Motie verlichting op St1x en ST2

Lomito

Stromeur schreef: 12 mei 2018, 20:08 Via het forum zal Stromer niet reageren. We worden door Stromer inmiddels zeer serieus genomen als community van Nederlandse en Belgische eindgebruikers, maar ze gaan hun policy om alle communicatie via de dealers te laten verlopen hier echt niet ineens voor wijzigen.
Stromer hoeft ook niet direct via het forum te reageren. Maandag sta ik geheel tot hun beschikking in levenden lijve en anders kom ik Frans wel tegen bij de dealer voor een openhartig gesprek. Ze weten waar mijn huis woont, kennen mijn e-mailadres...
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Mooi initiatief Chris. Basis van de motie is uitstekend i.c.m. de amendementen van Tomasj.

Dat brengt ons weer terug naar de basis: op een snelle fiets als een Stromer moeten - ongeacht het model en/of type - een aantal basisveiligheidsvoorzieningen van topkwaliteit gemonteerd zijn. Daartoe behoort zeker de verlichting maar ook de remmen.

De oproep in de motie hoort dus gericht te zijn aan Stromer, dat zich graag als high-end merk presenteert. De oplossing is al eerder genoemd: bij aanschaf van een Stromer 'optie's' aanbieden maar naar mijn idee dan in 'omgekeerde volgorde': standaard is elke Stromer voorzien van topverlichting en topremmen en de koper kan er voor kiezen om te 'downgraden' naar eenvoudiger uitvoeringen (en een dito lagere aanschafprijs).
+STROMER- ST5
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Ik sta 100% achter de motie.
Ook ik heb noodgedwongen extra verlichting bijgeplaatst op mijn ST2 want in het grote donkere bos waar ik doorheen fiets naar mijn werk, zie ik met de E3 als enige verlichting de wildzwijnen of de takken op de weg veel te laat.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nieuwe foto's van de lichtopbrengst van de Supernova M99 MINI PURE-45. Na een betere afstelling van de koplamp oogt het een stuk beter:

viewtopic.php?f=14&t=567&start=160#p21574
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Beter is het zeker wel maar nog steeds onvoldoende voor 45 km/uur.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Hmmm, ik blijf hem lasting vinden.

Zelf rij ik een aantal kilometers door onverlichte polder / park. Daar is het dus echt donker. Inmiddels ben ik al een paar keer mijn extra lamp vergeten en moest ik het met alleen het St1X lichtje doen.
Mijn ervaring is dat dit nu eigenlijk best te doen is, ook met hoge snelheid. Dit is nu voornamelijk omdat ik de weg inmiddels zo goed ken, dat ik precies weet waar ik op moet letten op die stukken.
Trek ik dat simpelweg door naar de auto, dan merk ik ook daarin dat ik op wegen die ik niet goed ken, ik in het donker snel het gevoel heb van te weinig licht. Daar pas is dan dus ook mijn snelheid op aan.
Op de fiets doe ik dus niet anders: waar ik het minder goed ken, voelt mijn lichthoeveelheid minder en rij ik dus langzamer.

Eindvraag is dan dus eigenlijk, is er nu daadwerkelijk te weinig licht, of wil ik geen concessies doen aan mijn snelheid.
Stromer voldoet in ieder geval aan de wettelijk eisen en zal dus niet snel geneigd zijn om op de goedkopere modellen duurdere lampen te zetten. Verlichting is tenslotte niet hun selling-point.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

Ff of topic niks met de motie te maken....

Als extra verlichting ga ik de Fenix BC30r gebruiken deze had ik voorheen op de racefiets. Nog niet op de Stromer gezet, volgende week weekje vrij ... daarna weer aan het werk in de avonduren ben eens benieuwd wat het oplevert als extra. Ik weet het is een bal licht, weet alleen niet hoe de combinatie met het vogelhuisje is

Afbeelding
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Op zich ben ik voor, al maak ik me niet zo druk in de verlichting zoals jullie weten. Het is wat het is, iet in die zin. Maar als je door bij betalen een beter lamp kan krijgen zou ik dat wel doen denk ik.
Echter,
Opties aanbieden gaat sowieso de levertijden nog langer maken en of de fietsenmakers nog meer werk geven met monteren van de fietsen. Wat de Stromers dan weer duurder gaat maken ook als je het gewone lampje wilt.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik rijd nu door omstandigheden weer met jullie bouwlamp rond, ja ze geeft veel meer licht en heeft die grootlichtfunctie maar dit zal je verbazen ik mis mijn E3 kaarsje al. Ik merk op mijn traject met de nacht (en dan is het echt pikdonker) dat ik de bouwlamp niet zo hoog kan richten als ik zou willen zonder dat mijn tegenliggers spontaan hun hand voor hun gezicht gaan houden om niet verblind te worden.

Met mijn E3 tje had ik doordat ze zwakker schijnt meer omhoogricht "speling" zonder de mensen te verblinden. De bouwlamp is duidelijk superieur aan mijn kaarsje hier is geen weg rond maar ik had genoeg aan mijn E3tje, ik heb mezelf aangeleerd om er comfortabel 45 mee te rijden in pitch black darkness.

Ik kom ook altijd een Es tegen en ook hier zie ik steeds plekken voor mijn ogen na dat ik hem snachts gepasseerd ben.

Om on topic te gaan echter, ik geef jullie 100% gelijk, het zou een optie moeten zijn om mits opleg te upgraden naar een duurdere lamp, ik had het waarschijnlijk gedaan zelfs voor ik de E3 had getest.
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Tony Mb schreef: 13 mei 2018, 08:19 ...
Opties aanbieden gaat sowieso de levertijden nog langer maken en of de fietsenmakers nog meer werk geven met monteren van de fietsen. Wat de Stromers dan weer duurder gaat maken ook als je het gewone lampje wilt.
Idd, Stromer zal van een voorraadmodel naar een Build To Order model moeten switchen als ze willen kunnen differentiëren in opties. Van de 'Duitse en Franse auto's' zijn wij dat als Benelux gewend omdat de fabrieken meestal dichtbij zitten. Dus relatief korte levertijden en daardoor bijna alleen BTO bestellingen.

Kijk je naar japans, koreaans dan is het al veel meer uit voorraad en alleen nog keuze uit opties die de dealer/importeur gemakkelijk kan (mag) wijzigen, een led verlichting optie erop krijgen als die er nog niet op zat zal niet snel lukken.

China build fietsen, waar Stromer ook grotendeels op leunt worden vooraf gebouwd, de piekvraag in het voorjaar is anders niet op te vangen. Dus blijft het businessmodel voorraad gebaseerd en zal de dealer de basis verlichting (zit dus in de kostprijs) eraf moeten halen en de gewenste verlichting monteren. Mits e.e.a. vooraf bedacht is als onderdeel van de typegoedkeuring en Stromer dit qua garantie faciliteert.

Ben overigens wel benieuwd wat nu de strekking van de vraag richting Stromer gaat worden? Ik zag een motie, opmerkingen voor en tegen, en dan ligt de bal bij Stromer?
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Plaats reactie