Man (50) zwaar gewond na val met Stromer ST2

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

en soms zijn die idiote speed-pedelecs weer reuze handig voor de samenleving....

1 1/2 jaar geleden reed ik mijn dagelijkse 43 km Elst-Apeldoorn op mijn Flyer Tour RS en ik kwam om 05.00 ter hoogte van de Wilde Hoeve (parallel weg aan de A50; daar rijdt NIETS om die tijd....) iets bizars tegen. Eerst herkende ik het niet want ik was kras aan het doortrappen in het donker (er is daar GEEN ENKELE verlichting) maar ik dacht aan de andere zijde van de weg een paar lampjes te zien. Dat kan niet.....want daar zijn normaal geen lampjes. Ik ben na 100m meter teruggekeerd om te schouwen wat ik feitelijk had gezien; er klopte iets niets.
Ik trof aan: een brommer met een lichaam er op. De lampjes waren de verlichting van de bromfiets-instrumenten.

Eerst heb ik de persoon van de brommer gekanteld (dat kostte moeite want betrokkene was ruim aan de foute zijde van 100 kg....) en heb ik zijn lichaam enkele meters verder weg gesleept. Er was namelijk een penetrante benzinelucht waarneembaar en de uitlaat was nog warm......geen zin in reanimatie met een ontploffende brommer naast me).
Vervolgens de toestand van hem vastgesteld (geen hartslag; geen ademhaling; wel lichaamswarmte) en 112 gebeld en begonnen met reanimatie
Betrokkene heeft het niet overleefd; hoogstwaarschijnlijk heb ik 12 minuten een lijk zitten te reanimeren. ...........

Maar zonder die idiote s-pedelecer was dit lichaam/betrokkene pas gevonden op een tijdstip dat er alleen maar grotere vraagtekens waren. De gemiddelde speed-pedelecer is zich zeer goed bewust van zijn/haar kwetsbaarheid, is zich bewust van de omgeving waarin zij/hij beweegt en let op. Da's een grote meerwaarde dan de gemiddelde fietsers (tikje generaliserend) die app-end en met muziek op deelneemt aan het verkeer en verwacht dat er voor hem/haar wordt gekeken. De speed-pedelecer gaat uit van de onveilige versie........(zie schrijvers hiervoor).

Het verhaal heeft nog een heel raar einde gekregen want er was een touw gespannen over het fietspad waar die brommer hoogstwaarschijnlijk over gestruikeld is; da's iets voor de juridische kan van de zaak......ik kan je wel vertellen dat je om 05.00 opeens wel klaar wakker bent......

Even terug naar het verhaal: een speed-pedelecer rijdt met helm (hoe durf je daar een vraagteken bij te zetten), mogelijk met reflecterend vestje aan (als de omstandigheden daar om vragen), licht aan (waarom niet altijd; die LEDs kosten echt je accu niet), handschoenen aan, en zijn aan het fietsen. Niet aan het app-en, telefoneren, of anderszins.

Speed-pedelecer: een bewust gekozen vorm van transport.

Ik hoop dat de regelgeving/wetgeving ons een warm hart toedraagt en dat wij als gebruikers daar de juiste invulling aan geven. Natuurlijk zal je altijd mensen hebben die het net niet snappen; da's in iedere tak van .........

Stromer-ze,
Reinout
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 31 jul 2017, 06:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat een heftig verhaal zeg..
Reinout-St1x schreef: 30 jul 2017, 21:30 Maar zonder die idiote s-pedelecer was dit lichaam/betrokkene pas gevonden op een tijdstip dat er alleen maar grotere vraagtekens waren.
Zeker, en het had die man ook zomaar zijn leven kunnen redden als je toevallig net wat eerder aan was gekomen.

Toen ik zelf nog op de 112 centrale werkte waren het vooral de hardlopers en honden-uitlaters die met dit soort meldingen kwamen. Zij zijn nu eenmaal vaak op ongebruikelijke tijdstippen (veelal heel vroeg of heel laat) aanwezig op plaatsen waar weinig anderen zijn. Omdat dit wel vaak dezelfde plaatsen/routes zijn, zien ze het meteen als er iets niet pluis is. Inmiddels kunnen we daar de pedelec-forens bij optellen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wat mij betreft doen we het anders:
1) Auto's en motoren op de rijbaan, brommers, scooters en fietsers op het fietspad en voetgangers op het voetpad.
2) Voor deze groepen gelden er regels, voor auto's en motoren soms max 20km/uur, soms max 50km/uur, soms max 80km/uur, soms max 100km/uur en soms max 130km/uur. Zo ook soortgelijke regels voor de snelheden op de fietspaden (max 15km/uur, max 25km/uur en max 45km/uur) waarbij net als bij de rijbanen het fietspad ook aangepast is aan de snelheid. Idem dito ook voor voetpaden, dus max wandelsnelheid tot max hardloopsnelheid. Je gaat toch ook niet trimmen/hardlopen op de stoep middenin het stadscentrum?

Wat je volgens mij niet moet willen doen is fietsers en bromfietsers verbannen naar de rijbaan en hardlopers verbannen naar het fietspad. Iets wat nu wel lijkt te gebeuren.

Just my two cents.
Laatst gewijzigd door Henry op 30 jul 2017, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Stromeur schreef: 30 jul 2017, 21:14Gedrag kun je alleen afdwingen door regels, en handhaving op die regels.
En bij gebrek aan handhaving wordt verkeerd rijgedrag dus niet gecorrigeerd. Op de weg geldt gewoon het recht van de sterkste (snelheid en massa) en als je slim bent heb je een camera aan boord om fout rijgedrag/roekeloosheid vast te leggen om je bewijsvoering te ondersteunen. Zonder dat ben je vrijwel kansloos voor de rechter.

Voor ons zit er nog een gemeen addertje onder het wettelijke gras: een speed pedelec is voor de wet gelijk gesteld aan een bromfiets waardoor je niet langer de wettelijke bescherming als zwakke verkeersdeelnemer geniet. Wordt je door een gewone fietser onderuit gehaald omdat die zonder om te kijken, zonder richting aan te geven en met een GSM op 20 cm van het gezicht linksaf slaat dan mag je zijn schade nog betalen ook.

Opletten dus en zwakke (lees: onvoorspelbare en onverantwoordelijke) verkeersdeelnemers met extra voorzichtigheid benaderen.

In een andere topic heb ik al eens gemeld dat sommige snelle fietsers (racefietsers incluis) een zekere stress voelen om op hoge snelheid te blijven rijden, jezelf opjagen tot de maximale snelheid... Het lijkt mij duidelijk dat dit niet te rijmen valt met bovenstaande. Maximaal rijden kan alleen in een relatief veilige omgeving: geen andere verkeersdeelnemers en geen potentieel gevaarlijke situaties (bochten, kruisingen). Dat gevoel van opgejaagdheid heb ik vooral als ik binnen de bebouwde kom op de rijbaan moet. Begin deze maand heb ik het even geprobeerd maar dat ik merkte dat ik te snel ging rijden gegeven de verkeerssituatie... en dus ook definitief besloten om niet de rijbaan op te gaan.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Regels opstellen zonder dat je die kunt controleren op naleving, heeft misschien niet zoveel zin. Aan de andere kant: zonder regels weten we niet waar we aan toe zijn. Dat verkeerd rijgedrag bij onvoldoende handhaving niet wordt gecorrigeerd en wat vervolgens de gevolgen kunnen zijn, zien we dagelijks.

Los daarvan kun je je afvragen of een fiets wel geschikt is om nog veel harder te rijden. Ik denk dat we in de buurt zijn gekomen van wat nog verantwoord is, of misschien wel die grens al gepasseerd hebben. Op internet vind je massa's filmpjes van fietsers die een snelheid van ruim boven de 50km/uur halen, waarbij vaak niet eens hoeft te worden meegetrapt. Net als bij auto's geldt dat hard rijden niet een probleem is, maar op tijd op een veilige manier kunnen stoppen is vaak het probleem.

Zo heb ik met mijn fiets een keer meegemaakt dat een vrouw haar hond uitliet. Hond aan de lijn, hond uitlaten op het fietspad.... Ze had niet in de gaten dat haar hond besloot om plotseling naar de andere zijde van het fietspad te lopen omdat ze druk bezig was met haar telefoon. Ik zag het net op tijd aankomen en kon nog op tijd remmen, maar door de noodstop die ik moest maken blokkeerde mijn voorrem en maakte ik een buiteling over mijn stuur. Omdat mijn schoenen vastzitten aan de pedalen, volgde de rest van de fiets vanzelf. Dit moet vast en zeker een komisch gezicht geweest zijn, dat wel. Gelukkig nauwelijks schade aan mijzelf en de fiets en door deze remactie heb ik de hond geen dwarslesie bezorgd. De vraag is dus wat nog een verantwoorde snelheid is. Hoe hard kun je remmen met twee dunne bandjes, terwijl je ook je evenwicht moet zien te bewaren?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 30 jul 2017, 21:47 Voor ons zit er nog een gemeen addertje onder het wettelijke gras: een speed pedelec is voor de wet gelijk gesteld aan een bromfiets waardoor je niet langer de wettelijke bescherming als zwakke verkeersdeelnemer geniet. Wordt je door een gewone fietser onderuit gehaald omdat die zonder om te kijken, zonder richting aan te geven en met een GSM op 20 cm van het gezicht linksaf slaat dan mag je zijn schade nog betalen ook.
Klopt. Ik zie de eerste zaak waarbij een fietser op het fietspad binnen de bebouwde kom in botsing komt met een SP'er (mogelijk ook nog met een niet-goedgekeurde helm) met grote zorgen tegemoet. Want wettelijk zijn we nu vogelvrij op het fietspad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Henry schreef: 30 jul 2017, 22:21De vraag is dus wat nog een verantwoorde snelheid is. Hoe hard kun je remmen met twee dunne bandjes, terwijl je ook je evenwicht moet zien te bewaren?
De remmen zijn het probleem niet, ik kan met mijn fiets akelig snel stoppen, die Magura MT Next e/MT5 happen als een bezetene. En dun zijn de banden ook niet. Met een stuk of 10 echte noodstops achter de rug kan ik stellen dat de remmen mij al veel ellende bespaard hebben. En elke noodstop was gelijk ook een wijze les in nederigheid en zelfreflectie... :oops:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Niet iedereen beschikt over een Stromer ST2S... :D

Als een bezetene happende remmers is niet erg op een droog, schoon en vlak wegdek. Helaas is het niet altijd droog, schoon en vlak.
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Henry schreef: 31 jul 2017, 00:06Niet iedereen beschikt over een Stromer ST2S... :D
Terecht! Maar dit is wel zo'n punt dat de ST2s opvallend beter presteert dan andere Stromers, in combinatie met de Continental-banden en de Supernova verlichting een investering in veiligheid is. Wie de ST2s eenmaal gereden heeft weet dat deze veiligheidsvoorzieningen het geld dubbel en dwars waard zijn.
netvista
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:54

Het lijkt nu net alsof vooral de speed-elecer er altijd een potje van maakt, maar ik denk dat het vooral neer komt op snelheid aanpassen aan de situatie en bovenal... defensief rijden. Wees altijd voorbereid op het onverwachte. Mede weggebruikers denken in de 1e instantie met een "normale" fiets te maken te hebben en schatten de snelheid verkeerd in.

V.w.b. de remwerking van bepaalde stromers... de st2-s heeft inderdaad waanzinnige remmen. ( ervaring mee na een week huur van deze fiets). Zelf rijd ik een st1-t en standaard is de remwerking van een ST1 weliswaar afdoende, maar beduidend minder dan de ST2-S. Sinds een maandje of 2 echter swiss-stops blokken gemonteerd en het verschil in stopping power is echt bizar en benaderd zelfs redelijk de ST-2S.

Het verbannen van Speed-Elecs naar de rijbaan is overigens een uitstekend recept voor de meest vreselijke ongelukken ( nog afgezien van de agressie die het teweeg brengt bij andere weggebruikers ). Kortom, die regel negeer ik dus en pas mijn snelheid gewoon aan aan de snelheid van mijn mede-fietspad gebruikers wanneer noodzakelijk.
Plaats reactie