Gezellig op de rijbaan...

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik houd zeker ook rekening met de houding van jeugd, ik jakker er niet langs, ik weet ook dat het minimaal 3x bellen wordt, en in de auto ben ik al helemaal voorzichtig met ze, maar er zit een duidelijke grens aan wat ik accepteer op het fietspad. Ik bedank ze trouwens ook als ze opzij gaan na lang dralen. Jong geleerd, oud gedaan. :hy:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Bij pubers zie je dat omzetten van signalen uit de omgeving in gedrag langer duurt. Het kan er bij dat puberbrein minder makkelijk in. Vaak geen onwil, maar het past niet. Los van desinteresse. :mrgreen:

Bij ouderen zie je bekend Fietsersbondgedrag: iedereen wijkt voor mijn fietsvrijheid.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Hans Kamp
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 sep 2017, 16:14

Ik vind het geen probleem om op de rijbaan te fietsen. Één van de rijbanen vind ik om andere reden minder goed geschikt dan om het autoverkeer rondom jou.

Ik (her)definieer een rijbaan als een straat waar fietspaden langslopen en waar de speed pedelec niet is toegestaan.

In Enschede:
- Kruispunt Vanekerstraat/Weerseloseweg. Een zeer kort stukje, gevolgd door een bromfietspad. Daar is vrijwel geen verkeer. Als ik rechtsaf sla, heeft het verkeer links rood. De Vanekerstraat is een zeer rustige straat. Vanaf de Braakweg begint het bromfietspad.
In Hengelo:
- Oldenzaalsestraat: Vanaf Chinatuin in Hengelo fiets ik op de rijbaan. Zeer drukke straat, maar daar heb je een sorteerstrook voor rechtsaf. Daar ga ik op fietsen. Ik sla dus rechtsaf de Hasselerbaan op. Deze straat is zeer overzichtelijk dus ik maak daar een flinke snelheid. Bij Klaas de Rookstraat sla ik linksaf. Deze straat heeft een dorps karakter met een maximumsnelheid van 30 km/h;
In Borne:
- Grotestraat/Europastraat: Vanaf Jasmin Garden tot aan de Deldensestraat rij ik op de rijbaan. De weg is voor speed pedelecs minder goed geschikt om daarover heen te fietsen. Het is erg hobbelig. Het is geen asfaltweg maar een betegelde straat. Het fietspad ernaast is in betere staat. Vlak voor de ovonde (Europastraat/Deldensestraat) is de kwaliteit beter. Bij de ovonde wordt er niet goed uitgekeken. Vooral fietsers en voetgangers hebben daar hinder van. Ik vind het als speed pedelec-rijder daar i.h.a. veiliger dan als fietser. Je wordt vaak bijna aangereden.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Klopt, door een rotonde op de rijbaan te nemen zit ik minder in de dode hoek maar in het blikveld van de automobilist. Heb daarvoor zo'n irritatie Flare aan de zadelpen zitten. Die schijnt recht naar binnen bij de auto. Niet te missen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Heel af en toe rij een stukje over de rijbaan omdat bijvoorbeeld het fietspad te druk is (en de rijbaan juist heel rustig) of omdat het zo gewoon beter uitkomt (kortere weg, voorrangsrotonde voor auto's). Vanmiddag heb ik tijdens mijn wekelijkse Tap6-ritje het in mijn kop gekregen om 300 meter op de rijbaan te gaan rijden. Binnen 1 minuut had ik een claxonnerende auto achter mij die ik, zonder omkijken, gewezen heb op het gele plaatje achterop en mijn snelheid laten zakken van 40 naar 30 km/uur... Verder geen last meer gehad.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Afgelopen donderdag was 't denk ik "wees lief voor Stromer dag" : 3x lachend voorrang gekregen van automobilisten. Zelfs een keer op de rijbaan voor gelaten. Moet niet gekker worden.....
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De zomer hangt in de lucht, volgens mij worden mensen dat ineens stukken vriendelijker. Leuk om ook eens zoiets te lezen.

En wie weet beginnen sommigen langzaam maar zeeeeeeer zeker aan de speed pedelec te wennen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik ben van mening dat we ons zoveel mogelijk aan de regels moeten houden, mensen leren daarvan dat er SP’s op de weg rijden. Ik doe het inmiddels, en de reacties vallen mee.
Er blijven stukjes waar het gevaarlijk is, stukjes in Den Bosch waar ik toch de fietstunnel kies. Maar de ‘normale’ bebouwde kom rijd ik inmiddels op de weg.
Stukje tussen de N65 en Oisterwijk doe ik andersom: is een bromfietspad maar daar kies ik voor de weg, illegaal. Idioot aangelegd smal en hobbelig tegelpaadje, met een relatief rustige 60 km weg ernaast.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Polling schreef: 08 apr 2018, 09:18 Ik ben van mening dat we ons zoveel mogelijk aan de regels moeten houden, mensen leren daarvan dat er SP’s op de weg rijden. Ik doe het inmiddels, en de reacties vallen mee.
Claxonneren, schelden, afsnijden, de kant in drukken, braketesten, bumperkleven... ik heb het allemaal al meegemaakt terwijl ik vrijwel nooit op de rijbaan rij. Mijn indruk is daarom dat de reacties niet meevallen.

Het probleem is dat auto's 70@50 WILLEN rijden terwijl ik op mijn SP geen 50 KAN rijden. Auto's die achter je rijden voelen zich gehinderd / opgehouden door mijn veel lagere snelheid (30-40km/u)... het gele kentekenplaatje maakt je in de ogen van automobilisten nog geen bromfietser, ze zien je fietsen en ook nog in de weg. Dat gele plaatje achterop kunnen ze sowieso niet zien als ze uit een zijstraat komen of als tegenligger willen afslaan. Ze zien je opnieuw als fietser (terecht!) en aangezien die niet op de rijbaan thuishoort wordt er boos gereageerd, niet terecht maar wel begrijpelijk.

En zo ben ik tot de afweging gekomen om voor mijn eigen veiligheid te kiezen en zo weinig mogelijk gebruik te maken van de rijbaan als er een (on)verplicht fietspad beschikbaar is. Na ruim 10.000 km Stromeren kan ik concluderen dat ook de handhavers geen probleem hebben met mijn keuze voor het fietspad én met mijn rijstijl.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Polling schreef: 08 apr 2018, 09:18 Ik ben van mening dat we ons zoveel mogelijk aan de regels moeten houden, mensen leren daarvan dat er SP’s op de weg rijden. Ik doe het inmiddels, en de reacties vallen mee.
De reacties vallen soms mee, maar soms ook niet. En daar waar de reacties niet meevallen, gaat dit met regelmaat gepaard met gedrag van automobilisten waarmee MIJN leven in gevaar wordt gebracht. In zulke gevallen bedank ik graag voor de nobele taak om onwetende en agressieve (dodelijke combi die helaas veelvuldig voor komt) automobilisten op te voeden en blijf ik lekker met aangepaste snelheid op het fietspad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie