Accu en actieradius

antiloop
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:14

Vandaag mijn eerste keer woonwerkverkeer op een teststromer met 814 Wh accu. Bij vertrek was ie 95% vol, bij aankomst nog 3%... :shock:

Enkele reis is zo'n 40 km. Aangezien ik van Groningen naar Delfzijl fiets heb ik meestal op de heenweg wel windkracht 4 a 5 tegen (net als vandaag). Op de lange rechte stukken in standje 3 gaf me dat zo'n 41 km/h op een ST1 X. Eigenlijk vind ik dat wat weinig: om het langzame 11km stuk door de stad te compenseren wil ik wel graag rond/tegen de 45km/h kunnen halen op de lange rechten stukken. Ik fiets er nu zo'n 1 uur en 20 min over.

Is het realistisch om te verwachten dat je met een ST2 S terugkunt naar 1 uur en 10min en met een 983 Wh accu dat ook nog haalt in standje 3 over die afstand met windkracht 4 tegen?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Je actieradius gaat ook afhangen van het aantal keren dat je moet vertragen, dus dat is moeilijk om daar over te oordelen zonder je route te kennen.
Met een ST2 of een ST2S ga je wel wat sneller kunnen rijden, maar je gaat ook meer batterijverbruik hebben, die afstand afleggen tegen 45km/h met zoveel wind op kop gaat in ieder geval niet evident zijn (ik ga dan iig echt hoog in hartslag).
Wat ik wel weet, is dat wanneer je in de winter 's ochtends bij temperaturen van 0-5° deze route dient te doen, je zeker onvoldoende batterijcapaciteit zal hebben om de weg af te leggen aan die snelheden en met zoveel wind.

Maar 's ochtends is de wind meestal iets minder sterk, dus tenzij je iedere dag in de namiddag naar je werk moet ga je de meeste dagen fluitend tegen 45km/h kunnen rijden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
antiloop
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:14

In groningen stad moet ik behoorlijk vaak vertragen natuurlijk, de rest valt wel mee. En ik moet echt om 8:30 beginnen, dus zal wel altijd 's morgens vroeg fietsen. Ik betwijfel of ik in de winter veel zal fietsen.

Welke snelheid haal je op een St2 S zonder veel tegenwind in standje 2 met een inspanning die makkelijk een uur vol te houden is zonder heel hard bezweet te raken?
Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

Vraag me af wat je wint qua tijd als de snelheid wat hoger ligt..... zal niet heel veel zijn we hebben het dan over minuten..... maar ook meer accu verbruik dus wat is win win
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

antiloop schreef: 14 mei 2018, 21:31 Is het realistisch om te verwachten dat je met een ST2 S terugkunt naar 1 uur en 10min en met een 983 Wh accu dat ook nog haalt in standje 3 over die afstand met windkracht 4 tegen?
Ik begrijp dus dat je test-Stromer een ST1 X was, en dat je nu wilt weten hoe de ST2 S presteert?

Ik heb een ST2 S en rijd 30km enkel, van Harlingen naar Leeuwarden. Net als jij heb ik vaak windkracht 4 a 5 tegen in onbeschut gebied (maar dan op de terugweg).

Mijn conditie is gemiddeld, maar ik heb astma en dat helpt niet echt. Bij windkracht 5 zakt mijn snelheid op de ST2 S terug naar rond de 42km/u, zonder dat ik mezelf helemaal dol hoef te trappen, het gaat dan nog steeds best lekker allemaal. Ter vergelijk: op de ST1 X 2017 zakte mijn snelheid onder diezelfde omstandigheden terug naar 36 a 37km/u op de OMNI.

Met windkracht 5 tegen heb ik de 983Wh accu van mijn ST2 S weleens leeg gereden naar 19% op die 30km. (Terwijl ik met wind in de rug rustig 55% over houd.) Onder die omstandigheden zou 40km met volle ondersteuning dus niet haalbaar zijn op een ST2 S. Wat ook meespeelt, en waardoor mijn resultaten niet echt te vergelijken zijn met die van de meeste anderen: ik ben klein (1,64m) dus vang weinig wind, en ik weeg ca. 57kg + 10kg bagage.

Dat zijn dus allemaal snelheden die ik van de OMNI aflees. In Strava hangt mijn gemiddelde snelheid zo rond de 38 a 39km/u over het hele 30km traject gemeten.

Ik denk dat je qua actieradius altijd het beste zit met een ST1 X en 983Wh accu. Je gaat dan wel iets minder hard met forse wind, maar je kunt in ieder geval goed toe op één accu, ook als het gaat vriezen en mits je bijlaadt voorafgaand aan de terugrit.

Wil je volle bak rijden met een ST2 S, dan zul je als de wind flink tegen zit toch echt moeten gaan vogelen met stand 2 (valt wel veel winst te behalen in actieradius) om die 40km te overbruggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
antiloop
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:14

Stromeur schreef: 15 mei 2018, 00:18
antiloop schreef: 14 mei 2018, 21:31 Is het realistisch om te verwachten dat je met een ST2 S terugkunt naar 1 uur en 10min en met een 983 Wh accu dat ook nog haalt in standje 3 over die afstand met windkracht 4 tegen?
Ik begrijp dus dat je test-Stromer een ST1 X was, en dat je nu wilt weten hoe de ST2 S presteert?
Bedankt voor het heldere antwoord. In hoeverre merk je (nog) aan benen en billen dat je gefietst hebt als je dat stuk iedere dag doet? Ik heb zelf na de eerste dag vooral last van het zadel inclusief wat geiriiteerde huid aan mijn benen. Gaat dat helemaal over als je het (bijna) iedere dag fietst?
pcrispey
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 feb 2018, 08:49

antiloop schreef: 15 mei 2018, 06:54


Bedankt voor het heldere antwoord. In hoeverre merk je (nog) aan benen en billen dat je gefietst hebt als je dat stuk iedere dag doet? Ik heb zelf na de eerste dag vooral last van het zadel inclusief wat geiriiteerde huid aan mijn benen. Gaat dat helemaal over als je het (bijna) iedere dag fietst?
Dat verbeterd maar wel blijven fietsen. Eventueel een broek met zeemvel aandoen of kijken op termijn als het niet verbeterd naar een ander zadel.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

antiloop schreef: 15 mei 2018, 06:54 Bedankt voor het heldere antwoord. In hoeverre merk je (nog) aan benen en billen dat je gefietst hebt als je dat stuk iedere dag doet? Ik heb zelf na de eerste dag vooral last van het zadel inclusief wat geiriiteerde huid aan mijn benen. Gaat dat helemaal over als je het (bijna) iedere dag fietst?
Spierpijn aan achterwerk en benen gaat voorbij. Ik zou als je start bijvoorbeeld eerst om de dag gaan fietsen, zodat je lichaam gelegenheid heeft om te herstellen. Huid-irritatie gaat als je mazzel hebt na verloop van tijd ook voorbij, en anders kun je het beste nog eens goed (laten) kijken naar je zithouding op de fiets, goeie fietsbroek en eventueel een ander zadel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Actieradius met een hoop tegenwind valt helaas tegen, ik heb een ST2 met de grootste accu en rij woonwerk, enkel 35 km. Ik heb de fiets nu sinds februari en rij er dagelijks mee naar amsterddam. Ik had de perceptie met deze accu een retourtje te kunnen doen. Helaas zit ik meestel rond de 40% en soms zelfs in de 20%. Van alle keren heb ik denk ik slechts 2X 50% over gehouden van de accu en heb ik getracht naar huis te fietsen hiermee. Helaas viel de ondersteuning 5km van huis af stil :'(
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik weet niet wat "een hoop" tegenwind is, maar ik rij mijn 983Wh accu in mijn ST2 S ook tot 19% leeg als ik windkracht 5 tegen heb. Heb ik diezelfde wind mee, dan hou ik rustig 55% over. Wind is een hele grote actieradiusvreter.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie