Waarom een (Stromer) speed pedelec en geen (elektrische) brom- of motorfiets

Stromer Newbee

Reinout-St1x schreef: 09 aug 2017, 15:51 Lichaamsbeweging en plezier (zie zo ongeveer al het commentaar hierboven; ben trouwens behoorlijk jaloers op de "Belgische financiële mogelijkheden......").

Daarnaast: de stilte !

Reinout

Aangezien ik nog relatief nieuw ben op dit forum, en alles wat aan 't doorlezen ben, wou ik toch even reageren op deze (oudere) post.

Ik lees dit vaker op het forum, dat jullie al Stromerend genieten van de stilte en natuur als jullie 's morgens of 's avonds naar en van het werk rijden...

STILTE?
Ik rij 22km enkele rit en elke keer opnieuw zijn mijn oren bij aankomst, het eerste halfuur half verdoofd...
De wind die in je oren suist aan 40 à 45km/u maakt hels lawaai vind ik.
Echt veel 'natuurgeluiden' hoor ik niet op die 22km en stil vind ik het al helemaal niet ....

Ok, oordoppen gebruiken. Perfect mogelijk. Maar dan hoor je toch ook al niets meer van de natuur??
Dus, ik blijf die opmerkingen of argumenten maar heel raar vinden altijd :mrgreen:

(en nee, ik denk niet dat mijn oren een bepaalde vorm hebben die wind binnentrekken :) )
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Ik neem aan dat Stromer Newbee ook met helm onderweg is?

Ik deel de ervaring van het lawaai, net als de meesten hier denk ik.
Rijd maar eens een stuk zonder helm ... veel minder lawaai en dus beduidend aangenamer!
Dus het grootste deel van het lawaai wordt veroorzaakt door gebruik van de helm.

Het lawaai is zodanig dat ik verwacht dat een langdurige situatie zelfs gehoorschade gaat opleveren.
Dus ik ben concreet op zoek naar een oplossing.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap wat je bedoelt. En ik heb wél een bepaalde vorm oren die wind aantrekt (flappers :mrgreen: ), maar toch geniet ik me helemaal gek van de natuur. Oké, ik hoor wind in mijn oren en dat vind ik absoluut niet leuk, maar: ik rijd in de rust, in alle vroegte, langs afgelegen wegen. De stilte it 'm voor mij vooral in het bijna volledig ontbreken van gemotoriseerd verkeer, genieten van de natuur die langzaam ontwaakt. Ik hoor dat niet alleen, ik zie en ik ruik en ik voel het ook.

Je zou trouwens kunnen proberen of cat-ears (aka Elvissen) nog iets van de ruis weg kunnen nemen:

viewtopic.php?f=9&t=202

Zelf ga ik waarschijnlijk kiezen voor oordoppen op maat met verwisselbare filters. Dan kan de ruis eruit gefilterd worden en hoor je de wereld om je heen wel nog steeds.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Ik heb geinvesteerd in op maat gemaakte oordopjes. Deze filteren de wind eruit maar al de rest komt er wel nog in, uiteraard iets stiller maar je kan wel nog bvb een fietsbel horen of een mooie vrouw dat naar je roept.

Ze zijn transparant en vallen ook niet op. Kost je misschien 100 euro en in Belziek komt de mutualiteit nog tussen.
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Tja het meest aparte in het geheel mbt lawaai, cq helm vind ik wel:

De helm zorgt voor lawaai met mogelijk gehoorschade/letsel tot gevolg.
Was het niet de bedoeling dat een helm letsel moet voorkomen ... of mis ik iets.
Tja en de helm kan eventueel bij een val (is zeker niet altijd zo) letsel voorkomen.

Dus momenteel kies je er eigenlijk voor om mogelijk, potentieel, eventueel letsel :mrgreen: aan het hoofd te voorkomen en gelijk voor lief te nemen dat je gehoor met zekerheid extra belast wordt en mogelijk zelfs schade op loopt.
Iets waar ik bij skiën bijvoorbeeld in stilte met snelheden van zelf >>50kmh geen last heb (dus het kan wel).

Daarnaast horen we andere verkeersdeelnemers nauwelijks door het lawaai en dit levert weer een hoger risico op botsing en dus ongeval op ...

En dan wordt er in de NTA norm dus een eis mbt horen gesteld waaraan dus helemaal niet wordt voldaan door de gecertificeerde helmen.

Ik begin te denken dat het dragen van de huidige helmen me helemaal geen extra veiligheid bied en defensief rijden, anticiperen, waarnemen en dus ook horen me veel meer oplevert.


Voer om eens meer over na te denken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Je bent vrij om te denken wat je wil natuurlijk maar ik draag een helm omdat ik het veiliger vind, die wind is trouwens enkel een probleem in de zomer als het warmer is bij mij dan draag ik een lichtere meer ventilerende helm. In de winter draag ik mijn ski helm en die heeft dit probleem niet.

Als je van je fiets donderd en je hoofd knalt tegen het asfalt (veel voorkomend) dan zal je in mijn ogen blij zijn dat je een helm op had.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Voor mij was het ook de beweging. Vanuit milieuoogpunt zwz niet een brandstof brommer / bromfiets. Een electrische zou kunnen, maar dan mis je de beweging en vries je 's winters half dood, zo stilzittend.

Wind vind ik ook een issue, onderweg nog geen vogel gehoord. Zal trouwens is een stukje zonder helm proberen, eens zien wat het verschil is. Hoewel ook een groot verschil hierin mij niet zal doen besluiten de helm niet op te zetten. Bij mijn laatste inventarisatie bleek ik nog steeds maar 1 schedel te hebben en daar probeer ik dus maar zuinig op te zijn ;)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Stromer Newbee

Ik draag inderdaad altijd een helm.
Maar na een test zonder helm, merk ik geen verschil in windgeluiden...

Ik ga gewoon maar eens mijn oordopjes van de moto testen op de fiets.
Deze filteren het geruis weg, maar je behoudt wel de omgevingsgeluiden (gedempt weliswaar)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Met een goede helm met oorafdekking zoals een Cratoni Vigor heb je nauwelijks last van rijwind. Het is een keuze tussen hogere veiligheid/minder geluid van rijwind en comfort/prijs.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer Newbee

Stromend schreef: 20 apr 2018, 10:29 Met een goede helm met oorafdekking zoals een Cratoni Vigor heb je nauwelijks last van rijwind. Het is een keuze tussen hogere veiligheid/minder geluid van rijwind en comfort/prijs.
Prijs maakt op zich niet uit.
Als ik inderdaad een helm vind die veilig is en ruis weghoudt, dan haal ik ze meteen :)
Zal eens moeten kijken naar die Cratoni Vigor.
Plaats reactie