STROMER EVENT ST5 te ZOLDER (B)

Gebruikersavatar
Strömie
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 mei 2018, 12:41

Enkele vragen die we kunnen stellen. Hebben jullie nog meer vragen?

1. Hoe zie je het accu percentage van het Di2 systeem? Via de App??
2. Wat kost een nieuwe Pirelli band?
3. Komt er een Pirelli winterband?
4. Wanneer komt de bagagedrager? Wat kost hij.
5. Wanneer komt de smartphone houder voor op het stuur?
6. Komen er meerdere maten stuurpennen?
mhoutman

7. Hoe open ik accuklep als er geen stroom is?
8. Is zgn. tweede scherm fuctie uitsluitend smartphone op houder met app?
9. welk ringslot is passend? (Stromer zou samenwerken met ABUS?)
Laatst gewijzigd door mhoutman op 12 mei 2018, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

4. Stromer optie, 120 euro.
5. Heeft mn dealer liggen , maar ik ben benieuwd of het op het stuur past :?:
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Hallo,
Net terug van het ST5 event te Zolder.
Wat een heerlijke fiets, rijdt echt wel super. Heel stabiele wegliggen aangenaam sturen, was natuurlijk wel op circuit, das wat moeilijk vergelijken met de gewone weg. Ook vond ik de fiets heel ontspannen zitten, als je hem ziet lijkt het sportiever.
AA1B2C21-8A90-40C0-B173-1C8651A8670E.jpeg
AA1B2C21-8A90-40C0-B173-1C8651A8670E.jpeg (107.27 KiB) 3675 keer bekeken
Leuke ontvangst, kregen eerst lekker hapje Italiaans te eten en te drinken :ay ;p . Daarna ging er eerst uitleg gegeven worden over de ST5 maar dat liep wat mis. Mensen bleven binnen komen terwijl andere naar de fietsen gingen. Nog effe gewacht maar dan zijn we ook maar richting fietsen gegaan. Vanwege de hogere opkomst dan Zandvoort verliep dat fietsen ook wat chaotischer, fiets nemen en toertje rijden, dan de volgende. Samen rondje circuit is er niet van gekomen, deed ook niet iedereen, maar iedereen kon wel voldoende rijden.
Lomito heeft wat gefilmt, maar die ging nog een stukje eten alvorens aan zn 2h durende autorit te beginnen. Zal ie wat later wel posten als de opnames gelukt zijn.

Een paar antwoorden op de vragen hierboven:
1. Enkel een status indicatie via enkele leds juist achter je trapas. Volgens Stromer hoef je dit maar om de 1,5j op te laden, maar Lomito sprak van om de 6 maanden (andere Es rijders hun ervaring?)
2. Krijg je gratis bij de fiets :bj Uitleg van de Pirelli verantwoordelijke, exacte prijs wist ie niet. Hij wist wel te vertellen dat de band dunner is dan een Swalbe, maar er zit een dubbele laag kevlar in ter bescherming. Flanken zijn ook heel dun voor veel comfort. Bandendruk minimaal (band dus niet tegen de velg als je door een put rijdt) was zijn aanbeveling. Er zou nog een tabel komen met bandendruk ifv gewicht rijder :ai
3. Misschien, wordt nog bekeken. Maar volgens diezelfde als hierboven zou de band zich redelijk uit de slag trekken in de winter.
4. Ja dus 120€, maar pas beschikbaar in juli.
5. Zou bij de lancering moeten in orde zijn, maar hier was men toch redelijk vaag over.
6. Nee
7. Aan de lader hangen (met of zonder batt) De dummy gaat dus niet werken :aq
8. Weet ik niet.
9. Geen, locken met de Omni

Oh, en voor houtman, sorry maar het was prachtig weer :d3: . Doe jij de regentest later maar.

Jerry
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
Strömie
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 mei 2018, 12:41

Ook net terug van het Zolder Event. Zeer goed geregeld. Lekker eten en koude drankjes. Kennis gemaakt met forumlid Bartgo! Was inderdaad een beetje vaag of er eerst een presentatie was en daarna fietsen. Toch veel te weten gekomen. Alvast wat antwoorden op de vragen.

1. Hoe zie je het accu percentage van het Di2 systeem?
Indicatie via schakelaartje boven de trapas. Met bepaald knippersignaal kun je de status zien. Hij zij een keer per jaar, bij de ST2s is het 1x per 1000 km. (zie walkaround video 1:02)

2. Wat kost een nieuwe Pirelli band?
Ongeveer een €110

3. Komt er een Pirelli winterband?
Ze zijn bezig met een winterband, maar niet van Pirelli. De Pirelli band is in nauwe samenwerking met Stromer en Pirelli ontwikkeld op testbanen on droge en natte omstandigheden.

4. Wanneer komt de bagagedrager?
Juli

5. Wanneer komt de smartphone houder voor op het stuur?
Zit standaard bij de fiets.

6. Komen er meerdere maten stuurpennen?
Nee, verhaal is een fabeltje. De geometrie van het frame is per framemaat anders.

7. Hoe open ik accuklep als er geen stroom is?
Omni 5 sec. ingedrukt houden.

8. Is zgn. tweede scherm functie uitsluitend smartphone op houder met app?
Kon niet echt achterkomen of de app dan meer info zou geven. Er komt geen navi functie in de app omdat er veel betere alternatieven zijn.

9. Welk ringslot is passend?
Ze zijn met Abus bezig, maar of er daadwerkelijk iets uitkomt is de vraag. In Zwitserland zijn ze verzekerd bij Helvetia. Daar hoef je geen extra slot op je fiets. Helaas nog niet voor NL en BE.

10. Het stuur is onderhuids van carbon (onder de handvatten)
Dit is op de demofietsen het geval. De productieversie heeft een aluminium versie. Carbon heeft het niet gehaald. Dit i.v.m. vallen meer kwetsbaar.

11. De battery eject button
Deze is nu wit, maar in de productie versie zwart.

12. Bandenmaat Pirelli
De banden zijn 62 mm breed. De velg 35 mm. De banden geven veel fietscomfort door te spelen met de bandenspanning.

13. Motor
De motor geeft 20% meer vermogen dan de ST2s motor. Maar door de grotere wielomtrek blijft hier 10% van over.

14. Verende voorvork
Verwacht in oktober.


De uitleg van de ingenieur van Stromer



Walkaround

Laatst gewijzigd door Strömie op 15 mei 2018, 00:05, 10 keer totaal gewijzigd.
Lomito

En we zijn weer thuis!

Mevrouw Lomito was zo aardig mij te vergezellen naar Zolder. Bij aankomst was het even zoeken naar de Stromer-locatie, geen vlaggen bij de poort maar helemaal op het uiterste punt van het terrein dat nog met de auto bereikbaar is. We kwamen om 5 uur aan en hadden ons voorgenomen eerst te gaan eten in een nabij restaurant maar dat liep anders... Bij de afdaling naar het Stromer-terrein viel mij op dat er bijna niemand was en baalde er eigenlijk een beetje van, heb je zo'n stuk gereden... Geen klanten, geen dealers, wel 9 ST5-en, de zwarte partytent met Stromer-logo met daarin een ST5 op een podium, geen heerlijk verkoelend drankje en daar ben je na een rit van bijna 2 uur wel gevoelig voor, zeker voor een Lomito.

Maar al snel kreeg ik te horen van de mensen van Stromer dat er een restaurant was afgehuurd en we eerst een stukje gingen eten. Vergelijkbaar met Bernie's in Zandvoort maar nu een heerlijk gekoelde ruimte en DAAR waren dus alle mensen... Niet vreemd want het was echt warm buiten (alweer!) en hier stonden de koude drankjes voor ons klaar.

We hadden al snel contact met Jerry (jve1966356148377 of zoiets) die het prachtige buffet in de smiezen had en zich daaraan te goed deed. Wij moesten eerst nog wat bijkomen van de reis met een lekker koud drankje. Helaas geen lekker Belgisch biertje maar zo'n laffe Jupiler smaakt best goed op een warme dag. Even later hebben we ook het buffet met een bezoekje vereerd dat zag er werkelijk heerlijk uit: gevulde canneloni, fusilli met schelpdieren, broodjes erbij... wat hebben we heerlijk gegeten.

En het moet gezegd worden: het was best druk in het restaurant, ik schat het aantal gasten op zo'n 30-35 en dat was beduidend meer dan die 20-25 in Zandvoort. Verschil in zuinigheid of in fiscale faciliteiten... Na het met smaak verorberen van de pastagerechten en de nodige Jupilers leek het ons handig alvast naar beneden te gaan om alvast een ST5 te pakken. Maar beneden gekomen waren de rijdbare ST5-en al bezet of elders gestald dus ondertussen met diverse mensen kennis gemaakt waaronder BartGo. De ST5-en kwamen mondjesmaat binnenrijden en de wachtrij werd langer en langer. Tijdens een toespraak van de Stromer-crew heb ik mijn kans gepakt en de eerste de beste ST5 die binnenreed gepakt en het circuit opgereden. Halverwege kwam ik nog een politieagent-wannabee tegen die het 'verkeer' op de baan wilde regelen. Er waren inderdaad andere gebruikers op de baan.

Ik heb het rondje gemaakt, video gemaakt maar echt leuk was het niet, in Zandvoort startten we ongeveer gelijk en reden samen over het circuit, nu was het een beetje mager zo in m'n eentje op die grote weg. Maar goed, ik heb wel weer heerlijk gereden op de ST5 en morgen hoop ik de video op YouTube te zetten.

Na nog een half uurtje kletsen met diverse mensen heb ik afscheid genomen en zijn de Lomito's weer vertrokken naar Herveld waar we om 21:30 uur aankwamen en de dag hebben afgesloten met lekkere hapjes en een prachtige Gouden Carolus Classic. Medewerkers van Stromer weer bedankt voor een geslaagde testdag en voor de gastvrijheid. Tenslotte had ik geen uitnodiging maar dat was geen probleem.
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ook ik was aanwezig op het event in Zolder. Ik was er al rond 16u30, en kon daardoor ook al even tussen de dealers door testen op de parking langs het circuit. Ik vreesde even dat we niet op het circuit zouden mogen, maar dat kon later gelukkig wel. De parking leek wat op een gemiddelde belgische weg (vol slecht afgewerkte goten en obstakels) en was een goeie testcase voor de stuur/voorvork demping en dat valt echt goed mee. Dit was mijn allereerste Strömer ervaring, komende van een R&M Charger GT HS (met dikke MOTO X banden, riem en Nuvinci), een erg comfortabel afgeveerde SP. Ik had een veel sportievere zit verwacht op de ST5, zo ziet ie eruit, maar uiteindelijk zit ie ook erg comfortabel. De stijfheid van het frame en de wegligging van de ST5 is te vergelijken met die van de Charger. De ST5 heeft helemaal geen geveerde voorvork nodig, echt spectaculair. Qua snelheid lagen de verwachtingen bij mij erg hoog, en hoewel ik eerst een fiets met een platte DI2-batterij te pakken had, ben ik instant fan geworden van elektronisch schakelen. Max snelheid op het circuit, gemeten met Strava was 53 km/h.

Na het eten viel het me bij gesprekken met de dealers op hoe onwetend zij vaak nog waren. Vooral sommige grote spelers wisten echt niet zo heel veel technische dingen, en leerden samen met ons de details tijdens de gesprekken met de ingenieurs. Zij waren verrassend genoeg erg open.

Leuke info die ik nog te pakken kreeg:
-er komt geen andere hogere stuurpen, dat idee hebben de ingenieurs laten varen
-de rechtse rem heeft meer remrecuperatie dan de linkse (voor)rem
-de smartphone houder van Stromer wordt meegeleverd met de fiets (half juli dus, fingers crossed), en zal werken met een kleefsysteem op de rug van je telefoon. MAAR: 1 van de zwitsers had een prima alternatief: op de stuurpen kun je ook een Wallmount kleven van Quad Lock, die past perfect, en dan kun je de cases van Quad Lock gebruiken. Dat was het beste nieuws van de avond vond ik. Het gaat over deze mount: https://www.quadlockcase.eu/collections ... -twin-pack
-het elektronische slot werkt, je raakt echt geen meter vooruit met de fiets.... maar wel achteruit, dan rolt ie gewoon.
-voor de verzekering heb je vaak helaas nog een gewoon ringslot nodig, maar een zwitserse verzekering van Helvetia heeft het elektronische slot al wel aanvaard. Helaas werken ze niet in BE of NL.

Ik heb op het einde van het event ook nog even doorgevraagd bij de ingenieur (denk ik toch) over de testprocedures en de verdere stappen.
-Wat zou je veranderen aan de fiets als je geen compromissen zou moeten maken? Hij keek even, en wees toen met een beteuterd gezicht, als een kind dat zijn zin niet had gekregen, naar de toeter: 'die steekt nog te ver uit, maar we hadden geen plaats meer om hem in te bouwen'. Er zit wel een dopje op om hem te reinigen. Verder droomt hij van een Pinion (en er wordt ook getest). Een riem komt er volgens hem ook, maar niet uit liefde voor de riem, maar wel omdat er zo veel klanten naar vragen.
-Verwacht je veel kinderziektes bij de lancering? Dat zou beter moeten meevallen, dacht ie, omdat het frame uiteindelijk hetzelfde is. De enige nieuwe elementen zijn de banden, de voorvork en het stuur. Daarop wordt nu uitgebreid getest en vooral productie van het ovalen gat voor de stuurpen heeft nog veel last-minute wijzigingen ondergaan.
-Er wordt gewerkt aan... een Omni met batterij zodat de gps-functie blijft werken. Dat zal helaas voor de ST6 zijn, maar hier wordt dus wel stevig over nagedacht.
-Nog in een zeer prille testfase (tromgeroffel....) de spatlap vooraan! De ingenieur met wie ik sprak had eerste tests gedaan met de lange achterspatlap vooraan gemonteerd, maar die brak snel bij schokken. Volgens hem spat het water vooral langs opzij richting bestuurder, en niet zozeer onderaan. Er wordt dus aan gewerkt.

En dan nog even met enkele dealers gepraat en wat me opviel was dat ze het niet erg zouden vinden om een Strömer te herstellen die niet bij hen was gekocht, tenminste als het een BE dealer was. Ze vinden dat de NL dealers de prijzen te veel naar beneden drukken. En 1 (grote maar anonieme) dealer werd algemeen uitgesloten. Als de fiets van xxx komt, mag je je plan trekken. We weten allemaal welke dat is. De naam eindigt op een leesteken.

Nog een opvallende uitspraak die toch is blijven hangen. We hadden het over het feit dat Strömer net als Apple niet erg veel keuze biedt in modellen. Een andere klant zei, eigenlijk maar vier fietsen, waarna de Zwitser in ons gezelschap spontaan aanvulde: eigenlijk 1 en dezelfde fiets met vier prijssettings. Daar schrok ik toch even van. Zo denken ze daar dus in het verre, heuvelachtige Zwitserland.

Verder nog kleine boodschap voor Lomito: K-peil was (zelfs) 29... maar wel grote ramen :)
2018-05-14 21.12.47.jpg
2018-05-14 21.12.47.jpg (2.69 MiB) 3629 keer bekeken
2018-05-14 19.37.44.jpg
2018-05-14 19.37.44.jpg (2.65 MiB) 3629 keer bekeken
Lomito

Leuk je te ontmoeten Bart en de foto is goed gelukt! Ik heb misschien nog wel een leuke opdracht voor je, privé...
K-peil is :ai :ai vooral door de kaders is mijn inschatting.
Laatst gewijzigd door Lomito op 14 mei 2018, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Lomito schreef: 14 mei 2018, 23:18 Leuk je te ontmoeten Bart en de foto is goed gelukt! Ik heb misschien nog wel een leuke opdracht voor je, privé...
Inderdaad zeer fijne foto. Ik sta zelden goed op de foto en al zeker niet met mijn Joodse helm. Dit is een uitzondering!

Wederkerig! Wat een eco-kennis, I love it! Laat maar weten via een bericht of op een andere manier.
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik ben nog een goeie tip vergeten te vermelden van de ingenieur: nieuwe fietsen hebben een erg goeie beschermlaag op de ketting. Laat die laag zo lang mogelijk in tact en blijf er dus zo lang mogelijk af met water. De man zelf poetste zijn fiets ook nauwelijks. Ideaal verkoopspraatje ivm mijn poetsvrees dus!
Plaats reactie