Beste Forum,
Met veel interesse, echter met te weinig technische kennis, volg ik deze topic ivm het laden van de accu. Bij deze een vraagje aan de specialisten om mij te adviseren ivm de aankoop van een extra lader voor de 814Wh accu van mijn ST1x.
Als ik het goed begrepen heb, is het voor de levensduur van de accu het beste om deze telkens na elke rit te laden naar 80% en af en toe eens vol te laden zodat de cellen van de accu terug gebalanceerd worden. Klopt dit ? Of is het gewoon het beste om telkens de accu te laden met de bijgeleverde lader tot deze zelf stopt met laden ?
Ik zou de lader willen gebruiken om telkens na de rit mijn accu te laden van ongeveer 45% naar 80-85%.
De laders die voor mij in aanmerking komen zijn :
- standaard 190w lader van stromer.
- CR-65 pocketlader van stromer.
- piCAN-Pocket-Charger van Pironex (Ik heb begrepen dat deze bruikbaar is voor stromer)
Wat zijn de voor en nadelen van deze laders. En welke lader is het best geschikt ?
Hartelijk dank bij voorbaat
Kim
Verlengen levensduur van de accu door slim te laden
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Er is ook nog de 240W lader van Stromer. Deze wordt standaard geleverd bij de ST2 / ST2 S, maar kan ook gebruikt worden voor de 814Wh accu in de ST1 X.
De 240W lader is de snelste lader, hierna komt de 190W lader, en daarna, op heeeeeeele grote afstand de CR-65 pocket charger van Stromer. Het voordeel van de eerste twee laders is de snelheid, het voordeel van de CR-65 charger is dat-ie zeer compact is, en stil. Want in tegenstelling tot de 190/240W laders zit er geen fan in de pocket charger.
Met de piCAN-Pocket-Charger van Pironex heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je helaas niks over melden.
Ik volg voor het laden nog altijd braaf de handleiding van Stromer zelf en daarin wordt geadviseerd om de accu na elke rit volledig op te laden. Als de accu voor 80% is opgeladen, springt de Stromer lader automatisch in een andere laadmodus (spanningslaadmodus). De ventilator van mijn lader gaat dan uit, maar de lader laadt nog steeds. Ik heb ook te weinig verstand van het hele laadverhaal om te snappen waar het allemaal goed voor is, maar zolang ik geen overtuigende argumenten lees op basis waarvan ik de Stromer handleiding in de prullenbak kan gooien, doe ik dat ook niet.
Dat neemt niet weg dat ik de bevindingen en theorieën in dit topic met grote belangstelling volg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ik lees veel over het laden van de accu. Als ik de volgende dag weer ga rijden laad ik de accu direct op zodra ik thuis kom en haal de lader eraf als hij vol is. Ik kom in de winter met ongeveer 20% restcapaciteit thuis en in de zomer met ruim 30% thuis.
Morgen werk ik thuis en het weekend gebruik ik mijn ST2 waarschijnlijk niet.
Wat kan ik het beste doen?
1. Helemaal opladen en wegleggen (in huis) tot zondag avond
2. Opladen tot bijvoorbeeld 60-70% en pas zondagavond laden tot 100%
Morgen werk ik thuis en het weekend gebruik ik mijn ST2 waarschijnlijk niet.
Wat kan ik het beste doen?
1. Helemaal opladen en wegleggen (in huis) tot zondag avond
2. Opladen tot bijvoorbeeld 60-70% en pas zondagavond laden tot 100%
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Hallo allen,
Ik volg dit forum al een tijdje en heb me geregistreerd om me te mengen in deze discussie.
Ik heb een zelfbouw fiets (Corratec Sunset Gent https://www.corratec.com/bikes/city-tre ... t-bk23162/) met een bafang BBS02b 500W motor, waarme ik iedere dag 44 km woon-werkverkeer afleg.
Ik heb dus geen stromer, maar ben wel oprecht geinteresseerd in alles wat te maken heeft met speed-pedelecs en de voordelen die deze fietsen hebben t.o.v. van auto's.
Na veel lezen op verschillende fora, inclusief deze, is mij wel duidelijk dat het beste voor je accu is om hem tussen de 20% en de 80% te houden omdat hij als hij te leeg is, of te vol, er negatieve processen aan de gang zijn die je accu, op den duur, zwakker maken. Ik doe dit als volgt:
Als ik 's ochtends op mijn werk aankom kijk ik hoeveel spanning er nog in mijn accu zit.
Ik weet dat mijn accu ongeveer 8 uur nodig heeft om volledig op te laden (735Wh - 20.3 Ah met een langzame lader van 2,5A).
Aan de hand van het restpercentage weet ik vervolgens de tijd waarop ik hem aan de lader moet doen om om 17.00 (en geen minuut later ) een accu met ongeveer 80% te hebben.
Dit is volgens mij de manier waarop de meeste mensen hun accu opladen op het werk. Vervolgens hebben we thuis het probleem dat als je hem aan de lader legt voordat je gaat slapen (laten we zeggen 11 uur) dan is de accu 's ochtends 100% en is hij al een tijdje 100%, wat dus niet goed is volgens de geleerden.
Ik heb dit opgelost door een Smart-stekker aan te schaffen: https://www.google.nl/search?TP-LINK+HS ... 0-KI0G03e0
Hiermee kan ik op mijn smartphone een schema instellen waarmee de lader aan en uit gaat. Ik zorg er dus voor dat de lader, bij benadering, weer net zo lang laadt totdat de accu weer op 80% komt. Op deze manier zit de accu nooit te lang aan de lader en is hij om 7.00 uur netjes 80%.
Een andere, veel duurdere, opties is:
Cycle Satiator: een "slimme" lader waarmee je veel verschillende accu's op kunt laden tot verschillende percentages, inclusief veel "slimme" functies zoals profielen die je aan kunt maken op je computer. http://www.ebikes.ca/product-info/cycle-satiator.html
Groet,
Bob
Ik volg dit forum al een tijdje en heb me geregistreerd om me te mengen in deze discussie.
Ik heb een zelfbouw fiets (Corratec Sunset Gent https://www.corratec.com/bikes/city-tre ... t-bk23162/) met een bafang BBS02b 500W motor, waarme ik iedere dag 44 km woon-werkverkeer afleg.
Ik heb dus geen stromer, maar ben wel oprecht geinteresseerd in alles wat te maken heeft met speed-pedelecs en de voordelen die deze fietsen hebben t.o.v. van auto's.
Na veel lezen op verschillende fora, inclusief deze, is mij wel duidelijk dat het beste voor je accu is om hem tussen de 20% en de 80% te houden omdat hij als hij te leeg is, of te vol, er negatieve processen aan de gang zijn die je accu, op den duur, zwakker maken. Ik doe dit als volgt:
Als ik 's ochtends op mijn werk aankom kijk ik hoeveel spanning er nog in mijn accu zit.
Ik weet dat mijn accu ongeveer 8 uur nodig heeft om volledig op te laden (735Wh - 20.3 Ah met een langzame lader van 2,5A).
Aan de hand van het restpercentage weet ik vervolgens de tijd waarop ik hem aan de lader moet doen om om 17.00 (en geen minuut later ) een accu met ongeveer 80% te hebben.
Dit is volgens mij de manier waarop de meeste mensen hun accu opladen op het werk. Vervolgens hebben we thuis het probleem dat als je hem aan de lader legt voordat je gaat slapen (laten we zeggen 11 uur) dan is de accu 's ochtends 100% en is hij al een tijdje 100%, wat dus niet goed is volgens de geleerden.
Ik heb dit opgelost door een Smart-stekker aan te schaffen: https://www.google.nl/search?TP-LINK+HS ... 0-KI0G03e0
Hiermee kan ik op mijn smartphone een schema instellen waarmee de lader aan en uit gaat. Ik zorg er dus voor dat de lader, bij benadering, weer net zo lang laadt totdat de accu weer op 80% komt. Op deze manier zit de accu nooit te lang aan de lader en is hij om 7.00 uur netjes 80%.
Een andere, veel duurdere, opties is:
Cycle Satiator: een "slimme" lader waarmee je veel verschillende accu's op kunt laden tot verschillende percentages, inclusief veel "slimme" functies zoals profielen die je aan kunt maken op je computer. http://www.ebikes.ca/product-info/cycle-satiator.html
Groet,
Bob
- Alex.slaets
- Expert
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
- Locatie: B-2800 Mechelen
Let wel dat de Stromer batterijen en laders “intelligentie” hebben en je dus gewoon kan rijden tot de indicator 0% aangeeft, dan is ze nog niet ontladen en de lader gewoon kan laten zitten. Die houdt dat zelf wel in de gaten.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
-
- Rookie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 18 apr 2018, 08:59
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 37123
Zou het geen idee zijn om tussen de Stromer lader en de 230V voeding een Sonoff POW toestel te plaatsen om zo het verbruik van de oplader te monitoren?
Op het moment dat de lader bij 80% begint groen te knipperen, zal het vermogen dat uit de 230V voeding getrokken wordt dalen.
Dat moment kan je te weten komen met de Sonoff POW (via de App of eventueel via Home Assistant).
Via de App zal je het zelf in het oog moeten houden, maar Home Assistant biedt de mogelijkheid om dit te automatiseren en de ingebouwde relay van de Sonoff POW te openen => Stromer stopt met laden.
Op het moment dat de lader bij 80% begint groen te knipperen, zal het vermogen dat uit de 230V voeding getrokken wordt dalen.
Dat moment kan je te weten komen met de Sonoff POW (via de App of eventueel via Home Assistant).
Via de App zal je het zelf in het oog moeten houden, maar Home Assistant biedt de mogelijkheid om dit te automatiseren en de ingebouwde relay van de Sonoff POW te openen => Stromer stopt met laden.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Mocht dit eerder al ter sprake gekomen zijn dan alvast mijn excuses, ik heb deze draad nog niet helemaal gelezen
Ehh ja en nee (vanwege terminologie).
Jouw accu bestaat uit een heleboel cellen. Die cellen zijn typisch 3,6V of soms 3,7V en hebben een capaciteit tot 3,5Ah. Voor mij is het wat gokken wat voor configuratie in jullie accu zit, maar ik gok dat de 983Wh accu bestaat uit:
- cellen van 3,7V en 3,4Ah capaciteit
- blokken van 13 cellen in serie (levert een blok met 48,1V spanning en een capaciteit van 3,4Ah)
- dan 6 van die blokken in parallel (levert een accu met 48,1V en 20,4Ah)
20,4Ah bij 48,1V levert 981,2Wh energie. Er zitten dan 13 x 6 = 78 cellen in de accu.
Let op: bovenstaande is niet meer dan een "educated guess", ik kan er vol naast zitten.
Terug naar de quote: een Lithium cel (dus 1 van die 78 in jouw accu) mag je zeker niet met 10A opladen! Als je langdurig gebruik wil maken van je cellen dan wil je maximaal op 0,1C laden, ofwel 1/10 van capaciteit als laadstroom. Bij een 3,4Ah cel dus met 0,34A.
Aangezien je in mijn gok 13 cellen in serie hebt staan kun je dan zonder problemen met 4,42A laden. Ga je sneller laden dan dat dan wordt het vaak "snelladen" genoemd, als de accu hierbij gekoeld wordt gaat dit ook zonder problemen. Als je af en toe een keer de accu snel oplaadt is het ook geen probleem, maar doe je dat structureel dan gaat de levensduur achteruit.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ehhm. Echt wakker was ik dus nietFreddyH schreef: ↑26 apr 2018, 10:08 Aangezien je in mijn gok 13 cellen in serie hebt staan kun je dan zonder problemen met 4,42A laden. Ga je sneller laden dan dat dan wordt het vaak "snelladen" genoemd, als de accu hierbij gekoeld wordt gaat dit ook zonder problemen. Als je af en toe een keer de accu snel oplaadt is het ook geen probleem, maar doe je dat structureel dan gaat de levensduur achteruit.
Het gaat dus niet om de cellen in serie maar om de cellen parallel. Dus de ideale laadstroom als je je accu maximaal lang wilt gebruiken is 0,34*6 = 2A.
Ik zal proberen volgende keer minder onzin uit te kramen
Bij mijn fiets zit een snellader geleverd, die laadt op 0.2C. Da's niet specaculair slecht voor de accu, maar je haalt daarmee niet de maximale levensduur. Na mijn accu modificatie (van 6 blokken parallel naar 10 blokken parallel) zit ik op 1,3C, da's een stuk beter
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
- Locatie: Belgisch Limburg
- Merk SP: Stromer ST3
Ik heb nog een vraag ivm de slimme stekkers om de lader min of meer te sturen. Mijn slimme stekkers gaan aan of uit naargelang er zon is. Je kunt ze instellen om minimaal een tiental minuten ononderbroken te laden (zodat ie niet meteen op OFF gaat zodra een wolkje voorbijkomt) en dan minimaal bijvoorbeeld 30 minuten te wachten voor je weer op ‘on’ gaat. Zou dat constant aan/uit kwaad kunnen bij het laden?