Reportage over e bike in DVN 19-5-18

Plaats reactie
Leosparr
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 aug 2017, 19:21
Locatie: Provincie Groningen
Merk SP: ST2

In het Dagblad van het Noorden staat een mooie reportage van 4 pagina’s over de snelle e-bike, interviews met enthousiaste gebruikers, vooral Stromeurs en interview met Egbert Egberts (prima Stromer dealer in Groningen)
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Kun je dat artikel ff posten?
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Lomito

Hier wel IETS van het Dagblad van het Noorden, bijzonder slechte informatie zoals gewoonlijk, je vraagt je af wie er nog zo gek is om een opleiding tot journalist te volgen...

http://www.dvhn.nl/groningen/Pas-op-De- ... 94810.html
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Het filmpje is onzin, maar het tekstje op zich is volgens mij wel helemaal correct. Er rijden veel mensen met een dongel rond.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Duidelijk artikel. Ik lees er ook geen gekkigheid in, behalve dan dat ik absoluut niet akkoord ben met de insteek.

De "meting" die in het filmpje getoond wordt (ben je sneller thuis op een speed pedelec of op een illegaal opgevoerde e-bike?) is wetenschappelijk bekeken natuurlijk onzin. Wel interessant is dat de illegaal opgevoerde e-bike, ondanks het feit dat de merknaam is weggehaald, overduidelijk een QWIC RD-10 is. Ergo: alle lezers weten nu dat die op te voeren is, dat-ie dan ongeveer net zo rap is als een Stromer (toch knap moet ik zeggen, al zal de accu wel keihard leeglopen), en dát gaat de verkoop van de RD10 een extra boost geven, zij het een totaal verkeerde boost.

Wat dat aangaat begrijp ik de boodschap van het artikel totaal niet. In het artikel wordt gesproken over mensen die hun kentekenplaat van de speed pedelec afhalen of een e-bike illegaal laten opvoeren om op te kunnen gaan in de massa op het fietspad. Ook wordt vermeld dat de handhaving alleen reactief is en verder totaal afwezig, dus feitelijk moedigt het artikel de lezers aan om de speed pedelec links te laten liggen en de e-bike op te voeren, want dat is toch met één druk op de knop weer terug te draaien zodat de politie het niet ziet. En we hebben nu dus ook een prachtig filmpje waaruit blijkt dat het na opvoeren een eitje is om net zo rap als op een SP door het leven te gaan.

Het zal het een kwestie van tijd zijn voordat de politie ook opvoer-truukjes kent. Maar zolang de politie geen interesse toont in handhaving, zullen we wel moeten wachten op de eerste verkeersdode op een opgevoerde e-bike. En daar ben ik not amused over...

Ik ben wel benieuwd naar het complete artikel in het Dagblad. Iemand die dit nog kan posten? Toevallig heb ik Egbert een tijdje geleden voor het eerst ontmoet op een ST5 testdag in Groningen: inderdaad een leuke en kundige dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er rijdt in Leeuwarden op mijn ww-route dus ook een opgevoerde QWIC RD10 rond. Heel erg bizar om te zien, want die man rijdt mega-hard, gewoon over het fietspad en hij draagt geen helm.

Op rotondes in de binnenstad waar ik op mijn Stromer braaf de rijbaan pak en fietsers voorrang moet geven, komt hij weleens voorbij stuiven terwijl ik tussen de auto's sta te wachten. Gekkenwerk, echt waar. Zijn snelheid past absoluut niet bij die van de rest van de fietsers; veelal colonnes scholieren die mega-traag gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Het gaat hard met de e-bike
Gisteren om 11:00 Arend van Wijngaarden Extra

Met name fitte, redelijk sportieve dertigplussers weten de snellere types e-bikes te vinden. Roberta Kuis fietst dagelijks tussen haar woonplaats Assen en verpleeghuizen in Roden, Peize en Tynaarlo. Foto: Jaspar Moulijn
Met name fitte, redelijk sportieve dertigplussers weten de snellere types e-bikes te vinden. Roberta Kuis fietst dagelijks tussen haar woonplaats Assen en verpleeghuizen in Roden, Peize en Tynaarlo. Foto: Jaspar Moulijn
Direct dit artikel delen: Facebook Twitter E-mail
Elektrisch fietsen is niet alleen meer iets voor ouderen. Het woon-werkverkeer per e-bike neemt snel toe. Steeds meer speedpedelecs en opgevoerde gewone elektrische fietsen veroveren de wegen in Noord-Nederland.

Het maakt fietsen stoer en spannend. De elektrische fiets was vooral iets voor bejaarden maar is nu ook ‘booming’ onder jongeren en volwassenen. Met name fitte, redelijk sportieve dertigplussers weten de snellere types e-bikes de laatste tijd te vinden.

En dat is niet voor niets. Rij een paar kilometer op een snelle e-bike en je weet niet wat je beleeft. Je raast over het fietspad, scheurt door de bochten, je wordt lekker warm door de lichaamsbeweging maar hoeft je ook weer niet bovenmatig in te spannen. Het is schoon, de brandstof kost eigenlijk niks en het is stil, op de wind die in je oren blaast na. Je bent in principe niemand tot last, komt niet in files en kan de ergste drukte en stoplichten eenvoudig ontwijken.

Pas op! De e-biker komt eraan (en hij crosst met 48 km/u over het fietspad)
Lees verder
,,De beste aankoop in mijn leven’’, zegt Martin Klinkhamer die dagelijks van Anloo naar Groningen scheurt op zijn e-bike. ,,De fiets kostte me dan wel 3000 euro maar het plezier wat je er voor terugkrijgt is onbetaalbaar.’’

Fokke Woudstra uit Leeuwarden, die een paar keer per week de 60 kilometer van zijn woonplaats naar Groningen fietst, spreekt zelfs over het ‘oergevoel’ dat de e-bike in hem losmaakt. ,,In weer en wind toch gewoon fietsen. Dan heb ik het onderweg wel zwaar maar heb ik een soort euforisch gevoel als ik aan kom.’’

Het werkt ook goed tegen de stress, zegt arts Roberta Kuis die dagelijks tussen haar woonplaats Assen en verpleeghuizen in Roden, Peize en Tynaarlo fietst. ,,Het is heerlijk om buiten te zijn, het weer valt eigenlijk enorm mee en het is goed voor mijn psychische gezondheid. De vogeltjes horen fluiten, de wind om me heen. En je bent erg zeker van hoe laat je ergens aankomt, want geen last van files of moeilijk te vinden parkeerplaatsen.’’

Lekker buiten

De snelle e-bike is zeker niet alleen meer iets voor de zogeheten early adopters, vaak techniekgekke mannen die de nieuwste snufjes willen uitproberen. ,,Nee, ik doe het gewoon rustig aan op mijn e-bike, ik ga een stuk langzamer dan sommige mannen’’, zegt de 58-jarige Willy Wieringh uit Buinen. ,,Het gaat mij erom lekker buiten te zijn en ik geniet enorm van de mooie route door de natuur.’’


Willy Wieringh (58) fietstvan Buinen naar Assen. 25 kilometer in gemiddeld 45 minuten. Foto: DvhN
Dat hoor je van veel snelle fietsers. Met de e-bike ben je buiten, staat in contact met de wereld om je heen en je komt eenvoudig aan je broodnodige dagelijkse portie lichaamsbeweging. Regen, harde wind en zelfs sneeuw zijn ineens niet meer zo erg, want de hulpmotor zorgt ervoor dat je er toch wel doorheen schiet. Je moet wel trappen, anders fiets je niet, en daardoor blijf je vanzelf warm op de fiets, in tegenstelling tot het stil zitten op een motor of brommer. En je hebt de voordelen van het fietsen: niet die ergernis van files, geen last van opdringerige bumperklevers, geen uitlaatgassen en vooral, je hoeft nooit naar de benzinepomp.

Er zijn ook harde cijfers over. Het ministerie van infrastructuur ziet landelijk het aantal fietsers snel groeien. In stedelijke gebieden rond Leeuwarden en Assen is het nog wat populairder. En de stad Groningen helemaal, zeker nu de halve stad lastig bereikbaar is met de auto door het werk aan de ringweg.

,,We zien dat onder forenzen op de middellange afstand het fietsgebruik snel groeit, en met name het e-bikegebruik’’, zegt Michael Myles van Groningen Bereikbaar. ,,Dat is een trend die al een aantal jaren doorloopt. Hierbij gaat het vooral om forenzen die wonen op een afstand tot en met 15 kilometer. Enerzijds door de cultuurverandering binnen bedrijven, anderzijds door aantrekkelijke fietsregelingen van de werkgever.’’

Het scheelt werkgevers in reiskosten voor het woon-werkverkeer en het laat het ziekteverzuim dalen. Wie dagelijks een uurtje fietst is gewoon vrolijker en fitter. Peter Storm van Friesland Lease heeft het er druk mee. ,,Je bespaart per dag al snel 50 euro’’, becijfert hij. ,,Je beweegt onbewust meer dan normaal en dat leidt tot een lager ziekteverzuim. Mensen voelen zich vaak echt prettiger doordat ze meer buiten komen en minder de ergernis van het autoverkeer hebben. Werkgevers zien dat ook echt terug in de harde cijfers.’’

Daar komt nog bij dat het een goed doel is. Fietsen is beter voor het milieu, het bedrijf dat zijn personeel laat fietsen stoot minder CO2 uit. De werkgever krijgt er dus ook nog eens een goed gevoel van.

Forse toename

Friesland Lease is van oorsprong een leasebedrijf dat auto’s levert aan bedrijven. Maar sinds enkele jaren is daar de leasefiets bij gekomen. ,,Een gouden greep, die fietsmarkt is echt enorm aan het groeien’’, zegt Storm.

Friesland Lease heeft nu tienduizend fietsen uitstaan, een klein deel bij particulieren en het overgrote deel bij bedrijven. 80 procent daarvan is elektrisch. ,,Ook de highspeed-fietsen beginnen nu echt snel toe te nemen in populariteit’’, zegt Storm. ,,er was even een dipje in de markt toen de wetgeving veranderde en er een brommerkenteken op moest. De consument was even in onzekerheid. Maar die aarzeling is nu echt voorbij en we zien een forse toename van de speed pedelecs.’’


Fokke Woudstra (37) fietst van Leeuwarden naar Groningen. 60 kilometer in gemiddeld in 1.40 uur. Foto: DvhN
Een beetje e-bike is echt wel wat duurder dan een gewone fiets. Een speed pedelec, die 45 mag en een brommerkenteken heeft, kost toch al snel 3000 euro. Maar er is een tussenvorm; de opgevoerde e-bike. dan kun je voor 2500 euro klaar zijn en koop je via internet een tuning-setje erbij zodat de snelheidsbegrenzer bij 25 kilomete er af gaat. Werkt overigens alleen met de zwaardere elektromotoren en alle deskundigen raden aan toch echt een helm te dragen. En het is in principe illegaal, al lijkt de politie het oogluikend toe te staan.

,,We zien in het algemeen een enorme toename van e-bikes’’, zegt de woordvoerder van de politie Noord-Nederland daarover. ,,Het aantal fietsongelukken neemt daarmee ook toe. We hebben geen harde bekeuringscijfers. Maar we krijgen ook geen klachten over te hard rijdende e-bikes. Dus we controleren niet gericht op de snelheid van e-bikes. Wel controleren we de gegevens als e-bikes betrokken zijn bij ongevallen Als we toevallig heel snel rijdende e-bikes tegenkomen worden die wel gecontroleerd.’’

Fietsenmakers doen goede zaken. Zelfs de heel dure. De Mercedes onder de e-bikes is de Stromer, een fiets die al snel 5000 tot 6000 euro kost. Maar dan heb je ook wat. ,,De Stromer is voor 95 procent voor forenzen’’, zegt Nick de Groot van de Stromer Premium Store in Groningen. ,,Het is echt booming.’’


Erik ten Veen (32) fietst van Hoogezand naar Groningen. 15 kilometer in gemiddeld 26 minuten. Foto: DvhN
Alternatief voor de auto

Fietsenmaker Egbert Egberts verkocht zijn fietsenzaak in Borger twee jaar geleden. Hij waagde een gok en begon de Stromer-shop in Groningen. ,,We kregen de vraag van Stromer zelf, we begonnen op 1 mei 2015 en konden al snel het werk nauwelijks aan.’’ Zelfs in de winter bleef het druk in de winkel.

Degelijke speed pedelecs met merken als Stromer zijn de eerste fietsen die echt een alternatief voor de auto zijn. Je kan er met gemak 10 tot 20.000 kilometer mee rijden, de fietsen zijn degelijk, met dikke banden en stevige spaken.

,,Leasen is ook een andere fietsmarkt’’, zegt Nick de Groot van Stromer. ,,Je benadert het fietsen anders. Allerlei bedrijven die zo’n honderd auto’s hebben nemen nu ook een paar Stromers erbij. Bedrijven wegen af, neem ik een paar parkeerplekken erbij, hoge kosten, of een paar Stromers?’’

Dat merkt ook Arno Tijmens van TrendEwheels, gespecialiseerd in snelle QWIC-fietsen. ,,Mensen gebruiken dit soort fietsen niet voor kleine tochtjes maar echt als vervanging van de auto. Het mooie is dat je er heerlijk je hoofd mee ‘leeg’ kan fietsen en toch gewoon snel van A naar B gaat.’’

Een e-bike is ook veel sympathieker dan een scooter. Je hebt minder ergernis van andere fietsers; de beleving is heel anders. Op de e-bike heb je meer het gevoel van vrijheid en gezondheid. En je hoeft niet te tanken, maakt geen lawaai of stoot geen uitlaatgassen uit.

Is het dan niet gevaarlijk? Dat valt wel mee, zeggen de fietsenmakers. Het grote aantal ongelukken onder e-bikers valt vooral onder ouderen, die niet gewend zijn te fietsen en anders helemaal niet buiten waren geweest. Bij de fietsforenzen gaat het om vitale veertigers die wel weten om te gaan met snelheid. De helm is verplicht op de speed pedelec maar ook zonder kentenplaatje eigenlijk wel noodzaak. Al is het alleen al om door het andere verkeer herkend te worden als ‘snelle jongen’. Je moet vaker remmen, maar je remt ook makkelijker dan gewone fietsers omdat je weer gemakkelijker optrekt erna. Net als met auto. Een officiële speed pedelec heeft tegenwoordig ook een claxon en remlichten, net als een auto.

Nadelen
Naast alle voordelen kleven er aan de e-bike wel degelijk nadelen.

De accu

Het meest kostbare onderdeel van de e-bike is de accu. Om op behoorlijke snelheid redelijke afstanden te kunnen afleggen heb je een zware accu nodig. Een beetje e-bike kost rond de 2000 euro, maar met een goede sterke accu erbij ben je al snel 1000 euro extra kwijt. In praktijk gaat zo’n accu eigenlijk maximaal 60 kilometer mee. Het kan wel langer, maar dan moet je de motor veel zachter zetten en dan is de lol van het e-biken minder.

Het maakt ook veel uit of het koud of warm is; bij koud weer werkt de accu minder en ga je als e-biker dus minder hard. Dat scheelt tijd. Je moet er in je routes goed rekening mee houden waar en wanneer je de accu op kan laden.

Het andere verkeer

Andere fietsers en vooral ook automobilisten zijn nog niet gewend aan de snelle e-bikes. Sommige andere fietsers schrikken bij het inhalen, dus je moet goed uitkijken en bellen of toeteren voor het inhalen. Auto’s schatten je snelheid soms verkeerd in waardoor wegen van rechts altijd gevaarlijk zijn. Alleen al daarom is het verstandig een helm te dragen, dan herkennen automobilisten je tenminste als snelle fietser.

Onderhoud

De ketting en tandwielen van e-bikes krijgen nogal wat te verduren. In de regen en op de buitenwegen in het Noorden komt er modder in die onderdelen. Dat moet je eigenlijk wel regelmatig schoonmaken en net als met een auto is een servicebeurt bij de fietsenmaker om de zoveel kilometer wel nodig.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie