Aankoopadvies voor pedelec

Plaats reactie
HansAnders
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 09:37

Tot nu toe mocht ik op een Trek Supercommuter +8s proeffietsen, dat is een bijna Ferrari-rood gekleurde fiets met Bosch performance aandrijving en derailleur. Helaas was de 55cm frame te groot voor mij. Leuk was dat model 2017 al een remlicht had. Geveerde voorvork heb ik niet gemist.
Zonder ondersteuning trapt het zwaarder dan een gewoon fiets, ik denk dat dat door de Super Moto banden komt die veel grip op de weg hebben.

Dan ging ik zoeken naar een Supercommuter 9 met Nuvinci naaf. Deze is momenteel bijna niet te krijgen. Zal wel samenhangen dat de bedrijf, die deze naven maakt, failliet is gegaan.

Indien ik mooie vormgeving aanhou, dan kom ik bij Specialized terecht. Heeft blijkbaar een Brose motor en ik ken het merk verder niet. Deze fietsen worden zowel met als zonder geveerde voorvork geleverd.

Met de Nuvinci naar, maar ook met derailleur, komen vele Riese & Müller fietsen. Blijkbaar gaat bij meer dan 10000km graag de voorvork kapot. Vanaf de zomer levert dit merk ook fietsen met ABS op het voorwiel.

10km van mijn werk af zit een Klever dealer. Daar ben ik nog niet gewest.
Een grotere fietsenwinkel op 10km afstand is Stromer dealer:
die heeft er een overjarig 2017 ST1 in matzwart en een ST2 met 11000 km als nieuw.
Verder levert hij natuurlijk ook de ST1X.

Ik heb, afhankelijk van de route, tussen de 21km en 25km naar mijn werk. Het gaat bijna allemaal over gescheiden fietspaden. Maar in de polder staat vaak wind en dan kan men niet voluit gaan. Of zo een fiets nu tot 42km/u haalt, of ietsje meer of minder is niet zo van belang.

Aan de Stromers spreekt mij aan dat er zo veel is weggewerkt. Maar ik weet niet hoeveel grip de banden hebben.

Heeft men hier ervaring met de nuvinci naven en belt aandrijving? Op de andere kant is een open ketting ook geen probleem: met voldoende kettingolie erop verdwijnt alle zand van zelf. Verder is er natuurlijk nog de Rohloff olier, die de ketting tijdens het fietsen kan smeren.

Terwijl vroeger de fietsen glanzend waren met velle kleuren, zijn nu heel veel fietsen onopvallend en in matlak uitgevoerd. Waar zal de trend van 2019 zitten?

De Stromer zonder lak (limited edition) is wel gaaf, maar ik vrees dat die boven het budget zit.

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Veel info dat je meegeeft :cool2: , je noemt zowat elke goede speed pedelec op die er bestaat, 1 ding kan ik wel afleiden en dat is dat enkel de stromer met de grotere batterij je heen en terug zal brengen, ik dacht dat de meeste andere fietsen standaard met 500Wh worden geleverd en dat je voor een upgrade naar 1000Wh flink wat mag gaan opleggen, als je hem natuurlijk telkens oplaad op het werk zal dat wel lukken met 500Wh.

De aandrijf verschillen kan ik je weinig over vertellen, wat ik wel leuk vond aan de stromer tegenover middenmotors is het gevoel van het duwtje in de rug en het stiller fietsen, de middenmotor van de super commuter waar ik heb op gereden "jankte" heel de tijd.

Mijn ketting en tandwielen zijn nu na 4500km nog in perfecte staat ik heb ze dan wel regelmatig eens ontvet en weer gesmeerd.

Als ik je lijstje zie zou ik waarschijnlijk voor de klever of R&M gaan, die vork zou me niet veel uitmaken bij die laatste daar ik de 10000 toch gepasseerd ben voor de 2 jaar garantie uit is ;)
Golvas

Ik heb de voorbije weken vijf verschillende speed-pedelecs getest ... 3 x Stromer, 2 x Riese & Müller, met andere merken heb ik (nog) geen ervaring.

Op de Stromers zit je zonder veel moeite aan de topsnelheid, zeer krachtige (en stille) ondersteuning. Persoonlijk (aantal C-wervels compleet versleten) vind ik de zitpositie op een Stromer ronduit slecht: een ritje van amper een paar kilometer betaal ik contant met 24u last ... maar, hier valt aan te werken: een (geveerde) 30° stuurpen en een stuur met 20 mm rise kunnen imho die problemen oplossen. Verder vind ik de Stromer niet onderhoudsarm, niet vrij van problemen / storingen en mijn lijstje met upgrades gaat al gauw richting de €700: andere banden, geveerde stuurpen + lamphouder, geveerde zadelpen, rise stuur, ...

De Riese & Müller Supercharger GT Nuvinci HS vond ik allesbehalve aangenaam fietsen, ik voelde zeer veel weerstand in de aandrijving ... voor mij is een speed-pedelec met Nuvinci aandrijving dan ook een no-go. Blijkbaar passen een aantal handelaars de tandwielen van de Supercharger Nuvinci aan, op de fiets waar ik mee testte was dit niet gebeurd ... zou dus best kunnen dat het een andere beleving is na het uitvoeren van die aanpassing.

De aangenaamste ervaring was voor mij de R&M Supercharger GX Rohloff HS : gevoelig minder weerstand dan de Nuvinci, goed schakelen, goede zitpositie en totaal geen last van de wervels na een uitgebreide proefrit. Minder aangenaam vond ik de (naar mijn gevoel te hoge) trapfrequentie bij topsnelheid (ik voelde me net een hamster in zijn rad) en het net wat te vroeg voelen wegvallen van de ondersteuning. Valt ook weer aan te werken: een groter tandwiel vooraan en eventueel het opschuiven van de ondersteuning ... verder geen upgrades voorzien, deze heeft alles aan boord: luchtgeveerde vork, geveerde zadelpen. Rij je veel op asfalt dan is een switch naar Moto-X banden een aanrader. De Supercharger Rohloff is onderhoudsarm (alle 5000 km oliewissel van de naaf, alle 20.000 km een nieuwe tandriem) en volgens mij technisch de betere ... made in Germany.

Heel veel info en gebruikerservaringen over alle merken speed-pedelecs vind je op pedelecforum.de : https://www.pedelecforum.de/forum/index.php

Reviews vind je op EBR (en op hun YouTube kanaal) : https://electricbikereview.com/nl/
HansAnders
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 09:37

Stromer heeft blijkbaar net als Klever een groot verschil: de motor heeft meer vermogen. Betekent dat, dat ik op een Stromer bij 30km/u minder hard te trappen dan bij een pedelec met Bosch performance motor?

Verder, indien ik mij beperk tot Stromer modellen: vanaf welk bouwjaar heeft de ST2 remlicht gekregen en wat is aan de ST2 beter dan bij de ST1x of de ST1? Graag een beknopte toelichting, het onderwerp schikt zich om pagina's te vullen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

HansAnders schreef: 01 mei 2018, 16:30 Stromer heeft blijkbaar net als Klever een groot verschil: de motor heeft meer vermogen. Betekent dat, dat ik op een Stromer bij 30km/u minder hard te trappen dan bij een pedelec met Bosch performance motor?

Verder, indien ik mij beperk tot Stromer modellen: vanaf welk bouwjaar heeft de ST2 remlicht gekregen en wat is aan de ST2 beter dan bij de ST1x of de ST1? Graag een beknopte toelichting, het onderwerp schikt zich om pagina's te vullen.
Bosch motoren leveren 350W. Klever X-Speed levert 600W, de ST1x en ST2 leveren 800W. Al die fietsen leveren wat meer piekvermogen dan het gespecificeerde "continu" vermogen. Ik ken de specificaties niet, maar ik vermoed dat Bosch rond 500-550W zit en Klever en Stromer rond de 1000W.

Om 45 km/h te rijden bij wind neutraal weer heb je (uitgaande van brede banden, ietwat rechtop zitten, 1,80m lengte en ±80kg lichaamsgewicht) ongeveer 750W vermogen nodig. Om 40 km/h te rijden heb je ongeveer 550W vermogen nodig.
Als je zelf "gewoon lekker doortrapt" dan zit je typisch op 150W vermogen, dus om 40 te halen moet er 400W bijkomen. Een Bosch systeem haalt dat net wel/net niet. Klever en Stromer doen dat gemakkelijk.
Om 45km/h te halen moet je 600W bijleveren. Klever en Stromer doen dat wederom gemakkelijk, bij Bosch is dat kansloos. Als je uitgaat van "accu vol en motor krijgt genoeg koeling" dan zal het Bosch systeem vast en zeker 450-500W leveren, maar dan nog steeds moet je zelf 250W bijtrappen. Dan moet je een goede conditie hebben. Vandaar ook dat die Bosch systemen typisch rond de 41-42 km/h begrenzen (op teller staat dan vaak 44 om het nog wat te laten lijken).

Met wind tegen wordt het een heel ander verhaal. Met windkracht 5 tegen in open gebied fiets je met een Stromer of Klever als je flink je best doet nog 40+ km/h (afhankelijk van je conditie), met een Bosch systeem mag je blij zijn als je dan nog 35 haalt, maar de meeste gebruikers zitten dan ergens tussen 30 en 35 in. Da's tussen de auto's behoorlijk oncomfortabel!

ST2 heeft vanaf bouwjaar 2018 remlichten. De ST2 heeft verder merkbaar sterkere ondersteuning (hoger koppel motor geeft het vermogen net wat gretiger vrij). Gevolg is dat je met net wat minder inspanning 40-45 fietst of dat je net wat harder fietst. Daarnaast heeft de ST2 nog die U vormige dagrij verlichting en nog wat andere dingen die net wat fijner zijn, maar dat kunnen de Stromer rijders beter vertellen dan ik :D
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik heb een weekje een leen St2 gehad (zelf St1X) en de volgende dingen vielen mij op daaraan:
St2 gaat echt veel makkelijker op hogere snelheden, met dezelfde moeite rij je 3 a 4 km/u sneller (bij snelheden rond de 40).
Verder vond ik de remmen van de St2 prettiger, directer en makkelijker bedienen.
Dagrijverlichting vindt ik complete onzin om voor te betalen, op mijn X heb ik ook gewoon altijd licht aan.
St2 trekt je accu sneller leeg, wat logisch is door de krachtiger ondersteuning.
St2 had 2 voorbladen wat ik (en Stromer ook) geen toegevoegde waarde vind.
Verder geen noemenswaardige verschillen m.i.

Let wel, bovenstaande is een kort door bocht review voor 2017 modellen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wiebe schreef: 01 mei 2018, 17:24 St2 had 2 voorbladen wat ik (en Stromer ook) geen toegevoegde waarde vind.
Mijn fiets heeft zelfs 3 voorbladen, in mijn ogen compleet nutteloos. Ik zou zelfs willen suggereren dat 1 voorblad beter is:
- eenvoudiger en dus lichter, kan minder kapot en minder onderhoud nodig
- je kunt achter gewoon alle bladen gebruiken. Met mijn 3 voorbladen configuratie kan ik als ik voor op het grootste blad fiets (wat je letterlijk 100% van je tijd doet) de grote achterbladen niet gebruiken.

Voor in NL zou het ideaal zijn om voor 1 blad te hebben en achter 5 of 6 bladen, in combinatie met een iets dikkere ketting.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wiebe schreef: 01 mei 2018, 17:24 Ik heb een weekje een leen St2 gehad (zelf St1X) en de volgende dingen vielen mij op daaraan:
St2 gaat echt veel makkelijker op hogere snelheden, met dezelfde moeite rij je 3 a 4 km/u sneller (bij snelheden rond de 40).
Verder vond ik de remmen van de St2 prettiger, directer en makkelijker bedienen.
Dagrijverlichting vindt ik complete onzin om voor te betalen, op mijn X heb ik ook gewoon altijd licht aan.
St2 trekt je accu sneller leeg, wat logisch is door de krachtiger ondersteuning.
St2 had 2 voorbladen wat ik (en Stromer ook) geen toegevoegde waarde vind.
Verder geen noemenswaardige verschillen m.i.

Let wel, bovenstaande is een kort door bocht review voor 2017 modellen.
Er zijn nog wat extra verschillen tussen ST1X en ST2.

Een overzichtje :
- Carbon voorvork (meer comfort)
- betere velgen
- krachtigere remmen (4 zuigers ipv 2)
- betere pedalen
- iets betere handvaten (Ergon)
- krachtiger voorlicht (de vraag is of het krachtig genoeg is)
- XT ipv Deore, (maar aan de andere kant heeft de ST1X een 10 - speed, en dus een iets robuustere ketting, en Deore is ook al erg goed spul)


Verdedigen die het prijsverschil ? Ik weet het niet. Het prijsverschil is dit jaar iig iets kleiner geworden dan vorig jaar.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Tomasj, mijn review was puur gebaseerd op beleving, waarbij ik (in die week) geen comfortverschil heb gemerkt door bv voorvork en pedalen (iemand anders zou dat natuurlijk wellicht wel direct kunnen voelen). De handvatten had ik idd gemist, maar die heb ik op mijn X direct al vervangen door de Ergon, dus daar proefde ik geen verschil.
Duurzaamheid van de afmontering heb ik ook totaal geen verstand van :lol:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
HansAnders
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 09:37

De Amerikanen leggen graag een big blok v8 in de autos. In een speed pedelec hoort dus een sterke motor in de achternaaf. Ik veronderstel dat je ook met een rotvaart van 10km/u kan fietsen, desnoods zonder ondersteuning? :ay
Plaats reactie