Cassette voor de ST1 (met Schlumpf drive)

Liesbeth
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2017, 21:55

Aangezien het ST1-deel van het forum niet het meest druk actieve lijkt en de cassette discussie bij Technologie en Fietstechniek erg lang is geworden, maar volgens mij vooral over ST1X gaat, hier een verzoek om hulp bij maken van keuze voor ST1 T met schlumpf drive.
Op mijn fiets zit een Sunrace cassette 11-12-14-16-18-21-24-28-32 met freewheel, ik neem aan dat dat de MFEX9 9AU is. Nu was de Freewheel tijdens mijn kerstvakantie vast gaan zitten en dat is nu wel verholpen, maar nu maakt het wel wat herrie als ik de trappers stil houd. Ik overweeg dus aanschaf van een nieuwe cassette (ik ben sowieso toe aan een nieuwe ketting).
Ik gebruik als ik eenmaal op gang ben bijna alleen de 11 en 12 en zou dus wel een cassette met in ieder geval een 13 willen. Heeft iemand een goede suggestie welk merk een geschikte cassette met freewheel heeft?
Verder vroeg ik me af of je het tandwiel voor eigenlijk wel kan vervangen, het lijkt een beetje een geheel met die Schlumpf drive. Een mooiere optie zou volgens mij zijn om voor een groter tandwiel te hebben waardoor je achter ook wat groter kan rijden.
Hopelijk is er een ST1-rijder die zich hier al helemaal in verdiept heeft!
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Over de Schlumpf drive staat wat op
http://www.schlumpf.ch/hp/schlumpf/faq. ... engl.htm#C
volgens mij is de "speed drive" degene met het zwaarste verzet en deze zit al op de Stromer.
In hoofdstuk c staat wat over andere tandwielen maar wordt in het algemeen afgeraden vanwege de hoge torque waarden die dan optreden. Lijkt me niet goed voor je tandwielen en ketting.


Voor de cassette ben ik al een jaar aan het zoeken naar een alternatief (met name naar een kleinste tandwiel van 10) maar heb niets kunnen vinden. De 9-speed freewheel Sunrace is de enige die ik heb kunnen vinden.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Liesbeth
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2017, 21:55

Ik heb gisteren door de fietsenmaker een nieuwe cassette laten plaatsen. Gewoon dezelfde als de er op zat, ik heb geen andere kunnen vinden en ook de fietsenmaker wist niet van het bestaan van één met 11-12-13 tandjes die paste. Nieuwe ketting (een slijt- en roestvastere voor de wintermaanden) en nieuwe remblokjes achter, die waren helemaal op.
Na 5.000 km zag mijn cassette er zo uit:
IMG_0405.jpg
IMG_0405.jpg (113.17 KiB) 7335 keer bekeken
Niet eens zo slecht als ik het met die van Reinout vergelijk (viewtopic.php?f=8&t=66&start=130#p6541). Ik reed wel meteen een paar kilometer harder, dus blijkbaar was het niet heel overbodig om alles te vervangen.
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
Wim Decreton
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2017, 13:06

Hallo,
Heeft er iemand weet of je aparte tandkroontjes van een Sunrace MFEX9 freewheel kan vervangen en waar je ze op internet kan kopen?
Stromert64
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2017, 19:43
Locatie: Zutphen
Km-stand: 28000

Wie weet welk gereedschap nodig is om de lock ring van de sunrace cassette van de ST1 los te draaien?
ST1 630Wh, SPD, Ortlieb hi vis, BF, Continental 55-559
Golvas

Wim Decreton schreef: 08 mar 2018, 20:50 Heeft er iemand weet of je aparte tandkroontjes van een Sunrace MFEX9 freewheel kan vervangen en waar je ze op internet kan kopen?
Ze zijn vervangbaar (zie afbeelding uit de catalogus) en op de klassieke plaatsen (online) te verkrijgen. Shimano en SRAM tandwielen zijn compatibel.

Afbeelding
Pim
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2017, 22:31
Locatie: Kempen- Ehvn omg

Golvas schreef: 02 apr 2018, 13:41
Ze zijn vervangbaar (zie afbeelding uit de catalogus) en op de klassieke plaatsen (online) te verkrijgen. Shimano en SRAM tandwielen zijn compatibel.
Volgens mij zijn deze niet vervangbaar. bij mij slijten alleen de kleinste kettingwielen, dus heb ik geprobeerd om van mij oude cassette de kettingwielen te verwijderen, dit is helaas niet gelukt. Toen maar contact gezocht met de importeur van Sunrace; een nette reactie met daarin dat vervangen van losse kettingwielen niet mogelijk is.
Indien iemand dit tóch is gelukt, houd ik mezelf aanbevolen... ;-)
Golvas

Pim schreef: 13 jun 2018, 12:51 geprobeerd om van mij oude cassette de kettingwielen te verwijderen, dit is helaas niet gelukt.
Welk gereedschap heb je daarvoor gebruikt en wat liep er precies fout ?
Pim
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2017, 22:31
Locatie: Kempen- Ehvn omg

Ik heb hiervoor geen speciaal gereedschap gebruikt; ik heb de cassette in een bankschroef geklemd (netjes met houten blokken zodat de tanden niet te beschadigen), daarna heb ik met een drijver de lockring proberen los te tikken.... Muurvast :-(
Plaats reactie