Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Zo kunnen we ongeveer bepalen wat de actieradius wordt, natuurlijk heel afhankelijk van een heleboel andere factoren...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Bart-V schreef: 16 mei 2018, 13:37 De woon/werk afstand is 24 km enkele rit, dus 48 km/dag.....ben ongeveer 1.80m en weeg om en nabij 67 kg...hoezo?
Geschat stroomverbruik 16 Wh/km over 24 km geeft 384 Wh, correctie voor winter (+15%), veroudering na 2 jaar (+10%) en wind tegen (+20%): 384 x 1,15 x 1,10 x 1,20 = 583 Wh benodigd.

Met de 850 Wh accu kun je de eerste jaren en zeker in de zomer zonder al te sterke tegenwind op 1 acculading heen en weer thuiskomen. Afgezien van de woon-werkafstand, de actieradius van je fiets/accu bepaalt hoe vaak je de fiets pakt.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 16 mei 2018, 14:27 Geschat stroomverbruik 16 Wh/km over 24 km geeft 384 Wh, correctie voor winter (+15%), veroudering na 2 jaar (+10%) en wind tegen (+20%): 384 x 1,15 x 1,10 x 1,20 = 583 Wh benodigd.

Met de 850 Wh accu kun je de eerste jaren en zeker in de zomer zonder al te sterke tegenwind op 1 acculading heen en weer thuiskomen. Afgezien van de woon-werkafstand, de actieradius van je fiets/accu bepaalt hoe vaak je de fiets pakt.
Ah, je bent me voor :cool2:
Bedoel je in je 2e zin niet: "met de 580Wh accu"? Volgens jouw berekening moet hij met de 850Wh accu zeker toekomen.

Naar mijn ervaring met de X-Speed is dat de motor daarin een stuk dorstiger is dan een gemiddelde Stromer motor. Maar de S45 heeft een iets minder sterke motor en Bart is relatief licht dus die 16Wh/km is denk ik reeel. Persoonlijk zou ik wel de meerprijs van een paar honder Euro neerleggen voor die 850Wh accu. De meesten gaan immers vanaf het moment dat ze hun conditie op niveau hebben de fiets veel meer gebruiken... Ik begon een kleine 4 jaar geleden ook met alleen woon-werk, nu gebruik ik de auto alleen nog als ik andere mensen of grote/zware dingen moet meenemen. De SP is gewoon veel fijner :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Lomito schreef: 16 mei 2018, 14:27
Bart-V schreef: 16 mei 2018, 13:37 De woon/werk afstand is 24 km enkele rit, dus 48 km/dag.....ben ongeveer 1.80m en weeg om en nabij 67 kg...hoezo?
Geschat stroomverbruik 16 Wh/km over 24 km geeft 384 Wh, correctie voor winter (+15%), veroudering na 2 jaar (+10%) en wind tegen (+20%): 384 x 1,15 x 1,10 x 1,20 = 583 Wh benodigd.

Met de 850 Wh accu kun je de eerste jaren en zeker in de zomer zonder al te sterke tegenwind op 1 acculading heen en weer thuiskomen. Afgezien van de woon-werkafstand, de actieradius van je fiets/accu bepaalt hoe vaak je de fiets pakt.
Hoeveel Wh / km schat je voor iemand van 1m90 en 90kg?
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Met wat voor fiets?
Met de X-Speed in hoogste ondersteuning moet je met vorst en windkracht 5 tegen rekening houden met 20 Wh/km. Met de S45 wat minder, dus ±19 Wh/km.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Ik dacht eigenlijk voor de st1x
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Er staan hier ergens verbruik tabellen van allerlei Stromer modellen. Maar ik gok op 16Wh/km
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

FreddyH schreef: 16 mei 2018, 16:40
Lomito schreef: 16 mei 2018, 14:27 Geschat stroomverbruik 16 Wh/km over 24 km geeft 384 Wh, correctie voor winter (+15%), veroudering na 2 jaar (+10%) en wind tegen (+20%): 384 x 1,15 x 1,10 x 1,20 = 583 Wh benodigd.

Met de 850 Wh accu kun je de eerste jaren en zeker in de zomer zonder al te sterke tegenwind op 1 acculading heen en weer thuiskomen. Afgezien van de woon-werkafstand, de actieradius van je fiets/accu bepaalt hoe vaak je de fiets pakt.
Ah, je bent me voor :cool2:
Bedoel je in je 2e zin niet: "met de 580Wh accu"? Volgens jouw berekening moet hij met de 850Wh accu zeker toekomen.

Naar mijn ervaring met de X-Speed is dat de motor daarin een stuk dorstiger is dan een gemiddelde Stromer motor. Maar de S45 heeft een iets minder sterke motor en Bart is relatief licht dus die 16Wh/km is denk ik reeel. Persoonlijk zou ik wel de meerprijs van een paar honder Euro neerleggen voor die 850Wh accu. De meesten gaan immers vanaf het moment dat ze hun conditie op niveau hebben de fiets veel meer gebruiken... Ik begon een kleine 4 jaar geleden ook met alleen woon-werk, nu gebruik ik de auto alleen nog als ik andere mensen of grote/zware dingen moet meenemen. De SP is gewoon veel fijner :mrgreen:
Moet zeggen dat ik de 1,5 week dat ik de s45 op proef had, de auto ook bijna niet heb gebruikt.....het is inderdaad veel fijner/gezonder om dan gewoon de sp te pakken.
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Lomito schreef: 16 mei 2018, 14:27
Bart-V schreef: 16 mei 2018, 13:37 De woon/werk afstand is 24 km enkele rit, dus 48 km/dag.....ben ongeveer 1.80m en weeg om en nabij 67 kg...hoezo?
Geschat stroomverbruik 16 Wh/km over 24 km geeft 384 Wh, correctie voor winter (+15%), veroudering na 2 jaar (+10%) en wind tegen (+20%): 384 x 1,15 x 1,10 x 1,20 = 583 Wh benodigd.

Met de 850 Wh accu kun je de eerste jaren en zeker in de zomer zonder al te sterke tegenwind op 1 acculading heen en weer thuiskomen. Afgezien van de woon-werkafstand, de actieradius van je fiets/accu bepaalt hoe vaak je de fiets pakt.

Hierbij een test van de Klever S45 incl energie verbruik

https://www.elektrobike-online.com/s-pe ... 410636.htm

Ja ik zou ook voor de 850 watt accu gaan, want de S45 lust inderdaad de nodige watts.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Dommel-X
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2018, 11:14
Locatie: België - prov Antwerpen

Ik lees ook al een tijdje mee op dit forum; ben echter een Belgische X-Speed rijder ... en dat sinds 1000 km (eerste rit begin april). Dit is mijn eerste post op dit forum hier...

Graag deel ik enkele bevindingen met jullie ... om andere X-speed-twijfelaars een reden tot beslissen te geven bij de aankoop van hun SP.

Ik heb momenteel de nog de 570Wh batterij (de 850Wh is nog steeds niet leverbaar, 'k heb voorlopig niets meer vernomen van de FM, maar van zodra beschikbaar kan ik gewoon komen inruilen). Op 3e (= max) ondersteuning en full-speed houdt de huidige batterij het ongeveer 30 km uit. Gisteren met echt forse tegenwind en gemiddelde snelheid van 41.4km/u, was ze na 27 echt volledig leeg (= ca 21 Wh/km - dat kan beter Klever!!).

De X-speed geeft geen aanduiding van resterende %-en batterij, maar een aanduiding van nog te rijden kilometers in stappen van 5 km (en die verschillen uiteraard afhankelijk van het gekozen ondersteuningsniveau).

Ik doe (bij droog weer ondertussen bijna dagelijks) een woon-werk trip van ca 27 km enkel en met de huidige batterij is dat dus goed doenbaar. Op kantoor ligt evenwel de tweede lader te wachten (anders geraak ik niet terug thuis). Ik kijk wel uit naar de grotere batterij - dat zal een geruster gevoel geven (maar heen en weer aan full-speed en zonder laden zal dan nog steeds niet lukken denk ik).

Rijden met de X-speed is heerlijk! Met de standaard verende voorvork en de optionele verende zadelpen (bodyfloat - dankjewel Stromer-forum voor de tip!) is het comfort niveau hoog. De snelheid die ik makkelijk met deze fiets haal is inderdaad de beloofde 45km/u (op gps zelfs regelmatig 46 en meer - de fiets zelf geeft dan 48 aan ...).

Laatst had ik een rit van 28 km met gemiddelde snelheid van 42.67km (op gps) ... heerlijk toch. Toegegeven, ik mocht mezelf reeds een geoefend fietser noemen - ik rijd wekelijks met de racefiets-wielerclub sinds enkele jaren.
Deze fiets (en vooral mijn speed-karakter) vragen toch om zo veel mogelijk op volle snelheid te rijden ... M'n initiële idee om zonder zweten te fietsen, zou lukken mocht ik me een beetje kunnen inhouden. En met gemiddelde snelheid van 35 à 38 km/u lukt dat ook. Als ik op deze fiets zit, kan ik me echter toch niet inhouden en moet het voluit gaan! Al denk ik dat dit vooral aan 't manneke ligt ... hehe ...

Ik overdrijf graag in veiligheid, want op de fiets (net als op m'n motor trouwens) ben ik een "gele fluo vlek" in het verkeer (fluogele helm - met leds voor en achter (voor als 't donker is) - fluogele T-shirt, fluogele kousen, fluogele fietshandschoentjes) en dat gecombineerd met 2 bijkomende strobe-led-spots op het stuur. Baat het niet, schaadt het niet : ik wil er minstens alles aan gedaan hebben dat anderen me zien in het verkeer. En als ik zelf op m'n fiets zit, zie ik zelf dat eigen fluo-gele geweld niet ... hopelijk een ander wel!

Voorlopig geen spijt van de aankoop ...
KLever X-speed rijder sinds april 2018
Plaats reactie