Klopt, ik verlies mijn baan per 1 april 2018 zoals het er nu naar uit ziet, de locatie waar ik werk gaat sluiten. Ik heb ook met de eigenares van QicQ over deze vacatures gesproken, want het lijkt me leuk werk: deels met je handen en deels met het hoofd, ideaal. Helemaal werk als mobiele monteur lijkt me geweldig: lekker in een klusbus rondrijden en Stromers in den lande fixen.
Maar het is gewoon echt te ver weg vanuit Harlingen met standplaats Amsterdam. En omdat het fysiek werk is, kan ik dit ook niet een deel van de week vanuit huis doen om de reistijd te beperken.
Controller van de ST1 X vervangen
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Klein vraagje stromeur, dus van de 6 schroeven gaan er 4 door de controller zijn heatsink (waarschijnlijk zonder schroefdraad in) en dan de onderplaat in correct?
Wat vind je eigenlijk zelf van deze setup? Ik vind het bv heel raar dat de onderplaat niet gesealed is door bv een rubber rond de randen, dit zou toch een deel water weghouden bij de ECU? Vooral als je beseft waar deze platen hangen en als je weet dat dit deel de volle laag krijgt in de regen...
Wat vind je eigenlijk zelf van deze setup? Ik vind het bv heel raar dat de onderplaat niet gesealed is door bv een rubber rond de randen, dit zou toch een deel water weghouden bij de ECU? Vooral als je beseft waar deze platen hangen en als je weet dat dit deel de volle laag krijgt in de regen...
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Klopt.Zebbernaut schreef: ↑29 nov 2017, 09:28 Klein vraagje stromeur, dus van de 6 schroeven gaan er 4 door de controller zijn heatsink (waarschijnlijk zonder schroefdraad in) en dan de onderplaat in correct?
Ik heb precies dezelfde vraagtekens hierbij als jij. Ik heb me eerder laten vertellen dat de openingen langs de lange afdekplaat zijn bedoeld voor ventilatie, maar de controller zit zelf al op een koelplaat bevestigd, dus ik snap ook niet waar dit voor nodig is. Staat op mijn vragenlijstje voor Stromer/de dealer (wie ik dan ook als eerste spreek).Zebbernaut schreef: ↑29 nov 2017, 09:28 Wat vind je eigenlijk zelf van deze setup? Ik vind het bv heel raar dat de onderplaat niet gesealed is door bv een rubber rond de randen, dit zou toch een deel water weghouden bij de ECU? Vooral als je beseft waar deze platen hangen en als je weet dat dit deel de volle laag krijgt in de regen...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zit mij zwaar te verbazen over deze montage. Doordat afdekplaat niet volledig afdekt komt er altijd vocht binnen bij de controller. Hoe goed deze ook gelakt is, via de kabel aansluiting (zeker voor de datakabels) zal dit niet 100% dicht zijn. Mijns inziens zal er dus altijd corrosie gaan optreden zowel op de connectors, maar ook op de print. (en aangezien er nog wel eens wat zout wordt gestrooid...).
- Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de printplaat en connectoren van gemiddelde ST1x er uit zien van een jaar oud na deze winter. Iemand dat wel eens bekeken? Zelf nog maar 1 maand de fiets (ST1x) in eigendom...
- Is de constructie voor een ST2 wezenlijk anders? Vanuit de berichten lijkt het of daar minder problemen mee zijn?
ondanks de vermeende ventilatie door een 1mm gat ga ik het toch voor groot deel afplakken. Boven en onder nog kleine ruimte voor ontsnappen vh vocht, en beetje doorstroom.
- Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de printplaat en connectoren van gemiddelde ST1x er uit zien van een jaar oud na deze winter. Iemand dat wel eens bekeken? Zelf nog maar 1 maand de fiets (ST1x) in eigendom...
- Is de constructie voor een ST2 wezenlijk anders? Vanuit de berichten lijkt het of daar minder problemen mee zijn?
ondanks de vermeende ventilatie door een 1mm gat ga ik het toch voor groot deel afplakken. Boven en onder nog kleine ruimte voor ontsnappen vh vocht, en beetje doorstroom.
Heb dit probleem ook. ST1X icm de grootste (blauwe) accu. De dealer vertelde mij dat er voor deze combinatie een update binnenkort uitkomt die dit probleem zou moeten verhelpen. De dealer vroeg mij ook dit te testen met de Stromer aan. Komt dit bekend voor?Stromeur schreef: ↑16 jun 2017, 21:09 De motor controller van de Stromer ST1 X zit in de onderbuis van het frame. Dat is een hele vooruitgang ten opzichte van de allereerste Stromer modellen, waarbij de controller ín de motor zat. Deze constructie zorgde voor een hoger risico op problemen door hitte en bewegende delen, en was een ramp om te servicen, omdat daarbij de hele motor uit de fiets en uit elkaar gehaald moest worden.
De controller in mijn ST1 X is vervangen vanwege een probleem bij het opladen. (Lader gaat niet aan als de accu in de fiets zit, terwijl de fiets is uitgeschakeld.)
Hier de controller. Twee printplaten, geseald om de invloed van vocht en vuil tegen te gaan, gemonteerd op een aluminium koelplaat:
Controller Stromer ST1 X front.jpg
Controller Stromer ST1 X back.jpg
Controller Stromer ST1 X close up.jpg
Grt. Bert.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Mijn ST1 X had een paarse 614Wh accu, en mijn ST2 S heeft de blauwe 983Wh accu en vertoont hetzelfde laadgedrag.
Ik had nog niet eerder gehoord van deze oplossing. Wel prima dat het bij Stromer in beeld is.
Ik had nog niet eerder gehoord van deze oplossing. Wel prima dat het bij Stromer in beeld is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ik lees enorm veel over vochtproblemen en daardoor een kapotte controller, maar als ik nu zie dat die printplaat gesealed en dus waterdicht is kan ik toch niet meer volgen ?? Of is dit een nieuw type printplaat op de modellen van 2018, waarmee Stromer een halt wil toeroepen aan deze problemen ?
ST1X - 2018 - 20" - Ocean - 814W
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het is vaak niet helemaal duidelijk wat er nou mis gaat, en wij zijn afhankelijk van wat de dealers ons aan informatie geven. Stromer zelf heeft er niets meer over te zeggen dan wat je in onderstaand topic kunt lezen:
viewtopic.php?f=8&t=570
Wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen:
- Een defect aan de controller kan ook elders in de Stromer worden veroorzaakt (b.v. door kortsluiting in het lampje)
- De connectoren oxideren
- Het afdekplaatje van de trapas staat krom, en daardoor iets open, waardoor er teveel vocht binnen komt
- Bij montage van de controller op de koelplaat ontstaan haarscheurtjes in het seal, waardoor deze niet meer waterdicht is
Die laatste optie is zeer recent op het forum gepubliceerd door een eindgebruiker die dit van zijn dealer had gehoord, en ik vermoed persoonlijk dat Stromer hiermee mogelijk de root-cause te pakken heeft.
Stromer is inderdaad bezig met de ontwikkeling van een nieuwe controller. Ik weet alleen dat deze korter is. Of die nieuwe controller al in de 2018 modellen zit, dat is mij niet bekend. Het is even wachten totdat de eerste 2018 rijder zijn controller eens bekijkt.
viewtopic.php?f=8&t=570
Wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen:
- Een defect aan de controller kan ook elders in de Stromer worden veroorzaakt (b.v. door kortsluiting in het lampje)
- De connectoren oxideren
- Het afdekplaatje van de trapas staat krom, en daardoor iets open, waardoor er teveel vocht binnen komt
- Bij montage van de controller op de koelplaat ontstaan haarscheurtjes in het seal, waardoor deze niet meer waterdicht is
Die laatste optie is zeer recent op het forum gepubliceerd door een eindgebruiker die dit van zijn dealer had gehoord, en ik vermoed persoonlijk dat Stromer hiermee mogelijk de root-cause te pakken heeft.
Stromer is inderdaad bezig met de ontwikkeling van een nieuwe controller. Ik weet alleen dat deze korter is. Of die nieuwe controller al in de 2018 modellen zit, dat is mij niet bekend. Het is even wachten totdat de eerste 2018 rijder zijn controller eens bekijkt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hallo,
die rode connectoren aan geel, groen en blauwe kabel die in de kader gaan thv. van de crankas zijn van bedenkelijke kwaliteit en onvoldoende afgeschermd van vocht en gaan hierdoor oxideren met onstabiel gedrag naar CPU toe als gevolg.
Alibaba voorkoopt deze aan 0.05 eurocent.............
Hier ligt de fout zo dik op dat ze bijna in uw neus bijt, nochthans is Stromer hier mooi de dans ontsprongen...van terugroep actie hebben ze bij Stromer nog nooit gehoord !
die rode connectoren aan geel, groen en blauwe kabel die in de kader gaan thv. van de crankas zijn van bedenkelijke kwaliteit en onvoldoende afgeschermd van vocht en gaan hierdoor oxideren met onstabiel gedrag naar CPU toe als gevolg.
Alibaba voorkoopt deze aan 0.05 eurocent.............
Hier ligt de fout zo dik op dat ze bijna in uw neus bijt, nochthans is Stromer hier mooi de dans ontsprongen...van terugroep actie hebben ze bij Stromer nog nooit gehoord !
-
- Veteraan
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
- Locatie: Arnhem
- Merk SP: Stromer ST2
Hallo Nicolas,Nicolas schreef: ↑17 okt 2018, 21:08 Hallo,
die rode connectoren aan geel, groen en blauwe kabel die in de kader gaan thv. van de crankas zijn van bedenkelijke kwaliteit en onvoldoende afgeschermd van vocht en gaan hierdoor oxideren met onstabiel gedrag naar CPU toe als gevolg.
Alibaba voorkoopt deze aan 0.05 eurocent.............
Hier ligt de fout zo dik op dat ze bijna in uw neus bijt, nochthans is Stromer hier mooi de dans ontsprongen...van terugroep actie hebben ze bij Stromer nog nooit gehoord !
Waarom ga je niet bij Stromer werken, want dan kun je juist verbeteringen doorvoeren, want afkraken lost niets op?
Stromer ST2 sinds okt. 2016 , Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap