Motie verlichting op St1x en ST2

Lomito

Beste leden van het Stromer Forum,

Op ons forum wordt al vele maanden aandacht besteed aan de verlichting van Stromer-fietsen waarbij steeds duidelijker wordt dat de verlichting van de ST1x en ST2 niet adequaat is voor normaal gebruik. Ik dien daarom een motie in om duidelijk te krijgen hoe in onze community over de verlichting gedacht wordt.

Overwegingen:
- speed pedelec wordt vooral aangeschaft voor woon-werkverkeer
- speed pedelec wordt aangeschaft om de woon-werkafstand met hoge snelheid af te leggen om zo de reistijd te bekorten of binnen een bepaalde tijd meer kilometers af te kunnen leggen
- woon-werkritten worden vooral aan de randen van de dag gemaakt en daarmee veelal in slechte zichtomstandigheden als laagstaande zon, schemering en volledige duisternis
- slechte zichtomstandigheden worden verder veroorzaakt door neerslag/vocht (mist, regen, sneeuw, hagel) of gebrek aan straatverlichting
- op Stromer-fietsen kan een snelheid van 45 km/uur (12,5 m/s) gehaald worden en voor langere tijd worden volgehouden
- de gemiddelde reactietijd in het verkeer is ongeveer 1,0 seconde
- de afstand waarover de Stromer-gebruiker goed zicht op het wegdek en omgeving moet hebben bedraagt dan minimaal 12,5 meter
- er bestaat verlichting zoals de Supernova M99pro die aan deze minimale eis voldoet

Constateringen:
- de verlichting op de ST2s en het nieuwste model ST5, de Supernova M99pro, voldoet zeer goed onder vrijwel alle zichtomstandigheden
- de verlichting op de ST1x (vogelhuisje) en ST2 (Supernova M99mini) verlichten slechts 4-5 meter voor de fiets
- de rijsnelheid kan gezien de gemiddelde reactiesnelheid derhalve niet hoger opgevoerd worden dan 5 m/s ofwel 18 km/uur
- deze beperkte rijsnelheid is niet in overeenstemming met de wens en de mogelijkheid om met Stromer-fietsen 45 km/uur te rijden
- de ontoereikende verlichting draagt bij aan onveiligheid van de Stromer-gebruiker en andere verkeersdeelnemers
- de Stromer-fietsen van het type St1x en ST2 zijn minder geschikt om in suboptimale zichtomstandigheden gebruikt te worden
- genoemde modellen zijn minder geschikt als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer
- vervanging van de verlichting naar geschikte verlichting (lichtbundel verder dan 12,5 meter) wordt door Stromer niet ondersteund
- ook Stromer-dealers zijn zeer terughoudend om de verlichting te vervangen

Wensen:
- alle Stromer-modellen kunnen worden voorzien van geschikte verlichting, eventueel met bijbetaling van de meerprijs
- alle bestaande Stromer-modellen kunnen in retrofit voorzien worden van geschikte verlichting
- nieuwe modellen worden zonder uitzondering voorzien van geschikte verlichting of eventueel voorbereid voor plaatsing van geschikte verlichting
- Stromer werkt ruimhartig mee aan veilige verlichting voor alle eindgebruikers en toont zich daarmee een Maatschappelijk Verantwoorde Onderneming

Vragen/opmerkingen/aanvullingen/bezwaren op deze motie zijn van harte welkom en daarnaast verneem ik graag hoe jullie over deze motie stemmen: voor, tegen of onthouding.
Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

Niks aan toe te voegen ...... mis echt een sterkere lichtbundel zeker als ik in de nacht terug Stromeer naar huis..... en het word nog beroerder als de weg omhoog loopt, waardoor de lichtstraal nog minder word ...

Snap sowieso niet waarom ze niet standaardt op elke Stromer een goeie lamp zetten .... dan maar de prijs omhoog, want deze is in icm de snelheid gewoon noodzakelijk
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Nobel initiatief, echter alle Speed-pedelec fietsen voldoen aan de typegoedkeuring en daarmee aan de eisen van de wetgever. Die stelt volgens mij geen minimumlichtsterkte. Je moet zichtbaar zijn.

Je mag (moet?) ook zachter fietsen als de zichtcondities dit vragen...

Wat komt er na het licht, de Tektro remmen op de St1x-2017? Die zijn eigenlijk ook minder geschikt voor 45 km/h (vind ik).

Hoe ver wil je gaan: Verplicht Lidar aanbieden voor iedere Speed-pedelec? Want de technologie is beschikbaar en dus moet het evt. tegen meerbetaling aangeboden worden door fabrikanten? Zodat je ook met mist of zware regen 45 km/h kunt? ABS hetzelfde, het is beschikbaar?

Dus qua motie, ja het zou mooi zijn als fabrikanten het beste wat ze te bieden hebben optioneel aanbieden met terugwerkende kracht. Maar toch een 'tegen'.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wat commentaar in document
Lomito schreef: 12 mei 2018, 02:45 Beste leden van het Stromer Forum,

Op ons forum wordt al vele maanden aandacht besteed aan de verlichting van Stromer-fietsen waarbij steeds duidelijker wordt dat de verlichting van de ST1x en ST2 niet adequaat is voor normaal gebruik. Ik dien daarom een motie in om duidelijk te krijgen hoe in onze community over de verlichting gedacht wordt.

Overwegingen:
- speed pedelec wordt vooral aangeschaft voor woon-werkverkeer
- speed pedelec wordt aangeschaft om de woon-werkafstand met hoge snelheid af te leggen om zo de reistijd te bekorten of binnen een bepaalde tijd meer kilometers af te kunnen leggen
- woon-werkritten worden vooral aan de randen van de dag gemaakt en daarmee veelal in slechte zichtomstandigheden als laagstaande zon, schemering en volledige duisternis
- slechte zichtomstandigheden worden verder veroorzaakt door neerslag/vocht (mist, regen, sneeuw, hagel) of gebrek aan straatverlichting
- op Stromer-fietsen kan een snelheid van 45 km/uur (12,5 m/s) gehaald worden en voor langere tijd worden volgehouden
- de gemiddelde reactietijd in het verkeer is ongeveer 1,0 seconde
- de afstand waarover de Stromer-gebruiker goed zicht op het wegdek en omgeving moet hebben bedraagt dan minimaal 12,5 meter plus de remafstand van de Stromer bij 45 km/h.
- er bestaat verlichting zoals de Supernova M99pro die aan deze minimale eis voldoet (ik zou dit hier weglaten)

Constateringen:
- de verlichting op de ST2s en het nieuwste model ST5, de Supernova M99pro, voldoet zeer goed onder vrijwel alle zichtomstandigheden
- de verlichting op de ST1x (vogelhuisje zet hier eerder Roxim LF400) en ST2 (Supernova M99mini) verlichten minder dan 20 meter voor de fiets
- de rijsnelheid kan gezien de gemiddelde reactiesnelheid derhalve *niet hoger opgevoerd worden dan 5 m/s ofwel 18 km/uurvanaf * : nooit opgevoerd worden tot 45 km/h in veiligheid
- deze beperkte rijsnelheid is niet in overeenstemming met de wens en de mogelijkheid om met Stromer-fietsen 45 km/uur te rijden
- de ontoereikende verlichting draagt bij aan onveiligheid van de Stromer-gebruiker en andere verkeersdeelnemers
- de Stromer-fietsen van het type St1x en ST2 zijn minder geschikt om in suboptimale zichtomstandigheden gebruikt te worden
- genoemde modellen zijn minder geschikt als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer
- vervanging van de verlichting naar geschikte verlichting (lichtbundel verder dan 12,5 meter) wordt door Stromer niet ondersteund, en door het dreigen met totaal garantieverlies op de fiets zelfs wordt tegengewerkt, en dit in tegenstelling tot andere fabrikanten van speed-pedelecs
- ook Stromer-dealers zijn zeer terughoudend om de verlichting te vervangen

Wensen:
- alle Stromer-modellen kunnen worden voorzien van geschikte verlichting, eventueel (zou ik weglaten)met bijbetaling van de meerprijs
- alle bestaande Stromer-modellen kunnen in retrofit voorzien worden van geschikte verlichting
- nieuwe modellen worden zonder uitzondering voorzien van geschikte verlichting of eventueel voorbereid voor plaatsing van geschikte verlichting tegen meerprijs
- Stromer werkt ruimhartig mee aan veilige verlichting voor alle eindgebruikers en toont zich daarmee een Maatschappelijk Verantwoorde Onderneming

Wij begrijpen dat Stromer aan productdifferentiatie wil doen tussen de verschillende modellen, maar begrijpen niet dat er op veiligheid gedifferentieerd wordt, en zeker niet dat Stromer het retrofitten van deze verlichtingen tegen lijkt te werken

Vragen/opmerkingen/aanvullingen/bezwaren op deze motie zijn van harte welkom en daarnaast verneem ik graag hoe jullie over deze motie stemmen: voor, tegen of onthouding.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Ik snap de houding van de dealers wel ... kunnen ivm garantie de verantwoording niet op hun schouders nemen.
Ik snap ook de houding van Stromer als het het commerciële betreft.

Omdat het de verlichting is ben ik het ook ermee eens dat het geen "maatschappelijk verantwoord ondernemen" betreft. Het is iedereen duidelijk dat het niet veilig is en dan lijkt me de beste keuze voor de fabrikant om een oplossing te bieden, ook als die extra betaald moet worden.
We hebben allemaal een leercurve wat betreft de e-bikes, dus ook de fabrikanten.

Tja en dan is het ook nog jammer dat de mooie Stromer momenteel bij gebrek aan een adequate oplossing van de fabrikant wordt verkracht met de diversiteit aan losse opzetlampjes en daarmee ook nog eens de gebruikers in strijd met de wetgeving handelen omdat dit niet aan de typegoedkeuring voldoet. Voor de meesten is het echter de enige oplossing die ze hebben. Ook dit moet je als fabrikant denk ik proberen voor te zijn ... met een oplossing ;)

NB. Ik neem aan dat ze hier ook meelezen...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Met de opmerkingen van Tomasj erbij vind ik het heel netjes en sterk verwoord. Ik ga op zoiets zeker ja stemmen.

Vooral het punt "differentiëren is prima, maar differentiëren op veiligheid is niet goed". Tenzij het iets is als: ST5 heeft standaard een bouwlamp, ST2 heeft standaard de mini maar tegen meerprijs de bouwlamp.

Dit ligt ook in lijn met wat premium automerken doen: op een Audi A7 is vanalles standaard aanwezig, op een A3 moet je daarvoor flink in de buidel, maar vaak kan het wel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Fietske schreef: 12 mei 2018, 08:29
Tja en dan is het ook nog jammer dat de mooie Stromer momenteel bij gebrek aan een adequate oplossing van de fabrikant wordt verkracht met de diversiteit aan losse opzetlampjes en daarmee ook nog eens de gebruikers in strijd met de wetgeving handelen omdat dit niet aan de typegoedkeuring voldoet.
Extra licht is geen bezwaar voor de typegoedkeuring zolang de originele niet verwijderd wordt. Ik vraag me trouwens af of beter licht een bezwaar zou zijn...
Het esthetische is voor mij geen argument om geen opzetlamp te plaatsen als dat nodig zou zijn. Veiligheid primeert voor mij. Bij mij hangt er dan ook een extra lamp met 1000 lumen maximum aan als ik weet dat ik 's morgensvroeg of 's avonds laat op pad ben. Iets als deze:
Afbeelding
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo Lomito en anderen,

Ik ben het 100% met je positie en initiatief eens.
Ik heb de laatste dagen gekeken naar een (eigenlijk 2) ST2 model 2018.
En ik knap af op de verlichting en met name de onveilige situatie als we hier in de “rurale gebieden” met hogere snelheid in het donker moeten rond rijden.
Ik heb die zorg en ontevredenheid ook in andere posts geuit.

Ik heb gisteren nog een lang telefoongesprek met de dealer (Jos) gehad.
Ik overweeg onze fietsen voor nieuwere modellen te vervangen. En had Jos gevraagd om na te gaan of technisch een M99pro te plaatsen is. Ja kan, maar Stromer ontneemt je dan alle garantie op de hele fiets.
Zie mijn andere post, ik heb daarin mijn onvrede al geuit.
Zit dus nu echt te piekeren. 2500€ meer voor een ST2s (voor ons dus tweemaal) of gewoon een M99mini slikken of een ander merk.

Jos heeft me veel geholpen, maar het commerciële beleid van Stromer is . . . En hij zit feitelijk knel.
Ik heb daar eerder over geschreven hoe slecht dat voor de langere termijn toekomst van Stromer kan uitpakken.

Mijn volledige steun heb je. Ik wil ook graag meedoen/meegaan in overleg met Stromer.


Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Peter,

ik denk dat het belangrijk zoiets duidelijk te maken aan je dealer, zoals je ook doet. Indien voldoende handelaars melden dat ze sales verliezen vanwege de onmogelijkheid om sterkere verlichting te retrofitten, dan zal Stromer wel reageren, vermoed ik.

Dit was de reactie van de Sales support van Klever toen ik aangaf geen X-speed te kopen omdat een ST2 een krachtigere verlichting had:
Wat betreft het licht kan ik me voorstellen dat een Supernova koplamp een wens is. Nu bieden wij de X Speed (nog) niet aan met een Supernova licht. Wel is deze er vrij makkelijk op te zetten als ik onze monteur mag geloven. Het licht kost inderdaad wel wat maar dat is niets vergeleken met het verschil in prijs tussen de X Speed en de ST2.

Dus als je een speedbike wilt die echt 45 km/h rijdt, garantie heeft en een Supernova Pro heb je de keuze tussen een ST2S van > 9000 EUR of een X-speed, met een retrofitted Supernova koplamp voor 5200 EUR + pakweg 500 EUR voor de Supernova Pro. Je hebt dan inderdaad minder bereik, maar met een tweede batterij aan 1200 EUR ben je nog steeds een pak goedkoper af.

Ik ben voor de Stromer gegaan omdat hij mooier afgewerkt was, en omdat ik geen zin had in een tweede batterij (enkele rit 52 km woon-werk). Maar voor jou is het misschien een betere optie. Of je kan in ieder geval je fietsenmaker duidelijk maken dat je het overweegt :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Tomasj schreef: 12 mei 2018, 08:16 Wat commentaar in document.
Bedankt voor de input, ik kan me daar prima in vinden.
Mountainmac schreef: 12 mei 2018, 08:15 Je mag (moet?) ook zachter fietsen als de zichtcondities dit vragen...
Je moet je snelheid altijd aan de omstandigheden aanpassen, dat spreekt voor zich. Duisternis is echter geen bijzondere omstandigheid maar een gegeven waar commuters dagelijks mee geconfronteerd worden. Aangezien Stromer-fietsen vooral voor woon-werkverkeer gebruikt worden is het noodzakelijk dat deze dure fietsen voorzien (kunnen) worden van verlichting waarmee ook bij duisternis 45 km/uur gefietst kan worden. Je gaat immers geen speed pedelec kopen om elke woon-werkrit in de winter (bij duisternis) 18 km/uur te gaan rijden.

Verder heb ik er geen bezwaar tegen als de ST1x en ST2 met goedkopere verlichting wordt uitgerust maar dat wel de mogelijkheid wordt geboden om de standaardverlichting te upgraden tegen meerprijs. Voor veel forensen is betere verlichting hoogst noodzakelijk, dat is wel duidelijk geworden op dit forum. Bijzetlampjes bieden een goedkope oplossing voor het zichtprobleem maar zijn meestal nogal ontsierend en onhandig in gebruik. Ik vind het dan ook terecht dat Stromer-gebruikers verlangen dat hun fiets uitgerust is of kan worden met een bewezen goede verlichting zoals de bouwlamp.

Ik ben me bewust dat wat we hier vragen misschien niet 1-2-3 te realiseren valt maar het minste dat we mogen vragen aan Stromer is dat zij meedenkt en meewerkt aan het verbeteren van de fietsverlichting op de ST1x en ST2. Zoals Tomasj hierboven aangeeft loopt Stromer het risico dat potentiële kopers niet de vlucht naar de veel duurdere ST2s zullen maken maar naar concurrerende fietsmerken die wél meewerken aan de terechte wens van de eindgebruikers.
Plaats reactie