Binnendiameter van de Stromer spacers is 1 1/8" (ofwel 2,86cm). Dat is een standaard MTB maat, je kunt ze overal vinden, ook online.
Buitendiameters van spacers wisselen weleens, die van mijn Es zijn ca. 3,8cm. Zet even een schuifmaatje op jouw spacers en je stuurpen, zodat je de spacers kunt uitkiezen die het netst staan. Koop bij twijfel gewoon een hele nieuwe stack spacers, zodat je een keurig rijtje hebt. Ze zijn niet mega-duur en vaak ook als setjes te koop.
Wat ik niet snap is dat je dit nu ontdekt na het omkeren van de stuurpen. Dat zou toch niet uit moeten maken, of ben ik nou gek?
Verende stuurpen
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Ik volg ook niet, ik heb hiernet mijn shockstop 6 graden bekeken en ik snap ook niet hoe dit uit kan maken... Heb je niet toevallig bij het demonteren een spacer laten vallen?
Zebbernaut schreef: ↑01 mar 2018, 02:30Ik volg ook niet, ik heb hiernet mijn shockstop 6 graden bekeken en ik snap ook niet hoe dit uit kan maken... Heb je niet toevallig bij het demonteren een spacer laten vallen?
Nee je bent niet gek De FM had voor mij de shockstop gemonteerd. Hoe hij de stuurpen heeft gemonteerd met voldoende spanning op de balhoofdlagering weet ik niet. Ik zie de vork enkele millimeters boven de shockstop stuurpen uitsteken. Ik heb geen spacer laten vallen. De standaard stuurpen van de stromer is iets hoger dan de shockstop waardoor je dan met het aandraaien van de rokform voldoende spanning kan aanbrengen om speling op de lagers te voorkomen.
Heb jij zelf je shockstop aangebracht of jouw FM. Heeft jouw FM misschien een extra spacer geplaatst? Ik heb een ST2 uit 2015.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Bij mij zit er ook eentje onder. De originele die ook onder de standaard stromer stuurpen zit. De mijne lis groter in diameter zo te zien en lijkt ook iets hoger dan die van jou. Ik heb de indruk dat jouw FM een nieuwe hogere spacer heeft geplaatst. Moet ik ook gaan doen. Als je inzoomt op mijn foto zie je dat er ruimte zit tussen de redshift en de rokform en zie je net een rand van de vork.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Ik zie het idd, dat wil dus zeggen dat je totaal geen voorspanning kan zetten op je balhoofdlagers zo, staat de boel dan niet enorm los? Enkel je stuurpen kan eigenlijk een beetje de boel bij elkaar houden nu maar je kan dus niets van voorspanning geven... Moet je idd veranderen daar komt anders rommel van als je zo gaat blijven rijden. Ik heb idd de originele spacer van Stromer nog bij gekregen in het shockstop doosje van de FM dus het is een andere idd.Elsje schreef: ↑02 mar 2018, 09:07 Bij mij zit er ook eentje onder. De originele die ook onder de standaard stromer stuurpen zit. De mijne lis groter in diameter zo te zien en lijkt ook iets hoger dan die van jou. Ik heb de indruk dat jouw FM een nieuwe hogere spacer heeft geplaatst. Moet ik ook gaan doen. Als je inzoomt op mijn foto zie je dat er ruimte zit tussen de redshift en de rokform en zie je net een rand van de vork.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Nee het balhoofd zal niet los zitten, want de stuurpen houdt de handel nu bij elkaar. Alleen, dit is helemaal niet de functie van de stuurpen en elke fijnafstelling van het balhoofd is op deze manier onmogelijk. Ik denk dat je hierdoor uiteindelijk wel risico loopt op schade aan de lagers.
Als de Redshift correct gemonteerd zou zijn, dan eindigt de stuurpen juist ca. 1mm ónder de bovenzijde van de stuurpen (dus hij zit er iets in, i.p.v. dat-ie er iets bovenuit steekt). Het balhoofd wordt vervolgens op de juiste spanning gebracht met de topcap, en daarna worden de boutjes van de stuurpen aangedraaid.
Als de Redshift correct gemonteerd zou zijn, dan eindigt de stuurpen juist ca. 1mm ónder de bovenzijde van de stuurpen (dus hij zit er iets in, i.p.v. dat-ie er iets bovenuit steekt). Het balhoofd wordt vervolgens op de juiste spanning gebracht met de topcap, en daarna worden de boutjes van de stuurpen aangedraaid.
Wat jouw FM heeft gedaan is vergelijkbaar met een schroef met een hamer de muur in rammen. Ik zou hier niet blij mee zijn, en er zeker ook wat van zeggen, want degene die dit gedaan heeft weet duidelijk niet waar hij doet. (Of hij weet het wel, en dat zou ik nog bezwarender vinden.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Je ziet trouwens op de foto van Zebbernaut dat de buitendiameter van spacers niet altijd identiek is. Zijn extra spacer is net wat smaller dan de conische spacer die eronder zit. Maar zo te zien komt deze diameter weer wel aardig overeen met de diameter van de Redshift.
Persoonlijk vind ik het trouwens niet echt storend, ik had hetzelfde met mijn ST1 X nadat ik daar de geveerde voorvork aan het gemonteerd. Daar zaten extra spacers bij, voor de ST2, maar die van de ST1 X waren net wat smaller.
Persoonlijk vind ik het trouwens niet echt storend, ik had hetzelfde met mijn ST1 X nadat ik daar de geveerde voorvork aan het gemonteerd. Daar zaten extra spacers bij, voor de ST2, maar die van de ST1 X waren net wat smaller.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Klopt maar mijn afdekkapje is dan weer wat te groot , het stoort wel niet en je ziet het enkel als je van onder naar boven kijkt als je goed naar de foto kijkt zie je dat het overlapt.Stromeur schreef: ↑02 mar 2018, 10:06 Je ziet trouwens op de foto van Zebbernaut dat de buitendiameter van spacers niet altijd identiek is. Zijn extra spacer is net wat smaller dan de conische spacer die eronder zit. Maar zo te zien komt deze diameter weer wel aardig overeen met de diameter van de Redshift.
Persoonlijk vind ik het trouwens niet echt storend, ik had hetzelfde met mijn ST1 X nadat ik daar de geveerde voorvork aan het gemonteerd. Daar zaten extra spacers bij, voor de ST2, maar die van de ST1 X waren net wat smaller.