Betrouwbaarheid snelheid in omni scherm

ppeter
Pro
Pro
Afghanistan
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2017, 15:32

hoe wordt de snelheid in het omni scherm geproduceerd? via de satelliet of op een andere manier. maw, hoe betrouwbaar is deze info?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoe Stromer de snelheid meet weet ik niet, maar ik weet wel (uit diverse GPS metingen van Stromer rijders gebruikers, waaronder die van mijzelf) dat de snelheid die de OMNI weergeeft in de regel zo'n 1,5 tot 2km/u hoger is dan de werkelijkheid. Dit zal deels met wetgeving te maken hebben, want een te lage snelheid weergeven mag niet. Daarom kiezen de meeste SP fabrikanten ervoor om een marge aan de bovenzijde te hanteren, en voor de verkoop kan het vast ook geen kwaad ;)

De info is in die zin wel betrouwbaar, dat het verloop in de snelheid op de OMNI wel adequaat is, alleen dus standaard net wat te hoog. Als ik op de OMNI van mijn ST2 S 47,7 km/u rijd en ik kijk op mijn GPS horloge, dan rijd ik in werkelijkheid 45km/u, en die afwijking is echt heel constant.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Volgens mij direct gekoppeld aan het aantal omwentelingen van het achterwiel. Als ik het achterwiel stilstaand ronddraai, word het aantal km's/uur aangegeven. Dus effectief wat Stromeur zegt + dat iedere band weer een andere afwijking zal geven. Dit is niet aanpasbaar volgens mij. Zou ook anders een mooie methode zijn om de fiets op te voeren.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Niet aanpasbaar voor eindgebruikers inderdaad, en Stromer zal het ook niet voor ons doen, om precies die reden: mogelijkheid tot opvoeren.

Ik neem de gegevens van de OMNI eigenlijk standaard met een zakje Jozo: hij is nice to have, en grofweg klopt het allemaal wel, en ik laat mij vrolijk na elke mijlpaal feliciteren, maar voor de echte statistieken zijn er betere apparaten en apps. De OMNI gebruik ik vooral voor de lol, en tijdens het fietsen kijk ik er niet heel veel op, anders word ik zo'n Chris Froome. (Maar met de anti-diefstal en tweak-mogelijkheden van de OMNI ben ik wel heel erg blij.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ppeter
Pro
Pro
Afghanistan
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2017, 15:32

Mountainmac schreef: 19 apr 2018, 21:28 Volgens mij direct gekoppeld aan het aantal omwentelingen van het achterwiel. Als ik het achterwiel stilstaand ronddraai, word het aantal km's/uur aangegeven. Dus effectief wat Stromeur zegt + dat iedere band weer een andere afwijking zal geven. Dit is niet aanpasbaar volgens mij. Zou ook anders een mooie methode zijn om de fiets op te voeren.
ok. dan begrijp ik de onbetrouwbaarheid. zal waarschijnlijk ergens een magneetje zitten.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 19 apr 2018, 21:22 Hoe Stromer de snelheid meet weet ik niet, maar ik weet wel (uit diverse GPS metingen van Stromer rijders gebruikers, waaronder die van mijzelf) dat de snelheid die de OMNI weergeeft in de regel zo'n 1,5 tot 2km/u hoger is dan de werkelijkheid. Dit zal deels met wetgeving te maken hebben, want een te lage snelheid weergeven mag niet. Daarom kiezen de meeste SP fabrikanten ervoor om een marge aan de bovenzijde te hanteren, en voor de verkoop kan het vast ook geen kwaad ;)

De info is in die zin wel betrouwbaar, dat het verloop in de snelheid op de OMNI wel adequaat is, alleen dus standaard net wat te hoog. Als ik op de OMNI van mijn ST2 S 47,7 km/u rijd en ik kijk op mijn GPS horloge, dan rijd ik in werkelijkheid 45km/u, en die afwijking is echt heel constant.
En met de Contact Top City II verlaagt die afwijking blijkbaar nog een beetje, want die band heeft een iets grotere omtrek dan de Big Ben :az
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
ppeter
Pro
Pro
Afghanistan
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2017, 15:32

Stromeur schreef: 19 apr 2018, 21:22 Hoe Stromer de snelheid meet weet ik niet, maar ik weet wel (uit diverse GPS metingen van Stromer rijders gebruikers, waaronder die van mijzelf) dat de snelheid die de OMNI weergeeft in de regel zo'n 1,5 tot 2km/u hoger is dan de werkelijkheid. Dit zal deels met wetgeving te maken hebben, want een te lage snelheid weergeven mag niet. Daarom kiezen de meeste SP fabrikanten ervoor om een marge aan de bovenzijde te hanteren, en voor de verkoop kan het vast ook geen kwaad ;)

De info is in die zin wel betrouwbaar, dat het verloop in de snelheid op de OMNI wel adequaat is, alleen dus standaard net wat te hoog. Als ik op de OMNI van mijn ST2 S 47,7 km/u rijd en ik kijk op mijn GPS horloge, dan rijd ik in werkelijkheid 45km/u, en die afwijking is echt heel constant.
dat gevoel had ik ook al. ik racefiets vrij veel, met garmin, en kan de snelheid redelijk inschatten. ik begrijp nu dat ik ingehaald wordt door brommers die er niet opgevoerd uitzien met een geel plaatje.
maar,,,,, op de st1x rijdt ik kruissnelheid max 42 (dus 40) ik moet ongelooflijk mijn best doen om 45 te halen, dan trap je op zware verzet echt over de ondersteuning heen, en naar ik nu snap zou dat eigenlijk 47 moeten zijn. kan die ondersteuningsgrens aangepast worden met een software update of zoiets? ik heb al een paar keer de instelingen van de fiets gewijzigd maar dit heeft geen resultaat.
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Heb je de TMM/koppelsensor al een keer gereset? Ik heb dat nu een x of 4 gehad, opeens niet meer vooruit te branden, Even resetten en klaar. In het Omni menu, remhendel rechts intrekken. Dan optie linksonder ingedrukt houden, remhendel los. Dan opent een nieuw menu. Service kiezen dan sensor... uit mijn hoofd...

Kan met mijn St1x normaliter eenvoudig 43 fietsen.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
ppeter
Pro
Pro
Afghanistan
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2017, 15:32

nee, dit heb ik niet gedaan. weet er ook niet van.
wel in het menu vaker de trapsensor gekalibreerd en de instellingen aangepast.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ppeter schreef: 19 apr 2018, 21:46 maar,,,,, op de st1x rijdt ik kruissnelheid max 42 (dus 40) ik moet ongelooflijk mijn best doen om 45 te halen, dan trap je op zware verzet echt over de ondersteuning heen, en naar ik nu snap zou dat eigenlijk 47 moeten zijn. kan die ondersteuningsgrens aangepast worden met een software update of zoiets? ik heb al een paar keer de instelingen van de fiets gewijzigd maar dit heeft geen resultaat.
Op mijn ST1 X 2017 kon ik in stand 3 en met stevig werken en wat wind in de rug zo rond de 47km/u halen op de OMNI. Blijven kruisen op 45km/u is wel behoorlijk zwaar, ik redde dat in ieder geval niet op mijn ST1 X (nu op mijn ST2 S wel), meestal kruiste ik op de ST1 X zo rond de 37-42km/u, beetje afhankelijk van de wind ook.

Als je het gevoel hebt dat de ondersteuning je (in stand 3) serieus gaat tegenwerken nog voordat je 45km/u op de display ziet, dan zou je kunnen proberen om de trapsensor te kalibreren, of te resetten zoals Mountainmac aangeeft, en je kunt kijken naar de gevoeligheid van de koppelsensor. Zet die eventueel eens wat hoger.

Ik heb het één keer gehad met mijn ST1 X dat-ie na een firmware update pertinent niet meer boven de 38km/u wilde rijden, dan voelde het alsof er een olifant achterop sprong. Dit is toen door Stromer hersteld door opnieuw bep. instellingen naar mijn Stromer te pushen. Daarna nooit meer gedoe mee gehad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie