Wat zouden jullie er mee doen

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Overmorgen moet mijn ST2 weer eens binnen voor de kabeltjes van de remmen, in beide is een kabelbreuk opgetreden waardoor de remming van de motor dus niet inschakelt.

Is ondertussen een tweetal weken geleden ingepland en ondertussen is er sinds gisteren weer iets bijgekomen namelijk de temperatuursensor of de bekabeling ernaar (onmogelijk zo direct te bepalen) is kaduul en ik krijg continu foutmelding 0X210288 (probleem met temp sensor motor), in de omni app geeft hij ook 155 graden aan terwijl hij buiten staat opt werk bij -1 :bu: .

Echter.... Dit is nu absoluut niet de eerste keer dat er "iets" met mijn bike scheelt even een kleine oplijsting;

- Bel slaagt dubbel -> nieuwe kunnen opzetten (niet heel erg maar toch)
- Bottombracket kraakt -> vervangen (was van dag 1 reeds stuk)
- Balhoofdlagers kraken -> vervangen (vermoedelijk ook een dag 1 ding maar niet heel merkbaar doch aanwezig)
- Water in voorvork???? Onderste balhoofdlager verroest zie probleem hierboven ook
- Zadelklem was niet het juiste type -> Vervangen
- Afdekkapjes magura remmen beide gebarsten -> vervangen
- Motorvibraties -> Motorkabel vervangen
- Rekje achteraan maar 10kg aangeduid ipv 17kg?
- Vocht en condens in sensortje bovenaan omni display
- Vocht in dagrijverlichting -> Volledig nieuwe lamp opgezet geweest en deze begint dit ook al te hebben
- Onderste afdekplaten sluiten niet mooi aan
- *NIEUW* Temperatuursensor geeft 150 en meer graden aan en error 0X210288 verminderde ondersteuning
- Remkabelsensors beide stuk door slecht doordachte montage kabelboom wegens 1 enkel shifter


Ik ga hem gewoon binnendoen alweer maar ik ga toch eens aandringen om bij stromer te vragen naar een eerder permanente oplossing hoe dat zij dit ook mogen zien maar ik vind dit absoluut niet leuk meer ondertussen, mijn fiets bolt wel verder maar wat een lijst. Als ik dit op voorhand had geweten had ik geen 6000+ euros op tafel gesmeten.

Btw aankoop eind oktober begin november en dus VEEEL bij de dealer moeten zijn de laatste tijd en als ik het bekijk heb ik nog nooit met mijn ST2 gereden zonder dat er "iets" aan scheelde.

Ne mens zou het voor minder beu worden, wat zouden jullie doen in mijn geval want ik vermoed niet dat iemand dit nog normaal vind.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind dat je tot nu toe bijzonder flexibel en positief bent omgegaan met de mankementen aan je Stromer. Ik snap heel goed dat er een moment komt dat je vindt dat het teveel wordt, en dat dat moment nu met het temperatuursensorprobleem is aangebroken dat begrijp ik wel.

Als de sensor zelf defect is, dan zal je complete motor vervangen worden, want daar zit de temp. sensor in.

Wat je het beste kunt doen met je zorgen-Stromer hangt af van wat je zou willen. Je kunt wel eisen dat jouw Stromer nu permanent en blijvend hersteld wordt, maar ik denk dat Stromer niets meer kan doen dat dat ze tot nu toe al voor je gedaan hebben: elke defect onderdeel direct vervangen.

Ik denk dat jouw issue illustratief is voor één van de zaken die ik ook wat moeilijker vind om mee om te gaan: Stromer vervangt onderdelen binnen garantie altijd direct en zonder gemor, en als dat een paar keer gebeurt, dan is dat vervelend maar echt niet onoverkomelijk. Maar er zal toch uiteindelijk een eind moeten komen aan een eindeloze reeks onderdeel-vervangingen per individuele Stromer.

Wat zou je zelf graag willen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik weet eerlijk gezegd niet wat mogelijk is ik ben ook niet kwaad ofzo eerder ben ik het een beetje beu om steeds weer elke maand naar de dealer te moeten gaan en mijn vrije tijd hier aan op te offeren en zoals je hierboven ziet is dit al best veel vrije tijd geweest :mrgreen:

Ik ga gewoon vragen aan men dealer wat hij ervan vind, ikzelf zit met iets in mijn hoofd dat het na dit echt mag stoppen, buiten de standaard dingen zoals versleten ketting en dergelijke zou ik het liefst niet meer langs de dealer willen gaan, straks woon ik daar nog, als het hierna gewoon verder problemen regent zou ik toch graag van stromer een definitievere oplossing aangeboden krijgen en ik denk hierbij zelfs aan gewoon een andere fiets, als je 13+ problemen voorhebt en je bent telkens keurig zonder klagen ermee naar de dealer gegaan voor herstel en het blijft maar duren denk ik dat er wel is iets mag tegemoetgekomen worden. En ik wil absoluut geen geld gewoon de kwaliteitsfiets die ik in gedachten had toen ik mijn auto ervoor verkocht, gelukkig ben ik nooit echt stilgevallen (ook nu rijd hij nog gewoon) maar een echt succesverhaal is het nog niet geweest met veel verloren vrije tijd die ik bij de dealer heb gezeten.

Wat ook heel typerend is bij mij is dat het probleem echt wel bij stromer ligt, sommige dingen zijn niet zo premium als waar ze wel de premium prijs voor rekenen, de dagrijverlichting bij voorbeeld dat is een lamp in 1 geheel waar je onmogelijk iets mis aan kan monteren en bij de nieuwe heb ik dus ook al vocht zien verschijnen, bij mij is dat dan gewoon een conceptfout want de lamp staat op een positie gemonteerd waar ze absoluut waterdicht zou moeten zijn. Kabeltjes van de remmen zijn ook gewoon fout geleid in een veel te scherpe hoek, de motorkabel wisten ze ook van dat er slechte bij waren en die hadden er in mijn ogen moeten zijn uitgehaald conform bij voorbeeld de bus achteraan bij de ST1X. Het voorvork verhaal bij mij is ook zoiets raars daar kan normaal geen water aan en toch zat het erin...

Gelukkig was dit forum er nog :bp:
Laatst gewijzigd door Zebbernaut op 18 mar 2018, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 18 mar 2018, 15:03 als het hierna gewoon verder problemen regent zou ik toch graag van stromer een definitievere oplossing aangeboden krijgen en ik denk hierbij zelfs aan gewoon een andere fiets, als je 13+ problemen voorhebt en je bent telkens keurig zonder klagen ermee naar de dealer gegaan voor herstel en het blijft maar duren denk ik dat er wel is iets mag tegemoetgekomen worden. En ik wil absoluut geen geld gewoon de kwaliteitsfiets die ik in gedachten had toen ik mijn auto ervoor verkocht,
Ik vind dat een redelijk verzoek. Je wilt geen korting, je wilt een Stromer waar je op kunt bouwen. Ik denk dat het vooral tussen jou en je dealer zal zijn of dit lukt. Mijn indruk is dat Stromer niet scheutig is met het vervangen van fietsen. Al vind ik in dit geval dat je wel degelijk een punt hebt, want een belangrijk deel van jouw issues komt voort uit het feit dat dit een ST2 LTD is waar niemand van heeft gehoord, en waar volgens mij ten dele restantonderdelen op gemonteerd zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Klopt idd volledig en dit is niet iets dat geadverteerd was ander had ik het niet gedaan denk ik, beter nog de zadelklem die net op mijn kosten vervangen is (heb dit door omstandigheden niet bij mijn dealer kunnen doen maar velodome heeft dit gedaan) was gewoon een foute van vermoedelijk een ST1 deze kon de 10Nm gewoon niet trekken terwijl dit wel in mijn handleiding stond...

Wat dan wel beter is bij mij is de afmontage, hier stonden ze bij velodome ook van te kijken, maar ik zou het direct vervangen voor een andere afmontage en een probleemloze fiets.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je zou een brief zoals deze kunnen overwegen, en dan invullen welke oplossing jij het liefst zou zien (bijvoorbeeld: geld terug of andere ST2 met bijbetaling van jouw kant, etc.):

https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbri ... jk-product
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Als ik dit allemaal maar blijf lezen, nee dan twijfel of dit iets voor mij is. Ik heb met een fiets nooit langst de kant gestaan met pech, buiten een lekke band die zo vervangen is. Maar zelfs dat laatste raad mijn dealer mij bij het achterwiel af.
Ik ben nooit te laat gekomen met de fiets en ik moet er rekening mee houden dit dit nu wel eens gaat gebeuren. Ik zou een stromer kopen om later naar het werk te vertrekken en vroeger thuis te zijn. Dit gaat niet altijd mogelijk zijn.
Ik kom vele dingen tegen die gezien de prijs zelden stuk mogen gaan en dan heb ik het niet over de dingen die op stroom werken. Mijn oudste Santos met riem en Rohloff die heeft 110.000km op de teller en door weer en wind is die onverwoestbaar. Mijn nieuwe Santos gaat dezelfde weg op. Ik heb geen zin om de deur plat te lopen bij de dealer want dat gaat ten koste van de kostbare vrije tijd gaan. Ik kies voor een grote dealer dus dat is iedere keer met de auto. In het weekend en dan kan de fiets niet dadelijk gerepareerd worden om de fiets het weekend erop te gaan halen.
Het zou kunnen dat mijn fiets nooit iets zal voorhebben maar dat is eender een zeldzaamheid. En ik weet dat ik eens de mankementen en storingen komen ik kwaad op mezelf zal zijn.
Nee daarom blaas ik alles af, ook door dat de eindbeslissing op het werk blijft aanslepen en ik niet eens een leverdatum heb. Ik ga het nog een jaar afwachten of er verbeteringen komen, of de concurrentie dichter bij komt.
Misschien verwacht ik iets dat nooit zal komen een zorgeloze pedelec waar ik 100% op kan rekenen.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap je in die zin wel, dat een speed pedelec met alle elektronica foutgevoeliger is dan een reguliere analoge, fiets. De SP-markt is jong en volop in ontwikkeling, en problemen komen niet alleen bij Stromers voor. Het blijft ook gissen naar het aantal speed pedelecs dat probleemloos rondrijdt, versus het aantal speed pedelecs waar iets mee aan de hand is.

Ook mijn gevoel is dat het aantal problemen momenteel naar verhouding hoger is dan dat we met zijn allen acceptabel vinden. Ik zie alle speed pedelec rijders, ongeacht het merk, als "early adaptors" en daar moet je inderdaad maar net zin in hebben. Ik heb ook serieus getwijfeld toen ik een speed pedelec overwoog, en tijdens het inlezen ben ik zo her en der online best wel geschrokken. Ik moest hard nadenken, maar toch zag ik er het nut en de lol wel van in. Maar dat werkt natuurlijk voor iedereen anders.
Oregon schreef: 19 mar 2018, 23:18 Ik kom vele dingen tegen die gezien de prijs zelden stuk mogen gaan en dan heb ik het niet over de dingen die op stroom werken.
Hier ben ik oprecht nieuwsgierig naar. Bij Stromer is mijn indruk dat wát er mis gaat, dat dat bijna altijd de elektronica is. Er wordt weleens gemopperd op de Big Bens, en er zijn betere banden (al vond ik ze prima), maar die zijn te vervangen. Verder lees ik veel over slijtage van de 11, en dat is logisch omdat wij in onze platte landen veel op het kleinste tandwiel rijden, en soms te weinig schakelen. Ook heb ik teveel meldingen gezien van een krom afdekplaatje bij de trapas, waardoor er vocht binnen dringt. Dit is echt een QC probleem van Stromer, dat zou niet mogen gebeuren. (Maar heeft dus opnieuw vooral gevolgen voor de gevoelige elektronica.)

Welke dingen gaan er volgens jou nog meer stuk? Zebbernauts Stromer is overigens wel een verhaal apart, aangezien het geen officieel Stromer model is, maar een model dat slechts door één grote Belgische fietsenketen is aangeboden als onofficiële Limited Edition van de ST2. Een aantal issues met deze Stromer komt niet voor bij alle andere modellen.

Ik snap je punt heel goed als het gaat om de gevoeligheid van de elektronica, en als je op tijd op je werkt moet zijn, dan wil je niet met panne langs de kant staan. Maar op de niet-elektronische onderdelen doet Stromer het volgens mij prima? Behalve dat Stromers geen riem-aandrijving hebben en dat is balen als een riem je voorkeur heeft. Daarvoor zou je naar b.v. R&M kunnen kijken. Maar ik heb ook al foto's van gebroken riemen op speed pedelecs voorbij zien komen helaas.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De hoeveelheid problemen die Zebbernaut te verwerken krijgt is ronduit en totaal onacceptabel.

Stromer moet zich volgens mij dringend focussen op het betrouwbaarder maken van de bestaande modellen, Zebbernaut is niet de enige met een Stromer die ook de titel spijt-pedelec verdient.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dit is natuurlijk niet gemakkelijk, voor de dealer is het allemaal maar gedoe, Stromer staat er ook niet voor te springen. En voor jou slecht voor je bloeddruk.
Een nieuwe fiets eisen zal moeilijk worden, het hangt wat van de goodwill van de dealer af vrees ik.
Eens je stappen begint te ondernemen sta je er alleen voor.
Maar wat zijn je rechten hierin (in België) ik zou het niet weten. Misschien moet je dat eerst maar eens opzoeken zodat je beslagen op het ijs komt.
Heb je trouwens bewijzen van al die reparatie's

Kun je niks met het feit dat jou Stromer niet origineel is, eigenlijk is het een samenraapsel van diverse (Stromer) onderdelen, en niet de fiets die je eigenlijk had besteld.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie