[Discussie afgesplitst van het "Andere cassette overwegen..."-topic. Stromeur.]
Ik zie dat mijn voorblad van mijn ST1X na zo.n 7500 km aan vervanging toe lijkt. Heeft iemand gegevens welk voorblad ik hiervoor het beste kan kopen?
De fietsenmaker gaf aan dat dit via Stromer besteld kan worden voor 120 euro. Lijkt me ruimschoots te duur. Is er een alternatief? Kon niet iets vinden via de zoek-functie van dit forum.
Kettingblad (voor) ST1 X vervangen
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Voor die 120 euro krijg je de complete crankset, dus kettingblad, cranks en trapas. Als jouw trapas nog in orde is, dan is het inderdaad onzin om de hele crankset te vervangen. Het zou kunnen dat Stromer alleen de complete set aanbiedt, maar dan had je dealer dat wel even aan je mogen uitleggen, want 120 euro voor alleen een kettingblad slaat nergens op.
Welk voorblad er exact op ligt weet ik niet. Maar als het goed is staat ergens op een stickertje aan de binnenkant van je crank welke crankset op je ST1 X zit, ik denk van FSA, uit de Megaexo reeks. Als je fietsenmaker niet voor je uit wil zoeken of het kettingblad (elders) los te bestellen is, dan zou je er eens een mailtje richting FSA aan kunnen wagen. Vraag wel even aan je fietsenmaker na of de trapas nog in orde is.
Welk voorblad er exact op ligt weet ik niet. Maar als het goed is staat ergens op een stickertje aan de binnenkant van je crank welke crankset op je ST1 X zit, ik denk van FSA, uit de Megaexo reeks. Als je fietsenmaker niet voor je uit wil zoeken of het kettingblad (elders) los te bestellen is, dan zou je er eens een mailtje richting FSA aan kunnen wagen. Vraag wel even aan je fietsenmaker na of de trapas nog in orde is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Pieter
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
- Locatie: Mierlo
- Merk SP: Stromer ST1X
- Km-stand: 30.000
Ik heb het er met de FM over gehad: hij liet mij zien dat de tanden van het voorblad al flink waren afgesleten. Ik zal zo ook even een foto maken van dit voorblad. Het is dus alleen het blad dat vervangen moet worden. Dus cranks en trapas zijn in orde. Zijn bewering was dat het voorblad besteld kon worden bij Stromer voor 120 Euro.
Deze zelfde FM bood echter ook aan de cassette te vervangen voor 120 Euro (Shimano XT 11 speed). Ik gaf hem aan dat dit een adviesprijs is en dat je deze cassette op internet voor iets meer dan de helft van dat geld kunt kopen. Hij gaf aan dat hij niets aan de prijs kon doen vanwege beleid van dit bedrijf (keten in Nederland in met name zuiden en westen van ons land).
Ik heb hem dus vriendelijk bedankt en ga zelf wel een cassette kopen en hem monteren.
Het verbaast mij eigenlijk wel dat er nog niemand het voorblad vervangen heeft. Ik zou denken dat minimaal Reinout, zijnde onze km-vreter, dit moet zijn overkomen. Ik zal eens kijken of ik het merk nog kan achterhalen van dit voorblad (is wel erg stevig vervuilt met aangekoekte ketting-olie).
PS: Heb inmiddels wel de thread gezien die gaat over een groter voorblad. Ook interessant om mee te nemen in de overweging.
Deze zelfde FM bood echter ook aan de cassette te vervangen voor 120 Euro (Shimano XT 11 speed). Ik gaf hem aan dat dit een adviesprijs is en dat je deze cassette op internet voor iets meer dan de helft van dat geld kunt kopen. Hij gaf aan dat hij niets aan de prijs kon doen vanwege beleid van dit bedrijf (keten in Nederland in met name zuiden en westen van ons land).
Ik heb hem dus vriendelijk bedankt en ga zelf wel een cassette kopen en hem monteren.
Het verbaast mij eigenlijk wel dat er nog niemand het voorblad vervangen heeft. Ik zou denken dat minimaal Reinout, zijnde onze km-vreter, dit moet zijn overkomen. Ik zal eens kijken of ik het merk nog kan achterhalen van dit voorblad (is wel erg stevig vervuilt met aangekoekte ketting-olie).
PS: Heb inmiddels wel de thread gezien die gaat over een groter voorblad. Ook interessant om mee te nemen in de overweging.
Volgens mij is dit hem:
VOORBLAD: FSA 52 X 36T (10 speed), bijvoorbeeld: https://www.salden.nl/nl/fsa-shimano-11 ... 82674.html
Die EUR 120 is dus inclusief arbeidkosten? Dan nog, dat lijkt me veel te duur.
VOORBLAD: FSA 52 X 36T (10 speed), bijvoorbeeld: https://www.salden.nl/nl/fsa-shimano-11 ... 82674.html
Die EUR 120 is dus inclusief arbeidkosten? Dan nog, dat lijkt me veel te duur.
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Goedemiddag Pieter,
heb er nu bijna 19.000 km opzitten en aanstaande vrijdag is het ketting/kransjes wissel.
Heb de FM al geïnformeerd dat hij serieus naar het voorblad moet kijken of dat ook nodig is.
Mij LIJKT alles nog OK maar heb liever iemand die serieus verstand van zaken heeft want mijn Stix is echt woon-werkverkeer en dat ding moet het DUS doen. Daar zorgt mijn FM prima voor; heb echt het gevoel dat ik een mobiliteitsgarantie heb gekocht.
Daarnaast wil ik dit rij-ijzer over een dikke maand verkopen en dan is de aanwezigheid van een vers stel onderdelen zeker niet onhandig......
Ik houd je op de hoogte.
Groetsels, Reinout
heb er nu bijna 19.000 km opzitten en aanstaande vrijdag is het ketting/kransjes wissel.
Heb de FM al geïnformeerd dat hij serieus naar het voorblad moet kijken of dat ook nodig is.
Mij LIJKT alles nog OK maar heb liever iemand die serieus verstand van zaken heeft want mijn Stix is echt woon-werkverkeer en dat ding moet het DUS doen. Daar zorgt mijn FM prima voor; heb echt het gevoel dat ik een mobiliteitsgarantie heb gekocht.
Daarnaast wil ik dit rij-ijzer over een dikke maand verkopen en dan is de aanwezigheid van een vers stel onderdelen zeker niet onhandig......
Ik houd je op de hoogte.
Groetsels, Reinout
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Goedemorgen Pieter,
kom net terug van de FM voor de nieuwe ketting en kransjes.
Dat was serieus nodig; je voelde gewoon speling en het schakelen liep niet meer soepel.
Daarnaast zijn na bijna 19.000 km de derailleurwieltjes ook een keer vervangen. Die gaan lang mee ?! Hulde !
Maar het voorblad was gewoon nog niet aan vervanging toe. Dus die gaat nog langer mee; dubbel-hulde.
Op de foto zie je links de versleten derailleurwieltjes; in het midden de net vervangen kransjes 11T en 12T; op rechts de vorige versleten kransjes 11T en 12T (en daar trapte ik op 11T ordinair gewoon door.....dat was TE ver).
Nog een zonnig weekend toegewenst,
Reinout
kom net terug van de FM voor de nieuwe ketting en kransjes.
Dat was serieus nodig; je voelde gewoon speling en het schakelen liep niet meer soepel.
Daarnaast zijn na bijna 19.000 km de derailleurwieltjes ook een keer vervangen. Die gaan lang mee ?! Hulde !
Maar het voorblad was gewoon nog niet aan vervanging toe. Dus die gaat nog langer mee; dubbel-hulde.
Op de foto zie je links de versleten derailleurwieltjes; in het midden de net vervangen kransjes 11T en 12T; op rechts de vorige versleten kransjes 11T en 12T (en daar trapte ik op 11T ordinair gewoon door.....dat was TE ver).
Nog een zonnig weekend toegewenst,
Reinout
- Bijlagen
-
- verslijt-dingetjes
- DSCN0537.JPG (435.43 KiB) 4351 keer bekeken
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Wat word je nieuwe Reinout?Reinout-St1x schreef: ↑09 mei 2018, 16:49
Daarnaast wil ik dit rij-ijzer over een dikke maand verkopen en dan is de aanwezigheid van een vers stel onderdelen zeker niet onhandig......
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Nou Reinout, dat was hard nodig.Reinout-St1x schreef: ↑11 mei 2018, 10:20 Goedemorgen Pieter,
kom net terug van de FM voor de nieuwe ketting en kransjes.
Dat was serieus nodig; je voelde gewoon speling en het schakelen liep niet meer soepel.
Daarnaast zijn na bijna 19.000 km de derailleurwieltjes ook een keer vervangen. Die gaan lang mee ?! Hulde !
Maar het voorblad was gewoon nog niet aan vervanging toe. Dus die gaat nog langer mee; dubbel-hulde.
Op de foto zie je links de versleten derailleurwieltjes; in het midden de net vervangen kransjes 11T en 12T; op rechts de vorige versleten kransjes 11T en 12T (en daar trapte ik op 11T ordinair gewoon door.....dat was TE ver).
Nog een zonnig weekend toegewenst,
Reinout
Het derailleur wieltje is bijna rond, de oorspronkelijke tanden zijn nog detail bobbeltje op de omtrek
Maar mag ook wel na 19000 km.
Mooi datbjendeze duurproef doet, dan weten wij ook wanneer we er eens aan moeten denken.
Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel