Voor de techneuten onder ons, ik ben in afwachting van mijn nieuw bottom bracket eens aan het kijken wat er juist scheelt met het huidige ik kan namelijk heel de as een stukje heen en weer bewegen maar ik snap niet goed hoe dit kan. Als de lagers slecht zijn verwacht ik dat je heel de as wat omhoog omlaag zal kunnen bewegen maar dit gewoon los heen en weer schuiven lijkt mij een montage fout.
Na wat leesvoer heb ik begrepen dat je naargelang de bottombracket afmetingen (als ik het goed heb is die van mijn stromer 73mm breed) een aantal vulringen wel of niet moet plaatsen langs weerskanten van de bracket als je deze plaatst.
Bij mij zit er langs weerskanten telkens 1 vulring gemonteerd maar als ik de speling bekijk lijkt het mij dat als ik langs de aandrijfzijde een ring zou moeten bijplaatsen van 2,5mm dan zou mijn speling compleet zou weg zijn. De speling die ik heb is namelijk evenveel als zo een vulring.
Het heen en weer schuiven van de as word ook gewoon letterlijk verhinderd door het aantal vulringen, je kan de linker traparm immers maar tot het laatste van de groeven trekken en je spant deze ook niet op tegen de lagers dus de speling wegwerker zijn de ringen in combinatie met twee washers.
Dus voor de mensen met een 1x11 aandrijving zonder speling hoeveel ringen zitten er links en rechts gemonteerd tussen je bracket en het frame?
Ter verduidelijking even een foto, en dit is meteen ook de plek waar ze zitten en de mega exxo handleiding.
Vulringen bottombracket
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
- Bijlagen
-
- zs069-megaexo_bottom_bracket_english_20130624_v5_7.pdf
- (967.35 KiB) 189 keer gedownload
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Dat bevestigd dus mijn vermoeden dat er hier iets schort, ik kan er natuurlijk niet 100% zeker van zijn maar ik heb er de foto's bijgehaald toen ik hem afhaalde en ook daar zaten er geen 3 maar twee vulringen op. Het zou zo maar even kunnen dat er ergens door een vergetelheid een vulring te weinig is geplaatst. Mijn crank vooraan is ook 1 op 1 een ST2S uitvoering dus logisch zou zijn dat er dan evenveel ringen opzitten als bij jou.
Klopt mijn research trouwens een beetje Sylvia want ik weet dat jij fietstechnisch geschoold bent, als dit alles totaal geen steek houd mag je het zeggen hoor .
Volgens mij moet ik gewoon een extra vulring hebben om mijn as probleem op te lossen en als je zo lang genoeg rondrijd met die speling (die er vermoedelijk bij mij van in den beginne was) dan krijg je hogerop ook problemen met de lagers door het constant schuiven van de as. Dit zal dan ook wel de reden zijn dat ik op een kleine 4000km als twee brackets heb versleten.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik denk dat je 100% gelijk hebt.
En ik weet opnieuw niet wat ik lees . Het is echt ongelofelijk wat er allemaal mis is met jouw Stromer en ik begin me serieus af te vragen welk onbenul jouw Stromer in elkaar heeft gezet. Aangezien je een mysterieuze ST2 "Ltd" hebt, begin ik te betwijfelen of Stromer deze zelf wel geassembleerd heeft en zo ja (maar ook zo nee), door wie ze dit dan hebben laten uitvoeren.
En ik weet opnieuw niet wat ik lees . Het is echt ongelofelijk wat er allemaal mis is met jouw Stromer en ik begin me serieus af te vragen welk onbenul jouw Stromer in elkaar heeft gezet. Aangezien je een mysterieuze ST2 "Ltd" hebt, begin ik te betwijfelen of Stromer deze zelf wel geassembleerd heeft en zo ja (maar ook zo nee), door wie ze dit dan hebben laten uitvoeren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Net dubbel gecheckt ik had een foto waar ik het heel goed kon zien en er steken slechts twee vulringen 1 langs elke kant zoals nu dus.
Ongelooflijk dat ik dit zelf weer na research moet ontdekken, als jij er 3 hebt is het simpel ik heb er 1 te weinig zitten easy as pie, onze voorste crank is gewoon een kopie dus de vulringen zouden gelijk moeten zijn. Nu weet ik ook weer waarom mijn stromer bottom brackets eet.
Soms denk ik echt dat ik paranoia word maar deze bevindingen dan telkens in the end
Ongelooflijk dat ik dit zelf weer na research moet ontdekken, als jij er 3 hebt is het simpel ik heb er 1 te weinig zitten easy as pie, onze voorste crank is gewoon een kopie dus de vulringen zouden gelijk moeten zijn. Nu weet ik ook weer waarom mijn stromer bottom brackets eet.
Soms denk ik echt dat ik paranoia word maar deze bevindingen dan telkens in the end
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dit is de mijne. (Excuus voor de blerf, het was geen goed weer eind deze week.)
Links (2 spacers):
Rechts (1 spacer):
Links (2 spacers):
Rechts (1 spacer):
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Net de dealer gebeld met mijn bevindingen en die heeft in het stromer portal gaan zien naar de wisselstukken rara, ST2 bottombracket en st2s bottombracket zijn gelijk maar de eerste heeft twee vulringen die laatste 3, vermits ik een ST2S crank heb weet je al waar het misloopt.Stromeur schreef: ↑27 apr 2018, 16:50 Ik denk dat je 100% gelijk hebt.
En ik weet opnieuw niet wat ik lees . Het is echt ongelofelijk wat er allemaal mis is met jouw Stromer en ik begin me serieus af te vragen welk onbenul jouw Stromer in elkaar heeft gezet. Aangezien je een mysterieuze ST2 "Ltd" hebt, begin ik te betwijfelen of Stromer deze zelf wel geassembleerd heeft en zo ja (maar ook zo nee), door wie ze dit dan hebben laten uitvoeren.
Dealer bevestigde ook dat hij bij het demonteren alles bij elkaar houd en 1 op 1 terugsteekt naar specs van stromer toe (die dus aangeeft op zijn portal dat er 2 ringen moeten zijn, natuurlijk houden we hier makkelijkheidshalve geen rekening met mijn zeer gelimiteerde versie ).
Stukken zijn nu besteld voor de ST2S versie.
Dealer heeft ook nog geen terugwoord van Stromer over mijn "case" en is in blije afwachting (trust me ik heb elke dag al gebeld ).
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het is inderdaad van de zotte dat je hier steeds zelf achter moet komen. Aangezien je trapas-lagers al een keer vervangen zijn, had je dealer dit moeten ontdekken tijdens deze werkzaamheden. Ik weet dat je dealer welwillend is, maar ik begin toch ook een beetje te twijfelen aan hun deskundigheid. Misschien mag je het ook niet van ze verwachten, met een Stromer waar duidelijk nogal wat mee aan de hand is, maar een trapas spelingsvrij monteren, dat is een standaard oefening die zelfs redelijk onervaren eindgebruikers met behulp van een youtube filmpje en het juiste gereedschap vrij eenvoudig kunnen uitvoeren.Zebbernaut schreef: ↑27 apr 2018, 16:54 Soms denk ik echt dat ik paranoia word maar deze bevindingen dan telkens in the end
Edit: ik lees nu je post over de Stromer Portal. Dat maakt inderdaad wel duidelijk waar het probleem is ontstaan. Maar dan nog had de dealer moeten zien dat er iets mis is. Je levert geen fiets na reparatie af met spelling op de trapas.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Klopt ik geef je er gelijk in, als hij ooit terug 100% in orde komt zijn dit dingen die ik wel nog eens ga bespreken mijn eerste zorg is nu dat ik eindig met een goede fiets. Ter info hieronder de situatie met foto's en filmpje nu:
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Snap ik. Eerst een oplossing, en dan maar eens stevig gaan evalueren.Zebbernaut schreef: ↑27 apr 2018, 17:33 Klopt ik geef je er gelijk in, als hij ooit terug 100% in orde komt zijn dit dingen die ik wel nog eens ga bespreken mijn eerste zorg is nu dat ik eindig met een goede fiets.
Je trapas mist inderdaad die ene spacer, zo duidelijk als wat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023