Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

FreddyH schreef: 09 mei 2018, 13:39
JeroenH schreef: 09 mei 2018, 12:27 In mijn zoektocht naar een s-pedelec ....
Tja... Even wat context:
...
Bedankt Freddy voor de uitgebreide uitleg!

Ik ben iets kleiner en ook 20 procent lichter, dat kan natuurlijk schelen :D

De Qwic vond ik toch redelijk premium aanvoelen: knap gelast en gelakt frame, B&M koplamp, Magura remmen, ... Kan een gevoel zijn ;)

Maar ik neig toch ook eerder naar de Klever, ik wil toch graag een hogere gemiddelde snelheid halen omdat me dat wel wat tijdswinst gaat opleveren op die (hopelijk) 12 tot 15000 km per jaar.

Edit: deel bericht verwijderd, zal dit via pb regelen :oops:
Laatst gewijzigd door JeroenH op 09 mei 2018, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenH schreef: 09 mei 2018, 20:56 Ik vond eigenlijk het smallere stuur van de Qwic net fijner, maar ik ben wel een racefiets gewend, daarmee waarschijnlijk.

Bij de Klever kreeg ik na een tijdje zelfs pijn aan mijn handen, is dat een kwestie van de juiste handgrepen?
Ik heb nooit begrepen waarom er op niet-MTB fietsen een kaarsrecht MTB stuur wordt gemonteerd, het zal wel voor de looks zijn. Voor de MTB is dit functioneel i.v.m. de balans, op een wegfiets heb je er feitelijk niks aan, want het is niet aerodynamisch en de houding die je handen en polsen gedwongen worden om aan te nemen is alles behalve ergonomisch. Dat kan klachten geven zoals pijn en gevoelloosheid, en dat kan ook weer doortrekken naar je armen, nek en schouders omdat je gaat compenseren. Zeker als je lange stukken rechtuit blaast bestaat de kans dat je er last van krijgt, al gebeurt het bij lange na niet bij iedereen.

De trend bij MTB fietsen is momenteel ook nog eens dat de sturen breder en breder worden, 80cm breedte is geen uitzondering meer. Op mijn Stromer ST2 S zit gelukkig maar een 60cm breed stuur, en breder wil ik het zeker niet hebben. Maar eigenlijk vind ik dat een MTB stuur op een wegfiets meer rise mag hebben, en meer backsweep moet hebben, zodat je handen een meer natuurlijke positie kunnen aannemen. De Stromer ST1 bijvoorbeeld heeft een prima stuur.

Als je last krijgt, dan kunnen ergonomische handgrepen het leven al een stuk comfortabeler maken. Je zou daarnaast bar-ends of Spirgrips kunnen monteren om je positie wat af te wisselen. Ook kun je het stuur soms inkorten (gewoon afzagen dus), maar als niks echt helpt, dan zou ik er een ander stuur op zetten, met zoals gezegd in ieder geval meer backsweep.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenH schreef: 09 mei 2018, 21:08 Als ik zo vrij mag zijn (antwoorden mag ook via pb natuurlijk): Wat hebben de Klever-eigenaars betaald voor hun exemplaar, eventueel met de grootste accu? Mijn dichtsbijzijnde dealer biedt me op 5200€ (850Wh accu) een korting van 100€ aan + 50€ waardebon aan accessoires.
Ik weet niet hoe strict de forum regels nageleefd worden, maar hier;
viewtopic.php?f=5&t=367

staat zoiets als:
Stromers Dealers

Stromer dealers investeren veel tijd en geld in jou als (potentiële) klant. Heb je een leuke proefrit kunnen maken bij een dealer waar het goed mee klikt? Gun hem dan ook de omzet en koop daar je Stromer.

Wees discreet over de prijzen en offertes en speel geen dealers via dit forum tegen elkaar uit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenH schreef: 09 mei 2018, 12:27 MT5 vs MT4 remmen (weet niet of dat echt verschil maakt, heb het alleszinds niet gevoeld), verende zadelpen (vind ik niet persé nodig)
Toch verschillen deze remmen behoorlijk. De MT4 maakt gebruik van twee zuigers en de MT5 van vier. Die laatste remt krachtiger en heeft meer "bite", maar is toch beter te doseren omdat je beter kunt aanvoelen wat de rem doet: de MT4 gebruikt één langer rempad, de MT5 gebruikt twee kleinere pads en de dubbele zuigers zorgen voor een betere verdeling van de remkracht. Ook zijn er nog wat verschillen in de kwaliteit van de algehele afwerking.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 09 mei 2018, 21:15 Ik weet niet hoe strict de forum regels nageleefd worden, maar hier;
viewtopic.php?f=5&t=367

staat zoiets als:
Stromers Dealers

Stromer dealers investeren veel tijd en geld in jou als (potentiële) klant. Heb je een leuke proefrit kunnen maken bij een dealer waar het goed mee klikt? Gun hem dan ook de omzet en koop daar je Stromer.

Wees discreet over de prijzen en offertes en speel geen dealers via dit forum tegen elkaar uit.
Ik ben redelijk flexibel, maar op het openbare forum kortingen gaan uitwisselen, of bespreken bij welke dealer je er het meeste procenten vanaf kunt praten vind ik niet sjiek en niet fair tegenover het dealernetwerk. Daarnaast heeft ook kwaliteit nu eenmaal zijn prijs, en de één onderhandelt wat sterker dan de ander. Ik vind dit een zaak tussen dealer en klant, niet tussen dealer, klant en de rest van de wereld.

Dit soort info achter de schermen per PB uitwisselen is natuurlijk prima, want daar ga ik verder niet over.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 09 mei 2018, 21:20 Dit soort info achter de schermen per PB uitwisselen is natuurlijk prima, want daar ga ik verder niet over.
Bedankt voor je toelichting! Het wordt steeds een beetje droger achter mijn oren :bh:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Golvas

JeroenH schreef: 09 mei 2018, 20:56 Bij de Supercharger zit je iets meer rechtop
Zo voelde het bij mij ook aan ... ik vond de Supercharger de meest comfortabele. Als je de kans krijgt zou je ook eens moeten proberen met een Supercharger met Rohloff te rijden, was een enorm verschil met de NuVinci (die wij qua overbrenging maar niets vonden).

Ik heb gisteren contact gehad met een medewerker van Klever. Er was hier al eerder aangehaald dat er een verstelbare stuurpen zou komen op de X-Speed ... er was eentje ontwikkeld, maar die is helaas niet door de keuringen kunnen komen waardoor verdere ontwikkeling vereist is. Het enige wat momenteel mogelijk is, is een ander stuur. Op de X-Comfort staat een stuur met meer rise en backsweep dat op de X-Speed past maar strikt genomen valt dit stuur niet onder de typegoedkeuring van de X-Speed.

Ze verwachten eind deze maand een eerste oplage van de 850 Wh batterijen binnen te krijgen, deze zijn voorzien voor de klanten die ingetekend hebben op de inruilactie (570 Wh -> 850 Wh). Men is ook bezig met de ontwikkeling van een flink grotere batterij, maar aangezien de 850 Wh batterij net op de markt is zal ook dit niet op korte termijn zijn.
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

De Supercharger Rohloff ook al bekeken, nergens kunnen testen. Die kost nog eens bijna 1000€ (adviesprijs)meer tov de Nuvinci, mijn budget is niet eindeloos :)

Bedankt voor de tip ivm stuur vd Klever!
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Golvas

JeroenH schreef: 10 mei 2018, 08:41 De Supercharger Rohloff ook al bekeken, nergens kunnen testen.
Geef maar een seintje als je hem toch wil testen, dan bezorg ik je de gegevens van de dealer waar wij gingen ... hij heeft eentje als testfiets.
Riese
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mei 2018, 19:23

Stromeur schreef: 09 mei 2018, 21:20

Ik ben redelijk flexibel, maar op het openbare forum kortingen gaan uitwisselen, of bespreken bij welke dealer je er het meeste procenten vanaf kunt praten vind ik niet sjiek en niet fair tegenover het dealernetwerk. Daarnaast heeft ook kwaliteit nu eenmaal zijn prijs, en de één onderhandelt wat sterker dan de ander. Ik vind dit een zaak tussen dealer en klant, niet tussen dealer, klant en de rest van de wereld.

Dit soort info achter de schermen per PB uitwisselen is natuurlijk prima, want daar ga ik verder niet over.
Inderdaad, mijn dealer hanteert wel dezelfde kortingen voor iedereen.
Er zijn 2 keuze opties die je hebt.
Maar er is wel ruimte om te onderhandelen en in mijn geval hebben ze echt wel hun uiterste best gedaan.
En ik weet ook dat ik een slot via internet 20€ goedkoper kan kopen. Net zoals kledij en andere accessoires.
Maar bij deze zaak spendeer ik graag iets extra omdat ik ervaren heb dat ook zij voor mij een extra inspanning leveren!

Een goede zaak met vakkennis die royaal tijd maken voor een klant met hun wensen kom je nog maar zelden tegen.
En als ik het tegenkom dan betaal ik er ook graag voor. Desnoods spaar ik een maandje langer maar mij hebben ze als klant!
Plaats reactie