Ketting slaat door

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, meestal gaan één of twee kransjes hoger dan ook problemen geven. Afhankelijk van hoe erg de speling is, gaat de hele stack aan het schuiven. De kleinste kransjes eerst, want daar zit de ruimte als de borgring niet goed meer aansluit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Halo iedereen.
Met mijne ST1X heb ik ook een door slaande ketting gehad, lees de full story http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... 7&start=10.
Maar de oorzaak was, in dit geval, nog iets anders, komt van de quick-link.
Ik heb die laatste week-end the quick-link weggegooid en nu stromer ik zonder geen enkel probleem :D
Die originele FSA quick link heb ik vervangt met een Shimano schakel, ik rijdt dus met een hybride FSA-Shimano ketting.
De quick link is dus ook iets dat moet onderzoekt worden als jullie die doorslaande ketting heeft.
Bijlagen
Custom FSA-Shimano ketting
Custom FSA-Shimano ketting
20180305_094247.jpg (159.15 KiB) 3842 keer bekeken
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Onlangs op men fiets tot de constatie gekomen dat men hendeltje dat naar het minst aantal tanden schakelt, (opschakelen, denk ik dan ) , het laatste en dus ook kleinste tandwiel niet meer pakt, ....dus ik kan niet naar het kleinste tandwiel schakelen. Iemand een oplossing voor dit euvel, misschien de kabel in het schakelsysteem ..., de ketting trap ook af en toe door, maar zeer sporadisch.... :bc
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Dit betekent dat je je derailleur moet afstellen, dit kan je ruimschoots op internet vinden, (Youtube, of site Mantel ), dit geldt voor ST1(X) of ST2, de ST2S kan je elektronisch afstellen.
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Ebiker,

Bij de detailleur heb je 3 schroefjes. Twee daarvan hebben een letter. Een een L van Low-gear en een een H van precies High-gear. In jou geval wil de ketting niet op het kleinste tandwiel dus naar een zwaarder/hoger verzet H. Draai dit schroefje een kwart tot halve slag naar links en kijk wat de ketting doet. Dit kan ervoor zorgen dat de ketting weer naar het kleinste tandwiel gaat en het doortrappen stopt. Speel ermee. Heb je de beste stand gevonden en slaat de ketting soms nog door gebruik dan de draaiknop boven bij het stuur van de shifter. Draai deze naar rechts. Dit zorgt ervoor dat de kabel iets langer wordt.

Succes en ik ben benieuwd of het lukt.

Ook kan je tandwiel versleten zijn door het aantal km wat je hebt gereden. Ik heb bij 4500 km tandwiel t11 vernieuwd.

Zie ook een uitgebreid topic over dit onderwerp dat ik gestart ben.

viewtopic.php?f=8&t=306

Groet Mark
Laatst gewijzigd door Lamkram op 11 mar 2018, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Pumpkin rider schreef: 09 mar 2018, 13:36 Halo iedereen.
Met mijne ST1X heb ik ook een door slaande ketting gehad.
Maar de oorzaak was, in dit geval, nog iets anders, komt van de quick-link.
Ik heb die laatste week-end the quick-link weggegooid en nu stromer ik zonder geen enkel probleem :D
Die originele FSA quick link heb ik vervangt met een Shimano schakel, ik rijdt dus met een hybride FSA-Shimano ketting.
De quick link is dus ook iets dat moet onderzoekt worden als jullie die doorslaande ketting heeft.
Bijzonder verhaal. Ik heb dezelfde quick-link en deze er al regelmatig afgehaald en weer opgezet. Nooit problemen mee gehad.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Lamkram schreef: 10 mar 2018, 19:34 Ebiker,

Bij de detaillering heb je 3 schroefjes. Twee daarvan hebben een letter. Een een L van Low-gear en een een H van precies High-gear. In jou geval wil de ketting niet op het kleinste tandwiel dus naar een zwaarder/hoger verzet H. Draai dit schroefje een kwart tot halve slag naar links en kijk wat de ketting doet. Dit kan ervoor zorgen dat de ketting weer naar het kleinste tandwiel gaat en het doortrappen stopt. Speel ermee. Heb je de beste stand gevonden en slaat de ketting soms nog door gebruik dan de draaiknop boven bij het stuur van de shifter. Draai deze naar rechts. Dit zorgt ervoor dat de kabel iets langer wordt.

Succes en ik ben benieuwd of het lukt.

Ook kan je tandwiel versleten zijn door het aantal km wat je hebt gereden. Ik heb bij 4500 km tandwiel t11 vernieuwd.

Zie ook een uitgebreid topic over dit onderwerp dat ik gestart ben.

viewtopic.php?f=8&t=306

Groet Mark
Bedankt voor de duidelijke uitleg, zal dit morgen eens bekijken. Nu staat er op mijn multicycle ook zoiets aan km's , dus dit kan wel eens het tandwiel zijn, we zullen zien, het is een middenmotor...... Nuff said :lol:
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou het eerst even proberen met het kunststof moertje dat je om de kabel bij je shifter ziet zitten. Hiermee pas je de spanning van de derailleurkabel aan. Als dit niet (voldoende) werkt, dan zou ik aan de schroefjes op de derailleur zelf gaan werken. Hiermee verplaats je de derailleur in zijn geheel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Sylvia,

Onze dealer gaf mij juist het omgekeerde advies. Vandaar dit advies ook aan Ebiker.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Volgens mij is Sylvia's advies het juiste toch, die laatste twee pas in het geval dat je er met het eerste niet komt is ook mijn ervaring met derailleurs.
Plaats reactie