Verende stuurpen

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromeur schreef: 02 mar 2018, 10:01 Nee het balhoofd zal niet los zitten, want de stuurpen houdt de handel nu bij elkaar. Alleen, dit is helemaal niet de functie van de stuurpen en elke fijnafstelling van het balhoofd is op deze manier onmogelijk. Ik denk dat je hierdoor uiteindelijk wel risico loopt op schade aan de lagers.

Als de Redshift correct gemonteerd zou zijn, dan eindigt de stuurpen juist ca. 1mm ónder de bovenzijde van de stuurpen (dus hij zit er iets in, i.p.v. dat-ie er iets bovenuit steekt). Het balhoofd wordt vervolgens op de juiste spanning gebracht met de topcap, en daarna worden de boutjes van de stuurpen aangedraaid.
Elsje schreef: 02 mar 2018, 09:07 Als je inzoomt op mijn foto zie je dat er ruimte zit tussen de redshift en de rokform en zie je net een rand van de vork.
Wat jouw FM heeft gedaan is vergelijkbaar met een schroef met een hamer de muur in rammen. Ik zou hier niet blij mee zijn, en er zeker ook wat van zeggen, want degene die dit gedaan heeft weet duidelijk niet waar hij doet. (Of hij weet het wel, en dat zou ik nog bezwarender vinden.)
Mijn FM heeft mij wel verteld dat ze voorspanning hebben aangebracht om speling te voorkomen. Ik weet alleen niet hoe. Na het omdraaien van de redshift ontdekte ik dat er een spacer mist zodat de redshift enkele mm's boven de vork uitkomt.
Ik ga vandaag of morgen een dunne/smalle spacer kopen die tussen de redshift en de rokform komt of een hogere spacer ter vervanging van de standaard spacer.
Ik heb nog niet met mijn fiets gereden sinds ik de redshift heb omgedraaid. Ik vond de wind de afgelopen dagen te gortig.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Elsje schreef: 02 mar 2018, 10:29 Mijn FM heeft mij wel verteld dat ze voorspanning hebben aangebracht om speling te voorkomen. Ik weet alleen niet hoe. Na het omdraaien van de redshift ontdekte ik dat er een spacer mist zodat de redshift enkele mm's boven de vork uitkomt.
Ik ga vandaag of morgen een dunne/smalle spacer kopen die tussen de redshift en de rokform komt of een hogere spacer ter vervanging van de standaard spacer.
Ik heb nog niet met mijn fiets gereden sinds ik de redshift heb omgedraaid. Ik vond de wind de afgelopen dagen te gortig.
Ik weet ook niet hoe dat die FM dat heeft klaargespeeld want zonder die extra spacer gaat het volgens mij gewoon niet, je kan trouwens heel makkelijk merken of er speling is. Gewoon voorrem hard inknijpen en fiets voor en achter schommelen, als er beweging is van het vork tov het frame heeft je balhoofd speling.

Over het algemeen voel je dit ook wel.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De FM kan het balhoofd wel stellen met ander gereedschap i.p.v. met de topcap, dat klopt wel. En daarna dus vastzetten met de stuurpen. Maar a: je kunt hierna zelf niet meer bij- of nastellen (of je stuurpen omdraaien ;) ) en b: je mist een bevestiging/borging die er wel hoort te zitten, aangezien de bout van de topcap nu niks anders meer doet dan alleen dat kapje op zijn plek houden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromeur schreef: 02 mar 2018, 11:35 De FM kan het balhoofd wel stellen met ander gereedschap i.p.v. met de topcap, dat klopt wel. En daarna dus vastzetten met de stuurpen. Maar a: je kunt hierna zelf niet meer bij- of nastellen (of je stuurpen omdraaien ;) ) en b: je mist een bevestiging/borging die er wel hoort te zitten, aangezien de bout van de topcap nu niks anders meer doet dan alleen dat kapje op zijn plek houden.
Zo net naar de lokale FM geweest en ik kreeg gratis van hem een 3 mm spacer. Was ook hard nodig. Op weg naar de FM ontstond na 50 meter over een klinkerweggetje al speling. Thuis direct de spacer tussen de stuurpen en de topcap gezet, stuurpen even lossen, topcap aandraaien en stuurpen weer vast. Weg speling :)
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
fred
Pro
Pro
Japan
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 dec 2017, 13:21
Locatie: brugge die schone

ik kocht vorig jaar op de rommelmarkt een gasgeveerde stuurpen , een mottig kleur maar er was geen keuze.
die verkoper wist ook niet waar het om ging, ik eerst ook niet maar na het bekijken en de grijze cellen te laten werken wist ik wel de toedracht van het onderdeel.
ik wist niet wat dit koste maar voor 5€ kon ik dat niet laten liggen.
even, uit elkaar halen ,parelstralen en zwart anodiseren of spuiten en testen...
er stond er een op ebay zag ik deze;https://www.ebay.com/itm/JD-Components- ... Swke9aAlwm
:hy: the sky is the limit , you only live once :d3: AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Elsje schreef: 02 mar 2018, 09:07 Bij mij zit er ook eentje onder. De originele die ook onder de standaard stromer stuurpen zit. De mijne lis groter in diameter zo te zien en lijkt ook iets hoger dan die van jou. Ik heb de indruk dat jouw FM een nieuwe hogere spacer heeft geplaatst. Moet ik ook gaan doen. Als je inzoomt op mijn foto zie je dat er ruimte zit tussen de redshift en de rokform en zie je net een rand van de vork.

Afbeelding
Hallo Elsje,
Mooi dat je de installatie van zo’n verende stuurpen op een ST2 hebt uitgevoerd. Geeft vast meer comfort.
Ik ga voor onze beide fietsen hetzelfde doen.
Maar ik denk dat ik dit in Herveld laat uitvoeren. Onze “eigen” FM moet voor alles naar Stromer en die weten over dit onderwerp natuurlijk ook niets.
Wat me opviel is de metalen beugel op je foto’s die is vastgezet op de stuurkolom (?).
Ik neem aan dat bijvoorbeeld voor een kaart of dergelijke?
Lijkt me heel handig.
Kun je me vertellen welk merk en type dit is en hoe je het gemonteerd hebt?
Bedankt.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is een smartphonehouder van Rokform. Kost wat, maar krijg je ook wat. Ik hem 'm ook. Zie ook:

viewtopic.php?f=9&t=9&hilit=smartphone+houder

De basis van deze houder, die de topcap bovenop je stuurpen moet vervangen, is wel net wat te klein voor de stuurpen die op de ST2 en ST2 S zit. Op mijn ST1 X zat-ie als een huis.

Op een Redshift Shockstop stuurpen past-ie zo te zien al een stuk beter, maar daar kan Elsje je vast meer over vertellen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank je, zal hier naar zoeken.
Wat vind ik toch veel nuttige informatie op dit forum, we kunnen onze fietsen mega veel beter maken.
Met alle wensen die zo ontstaan gaat ‘t wel wat kosten. :D

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, dit forum gaat je handen vol geld kosten :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Stromeur schreef: 05 mei 2018, 22:53 Ja, dit forum gaat je handen vol geld kosten :mrgreen:
:bj :bj :bj

Ik moet me idd aan alle kanten inhouden :cool2:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie