Afstelling en lichtopbrengst Supernova M99 MINI PURE-45 koplamp (ST2 2018)

Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Hahah :bj , ik ga er vanuit dat dit bij de garantie hoort ;p ?
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ziet er goed uit Ebiker. Mooi om te lezen, en ook om op de foto's te zien, dat de lichtopbrengst toch beter is dan eerst gedacht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Dat ziet er al een stuk beter uit, nog steeds geen 45 km/uur maar zo zou ik wel 30 km/uur kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo ebiker,

Dat is een stuk betere bundel.
Heb je de fiets ook loodrecht voor een muurtje gehad en de hoogte van de bovenkant van de bundel vergeleken met de hoogte van de bovenkant van de lamp?
Hoe groot is dit verschil?
Ik hoop dat je dit een keer kunt meten. Zou zo’n 7 cm moeten zijn en is volgens de mannen van Supernova een belangrijke afstel maat, en dan voldoet de afstelling ook aan de wet (niet verblinden).
Mijn eerdere berekening geeft een meter of 30 maximaal verlicht veld aan, als je die instellingen handhaaft, dit lijkt meer (is je beeld veld een meter of 40-50, zie ik dat goed)?
Feitelijk zou de berekening en meting voor de mini niet veel anders moeten uitpakken dan voor de Pro. Wel een fellere bundel voor de pro, maar niet veel verder voor de fiets geprojecteerd.
Alleen helpt de high beam van de pro je in geval van totale duisternis.
Dat is tenminste wat ik er van begrijp.
Maar ik ben wel blij met je foto’s, want als deze instelling echt niet verblindend werkt is het een stuk beter, dan je eerdere instelling.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stroompje schreef: 13 mei 2018, 07:49 Hallo ebiker,
Maar ik ben wel blij met je foto’s, want als deze instelling echt niet verblindend werkt is het een stuk beter, dan je eerdere instelling.
Dat is namelijk mijn grootste vrees, dat al die "zware" lampen verschrikkelijk vervelend zijn voor de tegenliggers. Daar had ik afgelopen winter toch echt wel last van. De eerlijkheid gebied dan wel te zeggen dat het om van die opzet lampjes gaat. Van Flikkerende of te hoog afgestelde of op helmen gemonteerde ondingen... (en al helemaal als de bril nat is)

Neem als je wilt ook eens wat foto's van de ander kant en op verschillende afstanden, als je er nog zin in hebt natuurlijk.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stroompje schreef: 13 mei 2018, 07:49 Hallo ebiker,

Dat is een stuk betere bundel.
Heb je de fiets ook loodrecht voor een muurtje gehad en de hoogte van de bovenkant van de bundel vergeleken met de hoogte van de bovenkant van de lamp?
Hoe groot is dit verschil?
Ik hoop dat je dit een keer kunt meten. Zou zo’n 7 cm moeten zijn en is volgens de mannen van Supernova een belangrijke afstel maat, en dan voldoet de afstelling ook aan de wet (niet verblinden).
Mijn eerdere berekening geeft een meter of 30 maximaal verlicht veld aan, als je die instellingen handhaaft, dit lijkt meer (is je beeld veld een meter of 40-50, zie ik dat goed)?
Feitelijk zou de berekening en meting voor de mini niet veel anders moeten uitpakken dan voor de Pro. Wel een fellere bundel voor de pro, maar niet veel verder voor de fiets geprojecteerd.
Alleen helpt de high beam van de pro je in geval van totale duisternis.
Dat is tenminste wat ik er van begrijp.
Maar ik ben wel blij met je foto’s, want als deze instelling echt niet verblindend werkt is het een stuk beter, dan je eerdere instelling.

Peter
Dit is vergelijkbaar met hoe ik het hier heb ingesteld, is echt geen 50 m volgens mij. Ik zet aan ongeveer 30m
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

de metingen moet ik nog uitvoeren, maar dat zal iets voor morgen zijn.
qua bereik zal ik er ook even een meter tegen moeten aangooien dan. ( ik gok toch eerder aan de brandgang te zien 20 meter, elk huis is namelijk 6 breed, en mijn buurman zijn omheining is er 2 in 1, en daar schijnt hij dus nog voorbij )

wat moet de afstand tussen de lamp en de muur zijn, want dat weet ik namelijk niet, anders kom je met de meting bedrogen uit denk ik?
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
mhoutman

@Ebiker 2 meter (zie tekening blz. 15)
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Ebiker schreef: 13 mei 2018, 10:43 de metingen moet ik nog uitvoeren, maar dat zal iets voor morgen zijn.
qua bereik zal ik er ook even een meter tegen moeten aangooien dan. ( ik gok toch eerder aan de brandgang te zien 20 meter, elk huis is namelijk 6 breed, en mijn buurman zijn omheining is er 2 in 1, en daar schijnt hij dus nog voorbij )

wat moet de afstand tussen de lamp en de muur zijn, want dat weet ik namelijk niet, anders kom je met de meting bedrogen uit denk ik?
Hallo ebiker,

Fijn dat je het even wilt meten. Is voor onze beslissing om een ST2 te kopen wel cruciaal.
De afstand tot de muur moet 2 meter zijn, en dan “daalt” de bundel dus 7 cm bij de juiste instelling volgens Supernova.

Tja, 20 meter kan ook zo maar, ik kan dan dat van foto’s die per definitie 2 dimensionaal zijn niet goed zien. Maar 20-25 meter is wel wat je volgens de berekening verwacht. Zie de eerdere post.

Maar als je de lamp 2 meter van de muur houdt en dan de beide hoogtes meet heb je een idee hoe je lamp en bundel staat.
Ik heb het schema van Supernova in een eerdere post bijgevoegd.
Succes.

Ik ben benieuwd

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Zoals al aangegeven in mijn originele post zijn dit de instellingsparameters voor de Supernova mini-pro-25, niet voor de pure 45.van de Stromer ST2. Een installatierichtlijn voor de pure 45 is niet beschikbaar op internet.

En als ik het goed heb begrepen, zijn er aparte Europese richtlijnen voor verlichting van speed-pedelecs, en die installatierichtlijn van de mini-pro-25 is daar niet mee in overeenstemming
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie