Banden lekkage

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo, mijn vrouw en ik bezitten sinds 2014 elk een Stromer ST2. Gekocht bij de dealer in Enschede. Ik denk twee van de eerste Stromer ST2's in Nederland.
Aanvankelijk hebben we erg veel, zeker wel een tiental ernstige, problemen gehad, veel meer dan je van een "topmerk" met dit prijskaartje mag verwachten. Defecte motor, kortsluiting in de controller, accu die uit het frame valt, etc.
De meeste zijn door onze dealer opgelost, in enkele gevallen na tussenkomst van Stromer Zwitserland (waarvoor een brief aan Hr. Mueller, toen CEO) nodig was.
Alles bijeen hebben we wel een jaar getobd met de fietsen, inclusief een halve Franse vakantie met de fiets aan de kant, i.p.v. genieten.
Veel andere problemen hebben we zelf opgelost, zoals de constant naar beneden glijdende zadelpen en het niet te locken zadel.
Maar alles lijkt nu onder controle (hoewel ik begrijp van Stromeur dat de lekkage bij de controller niet structureel is opgelost in ons model).
Er is echter een probleem dat we niet opgelost krijgen en de dealer, noch Stromer kunnen er iets aan doen.
En dat is regelmatige lekke achterbanden. Het lek manifesteert zich als een scheur in lengterichting van de band, vaak zichtbaar als een aangetaste/geschuurde strip over een lengte van meer dan 20-30 cm, waar dan een deel van is opengescheurd.
Het lijkt erop dat, gegeven de plek van de scheur, dit het gevolg is van schuren van de binnenband tegen de fels rand van de velg, waarschijnlijk (?) omdat de banden te breed zijn voor de velg.
De oorspronkelijke Taiwanese binnenband was een ramp (hoe kan Stromer een B merk binnenband op deze high speed fiets monteren en dan riskeren dat je een klapband krijgt, zoals ons enkele malen is gebeurd), maar ook een Vredestein band houdt het niet uit (hoewel die veel langer meegaat).
De dealer heeft extra velglinten etc. aangebracht, en dit heeft de situatie wel verbeterd, maar niet permanent opgelost. Dus wij hebben altijd een reserveband bij ons, zo'n "worstband" die je kunt monteren zonder het achterwiel eruit te halen (dat laatste zie ik mezelf niet doen onderweg).
Ik begrijp ook dat latere Stromers smallere banden hebben; om die reden?
Is er iemand die dezelfde ervaringen heeft en is er een mogelijke oplossing? Zijn de Continental banden waarover ik op dit mooie forum ook lees, een mogelijke verbetering?
Bedankt voor jullie hulp.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ontstaat die scheur altijd op dezelfde plek (relatief tov het ventiel)? Of is het telkens een andere plek?

Als het steeds dezelfde plek is dan verdenk ik de velg, anders de buitenband.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Welke buitenbanden hebben jullie? Zijn die al eens vervangen.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo Freddy,

De beschadigde plekken en lekkage ontstaan niet op dezelfde plaats volgens mij, maar wel steeds op lijn die tegen de fels rand van de velg drukt. Ik ben er niet zeker van dat daarmee de conclusie eenvoudiger wordt. Immers de band kan over de volle omtrek tegen de fels rand drukken, en hoeft niet op dezelfde plaats te gaan lekken als de velg toch de oorzaak is.
Hallo Elsje,
Neen wij rijden nog steeds op dezelfde Schwalbe Big Ben banden.
Een van de ideeen is om te bekijken of smallere banden (zoals op de Stromer na die van ons lijken te zijn gemonteerd) de situatie verhelpen. Maar de dealer ziet daar geloof ik niet zo veel heil in, puur uit kosten overweging.
Maar onze veiligheid en het vermijden van dit grote ongemak zijn ons veel waard dus wellicht stap ik toch over.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromer plaatst nog steeds Big Bens als standaard band op de ST2. Maar niets belet je natuurlijk eens een andere buitenband te proberen, dat sluit toch weer een variabele uit als oorzaak van het euvel
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Stroompje schreef: 24 apr 2018, 22:32 Een van de ideeen is om te bekijken of smallere banden (zoals op de Stromer na die van ons lijken te zijn gemonteerd) de situatie verhelpen. Maar de dealer ziet daar geloof ik niet zo veel heil in, puur uit kosten overweging.
Wow. De dealer laat uit kostenoverwegingen die Schwalbe meuk op de fiets zitten. Na mijn val het eerste wat eraf ging. Heb nu tenminste normale banden met grip en reflectie.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Tomasj schreef: 24 apr 2018, 22:48 Stromer plaatst nog steeds Big Bens als standaard band op de ST2. Maar niets belet je natuurlijk eens een andere buitenband te proberen, dat sluit toch weer een variabele uit als oorzaak van het euvel
Ik had dezelfde gedachte. Nieuwe buitenband om uit te sluiten dat die de veroorzaker is. Ik ben tot nu toe nog niets gelezen hier over problemen met de velg.

Je kan smaller gaan maar ik rijd op brede winterbanden en nu op brede continental city plus. Nooit problemen met binnenbanden. Mijn ST2 is van medio 2015
Laatst gewijzigd door Elsje op 25 apr 2018, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ook niet inderdaad. Heel vreemd dit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank voor jullie reacties.
Ik overweeg om op beide fietsen dan maar de Conti’s te zetten. Aarzel nog of we de 1.75 inch of de 2.2 inch zullen nemen.
Bij mijn weten is de Big Ben 2.15 inch.

Ik heb ook op dit forum gelezen dat de Big Ben slecht(er) wordt beoordeeld op wegligging.
Ik deel in elk geval de matige wegligging van de Big Ben, elke bocht voel je gewoon dat de band niet echt vast op de weg ligt en de neiging heeft te schuiven. Dus altijd voorzichtiger in bochten.
Als ik het goed begrijp is dat met de Conti’s ook verdwenen.

Overigens . . . Onze beide fietsen hebben het genoemde lekkage probleem, al vanaf enkele maanden na aanschaf, en zeker het eerste jaar meerder keren. Ik ben dus verbaasd dat dit niet veelvuldiger voorkomt.
Zou het dan toch iets te maken hebben met de dealer?
Ik zal eens zoeken of ik nog een foto heb van de lekke binnenband (heb die destijds naar Stromer gestuurd, dus wellicht zit de foto nog in het mail archief (is alweer bijna 4 jaar geleden).

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Misschien eens gewoon een bezoekje brengen aan een andere dealer, en hem vragen een andere band op te leggen (Conti)
Maar dan pas je twee variabelen tegelijk aan
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie