Motie verlichting op St1x en ST2

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Zo'n verlichting kan makkelijk achteraf gezet worden. Het zou het voor Stromer zelfs goedkoper maken, want dat kunnen ze dan door de fietsenmaker laten doen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Persoonlijk zou ik liever zien dat men de ST2 uitrust met een fatsoenlijk spatbord.
De verlichting van de ST2 2018 is goed genoeg.

Blijft natuurlijk belachelijk dat de garantie op de ganse fiets vervalt als je toch een andere lamp laat monteren.
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Dat denk ik dus niet. Hoe zou dat werken? Alle fietsen produceren zonder koplamp (banden, remmen etc.) en dan de dealer voorraad gaan aanhouden (of nog complexer Just in Time leveren) van verschillende (lamp)opties incl. administratieve vastlegging ivm evt. recalls? Denk daarnaast dat de werkplaatstarieven ook enigszins anders liggen dan in China.

Een speed-pedelec is geen fiets waar je zo maar iets aan mag wijzigen i.v.m. de typegoedkeuring, dat is jammer maar wel een feit. De importeur zal minstens een complete fiets moeten leveren die voldoet aan de typegoedkeuring zodra kenteken deel 1a aangevraagd wordt, geen halffabrikaat waar de dealer een hele fiets van gaat maken.

Ik zit wat dichter op het vuur, werk in de autobranche, en dit is gewoon een heel ingewikkeld proces.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Toyota voegt nog heel wat aanpassingen aan haar wagens door in Europa.
Ik doel niet op andere remmen en wielen, ik spreek over de verlichting.
Het businessmodel van de enigste echt competitieve automerken in Europa (en van Europese makelij) is gebaseerd op het bijleveren van duur toebehoren ('opties'). Ik zie niet in waarom Stromer dat businessmodel niet zou kunnen kopiëren (indien het aan SCM die naam waardig zou doen, wat ik nu van dit bedrijf zie is werkelijk en op alle vlakken ondermaats.
Ik ben al 15 jaar Supply Chain expert, ken ook wel iets van de materie.
Het is zo dat het aantal SKU flink toeneemt wanneer je enkele opties toevoegt, maar door je ontkoppelpunt op de juiste plaats te leggen (bvb definitieve afmontage in Azië op afroep van de marktbestemming) is dat allemaal heel makkelijk op te lossen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo,
Ik deel de mening van Tomasj (grotendeels).
Opties goed configureerbaar maken en dan als zodanig een geconfigureerde fiets bestellen en in de fabriek zo opbouwen. Het doorlooptijd consequenties, maar kan kostentechnisch best beheerst gebeuren.
Zeker voor een fiets als een Stromer gaat het immers om een handvol functies/onderdelen die
Dat is geen werk voor de fietsenmaker. Die zou wel eens te weinig ervaring kunnen hebben met al die verschillende configuraties, en dat leidt alleen maar tot problemen.
Het hele type goedkeuringsproces is dan wat complexer, omdat de verschillende opties die die door wettelijke bepalingen worden geraakt moeten worden meegenomen. En dat kan Stromer best wel regelen. Het gaat immers niet om een heel groot aantal opties. Als je bijvoorbeeld motor, zadel, stuur, verlichting, banden zou kiezen is het minimaal. Ga je ook motor, motortuning, versnelling, derailleur toevoegen krijg je i.p.v. eenvoudige productlijnen (1x, 2, 2s en 5) krijg je dan meer verschillende modellen binnen die productlijn. Marketing zou moeten bepalen waar het 80:20 optimum dan zit.
Maar auto en motor fabrikanten hebben dat al tientallen jaren voor elkaar.
De hoofdreden dat Stromer dat niet doet is van commerciële aard. Men wil een differentiatie aanbrengen tussen de verschillende productlijnen en niet dat die door after sales worden “getorpedeerd”.
Daarmee kiezen ze er ook voor dat er geen after sales business is. En dat kost ze veel geld.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Mee eens, sterke druk richting up-sell op het aanschaf moment. Denk in deze branche het standaardmodel.

Ik heb een periode als interim gewerkt bij een high-end racefietsfabrikant en onderschat niet het seizoenspatroon in deze branche. >70-80% wordt daarom op voorraad gebouwd omdat iedereen in maart/april tegelijk wil fietsen met zijn mooie nieuwe fiets. Het seizoen is alweer voorbij voor de zomervakantie. Wellicht zal met Speed-pedelecs dit effect iets minder zijn.

Opties willen hebben af fabriek is natuurlijk mogelijk, maar zal dan zeer strak gemanaged moeten worden. En zoals Thomasj terecht al aangeeft, je kunt je afvragen hoe goed Stromer momenteel de supply chain weet te managen. En wat zo'n BTO mogelijkheid dan allemaal gaat kosten versus de baten. Er is naast de commerciele reden van up-selling veel belang bij een zo simpel mogelijke supply chain.

Wellicht dwalen we af van de motie, vandaar mijn eerdere vraag wat deze nu uiteindelijk is. Volgens mij is deze heel simpel: Er is behoefte aan betere verlichting op Speed pedelecs, passend bij wat nodig is om verantwoord 45 km/h te rijden. Wat is de visie van Stromer hierin?
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Lomito

Wiebe schreef: 13 mei 2018, 04:19 Eindvraag is dan dus eigenlijk, is er nu daadwerkelijk te weinig licht, of wil ik geen concessies doen aan mijn snelheid.
Stromer voldoet in ieder geval aan de wettelijk eisen en zal dus niet snel geneigd zijn om op de goedkopere modellen duurdere lampen te zetten. Verlichting is tenslotte niet hun selling-point.
Dat is ook een beetje het probleem, vrijwel niemand zal een Stromer kiezen vanwege de verlichting. Overigens is andersom wel mogelijk: een fiets NIET kopen vanwege een 'moeilijke' koplamp, zoals dat ouderwetse fototoestel op de Grace One of ons vogelhuisje op de ST1x. Verlichting wordt pas een issue zodra de dagen korter worden en men noodgedwongen in het donker moet rijden... pas dán ontdekt men dat de standaard verlichting van de fiets van 5-6 duizend euro niet geschikt is om veilig mee in het donker te rijden en worden er verschrikkelijke bijzetlampjes op stuur of helm geplaatst. Die krengen geven wel iets meer licht maar zijn vaak slecht afgesteld waardoor ze tegenliggers verblinden en aangezien ze van een eigen accu zijn voorzien heb je er extra gedoe mee met opladen (vergeten op te laden, vergeten oplader mee te nemen). Nogmaals, op een snelle fiets van 5-6K verwacht je gewoon goede verlichting waarmee ook in het donker snel en veilig gereden kan worden.

Snelheid aanpassen is altijd nodig, zelfs met een bouwlamp moet ik regelmatig de snelheid aanpassen want de lamp schijnt rechtuit zodat ik bij bochten afslagen geen zicht heb door de bocht heen. Op onbekend terrein heb ik meer tijd nodig om mijn weg te vinden en dus langzamer rijden. Op onverlichte wegen gebruik ik de high beam tenzij er tegenliggers aankomen, ook dan zal ik terug moeten naar low beam en de snelheid laten zakken. Neemt niet weg dat je ook bij duisternis in principe 45 km/uur wilt kunnen rijden en daarvoor is verlichting nodig die de weg over zo'n 40-50 meter verlicht.

Dat lukt eigenlijk alleen met de high beam van de bouwlamp. Inderdaad, zelfs de low beam van de bouwlamp is onvoldoende om 45 km/uur te rijden maar die gebruik je vooral in situaties met voldoende straatverlichting. Op afgelegen en onverlichte wegen heb je een high beam echt nodig om de weg over 50 meter te verlichten. Dit betekent ook dat met elke verlichting zonder high beam géén 45 km/uur gereden kan worden wanneer er geen omgevingsverlichting is. De alleen-low-beam lampen kunnen immers niet onbeperkt gekanteld worden zonder tegenliggers te verblinden.

Hoe nu verder...

Een duurdere ST2s of ST5 kopen omdat die fietsen wél geschikte verlichting hebben zal voor veel klanten onbereikbaar zijn, een meerprijs van 3-4K neerleggen voor alleen de verlichting is uiteraard absurd, zeker als je weet dat die goede verlichting met een meerprijs van ca. € 400-500 op je fiets geplaatst kan worden. Voor Stromer is het vooral van belang te beseffen dat men graag bereid is die meerprijs neer te leggen voor betere verlichting.

Aangezien de concurrentie niet stil zit (Stromer is echt niet de enige die hier graag meeleest) is de kans zeer groot dat serieuze concurrenten zoals Qwic en Klever in dit gat in de markt springen en marktaandeel van Stromer gaan afsnoepen. Klever doet dat nu al op basis van de geveerde voorvork plus een concurrerende prijs. Zodra Klever haar accuprobleem eindelijk heeft weggepoetst en de fiets geschikt maakt voor een bouwlamp zal Stromer een zware dobber krijgen met de verkoop van de ST1x en mogelijk zelfs met de ST2.

En dat lijkt mij onnodig... zaken als technische inpassing en typegoedkeuring zijn wellicht lastig maar daar valt een mouw aan te passen als je maar wilt, andere fabrikanten laten zien dat het wel kan.
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Eric1971 schreef: 13 mei 2018, 04:37 Ff of topic niks met de motie te maken....

Als extra verlichting ga ik de Fenix BC30r gebruiken deze had ik voorheen op de racefiets. Nog niet op de Stromer gezet, volgende week weekje vrij ... daarna weer aan het werk in de avonduren ben eens benieuwd wat het oplevert als extra. Ik weet het is een bal licht, weet alleen niet hoe de combinatie met het vogelhuisje is
Dat is ook een mooie bijzetlamp. In hoeverre is daarvan de bundel afgesneden aan de bovenkant?
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 13 mei 2018, 14:05. Zodra Klever haar accuprobleem eindelijk heeft weggepoetst en de fiets geschikt maakt voor een bouwlamp zal Stromer een zware dobber krijgen met de verkoop van de ST1x en mogelijk zelfs met de ST2.
Ik denk dat Stromer het sowieso erg moeilijk gaat krijgen met Klever. Ik zou niet verbaasd zijn mocht daar nog één en ander veranderen (staat ook in de omschrijving van de LTD aangegeven). Ik heb zelfs van horen zeggen dat ze het display van de fiets gaan moderniseren.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En ze overwegen een 24" frame (XL in Klever termen) :bp:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie