Gezellig op de rijbaan...

Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Lomito schreef: 08 apr 2018, 12:54
Polling schreef: 08 apr 2018, 09:18 Ik ben van mening dat we ons zoveel mogelijk aan de regels moeten houden, mensen leren daarvan dat er SP’s op de weg rijden. Ik doe het inmiddels, en de reacties vallen mee.
Claxonneren, schelden, afsnijden, de kant in drukken, braketesten, bumperkleven... ik heb het allemaal al meegemaakt terwijl ik vrijwel nooit op de rijbaan rij. Mijn indruk is daarom dat de reacties niet meevallen.
Nou ja, laat ik het dan zo zeggen: de reacties vallen mij mee. Misschien zijn ze op het Brabatnse (platte)land wat relexter. Soms een knipperlichtsignaal van tegenliggers, ik denk dat die gewoon niet gezien hebben dat ik niet op een gewone fiets zit...
Het probleem is dat auto's 70@50 WILLEN rijden terwijl ik op mijn SP geen 50 KAN rijden. Auto's die achter je rijden voelen zich gehinderd / opgehouden door mijn veel lagere snelheid (30-40km/u)... het gele kentekenplaatje maakt je in de ogen van automobilisten nog geen bromfietser, ze zien je fietsen en ook nog in de weg. Dat gele plaatje achterop kunnen ze sowieso niet zien als ze uit een zijstraat komen of als tegenligger willen afslaan. Ze zien je opnieuw als fietser (terecht!) en aangezien die niet op de rijbaan thuishoort wordt er boos gereageerd, niet terecht maar wel begrijpelijk.
Ik denk dat een reactie wel begrijpelijk is. Maar een agressieve reactie niet. En een verkeersgevaarlijke reactie al helemaal niet. Maar die heb ik nog niet meegemaakt...
En zo ben ik tot de afweging gekomen om voor mijn eigen veiligheid te kiezen en zo weinig mogelijk gebruik te maken van de rijbaan als er een (on)verplicht fietspad beschikbaar is. Na ruim 10.000 km Stromeren kan ik concluderen dat ook de handhavers geen probleem hebben met mijn keuze voor het fietspad én met mijn rijstijl.
Ik maak dus een andere keuze. Mede omdat ik hoop en denk 9misschien naief) dat de andere weggebruikers leren dat het inmiddels zo werkt.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Stromeur, Lornito en anderen: als ik een agressieve reactie had gekregen of ga krijgen, denk ik er misschien ook meteen anders over. Ik rijd inmiddels anderhalf jaar op een SP, rijd nooit 40, en heb ook geen agressie gezien.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik ben van mening dat iedereen moet doen wat hem/haar goeddunkt. De situaties verschillen tenslotte enorm per route dus per persoon.
Ik maak weinig gebruik van de rijbaan omdat ik nagenoeg alleen in Utrecht binnen de bebouwde kom rij. Daar wil je echt niet op de rijbaan (file, flink omrijden, etc.). Maar soms doe ik het toch en dat leidt meer wel dan niet tot confrontaties met automobilisten. In hun ogen ben je een fietser en hoor je niet op de rijbaan. Ook op 30 km wegen waarvan de fietsersbond denkt dat dat DE oplossing is willen ze me perse passeren ook als ik zelf al 35 km/h rij. Ze zien een fietser en die ga je voorbij.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

De 30 km zones rijdt ik tegenwoordig op de fiets tussen de 35 en 40 (display) en blijf dan lekker breed rijden zodat de auto's er niet langs kunnen. Tot nu toe weinig gedoe gehad.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wanneer je met de moto leert rijden, is de eerste les steevast om een beetje links van het midden van jouw rijvak te rijden, zodat een wagen je niet van de baan kan drummen. Met een SP doe ik in een zone 30 het zelfde
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Tomasj schreef: 08 apr 2018, 20:53 Wanneer je met de moto leert rijden, is de eerste les steevast om een beetje links van het midden van jouw rijvak te rijden, zodat een wagen je niet van de baan kan drummen. Met een SP doe ik in een zone 30 het zelfde
Ze gaan dan lekker dicht op je spatbord kleven en nog iets verder naar links rijden om mij duidelijk te maken dat ze er langs willen. :am
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Lomito

Het rijden over het fietspad (i.p.v. rijbaan) heeft ook z'n nadelen. Zo kun je niet verwachten dat je enige respijt krijgt wanneer het fout gaat...

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ooooh ja de uitritten, klassiekers. Het is bij mij ook al vaker bijna mis gegaan, en dan niet eens op een fietspad waar ik niet mocht rijden, juist wel (buiten bebouwde kom) en daar al de nodige bijna-aanrijdingen gehad met mensen die van de oprit van hun afgelegen boerderij af rijden, met een beetje pech ook nog in z'n achteruit. Een brommer horen ze en daar zijn ze volgens mij wel op beducht, maar onze snelheid i.c.m. een geruisloze motor... in zulke gevallen is een toeter meer dan welkom.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Een claxon helpt hier echt niet, ook mijn M99pro maakte geen verschil. Het probleem is dat automobilisten maar wat doen...

https://www.google.nl/maps/@51.9567266, ... 312!8i6656
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 08 apr 2018, 21:47 Het probleem is dat automobilisten maar wat doen...
Ook dat is waar helaas. Ik rijd (Stromer / auto) zelf altijd alsof iedere andere weggebruiker verminderd toerekeningsvatbaar is. Iets anders kan ik er gewoon niet van maken om mijn eigen veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie