Erg simpel,
Er is niks mis mee met een moderne diesel. De wagen die ik wou is allen als diesel leverbaar, en zou er een benzine versie van bestaan dan had die een erg grote benzine motor wat in België dus zo goed als onbetaalbaar is.
Ik was ook erg geïnteresseerd in een i3, rijdt super is erg ruim en ik heb er soms wel spijt van dat ik deze niet gekocht heb maar ze zijn erg duur, zeker als je er nog wat toeters en bellen op wil.
De stekker hybrides vind ik ook wel interessant, 35km puur elektrisch rijden zou voor mij net gaan mits opladen op het werk. Maar iets meer accu zou wel fijn zijn. Ik zou echt wel proberen om zo veel mogelijk elektrisch te rijden.
CNG wagen ben ik niet geïnteresseerd, is trouwens ook gewoon een verbrandingsmotor, en laat het aardgas maar om huizen te verwarmen en dat gaat nog wel even zo blijven.
Warmte pompen voor verwarming, de Lucht/lucht types maken een hels lawaai buiten en je hebt steeds een voelbare luchtstroom, ze verwarmen de lucht die op zijn beurt het interieur moeten verwarmen. Bijkomend nadeel, hoe kouder het wordt hoe lager het rendement, de water/water types werken op het "klassieke" cv systeem maar zijn erg duur, je hebt er redelijk wat plaats voor nodig en een zware elektrische aansluiting, niet vergeten een grondwaterpomp die ook de nodige elektriciteit verbruikt.
Het is echt niet een zwart/wit verhaal, meer een enorme grijze zone, en ieder moet maar voor zich uitmaken wat hij wil en waar je je prioriteiten legt.