Motie verlichting op St1x en ST2

Golvas

Die zal sowieso geen StVZO goedkeuring hebben.
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Golvas schreef: 13 mei 2018, 20:51 Die zal sowieso geen StVZO goedkeuring hebben.
Nee klopt. Maar bij de specificaties staat wel iets wat lijkt op een low beam. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt. Dus zou een goede optie kunnen zijn als bijzetlamp met behoorlijk bereik, zonder je tegenliggers te verblinden.

https://www.fenix-nederland.nl/fenix-le ... bc30r.aspx

Afbeelding



Edit: ik heb even wat reviews bekeken van de BC30R. De beam is ietsjes afgevlakt aan de bovenkant, maar in mijn beleving niet genoeg om tegenliggers niet te verblinden. Dit vind ik wel een belangrijke eigenschap van een lamp. Ik zou dan eerder voor een IXON SPACE gaan bijvoorbeeld
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gezien de meest recente berichten over de Supernova M99 MINI PURE-45 in een ander topic (inmiddels afgesplitst naar een eigen topic) begin ik me serieus af te vragen of de ontstane onvrede over de lichtopbrengst van de koplampen op de modellen vanaf 2018 niet een storm in een glas water is.

De eerste teleurstellende ervaring blijkt voort te komen uit een verkeerde afstelling van de koplamp (fout assemblage fabriek of dealer) en de paar kersverse ST2 2018 bezitters die ons forum rijk is zijn nu druk aan het fine-tunen. Natuurlijk zal de M99 MINI PURE-45 niet kunnen tippen aan het topmodel, de M99 PRO, maar de vraag is: moet dat dan? Blijft de M99 PRO niet gewoon een "nice to have?" Mijn voorlopige mening: dat laatste.

Ik wil de verdere ervaringen met de M99 MINI PURE-45 (en de koplamp op de ST1 X 2018) eerst weleens afwachten. Binnen nu een een maand of twee, als Stromer dan tenminste eindelijk de achterstanden in uitlevering weggewerkt heeft, verwacht ik dat de ST2/ST1 X 2018 Stromers ons om de oren vliegen en dan horen we vanzelf wat de ervaringen van een grotere groep eindgebruikers zijn, zeker als de dagen weer korter worden.

Voorgaande laat onverlet dat ik een groot voorstander ben van het aanbieden van opties en retrofitting tegen meerprijs voor onze Stromers, altijd al geweest (fabrieksopties/dealeropties, maakt mij niet uit). Maar dan gaat het dus niet alleen om de koplamp en, totdat de ervaringen voor mij overtuigend slecht zijn, ook niet alleen over veiligheid. Comfort en looks spelen voor mij ook een rol. Ik volg het hierboven genoemde topic met grote belangstelling.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Lomito schreef: 13 mei 2018, 17:08 Spannende tijden, leuk om van dichtbij mee te maken en ik ben benieuwd hoe Stromer in deze X-speed/ST1x/ST2-markt haar positie gaat verdedigen met haar positie op de verlichting. Ook hier geldt dat bewegen niet echt noodzakelijk is zolang de verlichting op de Klever niet beter presteert. Maar Klever zou voor een stunt kunnen zorgen door de M99pro als optie aan te bieden en zo Stromer op achterstand te zetten. :sling:
Stromer kennende gaan ze gewoon niks doen met de verlichting.
En gelijk hebben ze, vandaag althans.

De meeste speed ebikes die vandaag en pakweg de komende twee tot vier jaar verkocht worden zijn aan nieuwe klanten.
En nieuwe klanten zal het een worst wezen welke verlichting er op staat, daar ligt niemand van wakker bij aankoop.
Misschien onterecht en misschien bij een volgende fiets wel.
Maar dan kopen ze een topmodel, waar de PRO verlichting standaard op zit.

Stomer gaat geen enkele klant verliezen hiermee en dat weten ze heus wel.

En, niet vergeten, de M99 mini die ze bij hun 2018 model leveren is al zeer goed hé
Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

thijser schreef: 13 mei 2018, 21:07
Golvas schreef: 13 mei 2018, 20:51 Die zal sowieso geen StVZO goedkeuring hebben.
Nee klopt. Maar bij de specificaties staat wel iets wat lijkt op een low beam. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt. Dus zou een goede optie kunnen zijn als bijzetlamp met behoorlijk bereik, zonder je tegenliggers te verblinden.

https://www.fenix-nederland.nl/fenix-le ... bc30r.aspx

Edit: ik heb even wat reviews bekeken van de BC30R. De beam is ietsjes afgevlakt aan de bovenkant, maar in mijn beleving niet genoeg om tegenliggers niet te verblinden. Dit vind ik wel een belangrijke eigenschap van een lamp. Ik zou dan eerder voor een IXON SPACE gaan bijvoorbeeld
Tja heb deze al en geeft een bal licht en daar gaat het mijn om
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:
Lomito

Stromeur schreef: 13 mei 2018, 21:31 Gezien de meest recente berichten over de Supernova M99 MINI PURE-45 in een ander topic begin ik me serieus af te vragen of de ontstane onvrede over de lichtopbrengst van de koplampen op de modellen vanaf 2018 niet een storm in een glas water is.
Het ziet er inderdaad naar uit dat de lichtopbrengst van de M99mini beter is dan eerder is weergegeven. Maar dan hebben we het alleen over de ST2-2018, niet over de ST2-2017 of eerder, de ST1x 2017/2018 en alle eerdere modellen. En zoals ik eerder al heb uitgelegd is ook de low beam van de M99pro niet voldoende om 45 km/uur bij te rijden bij volledige duisternis.

Hoe dan ook, de behoefte aan goede verlichting op onze snelle fietsen is er niet minder door. Ik denk zelfs dat het besef juist groter geworden is dat goede verlichting van levensbelang is en dat merk je ook aan de reacties hier. In ieder geval is er geen reden om die behoefte te bagatelliseren. Wat Stromer er mee doet is geheel aan Stromer.
BadPritt schreef: 13 mei 2018, 21:58 Stomer gaat geen enkele klant verliezen hiermee en dat weten ze heus wel.
Stromer verliest nu al klanten die een ander merk kopen, op dit moment nog weinig door problemen bij de concurrentie maar dat kan binnen een half jaar volledig omslaan. De markt staat op scherp...
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stromeur schreef: 13 mei 2018, 21:31 Gezien de meest recente berichten over de Supernova M99 MINI PURE-45 in een ander topic (inmiddels afgesplitst naar een eigen topic) begin ik me serieus af te vragen of de ontstane onvrede over de lichtopbrengst van de koplampen op de modellen vanaf 2018 niet een storm in een glas water is.

De eerste teleurstellende ervaring blijkt voort te komen uit een verkeerde afstelling van de koplamp (fout assemblage fabriek of dealer) en de paar kersverse ST2 2018 bezitters die ons forum rijk is zijn nu druk aan het fine-tunen. Natuurlijk zal de M99 MINI PURE-45 niet kunnen tippen aan het topmodel, de M99 PRO, maar de vraag is: moet dat dan? Blijft de M99 PRO niet gewoon een "nice to have?" Mijn voorlopige mening: dat laatste.

Ik wil de verdere ervaringen met de M99 MINI PURE-45 (en de koplamp op de ST1 X 2018) eerst weleens afwachten. Binnen nu een een maand of twee, als Stromer dan tenminste eindelijk de achterstanden in uitlevering weggewerkt heeft, verwacht ik dat de ST2/ST1 X 2018 Stromers ons om de oren vliegen en dan horen we vanzelf wat de ervaringen van een grotere groep eindgebruikers zijn, zeker als de dagen weer korter worden.

Voorgaande laat onverlet dat ik een groot voorstander ben van het aanbieden van opties en retrofitting tegen meerprijs voor onze Stromers, altijd al geweest (fabrieksopties/dealeropties, maakt mij niet uit). Maar dan gaat het dus niet alleen om de koplamp en, totdat de ervaringen voor mij overtuigend slecht zijn, ook niet alleen over veiligheid. Comfort en looks spelen voor mij ook een rol. Ik volg het hierboven genoemde topic met grote belangstelling.
Ik begrijp al je argumenten Stromeur, en ben het ook grotendeels eens.
Ik heb een aantal opmerkingen en/of aanvullingen.

1. De optiek van de bundel is vrij simpel, zie de berekeningen die ik heb gedaan op basis van de Supernova voorschriften en die van de EU. Als het niet simpel was zou ik het niet kunnen :D
Die voorschriften zijn weliswaar voor een ander type lamp, maar ik verwacht dat de verschillende lampen vergelijkbare prestaties hebben in termen van divergentie en intensiteitsverdeling. Als je de lamp ook echt volgens de regel van Supernova uitlijnt kom je een meter of 20-25 ver. Te weinig voor 45 km per uur. Dat is bij 2 graden verval. Tomasj heeft 1 graadverval ingesteld en komt een meter of 60, precies zoals je berekent. De veronderstelling is dat je dan niet de tegenliggers verblindt, en hoewel dat zou kunnen, is deze instelling niet volgens de wettelijke regels en de 2 graden verval die Supernova voorschrijft (ik neem aan dat die richtlijn een op een met de wet overeenkomt maar omdat ik de divergentie van de bundel niet ken kan ik dat niet met een berekening verifiëren, alleen meten helpt mij hier om te verifiëren).
2. Zonder dat 100% hard te kunnen maken denk ik dat de optiek en divergentie van de Pro voor het dimlicht (niet het grootlicht dus) vergelijkbaar is met de Pure, dus ook de bovengenoemde 30 meter zal wel het gezichtsveld zijn als je de wettelijk voorgeschreven instelling gebruikt en 60 meter zal denk ik net op de rand van wel/niet verblinden zijn.
Dus als je aan de wet houdt zal de Pro je niet reuze veel beter gezichtsveld geven. Nogmaals, ik neem een paar dingen aan die heel logisch zijn (immers de lampen zullen modulair zijn opgebouwd, en soortgelijk gedrag vertonen). Het grote verschil met de Pro is dat er dan wel 1100 lumen, bijna 2 keer zoveel voor je fiets de situatie over de 30 meter verlicht. En dat is gevoelsmatig een grote winst, maar ik veronderstel dat als beide lampen hetzelfde zijn afgesteld, de gezichtsvelden ook hetzelfde zijn. Stel de Pro op 1 graad verval in, en de Pro verlicht 60 meter met de helderste bundel die er is. Prima, zoals je niet anderen verblindt, wat voor mij nog niet helemaal vaststaat.
3. De grote winst van de Pro is de grootlichtbundel, die wel enorm ver vooruit kan schijnen. Maar beperkt bruikbaar.
4. Het beleid van Stromer om geen configureren en upgraden toe te laten verhoogt natuurlijk wel de emotie over dit onderwerp, want het enige alternatief is een fiets die 3000€ duurder is, of vertrekken bij Stromer.

Tja,
Moet je dan deze eruptie laten voor wat het is, of met Stromer management om tafel?
Ik ben voor het laatste, domweg omdat geen signaal geven hen niet helpt (klanten feedback is altijd de baken voor het bedrijf) en ons niet, want dan verandert er niets.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Voorgaande laat onverlet dat ik een groot voorstander ben van het aanbieden van opties en retrofitting tegen meerprijs voor onze Stromers, altijd al geweest (fabrieksopties/dealeropties, maakt mij niet uit). Maar dan gaat het dus niet alleen om de koplamp en, totdat de ervaringen voor mij overtuigend slecht zijn, ook niet alleen over veiligheid. Comfort en looks spelen voor mij ook een rol. Ik volg het hierboven genoemde topic met grote belangstelling.
Hallo Stromeur,
Ik denk dat als we een discussie met Stromer management (zouden gaan) voeren we ons moeten concentreren op de veiligheid.
Zo zijn de nieuwere modellen aangepast aan de nieuwere overheid regels, bijvoorbeeld een voor mij essentieel remlicht is nu verplicht, maar een retrofit op de oudere modellen kan niet op professionele wijze, alleen met 3rd party halve oplossingen.
Ik denk dat Stromer de morele verantwoordelijkheid heeft om de oudere fietsen op de laatste stand van de regels voor de veiligheid te brengen (ook al eisen de overheden dat in een overgangsperiode niet). En overheden overtuigen . . . ik ga er mijn tijd niet (meer) insteken.
Over design en comfort kun je eindeloos steggelen, maar er is geen wettelijke basis om een objectieve lijn in het zand te trekken.
Daarom: veiligheid wel, design, look and feel, comfort niet.

Een persoonlijke mening.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stroompje schreef: 14 mei 2018, 09:50 Het grote verschil met de Pro is dat er dan wel 1100 lumen, bijna 2 keer zoveel voor je fiets de situatie over de 30 meter verlicht. En dat is gevoelsmatig een grote winst, maar ik veronderstel dat als beide lampen hetzelfde zijn afgesteld, de gezichtsvelden ook hetzelfde zijn. Stel de Pro op 1 graad verval in, en de Pro verlicht 60 meter met de helderste bundel die er is. Prima, zoals je niet anderen verblindt, wat voor mij nog niet helemaal vaststaat.
Het bovenstaande is waar, maar besef je aub wel dat als je 600 Lumen op 30 meter vergelijkt met 1200 Lumen op 60 meter dat de lichtbundel van de eerste dan feller is!
(voor verdubbeling van afstand heb je 4x zoveel licht nodig, omdat de oppervlakte van de lichtvlek 4x zo groot wordt!)

Met andere woorden: als een Pure 45 een prettige lichtbundel geeft op 30 meter, dan zal de M99 Pro een vergelijkbare lichtbundel (qua helderheid) geven op ±45m.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Ik heb nog niet actief gemeten aan de lichtbundel van de M99pro maar schat in dat de kern van de lichtbundel low beam op ongeveer 8 meter voor de fiets ligt met een spreiding van plusminus 2 meter. D.w.z. dat ik de weg over 6-10 meter zeer goed kan overzien en voor hogere snelheden afhankelijk ben van straatverlichting of de high beam. In volledige duisternis met een tegenligger moet ik de high beam uitschakelen om verblinding te voorkomen en tegelijk de snelheid laten zakken naar zo'n 25-30 km/uur om mijn snelheid in overeenstemming te brengen met het weggedeelte dat ik kan overzien.

Ik kan de M99pro over een vrij groot bereik kantelen. Een hogere instelling heeft eerder al tot lichtsignalen van tegenliggers geleid ofwel de lamp was te hoog afgesteld. Met de huidige afstelling krijg ik geen klachten meer van tegenliggers. Zodra ik gelegenheid heb zal ik meetlint (25 meter) en fietslamp met elkaar laten kennismaken.
Plaats reactie