ST2 - 983Wh batterij - wanneer opladen?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

rvaneijk schreef: 06 mei 2018, 11:26
aaddoes schreef: 05 mei 2018, 22:34 Het staat mij bij dat het in aanvang drie keer leeg rijden van de batterij te maken heeft met het calibreren van de batterij. Dit om ervoor te zorgen dat als je display zegt dat de batterij 100 procent is opgeladen, dit ook werkelijk zo is. Dit onderwerp is namelijk al eerder ter sprake geweest.
Dat lijkt me sterk. De staat van de batterij wordt geregeld door het batterij managementsysteem. Het display staat daar los van. Het display geeft een indicatie van de spanning die de batterij kan leveren op dat moment. Het kalibreren van de batterij komt in de Stromer-handleiding niet voor. Net zoals de afwezigheid van het kalibreren van het display. Daarbij staat hier niets over in customer support https://www.stromerbike.com/nl_NL/kunde ... /akku.html. Dat het onderwerp al eerder ter sprake is geweest doet daar niets aan af.
Het lijkt me ook sterk, maar dat het display los staat van het BMS heeft hiermee niet echt veel te maken. Als het calibreren van de batterij nodig zou zijn dan calibreer je de BMS, het display geeft slechts weer wat het BMS aangeeft.
Ik weet niet precies waar het verhaal van 3x leegrijden vandaan komt, maar het heeft in elk geval geen technische functie voor Lithium-Ion batterijen. Mijn fietsenmaker kwam ook met dat verhaal en ik hoor het verhaal vaker, het is zo'n: "het wordt vaak verteld dus het zal wel waar zijn" dingetje.
Voor de Lithium-Ion batterijen van mijn camera's, laptops en gereedschap is dit ook nooit nodig geweest. Een aantal jaren geleden* was het standpunt van Apple nog wel: "laat je laptop af en toe (2x per jaar oid) een keer helemaal leeg gaan om hem vervolgens weer op te laden", maar da's meer een software dingetje dat er achter zit (om de totaal capaciteit te meten waarmee dus de accu indicator nauwkeuriger wordt) dan dat het voor de accu noodzakelijk zou zijn.

*) Ik weet niet of dat nog steeds hun standpunt is...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Standpunt Stromer:
You can fully recharge the ST2 battery after every ride, which increases the service life of the battery and ensures that you are always ready for the next ride. There is thus no need to ride the battery until it is empty each time, as there is no memory effect. Perform as many partial charges as possible, do not ride the battery until it is completely empty and recharge it even after short rides.
https://www.stromerbike.com/nl_NL/kunde ... /akku.html
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Toch is het niet goed om je cellen op 4.2v voor langere tijd weg te zetten. Paar dagen is prima; weken of maanden dan toch even een rondje fietsen.

Zie ook deze iets duidelijkere film (niet 1,5 uur lang...);
Stroompje schreef: 25 mei 2018, 09:25 Hierbij de link:

Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik bezit een DJI drone, dewelke de batterijen zelf ontlaadt tot de gewenste spanning, bij langdurige opslag, misschien zit er ook zulke software in de accu's van Stromer?
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Plaats reactie