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik hoop het ook. Dat zou in ieder geval een zeer interessant precedent scheppen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stromeur schreef: 21 mei 2018, 15:54 Het gebrek aan eenduidige handhaving wordt veroorzaakt door het feit dat de wet die de speed pedelec gelijk stelt aan een brommer en dus in de bebouwde kom verplicht om de rijbaan op te gaan van geen kanten deugt. :aq

Als die wet eruit gaat, als de speed pedelec wordt aangemerkt als een aparte categorie, als de speed pedelec rijder de wettelijke keus krijgt tussen de rijbaan (waar toegestaan uiteraard) of het fietspad met aangepaste snelheid (bijvoorbeeld max. 30km/u) en als dit wordt doorgetrokken naar alle snelle fietsers, dus ook wielrenners en ligfietseers, dan zul je zien dat de handhaving direct een stuk consequenter wordt.
Hallo Stromeur, in feite stel je hetzelfde voor als ik (en anderen in deze rubriek)
En hoewel handhaving dan objectiever/consequenter wordt zal het m.i. niet “makkelijker/effectiever” worden.
Er is immers geen/onvoldoende capaciteit bij de politie voor dit soort zaken.
Dus hoe dat zal uitpakken is helemaal niet zeker.
Gewoon een voorbeeld.
Ik woon zelf in een 60km/uur zone.
De auto’s, met name het sluipverkeer, komen hier desalniettemin met gemiddelde 75 km/uur en een flinke fractie zelfs met snelheden boven de 100km/uur langs (smalle weg, ternauwernood breed genoeg voor twee tegenliggers). En fietsers worden in de berm gedrukt.
Ondanks vele meldingen bij de politie zijn er in 10 jaar slechts een handvol controles geweest. Die zijn overigens zeer productief, want na 10 minuten moeten ze stoppen met controleren en schrijven beide agenten alleen nog boetes van een rij wachtende coureurs, zoveel overtreders dus.
Maar het werkt niet echt, want als het 2 jaar duurt voor er weer een controle is zal de calculerende coureur zich daar niet zoveel van aantrekken. Dus zie je vrijwel geen effect op de gemiddelde snelheden van zo’n controle.
Ik vrees hetzelfde voor een aanpak van het “probleem SP op de rijbaan” zoals jij en ik hier voor ogen hebben.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Lomito

Stromeur schreef: 21 mei 2018, 15:57 Ik hoop het ook. Dat zou in ieder geval een zeer interessant precedent scheppen.
Met mijn dagelijkse gebruik van bibeko-fietspaden met opvallende rijstijl/snelheid had ik gehoopt al een boete te scoren waarmee ik een bezoekje aan de kantonrechter had kunnen maken... het is verdorie gewoon lastig tegen een boete aan te lopen. Ook de bos-BOA's laten het zwaar afweten met al die verboten onverplichte fietspaden door de natuur waar ik met bijzonder veel plezier gebruik van maak.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stroompje schreef: 21 mei 2018, 23:18 Ik vrees hetzelfde voor een aanpak van het “probleem SP op de rijbaan” zoals jij en ik hier voor ogen hebben.
Klopt, handhaving is sowieso een probleem. Maar handhaving van een wet waar niemand achter staat behalve de Fietsersbond met een achterban van bejaarde e-bikers die met steun van diezelfde bond blijven weigeren om op cursus te gaan en een helm te dragen, terwijl ze elk moment een doodsmak kunnen maken ook zonder dat er maar één speed pedelec in de buurt is, dat is een nog een veel groter probleem.

Ik verwacht dat als de wet wordt aangepast naar een veilige realiteit voor iedereen, dat in ieder geval de reactieve handhaving (handhaver constateert overtreding zonder dat daarvoor een fuik is opgezet) wel beter en consequenter zal verlopen dan nu het geval is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 21 mei 2018, 23:26 het is verdorie gewoon lastig tegen een boete aan te lopen.
:bj

Als een handhaver jou ooit staande houdt op je Stromer, dan wordt het echt een "make my day"-dag. Voor jou, en dus voor ons allemaal. :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 21 mei 2018, 23:33 Als een handhaver jou ooit staande houdt...
Ik bedenk me dat ik nog nooit staande gehouden ben, behalve dan voor een reguliere alcoholcontrole waar ik ook nog eens glansrijk voor slaagde... :ck: Of je moet die zelfbenoemde verkeersregelaar meenemen die bijna had kennis gemaakt met het profiel van Pirelli-banden. Mijn zwaarste wapenfeit is een geautomatiseerde snelheidsboete voor 8 km/m te snel op een autosnelweg. Overigens is mevrouw Lomito hier in huis de onbetwiste verzamelaar van 'Mulders', de laatste 4km/h-overschrijding heeft zij onlangs in Winsum gescoord tijdens het ST5-bij-Egberts-weekend...

Als ik ooit wordt staande gehouden zal ik waarschijnlijk op mijn knieën gaan met mijn polsen tegen elkaar in de lucht om mezelf te onderwerpen aan de tuchtiging van een moralistisch handhavingsverhaaltje om daarna dankbaar, tranen van vreugde op de wangen, de boete in ontvangst te mogen nemen. 8-)
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Bij mij is het ook zo, als ik weet dat ze gelijk hebben zal ik dat ook aanvaarden, ik doe hier ook stukken jaagpad waar ik officiëel (nog) niet mag op rijden maar ik doe het toch vanwege veel veiliger en rustiger fietsen, ik besef me echter maar al te goed dat ik er wel is mee zal staande gehouden worden al ben ik wel al menig agent gepasseerd daar zonder dat ze mij staande hielden.

Ik ga NOOIT in discussie als mijn fout glashelder is, ben ik echter wel in mijn recht en ben ik daar 100% zeker van dan zwaait er wel wat. Laatst nog heel kwaad geweest op een autobestuurder die me begon uit te schelden op de volgende locatie.
Clipboard02.jpg
Clipboard02.jpg (364.97 KiB) 2510 keer bekeken
Ik kwam met de Speed pedelec vanuit de richting dat de foto getrokken werd en er was nog geen auto op de brug dus ik fiets door en neem mijn voorrang die ik hier heb, komt een auto aan en rijd ook de brug op aan de andere kant en we staan halverwege vast en krijg een hoop gescheld op mijn kap dat ik de fietsersbrug moet nemen want waarom ligt die hier dan, die fietsersbrug is echter een gemengd fietspad (bord net niet goed zichtbaar) en hier mag ik niet op fietsen officiëel. De brug is geen verboden terrein voor mij zelfs niet als gewone fietser want hier staat geen fiets verbodsbord. Dame uit haar auto gescholden en mee genomen naar waar de foto is genomen en haar vriendelijk verzocht om achteruit te rijden terug, kwam daar toch wel een motoragent aan zeker :lol:.

Agent mee komen kijken en ook de auto die achter mij gevolgd was kon getuigen hoe het gegaan was, dame ik kwestie is nog haar excuses mogen komen aanbieden onder lichte druk van de bestuurder achter mij :cool2:
Plaats reactie