Afstelling en lichtopbrengst Supernova M99 MINI PURE-45 koplamp (ST2 2018)

Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Wiebe schreef: 12 mei 2018, 02:08 Je hebt wel de originele stuurpen?
Jep alles origineel
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Lomito schreef: 12 mei 2018, 01:40 Bedankt voor de duidelijke foto's waarop duidelijk te zien is dat met de lichtstraal van de M99mini op de hoogste instelling/kanteling geen 45 km/uur gereden kan worden. Jammer, ik had gehoopt dat met de M99mini een goed alternatief voor de M99pro in huis was gehaald maar dat is dus niet zo.
Idd, ik zal hem uiteindelijk vandaag zelf nog moeten aanpassen, maar daar zal ik dan nog foto's van moeten posten. Ik vind het namelijk ook niet de bedoeling dat ik hier nog zelf aan moet bezig zijn, een beetje tegen men principes, maar voor mijn eigen veiligheid zal ik wel moeten. Vanavond meer hierover
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dan moet je dat op je fietsenmaker verhalen, die moet dat volgens mij controleren en juist instellen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Ebiker schreef: 11 mei 2018, 23:45 Ik snap er de ballen van van al die lichttheorie e.d. Wat ik wel snap is dat mijn ST2 2018 slecht is afgesteld qua lichtafstand, de intensiteit is goed, maar zoals je op de foto kan zien schijnt het licht maar een meter of 4 a 4,5. (dit is op de hoogste kanteling, en die is er niet veel)
Dank Ebiker,

Excuses als ik je met mijn theorie heb verward. Je foto’s geven echter helder aan wat de situatie is. Een hotspot op een ca. 80% van de afstand en gelukkig een redelijk brede bundel, maar wel beperkt in “lengte voor je fiets”.
Mijn berekening volgens de Supernova richtlijn en de wettelijke richtlijn geeft aan dat het einde van de “lichtkegel” tot ca. 25-30 meter van je fiets moet kunnen schijnen(tenzij de bovenste helft van de bundel heel zwak is wat niet lijkt volgens je foto). Als ik me goed herinner heeft Tomasj dat, dus die 20 meter, ook gezien en hier gepost.

Dus er is volgens mij maar een conclusie: je lamp is niet goed afgesteld.
Terug naar de FM en hem de richtlijn van Supernova en de wet laten volgen.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
mhoutman

Tomasj schreef: 12 mei 2018, 07:53
Lomito schreef: 12 mei 2018, 01:40 Bedankt voor de duidelijke foto's waarop duidelijk te zien is dat met de lichtstraal van de M99mini op de hoogste instelling/kanteling geen 45 km/uur gereden kan worden. Jammer, ik had gehoopt dat met de M99mini een goed alternatief voor de M99pro in huis was gehaald maar dat is dus niet zo.
Dit is niet de hoogste kanteling volgens mij. Je kan de lamp ook een beetje losdraaien en dan kan ie hoger :dwarf:
+1
Beetje vreemd dit. Je zou toch zeggen dat supernova de lanpen allemaal op dezelfde wije in elkaar zet. Ik zou ook eerst de beide schroefje losser zetten en kijken wat de lamp dan doet.
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

De lamp kan hoger, maar niet zonder deze eerst los te schroeven. Maar zoals eerder verteld, was dit voor mij de stand "af fabriek" en dit MOET gewoon in orde zijn..., met een auto kan het ook niet zijn dat je de lichten nog moet liggen afstellen net na je hem hebt gekocht.

Vandaar heb ik nu een "sterretje" mee voor vanavond na het werk deze af te stellen en te kijken wat het beste past. ( als deze na verloop van tijd niet lostrilt)
Foto's volgen..
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
mhoutman

Ik heb vorige week zondag even op een ST2 MY18 gereden en het viel me op dat er geen enkele beweging in de koplamp zat. m.a.w ik kon hem niet naar boven of beneden bewegen.

Daarbij is de gemiddeld ‘fietsenmaker’ nog lang niet zo ver dat hij/zij bij aflevering de juiste hoogte instelt; daarbij komt dat dit voor iedereen verschillend kan zijn.

Gewoon beide schroefjes iets losser draaien en dan tijdens het fietsen de voor jou prettige hoogte instellen. De lichtbundel uit de M99 Mini is goed, dus het moet goed komen :cool2:

PS bij xenon of led in een auto valt sowieso nog weinig af te stellen omdat dit vaak automatisch (electronisch) gebeurd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhoutman schreef: 12 mei 2018, 13:35 Gewoon beide schroefjes iets losser draaien en dan tijdens het fietsen de voor jou prettige hoogte instellen. De lichtbundel uit de M99 Mini is goed, dus het moet goed komen :cool2:
Precies mijn gedachte.

Ik heb de eerste weken mijn koplamp (zowel op de ST1 X 2017 als later de ST2 S 2017) zo los/vast gedraaid dat ik hem onderweg eenvoudig kon verstellen zonder dat-ie los ging trillen. Toen ik hem had staan zoals ik wilde en geen seintjes van andere weggebruikers kreeg dat ik ze verblindde, heb ik in de donkere fietsenkelder op mijn werk getest of e.e.a. nog binnen de richtlijnen van de lampfabrikant stond afgesteld. Ja, was zo, dus klaar.

Voel je je hier niet prettig bij, dan kun je inderdaad het beste teruggaan naar de dealer. Al zou ik dat zelf nogal onpraktisch vinden, want tweaken doe ik liever tijdens gebruik op de weg in het donker, dan overdag in een winkel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Nieuwe foto's van supernova mini op ST2 2018, dit keer met een ander hoogte doch niet verblindend voor automobilisten en fietsers ( het kan zelf nog een beetje omhoog naar mijn idee.)

Ik moet me trouwens excuseren want het licht is deze keer wel tip top qua afstand, te snel geroepen/gestressed :roll:. Dus bij deze toch mijn excuses :oops:
Bijlagen
Brandwegje bij ons achteraan het huis
Brandwegje bij ons achteraan het huis
IMG_20180512_222855.jpg (3.11 MiB) 2873 keer bekeken
Zelfde wagen als gisteren dus perfecte vergelijking, (ik sta zelf een beetje verder als gisteren)
Zelfde wagen als gisteren dus perfecte vergelijking, (ik sta zelf een beetje verder als gisteren)
IMG_20180512_222810.jpg (1.7 MiB) 2873 keer bekeken
Donker bos met bochtenwerk
Donker bos met bochtenwerk
IMG_20180512_222425.jpg (1.58 MiB) 2873 keer bekeken
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
mhoutman

@Ebiker Waar kan de rekening heen :d3:
Plaats reactie