Wij weten allemaal dat de Stromer in de winter veel meer energie verbruikt dan in de zomer.
Ik zit eraan te denken om altijd met een accu cover te gaan rijden om een groter bereik te creëeren.
Kan een accu te warm worden zodat de cellen beschadigen?
Bij welke temperatuur is dit?
Max. temperatuur accu voordat beschadiging optreed
-
- Veteraan
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
- Locatie: Arnhem
- Merk SP: Stromer ST2
Stromer ST2 sinds okt. 2016 , Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Volgens de handleiding is het toegestane opslagbereik van de accu -20 tot 60 graden Celsius, en het toegestane laadtemperatuurbereik 0 tot 50 graden Celsius.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
- Locatie: Arnhem
- Merk SP: Stromer ST2
Dus de temperatuur van de accu mag tijdens gebruik max 50 graden worden om beschadiging van de cellen te voorkomen volgens Stromer.
Ik heb nog nooit in de zomer gecheckt hoe warm de accu maximaal wordt tijdens het stromeren.
Iemand enig idee!
Ik heb nog nooit in de zomer gecheckt hoe warm de accu maximaal wordt tijdens het stromeren.
Iemand enig idee!
Stromer ST2 sinds okt. 2016 , Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Vorige week heb ik wat langere ritten gemaakt met het mooie weer, volle bak stand 3 en tegenwind, en dan voelde de accu bij de wissel best wel warm, schatting 40-45°C, zeker geen 60°C.
-
- Veteraan
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Jazeker; een hoge temperatuur is schadelijk voor je accu. Zie die heel erg goede uitleg van een professor in de video van dit artikel: https://www.google.nl/amp/s/electrek.co ... eries/amp/Marco Verkerk schreef: ↑16 mei 2018, 21:56 Wij weten allemaal dat de Stromer in de winter veel meer energie verbruikt dan in de zomer.
Ik zit eraan te denken om altijd met een accu cover te gaan rijden om een groter bereik te creëeren.
Kan een accu te warm worden zodat de cellen beschadigen?
Bij welke temperatuur is dit?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Ter ondersteuning van Lomito's getallen en gevoel hierbij een screenshotje van de temperaturen gisteren.
De "omstandigheden" waren OPTIMAAL om zowel de motor- als accutemperatuur goed op te laten lopen:
- buitentemperatuur 26 graden;
- traject van 60 km zonder stoppen;
- serieus hard doorgereden (stand 3; had een gemiddelde van dik 38 km/h ondanks deels tegenwind).
Ik check altijd de temperaturen accu en motor direct bij aankomst van een rit na mijn rare sensor-oprisping enkele maanden geleden. Deze keer was die goed warm (motor 66 graden; accu 46 graden). Gelukkig niet die 130 graden van destijds (sensor kapot) en keurig in de schatting/gevoel van Lomito.
Vanzelfsprekend wacht ik even met opladen tot aan een begrijpelijke temperatuur....
Grtz, Reinout
De "omstandigheden" waren OPTIMAAL om zowel de motor- als accutemperatuur goed op te laten lopen:
- buitentemperatuur 26 graden;
- traject van 60 km zonder stoppen;
- serieus hard doorgereden (stand 3; had een gemiddelde van dik 38 km/h ondanks deels tegenwind).
Ik check altijd de temperaturen accu en motor direct bij aankomst van een rit na mijn rare sensor-oprisping enkele maanden geleden. Deze keer was die goed warm (motor 66 graden; accu 46 graden). Gelukkig niet die 130 graden van destijds (sensor kapot) en keurig in de schatting/gevoel van Lomito.
Vanzelfsprekend wacht ik even met opladen tot aan een begrijpelijke temperatuur....
Grtz, Reinout
- Bijlagen
-
- Screenshot_2018-05-22-16-06-50.png (41.48 KiB) 4865 keer bekeken
Welke accucover heb je Marco ????Marco Verkerk schreef: ↑16 mei 2018, 21:56 Wij weten allemaal dat de Stromer in de winter veel meer energie verbruikt dan in de zomer.
Ik zit eraan te denken om altijd met een accu cover te gaan rijden om een groter bereik te creëeren.
Kan een accu te warm worden zodat de cellen beschadigen?
Bij welke temperatuur is dit?
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel
woon-werk 25km enkel
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Gewoon in de zomer niet gebruiken.Marco Verkerk schreef: ↑16 mei 2018, 21:56 Wij weten allemaal dat de Stromer in de winter veel meer energie verbruikt dan in de zomer.
Ik zit eraan te denken om altijd met een accu cover te gaan rijden om een groter bereik te creëeren.
Kan een accu te warm worden zodat de cellen beschadigen?
Bij welke temperatuur is dit?
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
In ieder geval alvast om te voorkomen dat de controller oververhit raakt. De accucover sluit het controllervak af, terwijl de controller mede gekoeld wordt door de rijwind.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023